موضوعات داغ

تجربه رانندگی و بررسی هوندا سیویک

12 فروردین 1393

عکس: علیرضا عبادی

نوشته: محسن آل‌طه

مقدمه

در سال 1972 میلادی بود که هوندا اولین سری از سیویک (Civic) را روانه بازار کرد. اولین مدل از سیویک نمونه دو درب بود که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد و امکانات اولیه‌ای مانند بخاری و برف‌پاک‌کن داشت. سیویک از اوایل دهه 90 میلادی، وارد بازار آمریکا شد و توانست نه تنها در این بازار پررونق، بلکه در دیگر بازارهای مطرح جهان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند به طور مثال تا سال 2006 میلادی هوندا توانسته 16.5 میلیون دستگاه از انواع سیویک را در سرتاسر جهان به فروش برساند که 7.3 میلیون از آن‌ها تنها در بازار آمریکا بوده است؛ و یا این خودرو توانسته در سال 2012 عنوان پرفروش‌ترین خودروی کانادا را برای 14 سال بدست آورد. پس مطمئن باشید که هر آنچه باشد، سیویک یک ژاپنی فوق‌العاده می‌باشد که به خوبی می‌تواند رقبای خود را پشت سر بگذارد و حال پس از سال‌ها غیبت، نسل نهم از این خودرو وارد بازار ایران شده و لرزه بر اندام هموطنی‌های خود یعنی مزدا 3 و تویوتا کرولا انداخته است.

به همین مناسبت یک نمونه از مدل 2013 سیویک را برای شما آماده کرده‌ایم تا ببینیم که این ژاپنی معروف چگونه خودرویی است و پیشرانه چشم بادامی آن چه عملکردی دارد.

طراحی

همانگونه که گفته شد، این خودرویی که به تازگی وارد بازار داخل شده نسل نهم از سیویک است که از سال 2011 معرفی و عرضه شد و نسبت به نسل قبل تغییرات گسترده‌ای را داشته است. چهره جلوی آن، که چراغ‌های کشیده‌ای دارد، اگرچه کمی خندان به نظر می‌رسد اما در عین حال کمی جدی و خشن است و در آن از گوشه‌های تیز زیادی استفاده شده که سیویک را کمی خشن، تیز و چابک نشان می‌دهد. هوندا اعلام کرده که طراحی سیویک، جوان‌پسند‌ و دارای روح است که باید گفت می‌توان با کمی ارفاق این ادعا را قبول کرد.

اگر از کنار به سیویک نگاهی بیندازید، متوجه فرم آیرودینامیک این خودرو می‌شوید که دماغه‌ای تیز دارد و درپوش موتور نیز حتی‌الامکان کوچک شده که باعث می‌شود شیشه جلو نیز بسیار بزرگ باشد و حتی در قسمت انتهایی درب جلو و در امتداد آن نیز شیشه بکار رفته تا دید کافی را به راننده بدهد. از دیگر نکاتی که در طراحی کناری سیویک به چشم می‌خورد، خطی است که از انتهای چراغ‌های عقب شروع و با گذشت از دستگیره‌های درب‌ها به بالای چرخ جلو ختم می‌شود که با نمای کلی سیویک و دماغه تیز آن هماهنگی خوبی دارد.

در نمای عقب باید گفت که هوندا چهره‌ کاملا پخته‌ای را برای سیویک در نظر گرفته و مخصوصا در نمونه‌های ۲۰۱۳ چراغ‌های آن علارغم سادگی، خودرویی با اصالت را از نظر طراحی نشان می‌دهد. فرم سپر عقب و خطوط روی آن به کمک دیفیوزری که در پایین سپر قرار دارد، کاملا متناسب با سپر جلو می‌باشد و خطوطی که روی آن استفاده شده نشان از داشتن طرز تفکری واحد در طراحی کل سیویک است.

کابین و امکانات

بگذارید قبل از برداشتن کلید و سوار شدن به خودرو یک نکته را بگوییم که مدلی که برای تست در اختیار داریم مدل نیم فول است و در ادامه توضیح خواهیم داد که چه امکاناتی روی آن نصب شده و یا چه امکانات دیگری روی این خودرو در مدل‌های فول قابل نصب است. در هر صورت کلید را برمی‌داریم، که در این مدل از نوع سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry) نیست و باید به صورت سنتی درب این خودرو را باز و بسته، و یا موتور آن را روشن کرد. البته در مدل‌های فول، این سیستم نیز روی آن نصب شده است. وقتی به داخل کابین وارد می‌شویم، متوجه طراحی کاملا متفاوت سیویک با دیگر خودروها خواهید شد. کنسول میانی کاملا متفاوت است و همانند سفینه‌هایی است که همه چیز را در اختیار خلبان قرار می‌دهد! پشت غربالک فرمان تنها دورشمار موتور وجود دارد که به صورت نیم دایره‌ای در وسط قرار گرفته است. در بالای همین سطح نیز یک لایه‌ی دیگر قرار دارد که کیلومتر شمار و دیگر اطلاعات به صورت دیجیتالی در آن نمایش داده می‌شود. غربالک فرمان نیز بسیار کوچک و خوش دست است و در دو طرف آن چندین کلید به صورت دایره‌ای قرار دارند تا بتوان از سیستم کروز کنترل در سمت راست و همچنین از سیستم صوتی در سمت چپ استفاده کرد و به کمک چند دکمه نیز می‌توان از سیستم تلفنی که به صورت بلوتوث وصل می‌شود، استفاده کرد. کنسول میانی در برگیرنده سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع است و در مدلی که ما در اختیار داریم از صفحه نمایش در این قسمت خبری نیست اما در مدل‌های فول یک صفحه نمایش در این قسمت و به جای سیستم صوتی قرار دارد.

گیربکس سیویک به صورت ۵ سرعته خودکار است و متاسفانه امکان تعویض دستی را به راننده نمی‌دهد که شاید برای بعضی جوانان این موضوع جالب نباشد! روکش صندلی‌ها پارچه‌ای هستند و به صورت دستی تنظیم می‌شوند ولی از نظر طراحی و راحتی بسیار بی‌تقص می‌باشند. آینه‌های جانبی نیز به صورت خودکار تنظیم می‌شوند اما امکان تاشوندگی به صورت برقی را ندارند. از دیگر مواردی که در این خودرو نصب نشده‌اند اما در دیگر نمونه‌های فول می‌توان از آن‌ها استفاده کرد سانروف و دوربین عقب است.

تجربه رانندگی

قبل از اینکه کلید را بچرخانیم و موتور را روشن کنیم بگذارید یک سری به موتور سیویک بزنیم. در تمامی مدل‌های وارد شده از سیویک یک موتور ۴ سیلندری قرار دارد که دقیقا ۱۷۹۸ سی‌سی حجم دارد و ۱۶ سوپاپ روی آن نصب شده است. این پیشرانه می‌تواند ۱۳۹ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۷ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. طبق اعلام رسمی کارخانه سیویک در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی به ۶.۶ لیتر سوخت نیاز دارد که آن را از باک ۵۰ لیتری خود تغذیه می‌کند. شتاب این ژاپنی نیز ۱۰.۴ ثانیه می‌باشد که با توجه به موتور ۱.۸ لیتری و وزن ۱۲۴۲ کیلوگرمی شتاب خوبی محسوب می‌شود.

بالاخره کلید را چرخانده و موتور سیویک را روشن می‌کنیم. تمامی چراغ‌های دیجیتالی روشن و موتور به آرامی شروع به کار می‌کند. هیچ‌گونه سر و صدایی به داخل کابین نمی‌آید و حتی در مواقع بالارفتن دور موتور نیز صدای موتور به صورتی وارد کابین می‌شود که اصلا آزاردهنده نیست. سیستم تعلیق (مک‌فرسون) نیز در دست‌اندازهای بیشمار پایتخت به خوبی اتاقک را کنترل می‌کند و ضربات ناشی از آن را به خوبی جذب می‌کند. این نکته را هم باید گفت که ارتفاع سیویک همانند رقیب خود یعنی مزدا ۳ آنچنان کم نیست که در بسیاری از سرعت‌گیرها صدای برخورد کف خودرو با سطح جاده را بشنوید و یا اینکه از سرنشینان خود خواهش کنید تا برای لحظاتی شما را ترک کنند و از خودرو پیاده شوند(!) موضوعی که در شهری مانند تهران یک پیش نیاز اصلی تلقی می‌شود.

فرمان کوچک و خوش دست سیویک به خوبی و به صورتی کم‌نظیر در این کلاس، کنترل این ژاپنی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به راحتی می‌توانید به کمک آن، این خودروی ۴۵۳۰ میلیمتری را به هر سمت که می‌خواهید هدایت کنید و از نظر هندلینگ بی‌شک در حد و اندازه‌های مزدا ۳ محسوب می‌شود.

در سمت راست کیلومتر شمار دیجیتالی یک خط افقی قرار دارد که از 0 تا 20 مندرج شده و به صورت لحظه‌ای مصرف سوخت شما را گزارش می‌دهد تا در هر لحظه از رانندگی حواستان به بنزین‌هایی که با استاندارد یورو ۵ در حال سوختن هستند نیز باشد.

یکی از سیستم‌های قابل توجه روی سیویک دکمه سبزرنگی است که در سمت چپ کنسول و زیر خروجی سیستم تهویه مطبوع قرار دارد و روی آن ECON نوشته شده است. این دکمه سیستم ECO ASSIST را فعال می‌کند که باعث می‌شود به کمک تغییراتی مانند کم کردن توان و گشتاور به اندازه ۴ درصد و یا کاهش کار فن سیستم تهویه مطبوع، مصرف سوخت این خودرو کمتر از حالت عادی شود. اگر راستش را بخواهید در حین رانندگی چندین بار از این دکمه استفاده کردیم تا تاثیر آن بر روی عملکرد موتور را مشاهده کنیم اما تأثیر بسیار کمی در شتاب و یا توان تولید شده مشاهده شد و تنها گیربکس در دور موتورهای پایین‌تر اقدام به تعویض دنده می‌کرد ولی موتور نسبتا همان توان معمول را در اختیار راننده قرار می‌داد و از هر نظر کاملا راضی کننده بود.

یکی دیگر از سیستم‌های جالب و مفیدی که روی سیویک قرار دارد، دو نواری هستند که در دو طرف کیلومتر شمار دیجیتالی قرار دارند. این دو نوار، که به صورت دیجیتالی دو خط جاده را در ذهن تداعی می‌کنند، در زمانیکه شما در بهترین شرایط رانندگی از نظر میزان مصرف سوخت هستید به رنگ سبز خواهند بود تا به شما نشان دهند که شیوه رانندگی فعلی از نظر میزان مصرف سوخت در بهینه‌ترین حالت است. اما اگر شما از این شرایط فاصله گرفته و مثلا در حین شتاب باشید، این دو نوار به رنگ آبی در می‌آیند تا به شما در مورد میزان مصرف سوخت هشدار دهند.

در این خودرو سیستم VSA نیز وجود دارد که به کمک تقسیم میزان ترمز بین چرخ‌ها، کنترل و چسبندگی سیویک را به جاده بیشتر می‌کند و باعث می‌شود راننده بهتر بتواند در شرایط مختلف خودروی خود را کنترل کند. البته اگر به این سیستم احتیاجی ندارید می‌توانید به کمک دکمه‌ای که در سمت چپ غربالک فرمان و روی کنسول است، این سیستم را خاموش کنید.

قیمت و نتیجه‌گیری

در نهایت به قیمت سیویک و شرایط کنونی این خودرو در بازار می‌رسیم. هوندا سیویک هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون تومان در مدل‌های مختلف خرید و فروش می‌شود و جزو اصلی‌ترین و سرسخت‌ترین رقیب‌های تویوتا کرولا، مزدا ۳، کیا سراتو و هیوندای الانترا محسوب می‌شود. باید گفت که هوندا یکی از غول‌های بی‌چون و چرای خودروسازان جهان است و از نظر اصالت و تکنولوژی، کمتر خودروسازی است که بتواند از پس هوندا برآید.

در ایران متاسفانه هوندا سیویک نتوانسته آنطورکه لیاقت این برند است در بازار رسوخ کند ولی این موضوع چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند. این نکته نیز پرواضح است که سیویک آن چهره دلربا و زیبای بسیاری از کره‌ای‌ها، که امروزه به وفور در بازار دیده می‌شوند و براحتی بفروش می‌رسند، را ندارد اما از نظر تکنولوژی‌های بکار رفته و کیفیت ساخت، بی‌شک نه تنها بهتر از رقبای کره‌ای، بلکه بهتر از بسیاری از رقبایی است که در بازارهای آزاد جهانی به رقابت با سیویک رفته‌اند و در نهایت شکست سنگینی را از این ژاپنی اصیل و پرآوازه متحمل شده‌اند.

در انتها از آقای مهدی شمس تشکر می‌کنیم که خودروی خود را در اختیار گروه خودرو بانک قرار دادند. در صورتیکه شما نیز خودرویی دارید و علاقه‌مند به همکاری با ما هستید لطفا از طریق این صفحه با ما تماس بگیرید.

برای مشاهده مشخصات فنی و لیست تجهیزات نصب شده روی هوندا سیویک می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

38 عکس

نظرات کاربران

25 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/1/13
خیلی مفیدوعالی بود فقط من فکرکردم به صورت ویدیو هستش فکرکنم چندوقت دیگه اصلا این راهم نمی نویسین باتشکر
1393/1/13
مقاله بسیار جامع و خوبی بود.
به همه چیز اشاره شده بود.
لطفا بیشتر از این نوع تست ها انجام بدین
ممنون
1393/1/13
تو سایت هونداه قدرت اسب بخار سیویک 143 زده................
ای کاش مدل اس آی که 2400 سی سی و 204 اسب بود میاوردن
1393/1/13
با تشكر،خسته نباشي. مقاله بسيار خوبي بود
1393/1/13
با درود
ضمن تشکر از شما بابت تهیه مطالب که مفید و کاربردی و خوب بود . اما اگر بررسی هاتون مثل گذشته به صورت ویدیو باشه بی نهایت تاثیر گذار تر و پر بازدید تر خواهد بود .
با آرزوی توفیق روز افزون
1393/1/13
آقا کار فوق العاده ایه.
تکمیل کننده اون فیلم هاتونه.
خیلی خوشم اومد. مرسی
1393/1/13
عکسهای خیلی خوبیه.
متن هم خوب بود
به این کار هم ادامه بدید
1393/1/13
آقا ویدیوش کوووووو؟؟؟
مرسی از کاراتون،لطفا کیا اسپورتیج و هیوندا ix35 هم به صورت ویدیو بررسی کنید و کیفیتشونو بررسی کنید.کدوم بهتره.مرسی از تلاش و سایت خوبتون
1393/1/13
میخواستم پیشنهاد بدم که روی فیلما هم واترمارک بذارید. حالا خوبه که روی عکسها حداقل گذاشتید. نوشته وعکاسی خوب بود
باتشگر
1393/1/13
ممنون میشه اسپورتیج رو به صورت فیلم بررسی کنید؟ ممنونم
1393/1/17
اقا مهدی درست میگه مثل این که چند ماهی دیگه همینم نمینویسید
1393/1/17
در این که این خودرو بسیار عالی میباشد هیچگونه شکی نیست اما به عقیده من اگر بتوانیم با 115 الی 120 میلیون خودروی تینا خریداری کنیم در این شرایط بسیار به صرفه تر است چون در کلاس خودرو های سدان بزرگ قرار میگیرد و خدمات پس از فروش و بازار مناسب تری هم دارد و از برند معتبری هم بهره می برد
1393/3/7
یک ماشین فوق العاده در کلاس و رنج قیمتی خودش که تنها مشکلش مثل جولیتا نداشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش گستردشونه...
1393/3/7
سلام.میخواستم بدونم تعلیق خودرو سفت است یا معمولی و یا مطلوب؟و نیز اینکه برای یک خانواده 5 نفره مانند تندر 90 جادار هست یا خیر؟
باتشکر
1393/3/8
واقعا که لیاقت این ماشین بیشتر از این هاست و خیلی مورد بی لطفی قرار گرفته متاسفانه مردم ایران هم عقلشون به چشمشون هست و فقط ظاهر ماشین براشون مهمه نه کیفیت ساخت و مسائل فنی ماشین به همین دلیل میرن سمت ماشین های کره ای-بابت این مقاله تشکر میکنم از شما.
1393/3/10
به نظر من با توجه به امکانات وطراحی زیبایی که دارد میتواند در رده ی خودروهایی چون سوناتا کرولا ویا حتی بالا تراز ان ها نیز قرار گیرد من که دیوانه اش شده ام
1393/3/10
با سلام و تشکر از زحمات تون و بخش های متنوع و زیبایی که تو سایت تون دارین
عکس ها عالی هست ولی کامل نیست و تمام زوایا رو پوشش نمیده . مثلا یک عکس از نمای کلی جلو داشبورد نبودش حس میشه ولی باز هم کارتون عالیه . ای کاش از فضای صندوق عقب و صندلی های عقب . قدرت کولر و تاثیرش به روی موتور صحبت میشد و همین طور مثل فیلم های بررسی تون بررسی بیشتری روی امکانات کوچیک و بزرگ میشد .
با تشکر فراوان از زحمات تون
1393/3/21
سانتافه سانتافه سانتافه سانتافه آقا گلوم پاره شد از بس بگم ویدیوی سانتافه اسپرت رو هم بذارید واقعا ماشین کاملی هست اگه هم تهیه کردید هیچ چیزیش رو جا نذارید چون واقعه ماشین کاملی هست
1393/6/15
همه امکا نا ت شکل و قیافه اش خوب پسنده خصوصا شا سی بلند ش ولی حیف که من پول ندارم
1394/8/21
چه عكسهاي بدي گرفتيد. حيف از زحمتي كه كشيديد
1395/1/16
ماشین خوبیه هم با کیفیته هم آپشن داره ولی حیف که موتورش واقعا ضعیفه
1395/4/14
ببخشید میشه اولین مدل وارد شده به ایران رو بررسی کنید؟
1399/4/4
ساینا اس رو جلو پنجره اش رو دقیقا سعی کردن از این کپی کنن
1399/11/29
ماشین های ژاپنی خیلی سر تر از کره هستن. ولی حیف که تو ایران بهشون توجه نمیشه!
1400/4/27
سیویک ماشین خوبی ولی مزدا ۳ یه لول بالاتره. فقط ژاپن