موضوعات داغ

گزارش اولین گردهمایی درگ تهران سال 94

عکس مطلب اول
عکس: بامداد صفائیان
گزارش: سپهر زنگنه

شاید درصد زیادی از افراد علاقه مند به خودرو به مسابقات و رقابت های اتومبیل رانی نیز علاقه مند باشند اما برای شرکت در مسابقات اتومبیل رانی چه در سطح حرفه ای و چه در بُعد غیر حرفه ای به خودروهای خاص و گران قیمت نیاز است و این نکته فاصله زیادی را میان خودروهای تیونینگ شده خیابانی و نمونه های ویژه مسابقه ای ایجاد میکند، اما بر خلاف مسابقات سرعت، رالی و دریفت برای رقابت های شتاب یا اصطلاحاً Drag، به طور معمول نیازی به استفاده از خودروهای صرفا مسابقه ای و گران قیمت وجود ندارد و از همین رو می توان گفت که فاصله میان خودروهای خیابانی و جاده ای با نمونه های مورد استفاده در مسابقات در رشته شتاب کمتر از سایر رشته هاست و شاید این نکته، مهمترین ویژگی برای کشف راز محبوبیت مسابقات شتاب و فراگیر بودن آن بین عموم علاقه مندان به دنیای صنعت و خودرو باشد.
مسابقات درگ یا شتاب 400 متر در سال های اخیر به شکل نسبتا منظمی در تهران برگزار می شد اما در پی بروز برخی حواشی و تغییرات مدیریتی، ناگهان روند برگزاری این رقابت ها در پاییز سال گذشته متوقف شد و پس از تغییر ریاست فدراسیون اتومبیل رانی و تعیین سرپرست جدید برای این فدراسیون، وضعیت برگزاری این مسابقات برای سال 94 هم در هاله ای از شک و ابهام فرو رفت. ابهامات مربوط به کلاس بندی، تامین تجهیزات و قوانین فنی این مسابقات از طرف کمیته شتاب فدراسیون اتومبیل رانی همچنان پابرجاست.
با این حال در شرایطی که عموم علاقه مندان نسبت به از سر گرفته شدن این مسابقات دلسرد شده بودند، ناگهانی در روزهای گذشته گشایشی در این خصوص اتفاق افتاد و به لطف هماهنگی مسئولان هیئت اتومبیل رانی کرج و تیم برگزاری CarXR.ir که پیشتر نیز برگزاری این دست مسابقات را برعهده داشتند، محل جدیدی برای برپایی رقابت های اتومبیل رانی به علاقه مندان معرفی شد که حتی از محل قبلی نیز مناسب تر به نظر می رسد.
در انتهای اتوبان شهید همت غرب و بخش های افتتاح نشده این اتوبان مهم در فاصله پنج کیلومتری شهر کرج، مسیری به طول تقریبی 2 کیلومتر و عرض حدودی 50 متر برای برپایی مسابقات درگ در نظر گرفته شده است که می تواند ایمنی فوق العاده ای را حتی برای خودروهای بسیار سریع تامین کند. در واقع بعد از مسافت 400 متری که محل اصلی زمان گیری خودروهاست، ادامه مسیر به طول حدود یک کیلومتر دارای شیب قابل توجهی است که می تواند موجبات کاهش سرعت خودروها را فراهم آورد.
مراسم روز جمعه با ایراد سخنانی در رابطه با اهداف و شرایط برگزاری ایمن مسابقات درگ درکشورمان و اجرای حرکات نمایشی دریفت توسط رانندگان شناخته شده تهران و کرج آغاز شد. علیرغم عدم اعلام عمومی این برنامه هر لحظه بر تعداد خودروهای حاضر در محل افزوده می شد. در نهایت شمار خودروهای اسپرت، خاص و تیونینگ شده به حدود 150 دستگاه رسیده بود و یکی از بزرگترین گردهمایی های خودروهای خاص در سال های اخیر در حال شکل گرفتن بود.
در نهایت حاضرین مسیر اصلی انجام مسابقه شتاب را برای انجام چند رقابت دوستانه خالی کردند و علاقه مندانی که حدود یک سال از لذت رقابت های شتاب در مکانی امن و کنترل شده محروم مانده بودند، دلی از عزای در آوردند.
البته با توجه به غیر رسمی بودن رقابت ها، محیط دوستانه و عدم زمان گیری حرفه ای، صحبت از خودروهای برنده و بازنده در این همایش چندان درست نیست ولی در یکی از جذاب ترین مصاف های دوستانه شاهد رقابت راننده حرفه ای و قهرمان شناخته شده مسابقات درگ آقای کامران واقف با پورشه 911 کررا در برابر ب ام و Z4 35 تیونینگ شده بودیم که می توانید هیجان این مسابقه غیر رسمی را با مشاهده فیلم ضبط شده توسط دوربین قرار داده شده درون پورشه تجربه کنید.


البته همانطورکه پیشتر گفته شد ،این ویدیو نمی تواند نشان دهنده برنده نهایی رقابت این دو خودرو جذاب باشد و برای کشف خودرو برتر میدان باید تا برگزاری اولین مسابقه رسمی شتاب در ماه های آتی منتظر بمانیم.

فیلم حرکات نمایشی در ابتدای مسابقه:


فیلم چند درگ در این مسابقه:

نظرات کاربران

19 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/7/19
جای ***فورد ماستنگ*** و ******** ما ****** خالیه
1394/7/19
bmw 2002
1394/7/19
واقعا دوج مشکی و cls500
همه رو به چالش بزرگ دعوت میکنه
چه ابهتی
1394/7/19
فقط پورشه...وسلام....
1394/7/19
اگه جا داشت 1000000 بار لایک میکردم
1394/7/19
فقط آقای محسن جعفری و محمد رضا روحی.
1394/7/19
گردهمایی بی مسوولیتی و بی فکری بی دلیل و بی اهمیت و بی ... و هزار "بی" دیگر !!
در هیچ کجای دنیا این همه افراد با این صفات و برگزارکنندگان به این بی مغزی دور هم جمع نمی شوند ...
رانندگان بدون کلاه و لباس و حودرو های بدون ایمنی و ..
پیست من در آوردی و بدون حفاظ و تماشاگران بدون جایگاه و به دور از ایمنی ... !!!
جالب اینجاست که همه به چنین پیست بدون امکاناتی راضی هستند و توقع بیشتری ندارند ..
اساس این ورزش پرطرفدار ، ایمنی است ولی با هزار دریغ و افسوس اشتباه آموزش داده می شود و این تقصیر مسوولین و فدراسیون و .. است که باید فرهنگ سازی کند ولی ... این بار به خیر و سلامت گذشت ولی می توانست فاجعه ای رخ دهد و ده ها نفر را عزا دارکند .. کی میخواهیم عاقل و بالغ شویم ؟؟
این رقابت با مسابقات غیر منطقی و خیابانی و سر چهارراهی با تمامی عوارض یک خیابان عادی فرقی نمی کند !!
بیش از همه از سایت خودرو بانک تعجب می کنم که به طور ضمنی ، برگزاری این گونه مسابقات را تایید می کند !
1394/7/19
به طور کلی درست میفرمایید.اما توجه کنید که این برنامه یک همایش ساده بوده و برای مسابقات اصلی جایگاه تماشاگر با فاصله ایمن احداث خواهد شد
1394/7/20
جناب زنگنه گرامی
ضمن سپاس از تلاش هایتان و قدردانی از ثبت رخداد های خودرویی ..
همایش ساده و مسابقات غیر اصلی ، دلیل مناسب و توجیه درخوری برای چنین رفتار به دور عقلانیت برگزار کنندگان ، نیست .
در عکس هایتان دقیق شوید ، ببینید چند نوجوان و کودک در صحنه هستند . ضمن فرهنگ سازی غلط و به دور از شان ورزش اتومبیلرانی ، که چند سال دیگر به همین نوجوان ها که گواهینامه گرفته و راهی جاده ها می شوند نمی توانید مرز بین جاده و شهر و خیابان را با پیست تمرین و مسابقه را مشخص کنید ، چه چیزی ارزش بالاتری از جان یک کودک و یا یک انسان را دارد ، زمانی که خودرو ها بدون هیچ حفاظ و امنیتی از دو قدمی تماشاگران دریفت و درگ می کنند ؟؟!
بی شک رفتارهای ترافیکی تعدادی از آن پسر بچه ها ، در درنگی زودگذر از معضلات و نا هنجاری های سطح شهر ها و جاده هایمان خواهد بود و ایشان ضمن تهدید جان خود ، بلای جان جامعه ترافیکی خواهند شد .
1394/7/20
مهربد جان

حرفی که شما میزنی درسته از نظر امنیت
ولی فکر کنم اگه وایسیم تا فدراسیون یک پیست بسازه برای چنین مسابقاتی با حفاظ و ... حدود 3 دهه طول بکشه
بالاخره مردم تشنه چنین مسابقات و گردهمایی هایی هستن و قطعاً چند سال صبر نمی کنن تا فدراسیون یا هر کسی که مسئوله این کاره بیاد پیست بسازه و ...
1394/7/19
سلام عكسها بسيار خوب و با كيفيت هستند؟؟؟؟؟؟
1394/7/19
سلام
سمند لاشون نبود؟
1394/7/19
ای کاش دوج هلکت هم بود،...
تویوتا gt 86 هم با رینگای سبز قشنگه
1394/7/19
چقدر ۸۶ بهشت ۸۶ بازاس من که شخصأ عاشق ۸۶ هستم
1394/7/20
سلام
ای کاش این ورزش که این همه طرفدار داره همه میتونستن با خیلی مشکلاتی که دارن ازش استفاده کنن
ای کاش به این ورزش هم که مثل خیلی از ورزشهای دیگه بها میدادن...
ای کاش وتسه یه بارم که شده میتونستیم پخش زنده مسابقات و از شبکه های تلویزیون ببینیم
و خیلی ای کاشهای دیگه....
1394/7/23
من هم با مهبد موافقم ، اونجا بودم وخيلي تعجب كردم از حركات نمايشي و درگها ، فكر ميكردم قرار نبود باشه و يه دورهميه سادس ، ولي از نگاه ديگه ، اين تازه شروع كاره و اميدوارم در اينده به حالت استاندارد اين مسابقات جذاب انجام بشه.
1394/9/14
سلام یه سئوال...این مسابقات فقط تو تهران برگزار میشه؟
1395/3/5
ادرس محل برگزارى كجاست دوسنان
1395/7/30
یه سوال..این مسابقات همش دوستانس یا شرط بندی هم میکنن دوستان؟؟