موضوعات داغ

تویوتا CHR آخرین "س" سفره هفت سین ایرتویا

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
تویوتا CHR یکی از پرطرفدارترین خودروهای نمایشگاه خودرو تهران بود و ایرتویا با استقبال خوب از CHR در این رویداد بزرگ خودرویی کشور کاملاً متوجه شد که ورود این خودرو در بازار ایران می‌تواند موفقیتی را برای این شرکت رقم بزند.
تویوتا CHR به عنوان خودروی شاسی بلند جمع و جور شهری کوچک تویوتا است که در سال 2016 تولید آن آغاز شده و باز شدن ثبت سفارش آن نشان از ورود این خودرو، داغِ داغ از روی خط تولید به بازار ایران است! خط تولیدی که فعلاً در کشورهای ژاپن، ترکیه، تایلند و اندونزی برپا شده و باید دید تا ایرتویا از کدام کشور قصد دارد تا این سفینه کوچک را به ایران بیاورد.

تویوتا CHR

تویوتا CHR

تویوتا CHR مخفف سه کلمه Compact High Rider است و در سال 2016 در نمایشگاه لس‌آنجلس یا به قول خودشان اِل اِی (!) رونمایی شد و قرار است اوایل سال 2017 میلادی به بازار آمریکای شمالی عرضه شود و اگر ایرتویا بتواند تا قبل از اتمام بهار این خودرو را عرضه کند، شاید مشتریان ایرانی حتی زودتر از مشتریان آمریکایی سوار بر این خودرو باشند و می‌توانیم عکس‌های خود را با این خودرو برای ترامپ نیز ارسال کنیم تا متوجه شود تصمیمات ناپسندش مانع ورود تکنولوژی به ایران نمی شود!
همانطورکه گفتیم در نمایشگاه خودرو تهران به صورت مختصری به تویوتا CHR پرداختیم که در زیر می توانید فیلم کوتاه خودروبانک را در معرفی این خودرو مشاهده کنید. اما در ادامه به جزئیات کامل این خودرو خواهیم پرداخت.


زمانیکه خودروبانک در ژنو مشغول پوشش خبری این گردهمایی بزرگ بود و اخبار نمایشگاه خودرو ژنو را روی سایت منتشر می‌کرد، ایرتویا در اقدام عجیبی شروع به پیش ثبت نام تویوتا CHR کرد در حالیکه نه زمان عرضه آن مشخص بود و نه حتی در آن زمان هنوز لیست کاملی از مشخصات فنی و تجهیزات این خودرو منتشر شده بود اما در واپسین روزهای سال 95 شمسی، این شرکت CHR را به عنوان آخرین "سین" سفره هفت سین خود به لیست خودروهای مجاز ثبت سفارش رساند و خیال ثبت نام کنندگان را راحت کرد که به زودی به چهارچرخ چشم بادامی خود خواهند رسید.

تویوتا CHR به زودی در ایران

تویوتا CHR به زودی در ایران

روی تویوتا CHR در بازارهای جهانی پیشرانه‌های 1.2 لیتری توربو، 1.5 تنفس طبیعی (فقط برای بازار اندونزی)، 2 لیتری تنفس طبیعی (فقط برای بازار آمریکا) و 1.8 لیتری هیبریدی نصب می‌شود که با توجه به توضیحات قابل پرانتز فقط مدل‌های 1.2 توربو و 1.8 هیبریدی در ایران قابل عرضه است و ایرتویا قصد دارد هر دو مدل را به ایران بیاورد اما فعلاً تنها مدل 1.2 لیتری توربو توانسته در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل مجوز ثبت سفارش را دریافت کند.
با نیم نگاهی به مشخصات این پیشرانه متوجه می‌شویم که با خودروی کندی سر و کار داریم که ترکیب آن با گیربکس CVT که خود به کندی در شتاب اولیه مشهور است، اوضاع را وخیم‌تر نیز کرده است. با امید به مدل هیبریدی به مشخصات فنی مدل 1.8 لیتری نیز نگاهی می‌اندازیم که متاسفانه مجدداً ناامید می‌شویم(!) و باید گفت این خودرو کاملاً مناسب بازارهای اروپایی طراحی شده و 115 (مدل توربو) و 122 (مدل هیبریدی) اسب بخار برای بازار ایران واقعاً کسل‌کننده است، قطعاً اگر این خودرو برای بازارهای حاشیه خلیج فارس طراحی می‌شد، می‌بایستی موتورهای 6 سیلندری نیز در لیست پیشرانه های قابل نصب دیده می‌شد اما فعلاً با یک خودروی زیبا و با تکنولوژی بروز سر و کار داریم که قلب آن اندازه یک 206 تیپ 5 می‌تپد!
در زیر می‌توانید مشخصات فنی مدل 1.2 لیتری توربو را مشاهده کنید:

مشخصات فنی
مدلتویوتا CHR
پیشرانه4 سیلندر خطی 16 سوپاپ
حجم موتور1197 سی‌سی
حداکثر قدرت116 اسب بخار در 5600 دور در در دقیقه
حداکثر گشتاور185 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
شتاب رسمی11.4 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1460 کیلوگرم
جعبه دندهCVT
البته قضیه آنچنان هم که ما گفتیم حاد نیست و شتاب 11.4 ثانیه ای نوید یک خودروی مناسب برای استفاده شهری را می‌دهد اما سعی کنید به اندازه قیافه‌اش، سر چهارراه‌ها برای دیگر خودروها شاخ و شانه نکشید! در مقابل باید گفت با یک خودروی کم‌مصرف و مهم‌تر از آن آلایندگی پایین سر و کار داریم و تویوتا CHR به صورت ترکیبی تنها 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند و در هر کیلومتر 144 گرم CO2 تولید می‌کند که عددی مناسب برای کاهش آلودگی در کلان شهرهای ایران است.

تویوتا CHR با موتور 1.2 توربو به ایران می آید

تویوتا CHR با موتور 1.2 توربو به ایران می آید

هرچقدر از پیشرانه نسبتاً ضعیف و گیربکس CVT آن گلایه کردیم، باید از تکنولوژی به روز و مدرن CHR تعریف کنیم. تویوتا CHR حقیقتاً با هدف یک شاسی‌بلند جمع و جور شهری و البته با جدیدترین سیستم های کنترلی و ایمنی ساخته شده و روی آن سیستم‌های پایداری نظیر سيستم كنترل پايداری خودرو (VSC)، سيستم كنترل لغزش خودرو بر روی سطوح لغزنده (TRC)، سيستم كنترل نوسانات تریلر (TSC)، سیستم ترمز پارک برقی (EPB) و یا سیستم های دیگری نظیر سيستم هوشمند ورود بدون كليد+ دكمه استارت، سيستم كنترل اتوماتيک در سر بالایی HAC و ... نصب شده که برای مشاهده تمام تجهیزات نصب شده روی این خودرو عکس کاتالوگ آن را در زیر برای شما قرار داده‌ایم.

مشخصات فنی تویوتا CHR

مشخصات فنی تویوتا CHR

در نهایت به پایان سخن و اصلی‌ترین فاکتور یعنی قیمت تویوتا CHR می‌رسیم. قیمتی که هنوز توسط ایرتویا مشخص نشده ولی احتمالاً باید انتظار قیمت 190 میلیون تومانی را برای تویوتا CHR انتظار داشته باشیم. اگر همه چیز به خوبی پیش رود و در سال جدید یک روز صبح از خواب بیدار نشویم و با قانون جدیدی که باعث افزایش نجومی خودروهای وارداتی شود، مواجه نشویم، تویوتا CHR می تواند رقیب جدی محصولاتی چون هیوندای توسان TL و یا میتسوبیشی ASX باشد و قطعاً برند محبوب این خودرو می تواند فروش نسبتاً خوب این ژاپنی جدید بازار را تضمین کند.
در زیر برای بالا بردن هیجان یک تیزر تبلیغاتی از تویوتا CHR را قرار داده‌ایم که همراه شما این فیلم را مشاهده می‌کنیم:

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد