موضوعات داغ

مراحل طراحی یک سوپراسپرت ایرانی

عکس مطلب اول
اینکه در ایران خودرویی روی خط تولید می‌رود و متاسفانه پس از چندین سال یا حتی دهه(!) همان خودرو با تغییراتی بسیار اندک و با قیمتی نجومی به بازار عرضه می‌شود، اصلاً بدین معنا نیست که ما قدرت طراحی و ساخت یک خودروی زیبا و بروز را نداریم و به مسایل دیگری برمی‌گردد که فعلاً قصد نداریم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. دوستان بسیاری داریم که تحصیلات عالی علمیه دارند و در شرکت‌های معتبری از جمله دایملر و جگوار کار می‌کنند و معمولاً به سایت ایده‌ها و طراحی‌های زیبایی ارسال می‌شود که شاید نتوان به تمامی آن‌ها بپردازیم. چندی پیش یک طراحی بسیار خوب از آقای مرتضی آلاد به دست ما رسید که طراحی یک سوپر اسپرت 12 سیلندری بود. این طراحی در سال 92 انجام شده و صحبتی کوتاه با ایشان داشتیم تا نه تنها در مورد این طرح توضیحات بیشتری دهند، بلکه مراحل یک طراحی کامل را به صورت کاملاً مختصر برای علاقهمندان شرح دهند.
در ادامه توضیحات ایشان را می‌خوانید:

در سخن اول، فرصت را غنیمت شمرده مراحل طراحی این کانسپت را برای علاقه‌مندان به طراحی خودرو بازگو نمایم. جسارت نکرده باشم نظرم بر روی جوانانی است که تا به حال کانسپتی را از صفر (اسکچ روی کاغذ) تا زنده کردن آن توسط نرم افزارهای سه بعدی مربوطه انجام نداده‌اند، شرح دهم.
مرحله اول (ایده): شاید این مرحله سخت‌ترین مرحله از کار باشد که در درجه اول نیاز است طراحی با دستتان را قوی کنید و بعد از فرا گرفتن، این تازه ابتدای کار است تا به کمک آن به سراغ ایده‌های ناب بر روی کاغذ بروید و از ذهن پرورش یافته در این زمینه از طراحان دیگر جلوتر باشید و این سال‌ها کار و تمرین زیاد می‌طلبد و خودم هم از این قاعده مستثناء نیستم و ادعایی هم ندارم فقط تجربه چند ساله خودم رو گفتم و بعد از رسیدن به طرح مورد نظر سراغ مرحله بعدی می‌رویم.

مرحله دوم (مقیاس): با توجه به اسکچ مورد نظر نقشه‌های دو بعدی دقیقی از چهار نمای طرح (کنار، جلو، عقب، بالا) با ابعاد و اندازه دقیق از آن تهیه می‌کنیم که به اصطلاح به آنها بلوپرینت (Blue Print) می‌گویند که باید در زمینه طراحی فنی سر رشته داشته باشید. این نقشه‌ها ممکن است چند بار توسط نرم‌افزار بازبینی شوند تا کاملاً دقیق شوند چرا که اگر نقشه‌ها دقیق نباشند در مرحله بعدی یعنی مدل کردن آن دچار مشکل می‌شوید. این نقشه‌ها ممکن است توسط نرم‌افزارهای مرتبط بوجود آیند مانند (اتوکد، فتوشاپ و یا حتی با دست) طراحی شوند (البته صحبت فقط در مورد طراحی کانسپت است نه طرح اجرایی).

مرحله سوم (مدلسازی): در این مرحله لازم است کار با نرم‌افزارهای سه بعدی را فرا گرفته باشید. بعد از اینکه بلوپرینت‌ها تهیه شدند آنها را وارد نرم‌افزار سه بعدی (3ds max-maya-rino-studio alias و غیره ...) کرده و شروع به شبیه سازی آن می‌کنید. البته طرح بنده توسط نرم‌افزار 3ds max مدل شده و توسط پلاگین قوی vray رندر یا خروجی گرفته شده است.
طراحی آن سعی شده شبیه به هیچ خودرو یا برندی نباشد، طراحی خارجی آن از سطوح روان و یکپارچه بهره می‌برد تا سوپر اسپرتی لوکس را در ذهن تداعی کند و هدف هم همین بوده است. سعی کرده‌ام از خطوط هماهنگ، تیز و جسور و در کنار آن از سطوح نرم کمک بگیرم تا طرحی خشن و عضلانی به وجود آید، طراحی چهره این خودرو از دو ورودی هوا یا دو جلو پنجره که شبیه به چشم خفاش می‌باشد چهره‌ای جذاب و درخور توجه داشته باشد و همچنین استفاده از ترکیب رنگی قرمز و مشکی که در قسمت‌های مختلف از بدنه خودرو مشهود است کمکی به ظاهر جسور و قدرتمند آن شود.

فنی:
نوع موتور آن 12 سیلندر در نظر گرفته شده و موتور آن در وسط خودرو قرار می‌گیرد (پشت سر راننده) و قسمت‌هایی از بدنه آن از فیبرکربن که به رنگ مشکی وجود دارد برای سبکی آن در نظر گرفته شده است. در بحث مسئله آیرودینامیک آن توجه بسیاری شده چرا که نگاه انداختن به بدنه خودرو و سطوح نرم به کار رفته در آن و زاویه خمیدگی پیشانی خودرو و دیگر قسمت‌های مختلف آن بر امر آیرودینامیک بودن آن کمک می‌کند هرچند که بعضی از این تو رفتگی‌ها و برآمدگی‌های بدنه بی‌مورد نبوده و به مسائل فنی بر می‌گردد و همچنین رینگ‌های آلومینیومی 19 اینچی برای آن در نظر گرفته شده است.

لوگو:
طراحی لوگوی خودرو ترکیبی از حرف اول اسم کوچک و بزرگ طراح می‌باشد و از سوی دیگر سعی شده لوگو با ترکیب چهره جلو خودرو هماهنگی داشته باشد.

ابعاد خودرو:
طول: 4362 میلیمتر - عرض: 1900 میلیمتر - ارتفاع: 1250 میلیمتر

نظرات کاربران

19 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/2/5
سلام کی میره رو خط تولید؟قابل تحسین هست ولی کدوم شرکت ایرانی مث دو شرکت اشغال سازمون میاد از این ایده حمایت کنه؟موتور 12 سیلندر کی تولید میکنه؟ حتما میدیم ایتالیا بسازه.منم به طراحی خودرو علاقه دارم ولی وقتی وضع خودرو سازی ایرانو میبینه ادم دستش به قلم . نرم افزار نمیره با تشکر
1394/2/5
خيلي عاليه من پشتكار و علاقه برادرم رو از بچگي ديدم هميشه بهش پيشنهاد ميكنم كه كارهاشو به شركتهاي خارجي بده نه اين شركتهاي داخلي كه هيچ ارزشي براي كار جوان ها قايل نميشن اگر جواني مثل برادر من تو خارج از كشور بود الان توي يكي از شركتهاي بزرگ خودرو ساز سر كار بود اما اينجا فقط پارتي بازيه چرا بايد يك جوان ليسانس با اين همه خلاقيت بره دانشگاه ساعتي هشت هزار تومان درس بده فقط ميشه گفت متاسفم خيلي متاسفم برادرم عاليه خيلي خيلي عاليه افتخار ميكنم كه برادرم هستي
1394/2/5
کار قشنگیه! :)
1394/2/5
موتور 12 سیلندر برای این ماشین زیاده بهش نمیاد در حد لوتوس ئه به نظرم براش یه موتور 6 سیلتدر توربو بهتر باشه در حد 400 اسب بخار با شتاب 4 یا 3و نیم ثانیه و حداکثر سرعت 280 کیلومتر ولی بهش لقب سوپر اسپرت اصلا نمیاد در حدی که با پورشه 911 یا جی تی ار و کوروت کل بندازه خوبه
1394/2/5
موافقم.
1394/2/5
سلام مرتضى جان طرحت فوق العادست اميدوارم به جايى كه لياقتشو دارى برسى
دوستدار هميشگيت-محسن كرمى
1394/2/5
آفرین آفرین واقعا زیباست ولی چه افسوس که...؟
1394/2/5
سلام این طرخح خیلی کار داره تا تازه به یه طرح ماشین اسپرت برسه ..بعدم این کارا الکی هستند من خودم در حال طراحی و اختراع یه سری قطعات خودرو هستم و با اینکه طرح هام بسیار با صرفه و تا جایی که شده جالب و عملی{قیمت تمام شده پایین} هستند بازم میترسم که وقتی کامل شدند کسی حمایت نکنه نه تنها توی ایران بلکه تو تمام دنیا طرح های اینجوری حمایت انچنانی نمیشن مگر واقعا برای کارخونه سود زیادی داشته باشند که این طرح با موتور دوازده سیلندر نه شدنی هست و نه استقبال میکنند {ولی همین که ما عشق ماشین های تلاش میکنیم چه از لحاظ طراحی چه از لحاظ ساخت. خودش بنظرم خیلی خوبه حتی اگرم حمایتمون نکنن میدونیم که تلاشمون رو کردیم}
1394/2/5
خیلی زیباست طراحی بدنه و خیلی خوبه که پشت این طراحی با دید رفتن روی خط تولید دیده شده که باعث شده طرح قابل ساخت باشه و فقط یک ایده باقی نمانه امید وارام مسئولین بخش خودرو از خواب بیدار بشن و از این طرح ها استفاده کنن در اخر جای تبریک داره به کار این دوستمون
1400/3/24
سلام ودرود خدمت مهندس آلاد.کارهای شما فوق العاده است .من خودم هم طراحی خودرو کار میکنم.من بوشهر زندگی میگنم و شاغل در پتروشیمی.حدود یکسالی هم در تیونینگ حودرو در ابوظبی بودم.بکارت ادامه بده حتما موفق میشی.
1394/2/5
چقدر از جلو زشته :| طراحیش عالیه ولی واقعا چراغهای جلوش طراحی مضحکی دارن
1394/2/6
با سلام وتشکر از خلاقیت شما...ایران خودرو نمیتونه موتور100 اسپی مونتاژم بکنه هر سال واشر میزنه !!چه برسه به12سیلندرباید به فکر خارج از سرزمین بود براطراحی...
1394/2/6
دستت درد نکنه اما بنظر من قسمت جلو چنگی به دل نمیزنه
موفق باشی
1394/2/6
آقا خیلی عالیه با این جور خودروها فردا به سمت صنعتی جدید از خودرو میریم و در آینده ای نه چندان دور حرفی برای گفتن خواهیم داشت به امید اون روز.
1394/2/7
سلام . من بر حسب اتفاق کار شمارا دیدم. متخصص این رشته و کارشناس نیستم. ولی از نظر زیبایی کار و همچنین یگانه بودن آن در این سرزمین شما و ذوق هنریتان را تحسین می کنم. همتتان پایدار
1394/2/8
سلام رفیق با استعدادم.میدونستم بلاخره این طرح های اتومبیلات توی سایت های معتبر قرار میگیره.امیدوارم قدر زحمت هات رو بدونن چون من خودم شاهد زمان و فکری بودم که روی طرح هایت میگذاشتی.خیلی خوشحالم که طراحی بی نظیرت رو میبینم.میدونم یک روز طراح بزرگی خواهی شد.به امید آن روز.
1394/2/9
طرح خوبیه اما یه کپی از Agera R!!!
1394/4/9
ُسلام. میخواستم از آقای مرتضی آلاد ایمیل یا شماره ای در اختیارم بذارید. بنده هم تو این زمینه با اشتیاق در حال فعالیت هستم. راهنمایی های ایشون خیلی میتونه کمکم کنه. ممنون میشم
1395/5/20
جدا که خیلی زیباست و عالیه کاش شرکت های ایرانی از این مدل ها استفاده کنن چندین ساله که قیافه خودرو های ایرانی تغییر نمی کند و یا اگر هم می کند خیلی جزئی هست که معلوم هم نیست.