موضوعات داغ

10 خودروی سرشناس شوروی

عکس مطلب اول
از زمان اتحاد جماهیر شوروی در سال 1922 و انحلال و فروپاشی آن از سال 1991 میلادی، شاهد پیشرفت‌های علمی و پزشکی چشمگیری در اتحاد جماهیر شوروی بودیم و شاید پرخرج‌ترین و بزرگ‌ترین کارهای شوروی را می‌توان فرستادن انسان به فضا و رقابتی فضایی با آمریکا عنوان کرد.
برای اولین بار در برنامه‌ای 5 ساله از 1928 تا 1932، ژوزف استالین که شاهد بازاری پر رونق از صنعت خودروسازی در کشورهای غرب اروپا و آمریکا بود، خواستار ایجاد یک صنعت رقابتی خودرو برای مقابله و پیشی گرفتن از خودروسازان اروپایی و آمریکایی شد و این در حالی بود که پیش از این صنعت خودروسازی در شوروی بیشتر به یک شوخی شبیه بود، ولی از آن سال به بعد یعنی از سال 1928 برای ایجاد صنعتی خودروسازی رقابتی، حدود 3.12 میلیون نفر مرد و زن به عنوان نیروی کار در صنعت خودرو مشغول شدند و در پایان این برنامه یعنی 1932، این جمعیت به 6 میلیون افزایش پیدا کرد تا اتحاد جماهیر شوروی به صنعت خودروسازی پویا دست پیدا کند که در نهایت منجر به تولید 2.3 میلیون اتومبیل در هر سال و عرضه آن‌ها می‌شد و در آن زمان و هنگامی که اکثر خودروها با دست تولید می‌شدند و جمعیت کره زمین هم آن زمان اینقدر نبود (بیش از 70 میلیون کشته شدگان جنگ جهانی را هم اضاف کنید)، کاری بس دشوار و موفقیتی چشمگیر به حساب می‌آمد.
در این مقاله قصد داریم شما را با 10 خودرویی میراث دار شوروی سابق آشنا کنیم که برخی از آن‌ها همچنان هم در چرخه تولید (البته مدل‌های بروزرسانی شده آن‌ها) وجود دارند.

لادا ریوا


یکی از 10 خودرویی که توسط کمونیست‌ها تولید شده بود، خودروی لادا ریوا است که با طراحی خشک و صاف و ساده خود، توانست دل خیلی از کمونیست‌ها را به دست آورد. این خودرو که در زمان خود شباهت‌های بسیاری به فیات 124 داشت، یک سدان نسبتا کوچک با یک کابین جادار بود که بر روی چرخ‌های جلویی خود از سیستم ترمز دیسکی سود می‌برد. به غیر از این‌ها، مشکلات زیادی را به همراه خود داشت، ولی با این وجود حدود ده‌ها میلیون نفر از سال 1970 میلادی که این خودرو متولد شد تا سال 2012 میلادی که زمان مرگ و خروج آن از خط تولید فرا رسید، برای خرید این خودرو رغبت نشان دادند، هرچند این محصول همچنان در قاهره، مصر تولید و عرضه می‌شود!

لادا نیوا


یکی دیگر از ماشین‌های معروف کمونیست‌ها که همچنان خودروی محبوب در شرق اروپا و آمریکای جنوبی به شمار می‌رسود، خودروی چهار چرخ محرک شاسی بلند نیوا است که با ساختاری یکپارچه و سیستم تعلیق جلو مستقل، به عنوان گزینه‌ای مناسب در خودروهای شاسی بلند به شمار می‌رفت، این اتومبیل الهام گرفته شده از سوزوگی ویتارا است و نسخه مدرن آن با قیمتی 11 هزار و 990 یورویی در نمایندگی‌های لادا پیدا می‌شود.

ترابانت (Trabant)


این خودرو بر اساس گفته‌ها، به وسیله ضایعات پنبه و فلز ساخته شده و طراحی کلی آن هم شباهتی نزدیک به محصولات بریتانیایی "مینی" دارد. در زیر کاپوت آن هم از پیشرانه‌ای 2 سیلندر دو زمانه استفاده می‌کردند که باعث تولید دود بسیار غلیظی به خاطر سوخت همزمان بنزین و روغن در محفظه احتراق می‌شد. این خودرو از سال 1957 الی 1991 توانست به تنهایی بیش از 3.7 میلیون دستگاه فروش داشته باشد.

وارتبورگ 353 (Wartburg)


این خودرو پس از زمان شکست آلمان در جنگ جهانی دوم و تقسیم آلمان به دو آلمان شرقی و غربی که توسط دیوار مرز میان آن‌ها مشخص شده بود، در نیمه شرقی آلمان که در زیر نظر اتحاد جماهیر شوروی بود تولید می‌شد. این خودرو در سال 1938 میلادی با کمک بی‌ام‌و و پیشرانه‌ای 993 سی سی دو زمانه 3 سیلندر تولید شد که تنها 7 قطعه متحرک در خود داشت و در صورت خرابی خودرو، به راحتی حتی مالک خودرو با اندک دانش فنی هم می‌توانست اقدام به تعمیر آن کند. این خودرو به مدت 10 سال تولید و عرضه شد و توانست فروش خوبی را عاید کارخانه تولیدی خود کند.

مسکوویچ 412 (Moskvitch)


این خودرو در بخش طراحی شباهتی نزدیک به وارتبورگ 353 دارد و در زمان جنگ سرد میان شوروی و آمریکا، توانست برتری شوروی را در میدان به اثبات رساند. این خودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز شده بود که به کمک کمپانی بی ام و ساخته شده بود. این خودرو از 412 نسخه‌ای که برای تولید در نظر گرفته شده بود، 300 نمونه آن تنها طی یکسال به فروش رسید.

یوگو (Yugo a.k.a. Zastava Koral)


یوگو در واقه اولین هاچ بک اسپرت ساخته شده توسط کمونیست‌ها است که از سال 1980 میلادی تا 2008 میلادی عرضه آن حتی در بازارهای آمریکا و انگلستان ادامه داشت، البته دقیقا این خودرو تا سال 2008 تولید نشد و مدل‌های بروز شده آن جایگزین قبلی‌ها می‌شد. این برند چند سال پیش به یک شرکت تجاری صربستانی واگذار شد.

داچیا 1300


از سال 1969 میلادی تا سال 2004 میلادی، شرکت خودروسازی داچیا این خودرو یعنی داچیا 1300 را در قالب خودروهای سدان 4 درب، استیشن 5 درب، کوپه 2 درب و وانت پیکاپ 4 درب تولید و روانه بازار کرد. این خودرو براساس رنو 12 ساخته شده بود که مهم‌ترین وجه تمایز آن استفاده از قطعات ارزان قیمت برای ساخت آن بود. این خودرو با قیمتی 4 هزار و 100 یورویی تولید و عرضه می‌شد که در حال حاضر قیمت آن به 4 هزار و 454 یورو افزایش پیدا کرده است.

اُلتسیت (Oltcit)


اُلتسیت یا اولتچت در زبان اصلی، خودرویی بود که نیکولای چائوشسکو رییس رومانی دستور به ساخت آن در کنار داچیا 1300 داد. این خودرو مراحل طراحی آن توسط سیتروئن دنبال شد و در نهایت اولتچت از سال 1965 میلادی وارد چرخه تولید شد و توانست در غرب اروپا (به جز انگلستان) بازار خود را پیدا کند.

گاز 69 (GAZ 69)


پس از پایان جنگ جهانی دوم، شوروی به دنبال خودرویی برای مقابله با لندروور و تویوتا و همچنین جیپ بود، به همین دلیل با کپی برداری گسترده از جیپ‌های نظامی، به طراحی و توسعه گاز 69 پرداخت که از سال 1953 به چرخه تولید اضافه شد. مدل جدید این خودرو در سال 1957 با نام IMS 57 تولید شد و پس از معرفی نسخه‌ای مدرن‌تر از آن، راه صادرات آن به چین و کلمبیا هموار شد. این اتومبیل همچنین در سال 1970 توانست عنوان قهرمان رالی بلژیک را بدست آورد.

تاترا 603 (Tatra)


این اتومبیل شاید بهترین خودروی لیست ما باشد، چون در زمان معرفی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و برای سیستم روشنایی آن از 6 چراغ استفاده شده بود. این اتومبیل تنها خودروی لیست ماست که به یک پیشرانه 2.5 لیتری هشت سیلندر مجهز شده است، ولی بدون استفاده از رادیاتور موتور آن با هوا خنک می‌شود!. این خودرو بین یک لیموزین و یک خودروی سدان قرار می‌گیرد که از سال 1956 میلادی وارد بازار شده است.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/12/27
دیگه بد بخت تر از ما تو خودرو سازی اینان
1399/4/29
خنگ این خودروها مال پنجاه سال پیشن اون موقع ایران صنعتش کجا بود چهارتا ماشین مونتاژی داشت وگرنه تنهایی دوچرخه هم ایران نمی‌تونستن بسازن
1394/12/27
آخری رو تو یه مقاله جدا ٬ کامل توضیح دهید!
1394/12/28
این روسا تو هرچی خوب باشن تو خودرو سازی داغونن مثل خودرو سازهای وطنی
1394/12/28
اخ اخ من همیشه ارزو داشتم سوار یکی از اینا بشم بندازم تو دره بعد اخرش هم حتما منفجر بشه
1394/12/28
در این که ماشینای روسی زشتن و طراحی تخیلی دارن شکی نیست ولی ماشیناش فوقالعاده جان سخت و با دوامن...یکی از اقوام ما یه لادا نیوا داره وقتی میزاره توی دنده کمک از دیوار راست باهاش بالا میره و توی شهر هم بدون ترمز از سرعتگیر و چاله چوله ها رد میشه.تا الان 470 هزار کیلومتر کار کرده و مثل روز اول داره کار میکنه
1394/12/28
بد ریخت ولی بادوام %
1395/7/19
ترابانت مال آلمان شرقی بود و داچیا مال رومانی در ضمت یوگو برای یوگوسلاویبود و اولسیت برا جمهوری چک/ همه اینا مالشوروینبودن. اطلاعات غلط به مردم دادین
1397/7/1
انصافا ماشینهای بدی نبودند و بیشتر به خاطر تبلیغاتی که علیه محصولات شوری و بلوک شرق می شد بدنام شدند. والا همین الان هم امثال لادا بسیار خوب کار می کنند.
1397/10/23
متسفانه چندتا دیگه از ماشین‌های خوب روسی‌رو شما اسم نبردید که خیلی معروف هستند، مثل اتومبیل ولگا، سامارا، پابدا
چون خودم چند مدل از ماشین‌های روسی‌رو داشتم و دارم
1397/12/2
سلام
من لادا دارم
اگر به قیافش اهمیت خاصی ندید ماشین بسیار عالی و با دوامی هست
خیلیم کم خرج و کم مصرف
نرم. راحت. جادار
البته موسگوویچ یکی از ماشین های روسیه هستش که اونم واقعا جالب بود
درضمن آبشن های جالبی هم داره
البته خودرو بنده مدل ۱۹۹۶ هستش تیپ۲۱۰۷
1402/4/14
خودرو روسی قدیمی بنام پابدا را بیاد دارم . آیا در مورد آن توضیحات یا عکس دارید