موضوعات داغ

تشدید بیشتر رکود بازار تا انتظار ورود خودروهای جدید

عکس مطلب اول
در حالی که فعالان صنعت خودرو بخصوص شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی کشور که چشم به دستان برجام برای باز کردن گره شان دوخته بودند، با اجرایی شدن برجام این گره کور رکود بازار خودرو، گویا سفت‌تر از قبل شد تا شاهد تشدید بیش از پیش رکود در خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم در بازار داخلی کشور باشیم.
از یک سو خریداران با امید داشتن به برجام و رسیدن آن به فرجام، منتظر ایجاد تغییرات اساسی در معیشت خود بخصوص قیمت خودروهای تولید داخل هستند، به همین دلیل سوار بر قطار رکود، فعلا دست از خرید خودرو چه از کارخانه و چه به صورت دست دوم کشیده‌اند تا شاید قیمت‌های فضایی خودروهای داخل میل به پایین آمدن پیدا کند و بتوانند خودروهای بهتر و بروزتری سوار شوند.
از طرفی دیگر هم اگر به اصل ماجرا نگاه کنیم، وعده و وعیدهای شرکت‌های بزرگ خودروسازی و شرکت‌های داخلی برای تولید و حضور برندهای معتبر در بازار داخلی کشور خودنمایی می‌کند، از این رو کسانی که پول خود را برای خرید پژو 206 یا پارس و یا حتی خوروهای بالاتر ذخیره کرده‌اند، دست نگه داشته‌اند تا در آینده‌ای که از نظر آن‌ها چندان دور به نظر نمی‌رسد، شاهد خودروهای متنوعی باشند که از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند، ولی حقیقت امر این است که حتی سطح پایین‌ترین خودروهایی نظیر شورلت آوئو که به عنوان یک خودروی ارزان قیمت برای مصارف شهری شناخته می‌شود، اینجا به قیمتی بیش از 100 میلیون تومان خواهد رسید که دست مشتریان را از آن‌ها کوتاه کرده و در نهایت مشتریان باز به خودروهای منسوخ شده جهانی هدایت می‌شوند.
با وجود تمامی این تفاسیر، با افزایش نرخ دلار شاهد افزایشی ملموس در قیمت خودروهای وارداتی هستیم که باعث افزایش 2 تا 6 میلیونی برخی از خودروهای داخلی شده است که در این بین شاهد افزایش قیمت 2 میلیون تومانی هیوندای سانتافه و تویوتا کرولا و همچنین افزایش قیمت 5 میلیون تومانی مرسدس بنز C200 سال 2015 هستیم و از طرفی دیگر هم وجود سایه رکود بر بازار خودروهای داخلی کشور، باعث فروش محصولاتی همچون پژو پارس سال به قیمت 36 میلیون و 200 هزار تومان توسط ایرانخودروست که حدود 300 هزار تومان کمتر از قیمت مصوب آن است.
این روزها به دلیل کمبود نقدینگی آحاد جامعه و در انتظار برای اجرایی شدن برجام، سخت‌ترین روزها به صنعت خودروسازی داخلی کشور تحمیل شده است که پس لرزه‌های آن را با حضور محصولات شرکت‌های بزرگ خودروسازی می‌توان در آینده بیشتر هم احساس کرد، هرچند خود کرده را تدبیر نیست و شرکت‌های خودروسازی طی سال‌هایی که بهترین فرصت برای پیشرفت و ارتقا تکنولوژی و کیفیت خود داشتند، فرصت سوزی کردند و صبر مشتریان و وضعیت حاکم بر بازار کشور را فنا ناپذیر و جاودان تصور کردند تا در نهایت شاهد چنین روزهایی در صنعت خودروسازی داخلی باشیم.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/10/29
اتفاقا ماشینای چینی خوب می فروشه از اون طرف در یک بازه ی کوتاه با وام25 م ماشینای ایرانخودرو و سایپا جارو شدن خوب مگه مشتری تولید میشه ،اکثرا مردم ماشین خریدن و خودرو سازها هم ماشیناشونو یکجا فروختن و کلی پول گیرشون اومده ،پس تقضا و عرضه هردو به صورت یکسان کمه ، از سال 91 هم قیمت ماشینا تقریبا یکسان مونده سال90 سوناتای YF بود 70 بعد سال91 شد 150_140 لانم که سال 95 رسیده 150-140 هست
1394/10/29
تنها کاری که میشه از مردم انتظار داشت اینه که دست نگه دارن و ماشین نخرن تا 5 6 ماه دیگه شاید ارزون شه.
1394/10/29
میگن از صنعت داخلی حمایت کنیم.ولی از طرفی میرن تو ناکجا اباد چین معلوم نیست این شرکت های چینی بی سروپا رو پیدا می کنن بعد منتاژ می کنن میگن 20درصد داخلی پس بفروشید.یعنی از این دست و پا های چینی.بهتر نیست بیارید منتاژ کنید؟
1394/10/29
اگه دو شرکت داخلی امروز ادم شنو استارت کنن واسه رسیدن به کیفیت بین الملی بیست سال طول میکشه .از طرفیم بالابودن تعرفه گمرگم فقط پاک کرد صورت مساله است. این دو شرکت کلی نیروی کار دارن که به پشتوانه این موضوع زورمیگن.حالا فرض کنیم پول گمرکو حذف کنن .تا این دو شرکت بیانو کیفیتو بالا ببرن ورشکستن. راه حلی به ذهن من نمیرسه اگه کسی اطلاعات اقتصادی یا فنی داره بگه راه حل چیه واقعا
1394/10/30
درود بر شما
شرکت های مذکور زیر ساخت ها و پرسنلی خوبی در اختیار دارند فقط مدیران نالایق کار را به اینجا کشانند و شما نیز درست گفتید: دیگه نمیشه کاری کرد.
بنده یک مهندس خودرو هستم و در سطح سواد خودم یک راه حل دارم
راه حل بنده = شرکت های مذکور را باید به شرکت های خودرو ساز خارجی واگذار نمایند که حداقل خودرهای مورد نیاز داخل توسط این پتانسیل و توسط پرسنل ایرانی مونتاژ شود و تعرفه ها را نیز کاهش دهند تا با به وجود امدن رقابت افول این شرکت ها دوباره تکرار نشود به علاوه مردم نیز از خودرو های روز دنیا با قیمت پایین بهره مند شوند و مشکلات آلودگی هوا نیز تا حدود زیادی بر طرف گردد.
اما ====>
متاسفانه سود بالای مافیا و انحصار این خودرو سازی ها به قدری بالا می باشد که این راه حل بسیار ساده مسیر سختی برای به حقیقت پیوستن داشته باشد.

البته با این راه حل ما خودرو ساز نخواهیم شد و عملا تبدیل به مونتاژ کار می شویم البته من اعتقاد دارم همین حالا هم مونتاژ کاریم اونم مونتاژ خودرو های چند دهه قبل.
1394/10/29
عکس سر تیتر مطلب بدجوری کمر منو شکست
1394/10/29
اقا جون کجای کارین اینا همش چرته همش سیاست دولته که دلش نمیخواد مردم ماشین سوار بشن دلش نمیخواد ماشین پلاستیکی هاش رو دستش بمونه
دلش نمیخواد تصادف کمتری رو ببینه دلش نمیخواد از پراید دل بکنه دلش نمیخواد زیر پای من و تو یه ماشین با کیفیت ببینه اگر میخواست می شد اگر این جوری بود ما الان نیباید ماشین میلیونی رو به نام پراید رو بخریم میلیون
1394/10/29
بنظرمن هیچ تغییری در قیمتها با ورود خودروسازان مطرح دنیا ایجاد نمیشه. بواقع میشه گفت فقط در رنج قیمتی 70 به بالا تنوع زیادی ایجاد میشه و در این رنج، قیمتها کاهش پیدا میکنه. اما 80% مردم ایران به دنبال خرید خودروی زیر 50تومن هستند. بنابراین باز هم تغییری نخواهیم داشت و برنده واقعی در این محدوده قیمتی، چینی ها و داخلی ها هستند. پیش بینی بنده اینه در سال آتی، خودروهای متنوع دیگر چینی با کیفیت بهتر و قیمت کمتر عرضه میشن و موجب جذب بیشتر مردم ایران خواهد شد. تنها راه علاج خودروی کشور، اینه که رنو بتونه پارس خودرو را کامل بخره (رییس جمهور فرانسه شخصا از آقای روحانی این موضوع را خواسته) که در اینصورت خود رنو محصولاتشو در ایران تولید میکنه و میفروشه. در اینصورت این امکان کاملا وجود داره که مثلا تندر 7-8تومن کاهش قیمت داشته باشه و سایر محصولات که میتونه اتفاق خوبی باشه.
1394/10/29
مردم بیچاره الکی منتظرن!!
فکر میکنن ماشینا یک شبه نصف میشه یا قیمتا ازاد میشه
نمیدونن که بازار خودرو ما چه داخلی چه خارجی کاملا مافیایی هست و عده ای به دلیل سودهای کلانی که میبرن هیچ وفت نمیذارن شرایط زیاد تغییر کنه
1394/10/29
عمق فاجعه و ختم کلام را نویسنده در پاراگراف پایانیش عنوان کردند. برای پروژه سمند پانزده سال پیش عین آب خوردن یک میلیارد دلار هزینه میشود !! (خودرویی که قرار بود با عنوان خودروی ملی جایگزین پیکانی باشد که آن زمان خودرویی برای اقشار پایین دست بحساب می آمد !) و در نهایت با قیمت خودرویی متوسط بفروش میرسد..
یکی از جدید ترین و احتمالا ارزان ترین محصولی که پژو قرار است در آینده با آبی ها همکاری در زمینه ی تولیدش را داشته باشد پژو 301 است.. سدانی که میگویند نباید انتظار قیمتی کمتر از 80 میلیون را برای آن داشته باشید!.
عدم توجه به بازار خودرو هایی برای اقشار پایین دست جامعه ...توجه به کمیت در بحث تولید و در مقابل آن نزول فاحش کیفیتی قطعات و محصولات تولیدی که ناشی از چشم پوشی از اصل حیاتی کنترل کیفی در تولید میباشد...قیمت گذاری اشتباه در زمینه ی محصولاتی جدیدی که از جانب خودرو سازان معرفی میشد... سبد فروش محدود ، کم تنوع و منسوخ ... عدم توجه به بحث تحقیق و توسعه و... حال اگر به همه ی این موانعی که در گذشته وجود داشتند (که البته چاره اندیشی نیز برایشان نشد) بحث رکود اقتصادی و قدرت خرید پایین مشتری گله مند و ناراضی را هم اضافه کنیم نباید انتظاری بجز شرایط حاکم را داشته باشیم.
تا زمانی که دولت دست از سر خودرو سازی برنداشته و از طمعی سود کلانی که در گذشته نصیبش میشد چشم پوشی نکند این صنعت چیزی بجز وضعیت بیمار گونه و فرسایشی را که پیش رو گرفته دنبال نخواهد کرد.
1394/10/29
میشه یه کارشناس خوردو توضیح بده چطور در شرایط فعلی رکود و نبود مشتری بقول نویسنده این متن ' قیمتها بالا میره !؟
1394/10/29
یعنی سود وارد کنندگان اینقدر کمه که یکم ارز بالا میره قیمتها هم بالا میره؟ یعنی هیچ رقابتی نیست؟
1394/10/29
اونایی که مستند تهران تقاطع سئول رو از شبکه خبر دیدن میدونن که از زمان شاه تا الان خودروسازهای داخلی هیچ تلاشی برای ارتقای کیفیت نداشتن و فقط دنبال فروش بیشتر بودن حالا به هر قیمتی
1394/10/30
راه حالش ساده است! مسئولین دست اندکار دست از فساد و رشوه و رانت خواری بر دارن! بجای منت کشی پژو و رنو برن سراغ ژاپنی ها و کره ای ها!
به والله همون خط تولیدی که توش پراید مونتاژ میشه میتونه باریس هم مونتاژ کنه.. اون کارگری که پیچ های پراید میبنده میتونه هیوندای i20 هم ببنده.. مسئله اینه که دل کندن از یود 15 میلیونی خودروی 5 تومنی برای آقایون سخته..