موضوعات داغ

کنترل نور بالا HBC چیست؟

عکس مطلب اول
رانندگی امری است لذت بخش ، اما در عین حال خطرناک. اگر بخواهیم به قسمت بد ماجرا نگاه کنیم قطعاً متوجه می‌شویم که سه عامل راننده، وسیله نقلیه و جاده در بروز تصادفات مختلف نقش دارند. از این رو اگر بخواهیم در قالب یک خودرو ساز، خوب به مسئله نگاه کنیم می‌توانیم تنها کاری را که در جهت کاهش تصادفات انجام دهیم تولید خودروهای با کیفیت و با آخرین تکنولوژی‌ها می‌باشد.
قطعاً استفاده از تکنولوژی کمی بر قیمت خودرو می‌افزاید اما می‌تواند از بروز تصادفات جلوگیری کند. از جمله تصادفات بدی که امکان دارد رخ دهد در زمان شب می‌باشد که در این مواقع دید راننده به حداقل می‌رسد. بنابراین اگر بتوان با استفاده از مکانیزم‌های مختلف این دید را بهبود بخشید می‌توان از بروز تصادف در شب جلوگیری کرد. یکی از این تکنولوژی‌ها سیستم روشنایی سازگار (AFS) می‌باشد که در مقاله‌ای جدا به آن پرداخته شده است اما اگر بخواهیم به طور خلاصه آن را تشریح کنیم می‌توان این سیستم را با چرخش چراغ‌ها در پیچ‌ها معرفی کرد. اما سامانه‌ای که قرار است در این مقاله برای شما معرفی کنیم به کمک سیستم AFS آمده و اغلب به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. سامانه ی مورد بحث کنترل نور بالا (High Beam Control) نام گذاری شده است.
این سامانه با کنترل نور بالا می‌تواند در طول شب به کمک راننده آمده و از بروز تصادفات جلوگیری کند. در واقع این سیستم با بررسی محیط اطراف از وجود خودروی مقابل با خبر شده و با تغییر وضعیت چراغ‌ها دید مناسبی را برای هر دو خودرو فراهم می کند.
قطعاً تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است که در جاده‌ی تاریکی رانندگی کنید و به نور بالا نیاز داشته باشید در این مواقع امکان دارد خودرویی از مقابل به شما نزدیک شود با نزدیک شدن خودروی مقابل اگر همچنان با همان نور بالا به رانندگی خود ادامه دهید میدان دید خودروی مقابل کاهش یافته و امکان دارد تا حادثه‌ای رخ دهد بنابراین به ناچار (از روی انسانیت) از نور پایین استفاده می‌کنید و با عبور خودروی مقابل دوباره از نور بالا استفاده می‌کنید. این امر در رانندگی کوتاه مدت مشکلی ندارد اما اگر طولانی شود ممکن است تا باعث خستگی شود و ممکن است در مواقعی همچنان با نور بالا عبور کنید و میدان دید راننده مقابل را کم کنید.
این سامانه، کنترل نور بالا را به دست گرفته و با تشخیص چراغ‌های خودروی مقابل و یا خود خودرو اقدام به خاموش کردن چراغ‌های نور بالا می‌کند البته همانطور که دیده می‌شود بسیاری از تکنولوژی‌ها دچار نقاط ضعف می‌باشند و در مورد این تکنولوژی نیز این امر صحت دارد. مثلاً امکان دارد تا بنا بر شرایطی خودرو مقابل تشخیص داده نشود و راننده ناچار باشد تا خود چراغ‌های نور بالا را خاموش کند. اما نکته‌ای را که باید در مورد این سامانه بدانید این است که با عبور خودروی مقابل (رد شدن) و بررسی وضعیت، چراغ‌های نور بالا دوباره روشن شده تا راننده بتواند با دید بهتری به رانندگی ادامه دهد.
همانطور که متوجه شدید این تکنولوژی دارای قیمت خیلی بالایی نبوده و می‌تواند در بسیاری از خودرو‌ها استفاده شود.
هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های معروف خودروسازی دنیا از این سامانه استفاده می‌کنند اما چیزی که جالب است استفاده این تکنولوژی در خودروهای ارزان قیمت بازار است. برای مثال شرکت‌های تویوتا و مزدا در برخی از محصولات خود از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/6
با سلام سیستم hbc در سال 1383 توسط ما با نام دستگاه اتوماتیک نور بالا و پایین اتومبیل ساخته شد و گواهی ثبت اختراع گرفت وبه تایید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران رسیده است. متاسفانه با وجود تایید کارخانجات خودروسازی ایرا ن مورد استقبال قرار نگرفت والان در خودروسازهای بزرگ دنیا استفاده میکردد باید عرض کنم که خودرو من کریت وال H6 بوده ومجهز به این سیستم می باشد وبه نظر من کارایی بیشتری نسبت به سیستم hbc دارد در ضمن تاییدیه راهنمایی ورانندگی را نیز دارد