موضوعات داغ

خواب بهاری بازار خودرو

عکس مطلب اول
کرکره‌های بازار خودرو ایران در حالی پس از دو هفته تعطیلی، بالا رفته که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، فعلا این بازار در رکود مطلق به‌سر برده و خبری از مشتری نیست. رکود البته چندان موضوع غریبی نبوده و به‌نوعی روال هر ساله بازار در فروردین و حتی اردیبهشت‌ماه است، با این تفاوت که در سال‌های دورتر، بازار معمولا پس از دورانی پر رونق در اواخر سال، به رکود می‌رفت، اما امسال و همچون دو سه سال گذشته، خبری از رونق شب عید نبوده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، در واقع هرچند در دو سه سال گذشته نیز بازار خودرو رونق سال‌های قبل‌تر را در شب عید نداشته، اما این بی‌رونقی سال گذشته بیشتر خود را نشان داد. عواملی مانند قدرت خرید پایین مشتریان، بالا بودن قیمت‌ها و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و ورود محصولات جدید، اجازه نداد بازار خودرو در روزهای پایانی سال گذشته رونق بگیرد، عواملی که به‌نظر می‌رسد همچنان در بازار قدرت نمایی می‌کنند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر رکودی بسیار سنگین در بازار خودرو حکمفرمایی می‌کند؛ به‌نحوی‌که بازار به این زودی‌ها از زیر یوغ آن بیرون نخواهد آمد. در این شرایط اما کمتر از 200 هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی اضافه شده که البته جزو هزینه‌های دولتی به‌شمار می‌رود و روالی هرساله محسوب می‌شود. به‌عبارت بهتر، در سال جاری و تا به امروز، تنها هزینه بیمه به قیمت خودروها اضافه شده و این در شرایطی است که احتمال افزایش قیمت خودرو به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید، وجود دارد.

به گفته خودروسازان، در سال جاری باز هم با افزایش هزینه تولید روبه‌رو بوده‌ایم و با این حساب برای جبران آنها، باید در قیمت خودروهای داخلی تجدیدنظر صورت بگیرد. هرچند هنوز درخواستی برای تغییر قیمت‌ها از سوی خودروسازان به شورای رقابت ارسال نشده، با این حال، طی هفته‌های آتی این درخواست به شورا خواهد رفت تا مورد بررسی قرار بگیرد. در این شرایط، کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو با اما و اگرهایی روبه‌رو بوده و شاید شورای رقابت با این موضوع موافقت نکند. از طرفی، بازار خودرو همین حالا که افزایش قیمت رسمی چندان بالایی را به خود ندیده، با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و طبعا اگر قیمت‌ها بالاتر نیز بروند، این موضوع اثری منفی روی تقاضای فعلی نیز خواهد گذاشت. با این حال، آن‌طور که خودروسازان می‌گویند، پیشنهاد و انتظار آنها افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در سال جدید است، اما شاید دست آخر افزایشی نهایتا چهار درصدی دامان قیمت خودروها را بگیرد. این البته در حالی است که خودروسازان امیدوارند طی سال جاری، شورای رقابت به کل از ماجرای تعیین قیمت خودرو کنار رفته و قیمت‌گذاری به‌نوعی آزاد شود.

افزایش قیمت از ناحیه بیمه
اما به بازار برویم و ببینیم در این آغازین روزهای سال جدید، حال و هوای قیمت‌ها به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت بیشتر خودروها به‌دلیل اعمال هزینه بیمه شخص ثالث، افزایش یافته است. در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز هم‌اکنون 37 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که در حال حاضر 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. طبق قراردادی که ایران‌خودرو و پژو با یکدیگر امضا کرده‌اند، طی سال جاری به احتمال زیاد دو محصول دیگر از این خودروساز فرانسوی راهی ایران خواهند شد، یکی پژو 207‌ای و دیگری مدل 2008. در این بین، تولید مدل 207 احتمالا از خرداد ماه آغاز خواهد شد، اما پژو 2008 اواخر امسال راهی خطوط تولید آبی‌های جاده مخصوص می‌شود.

از پژوها که بگذریم، به گفته فعالان بازار، دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 نیز در حال حاضر 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد و برای خرید رانا نیز باید 33 میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو در حال حاضر با قیمت 44‌میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. سری هم اما به سایپایی‌ها بزنیم و ببینیم اوضاع آنها در بازار خودرو به چه شکل است. هم‌اکنون تیبا در مدل صندوقدار خود 24 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. همچنین قیمت پراید در مدل 111 نیز 20 میلیون و 700 هزار تومان است که نشان از افزایش قیمت حدودا 200 هزار تومانی این خودرو به‌دلیل اعمال هزینه‌های مربوط به بیمه، دارد. با توجه به احتمال تولید محصولات سیتروئن در سایپای کاشان، باید منتظر ماند و دید سایپایی‌ها با تیبا که بیشترین حجم از خطوط تولید این سایت را به خود اختصاص داده‌اند، چه خواهند کرد.

اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها نیز مشمول افزایش قیمت از ناحیه بیمه شده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون 90 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد و برای خرید مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد. سری هم به خانواده تندر-90 بزنیم که اما اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت به‌دلیل افزایش هزینه بیمه، مواجه شدند. به گفته فعالان بازار، پارس‌تندر در حال حاضر قیمتی برابر با 40 میلیون و 200 هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 39 میلیون و 800‌هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد تندر مدل اتومات نیز که در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد، فعالان بازار از قیمت 49 میلیون و 700 هزار تومانی آن صحبت به میان می‌آورند. این خودرو زمانی بالای 50 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما طی چند ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر 50 میلیون تومان افت کرد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/1/19
no hope .................................................
1395/1/19
یعنی بیخودترین ومضخرف ترین بازار خودرویی دنیا مربوط به ایرانه که همیشه بی در وپیکر و آشفته بازاره.آدم حالش بهم میخوره ازین همه بی قانونی
1395/1/19
بهتر اینه که به بازارمون بازار خودرویی خطاب نشه وقتی تنوع تو میدان میوه و تربار از این بازار بیشتره.بازاری که همیشه خواب بوده خوابی سنگین تر از خواب اسهاب کهف البته اگر تمام جمعیت کشور هم خسیصد سال خواب بره بعد از بیداری وضیعت تغییری نخواهد کرد چون عزیزان من حاکم و سیاستگذار خودرویی در کشور حاضر نیست ما روی بیگانه ببینیم همون بیگانه هایی که با خودروهاشون میخوان مارو منحرف کنن و کارگرای زحمت کشمونو اغفال به وجدانی کاری کنن.حال و هوای بهاری که سهله از آسمون پول هم بباره این خودروها ارزش خرید و نگهداری ندارن....
1395/1/19
ترجيح ميدم يه ماشين دست دوم تميز بخرم
و خرجش كنم
تا اينكه ٣٠ ٤٠ ميليون هزينه ماشين صفر ايراني بكنم و هر روز دم در نمايندگي باشم براي رفع مشكلاتش
1395/1/19
اگه میخوان بازار خوردرو خوب بشه باید برن از پایه ببینین ایراد کجاست.مردم قدرت خرید ندارن.باید برنامه های اقتصادی انجام بشه به غیر از این باید یکاری کنن برای یک میلیون تومن چک بتونی یکو بندازی زندان نه اینکه میلیونها تومن طلب داری ۳ سال طول بکشه روند دادگاهو اینها.در کل فعلا جز یه درصدی از مردم بقیه در آمد ندارن یا پولشون داره خورده میشه.ماشینم که قیمت خونه یه آدمه
1395/1/19
بايد ديد دولت تا كي ميخاد مثل يه مادري كه بچه بي ادبشو لوس ميكنه ميخاد از اين وضع افتضاح خودرو سازي حمايت كنه و بهشون وام و يارانه بده...ماشين ٤ ميليوني رو ميدن ٢٠ ميليون.اين يعني ٥ برابر سود.پس فعلا نبايد منتظر اتفاق خاصي باشيم.چون هر ماشين جديد و با كيفيتي هم كه بياد اساس قيمت گذاريش ميشه قيمت ماشيناي داخلي
1395/1/19
سلام خودروبانک
خبر قرارداد فولکس واگن با شرکت ماموت درسته؟
لطفا خبری در این باره بنویس