موضوعات داغ

گزارش رالی شهری تهران، به یاد آرش رامین یکتا

عکس مطلب اول
گزارش: سپهر زنگنه
عکس: فرهنگ فیروزیان

گزارش اختصاصی خودروبانک: مهرماه سال گذشته بود که دور مقدماتی و غیر رسمی رالی خاورمیانه در شهر شیراز برگزار می شد، مسابقه ای حیثیتی برای کشورمان که موفقیت در برگزاری آن به معنای کسب مجوز برگزاری یکی از مراحل رالی خاورمیانه بود و از این جهت به رقابتی غیر رسمی اما بسیار مهم مبدل شده بود. به لطف تجربه بالای تیم برگزار کننده ایرانی و همکاری گسترده مسئولین وقت فدراسیون و استانداری شیراز، تدارکات لازم برای برگزاری حرفه ای این مسابقه فراهم شده بود اما در میدان نبرد، این خودروها بودند که از امکانات و مشخصات حرفه ای در مقیاس جهانی بویی نبرده بودند و شاید همین مسئله نیز چند ساعت مانده به پایان مسابقه یک فاجعه تمام عیار را رقم زد. مهندس آرش رامین یکتا، نقشه خوان با تجربه که در کنار حسین قدس به عنوان راننده در این رقابت حاضر بود، پس از یک تصادف سهمگین با خودرو کیا ریو، در دم جان سپرد و ضایعه ای عظیم خانواده اتومبیل رانی ایران را در غم فرو برد. یافتن مقصر پس از این حادثه مرگ آور سودی نداشت و عملاً هم تلاش چندانی برای بررسی علت وقوع این حادثه انجام نشد، اما به گفته مسئولین FIA ظاهراً امداد رسانی سریع هلی کوپتر حاضر در محل، یکی از نکات مورد توجه برای دریافت نمره قبولی ایران در راستای برگزاری این مسابقه بوده است و به همین دلیل امداد رسانی پس از وقوع این تصادف، عملاً به مهر تاییدی برای قبولی ایران در تقویم مسابقات MERC (رالی قهرمانی خاورمیانه) بدل شد.
حالا نزدیک به یکسال از این رویداد تلخ گذشته است و دوستان قدیمی آرش رامین یکتا و هیئت اتومبیل رانی استان تهران تصمیم گرفتند تا برای بزرگداشت این عزیز از دست رفته، یک مسابقه رالی درون شهری و خانوادگی را با حضور پیشکسوتان، راننده های حرفه ای، رانندگان مبتدی و هنرمندان ترتیب دهند. رقابتی دوستانه که جمعه هفته گذشته در مناطق شمالی تهران با نظم و ترتیب خاصی انجام پذیرفت و نتایج آن نیز برای اولین بار در تاریخ مسابقات رالی ایران، ظرف چند ساعت محاسبه و اعلام شد.
رالی درون شهری قوانینی متفاوت با رالی قهرمانی سرعت دارد که از جمله این تفاوت ها می توان به الزام در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد. نقشه مسیر در این نوع رالی ساده تر از رالی های حرفه ای انجام می شود و طبیعتاً نقشه خوان ها به دلیل سرعت کمتر خودرو، از زمان بیشتری برای تعیین و تشخیص مسیر صحیح برخوردارند اما نکته حرفه ای و سخت در رالی شهری، زمان بندی دقیق است که باید از سوی نقشه خوان و راننده انجام شود تا شانس کسب مقام برتر وجود داشته باشد. برای مثال برای پیمایش مسیری در حدود 200 کیلومتر در ساعت، متناسب با قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت مجاز در مسیرهای درون شهری، زمان مشخصی توسط تیم برگزاری در نظر گرفته می شود و زمان بندی هر خودرو شرکت کننده متناسب با این زمان پیش فرض سنجیده می شود. به عبارت دیگر، زود رسیدن یک خودرو به ایست های بازرسی به معنای سرعت غیر مجاز و یا اشتباه در مسیر یابی است و دیر رسیدن نیز می تواند نشان دهنده گم کردن مسیر و رانندگی اشتباه با سرعت بیش از حد کم باشد. هر دو این موارد مشمول امتیاز منفی شده و در نهایت فردی با کمترین امتیازات منفی، مقام قهرمانی را از آن خود می کند.
شاید جالب باشد که بدانید رانندگان حرفه ای رالی می توانند با محاسبه لحظه به لحظه میانگین سرعت خودرو و مقایسه آن با سرعت های پیش فرض تعیین شده در نقشه که از تقسیم مسافت بر زمان به دست می آید، با افزایش یا کاهش سرعت، اختلاف زمانی ناشی از اشتباهات پیشین را جبران کرده و از امتیازات منفی خود بکاهند. طبیعتاً مشخص است که انجام چنین پروسه ای به شرکت در یک مسابقه ریاضی چهار ساعته شبیه است و همکاری بسیار خوب راننده و نقشه خوان را در رعایت سرعت های محاسبه شده به چالش می کشد.
با این حال مهمترین نکته رالی درون شهری و امتیازی این است که عملاً اختلاف عملکردی خودروها، هیچ نقشی را در این رقابت بازی نمی کند و به همین دلیل هم طیف بسیار وسیعی از خودروها از کلاسیک گرفته تا پراید و پژو یا ب ام و Z4 می توانند در کنار یکدیگر رقابتی نزدیک را تجربه کنند. چرا که این رقابت در واقع بر سر سرعت نیست، بلکه رقابت با زمان در شرایط سرعت مجاز درون شهری است.
استفاده از دستگاه های دیجیتالی برای ثبت زمان دقیق هر یک از خودروها باعث شده بود تا محاسبه امتیازات منفی به سرعت و دقتی بیشتر از همیشه انجام پذیر شود و به همین دلیل هم تنها چند ساعت پس از پایان رقابت، نفرات برتر در هریک از کلاس ها به شرح زیر مشخص شدند.
در کلاس حرفه ای؛ حنیف مبرهنی (راننده) و علیرضا مسعودی (نقشه خوان) عناوین نخست این کلاس را به خود اختصاص دادند، اشکان مسگرها (راننده) و وحیدرضا وحدتی (نقشه خوان) دوم شدند و میثاق قاسمی (راننده) و حامد مجد (نقشه خوان) بر روی سکوی سوم ایستادند.
در کلاس همگانی نیز گلنوش شمسوی (راننده) و علیرضا کریمی (نقشه خوان) اول شدند و سعیده رضایی (راننده) و لیلا انصاری (نقشه خوان) عنوان دوم را به دست آوردند ضمن اینکه سعید محمودی (راننده) و حسین محمودی (نقشه خوان) عنوان سومی این کلاس را کسب کردند.
در کلاس هنرمندان شکوفا کریمی و بتسابه کرم پور در جایگاه نخست قرار گرفتند، عمار و عقیل آقایی د وم شدند و مونا فرجاد و پریسا مصاحب عنوان سوم را به دست آوردند.
درکلاس پیشکسوتان نیز بیوک جدیری و شهریار قورچیان عنوان نخست را به دست آوردند، نادر نشاط و همایون کمال هدایت دوم شدند و محمود عباسی و سید تقی آصف حسینی بر روی سکوی سوم این رقابتها ایستادند.
برای اهدای جوایز مادر مرحوم آرش رامین یکتا در محل حاضر شدند و جناب حنیف ابراهیمی نیز کاپ قهرمانی خود را به ایشان اهدا کردند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/6/24
یادش شاد آدم های خوب جاشون امنه به فکر خودمون باشیم
.
.
ولی هنوز ما منتظر رقیب جنسیس هستیم
1394/6/24
چرا این مسابقات را از قبل تر اطلاع رسانی نمیکنید که بتونیم برای تماشا بریم
1394/6/24
بازم خداروشکر که الحمدوالله وگرنه والا بخدااا :)))