موضوعات داغ

فرشته ای با چشمانی لیزری، نگاهی به تکنولوژی چراغ های لیزری بی ام و

عکس مطلب اول
نوشته: دکتر مهریار جعفری

شهرلاس وگاس آمریکا از چند نظر شهرت دارد. اول آنکه در دل کویری سوزان و به طوری که فاصله ای ۱۲۰ کیلومتری تا نزدیک ترین منبع آبی دارد از سبزترین شهرهای آمریکا است و پر است از حوضچه ها و فواره های زینتی و بزرگ و دوم آنکه مردم به این شهر سفر می کنند تا عجیب ترین چیزها را در دنیا ببینند. شاید به همین دلیل باشد که هرساله نمایشگاه CES یا نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی در این شهر برگزار می گردد تا با عجیب ترین دستاوردهای تکنولوژی آشنا شویم. اما چیزی که خیلی عیجب تر است این است که در این نمایشگاه که هیچ ربطی به خودرو ندارد یکی از مطرح ترین شرکت های خودروسازی جهان غرفه ای بسیار بزرگ داشته باشد.
اولین بار در همین نمایشگاه دیده شد اما آن زمان در قالبی متفاوت تر. وقتی که بی ام و برای اولین بار از کانسپت ام ۴ خود رونمایی کرد از قسمت های مختلف آن، این چراغ های جلو بود که نظر همگان را از همه بیشتر به خود جلب کرد. چشمان فرشته این بار هم باز درخشان تر از همیشه بود اما این بار به سلاحی مجهز شده بود که برای همه گنگ و گیج کننده بود.

چراغ های لیزری بی ام و M4

اگر از هر کسی بپرسید که آیا لیزر ایمن است یا خطرناک مسلماً می گوید که لیزر خطرناک است. باور همگی ما همواره این بوده است که لیزر خطرناک است. از شمشیرها و سلاح های لیزری در جنگ ستارگان تا لیزرهای صنعتی بسیار قوی امروزی که در صنایع بزرگ به کار می رود و یا حتی لیزرهای مورد استفاده در جراحی های پزشکان و حتی دیود های لیزری کوچک در جا سوئیچی ها که همگی ما خاطرات خوبی از آن داریم اما چیزی که همه اینها با هم به اشتراک داشتند این بود که چه قوی و چه ضعیف هرگز نباید با چشم غیر مسلح به لیزر خیره شد تا از کوری سریع خودداری به عمل آید. حال متوجه می شوید که چرا قرار دادن لیزر در چراغ های جلوی یک خودرو تا چه اندازه حیرت آور است. مگر می شود؟ آیا مهندسین بی ام و فراموش کرده اند که لیزر کور کننده است؟ یا اینکه خودرویی برای قاتل های حرفه ای ساخته اند؟
لیزر چیست؟ تفاوت لیزر با نور مرئی در این است که لیزر حاصل متمرکز شدن نورهای با طول موج یکسان با هم دیگر است. نور مرئی که که ما می بینیم در واقع همواره حاصل از به هم پیوستن تشعشع نورهای با طول موج های مختلف است حال آنکه در لیزر اینگونه نیست و این یکدستگی و هماهنگی کمک می کند تا بتواند انرژی بیشتری را با خود حمل کند و با اتلاف بسیار کمتری فواصل طولانی تری را طی کند از همین روی است که می توانستید با لیزری بسیار کوچک از ته کلاس یک نقطه قرمز شفاف را روی تخته پشت سر معلم بیاندازید.

چراغ های لیزری بی ام و i8

اما حال این بی ام و است که مدعی است که نوعی از لیزر را ساخته که با حفظ همه خصوصیات مثبت و دلخواه آن هیچ گونه اثر منفی روی چشمان رانندگان دیگری که از سوی دیگر می آیند ندارد. با اینکه این تکنولوژی روی ام ۴ نشان داده شد اما این آی ۸ دوست داشتنی بود که اولین خودروی تولیدی پرتیراژ بود که با این تکنولوژی روانه بازار شد. خصوصیات خاص خودرو آی ۸ و بازار هدف خاص آن باعث شد تا بسیاری از کارشناسان به این فکر کنند که اسباب بازی هایی مثل همین چراغ لیزری در انحصار سری آی بی ام و خواهد ماند اما حال با دیدن این نوع چراغ در آخرین محصول بی ام و که مدل M760Li از سری هفت این کمپانی است نشان داده شد که این تکنولوژی آینده بازار دنیاست. اهمیت این موضوع هنگامی است که بدانید که بسیاری از امکانات و قابلیت هایی که امروزه در خودروهای عادی بازار می بینیم زمانی در نسل های قدیمی خودروهایی مثل سری ۷ و S کلاس دیده شده. مثلا همین ترمز ABS که در پراید هم دیده می شود برای اولین بار در کلاس S دیده شد. پس هیچ عجیب نیست که چراغ های لیزری را بتوان در آینده در خودروهای کره ای و حتی چینی ببینیم. اما بعید است در خودروهای ایرانی دیده شود چون اصلا چه معنی دارد که یک ایرانی به محصول خوش فروشی مثل پراید که سال های سال است تولید می شود دست بزند؟
اما حقیقت امر این است که میان نوری که از چراغ های لیزری بی ام و و لیزر های پوینتری شما خارج می شود تفاوت های زیادی هست که همین امر موجب می شود تا با یک نگاه به چشمان فرشته آی ۸ به سرعت چشمان خود را از دست ندهید. در واقع نوری که شما می بینید حاصل یک سلسله تابش ها و تغییرات بسیار هوشمندانه روی نور اصلی است که از دیودهای قدرتمند لیزر آبی تولید می گردد. در واقع نور تولیدی از دیود لیزر آبی ابتدا به روی صفحه ای از فسفر تابیده می شود که پس از طی فرآیندهایی به نور سفید بسیار دوست داشتنی و درخشانی تبدیل می شود که برای چشمان شما آسیب رسان نیست.
بی ام و مدعی است که نور تولید حاصل ۱۰ برابر از نور تولیدی ال ای دی ها و زنون ها و هالوژن های امروزی درخشان تر است ضمن اینکه تا ۳۰ درصد هم انرژی کمتری مصرف می کند که همین ویژگی برای خودرویی مثل آی ۸ که کاملا الکتریکی است بسیار حیاتی به حساب می آید. اما با توجه به این که این تکنولوژی را کسانی تولید کرده اند که برای جایگاه انسان ارزش بالایی قائلند تدابیری اندیشیده اند تا این نور که قابل است تا ۶۰۰ متر جلوتر را روشن کند برای رانندگان اطراف شما و یا آنان که از سوی دیگر می آیند آزار دهنده نباشد. این کار توسط دوربین هایی انجام می شود که در تمام مدت رانندگی شما جاده را رصد کرده و تشخیص می دهند که چه هنگام خودرویی در پیش روی شماست و یا از مقابل به سمت شما می آید و به طور هوشمندانه درخشش نور را تنظیم کرد ه و آن را به سمت نقاطی که تاریک است هدایت می کند.
اما جادوی این چراغ ها اینجای کار تمام نمی شود بلکه بی ام و می گوید این چراغ های از طریق تماس با سیستم جی پی اس خودرو می توانند حتی پیش از چرخاندن فرمان توسط راننده مسیر را تشخیص دهد و پیچ و خم های جاده را نورانی کند و ضمن اینکه به کمک دوربین های مادون قرمز خود تا مرز فاصله ۱۰۰ متری می تواند حیوانات و عابرین پیاده را حتی از پشت بوته شمشاد تشخیص دهد و ضمن نورانی کردن مخفیگاه آنها به شما هشدار دهد تا از تصادف غیر منتظره و ناگهانی با آنها خودداری نمایید.
اما حسن ختام مقاله اینکه این چراغ ها حتی این امکان را دارند که با استفاده از لیزر مسیر پیش روی شما را اندازه گیری نمایند و به شما بگوید که آیا عرض خودروی شما از مسیر باریکی که پیش روی شماست به سلامت عبور می تواند بکند یا خیر....
به امید روزی که خودروی ملی ما سمند هم به امکاناتی هم چون دنده اتوماتیک یا چراغ هایی درخشان تر و یا حتی کروز کنترل مجهز گردد!

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/12/24
بسیار مطلب جالب و مفیدی بود. مرسی
1394/12/24
احسن به این مدیریت و نظم حاکم در آلمان و ژاپن از جمله بنز و تویوتا و BMW و . . . که نوآوری های آنها ما را شگفت زده میکند و به این فکر می کنیم که سایپا و ایران خودرو که نمی توانند ایربگ و ترمز ABS و یا حتی یک چراغ ساده استاندارد را بسازند؛ چه موقع می توانند به تکنولوژی آلمان و ژاپن و . . . برسند؟؟؟ و آیا اصلاً می رسند؟؟؟!!!و اگه رسیدند، آن زمان، آلمان و ژاپن به خواهند رسید؟؟؟ واقعاً خودرو سازان ایران، چگونه ادعا می کنند که خودروسازند؟؟؟ اینا چه رویی دارند واقعاً؟؟؟!!!
1394/12/24
خط آخر متن عالي بود! Like
1394/12/24
کلاً ی چیزی ساختن که خوب باشه همه چیش عالیه...
واقعاً زیباست.. ♥
1394/12/24
آخر متن مضحك بود واقعا
بى ام و ١٠٠ ساله شد همين چند روز پيش
سمند ١٤ ساله
واقعا انتظار چى داريد ؟؟!!!!!

تازه كروز رو كه سورن و دنا هم دارن نميدونم واقعا نويسنده در اين حد هم اطلاعات نداشته ؟؟؟!!!!
1394/12/24
یعنی حرفت از عجیب ترن توجیه های مسخره ای بود که شنیدم! ب ام و ۱۰۰ سال وقت گذاشته چون یه چیزایی مثل رادیاتور و اینا رو هم باید اختراع می کرده یا توسعه میداده! ایران خودرو این کار رو مه نباید می کرده؟
شما برو ببین از ۱۳۴۰ که ماشین زدیم ایران خودرو به کجا رسیده بعد بی ام و از اون سال تا الآن به کجا رسیده؟
اصلا کیا که قدمتش از ایران خودرو هم کمتره الان کجاست ؟؟
1394/12/24
به این میگن یه پست عالی... مرسی خودرو بانک.
انقدر بزرگان صنعت گاری سازی اینجا به حقوق مشتری احترام گذاشتن ، که من هرچی به خط های پایینی نزدیک میشدم و ویژگی های این تکنولوژی رو میخوندم بیشتر یه نوع احساس خجالت زدگی بهم دست میداد... آخه چرا انقدر از سمت و سوی پیشرفت تکنولوژی برای راحتی مصرف کننده استفاده میکنن؟ چرا باید سود خودشون رو در گروی رضایت و لبخند مشتری بدونن؟
مگر نمیدونن انحصار بازی و رانت خواری اینجا چه سودی برای بعضی ها داره؟

انقدر مظلوم واقع شدیم که عادی ترین حقوق شهروندی هم برامون آرزو و آپشن حساب میشه
1394/12/24
مورد سمند و پراید واقعا به جا بود . نمی دونم اینا کی میخوان پیشرفت داشته باشن ...
1394/12/24
لاس وگاس چیزای دیگشم معروفه ها چرا ازشون یاد نمیکنید.خخخخ
1395/4/2
عاشق خط آخر مقاله شدم.عااالى بود
1401/9/1
شاهکار های bmw تمامی ندارد .