موضوعات داغ

تک رولز، سوپر اسپرت 1000 اسبی چینی

عکس مطلب اول
نمایشگاه خودرویی ژنو همیشه جایی برای ارائه طرح‌های کانسپت جالب توسط شرکت‌های خودروسازی مختلف است. ولی شاید طرح کانسپت تک رولز Techrules AT86 TREV که تحقیق و توسعه آن در چین صورت پذیرفته است، جالب‌ترین طرحی بوده که در نمایشگاه خودرویی ژنو شاهد آن بودیم. خودرویی برقی با میکرو توربین و یک ژنراتور پردازنده برای باتری‌ها که پیش از این نمونه آن را در جگوار C-X75 معرفی شده در سال 2010 شاهد بوده‌ایم.
براساس اطلاعاتی که در نمایشگاه ژنو از این خودرو ارائه شده بود، توربین متصل شده به ژنراتور این خودرو توسط سوخت هواپیما، بیوگاز و گازهای طبیعی کار می‌کرد تا بتواند شارژ از دست رفته باتری‌های موتور الکتریکی را احیا کند.
در این مقاله قصد داریم به جای طراحی ظاهری خودرو، به بررسی پیشرانه محرکی بپردازیم که بر روی این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است و قطعا هم چیزهای جالبی دستگیرمان خواهد شد، چون به تازگی اطلاعاتی تکمیلی از آن ارائه شده است. اولین عجایب این خودرو که احتمالا انتظار شنیدنش را دارید، چهار موتور الکتریکی در بخش مولد قدرتی خودروست، ولی در واقع شرکت سازنده این خودرو از 6 موتور الکتریکی محرک استفاده کرده است. به این صورت که برای هر یک از چرخ‌های جلویی خودرو از یک موتور محرک استفاده کرده و برای هر یک از چرخ‌های عقبی هم از دو موتور الکتریکی استفاده کرده است که در مجموع می‌شود دو موتور الکتریکی برای دو چرخ جلو و چهار موتور الکتریکی برای دو چرخ عقب.

سوپر اسپرت چینی

هر کدام از موتورهای الکتریکی این خودرو هم حدود 13 کیلوگرم وزن دارند که هر 6تای آن‌ها توسط باتری‌های 18 هزار و 650 سلولی استوانه‌ای شکل تغذیه می‌شوند. باتری‌های بکار رفته در این اتومبیل هم از نوع لیتیوم اکسید منگنز هستند که جز ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین باتری‌های صنعت خودروسازی به شمار می‌روند.
باتری‌های خودرو را هم می‌توان به کمک پریز برق استاندارد شارژ کرد، ولی می‌توان هر 40 دقیقه یک بار هم توسط پردازنده متصل به توربین نسبت به شارژ باتری‌ها اقدام کرد. سیستم توربین این اتومبیل هم هوای محیط را مکیده و از طریق مبدل حرارتی، پس از فشرده سازی به سمت پره‌های توربین هدایت می‌کند تا بر اثر چرخش پره‌های توربین که به ژنراتور مولد برق متصل هستند، انرژی تلف شده باتری‌ها را دوباره احیا کنند.
توربین و ژنراتور بکار رفته بر روی این خودرو نیز توانایی تولید برق 36 کیلووات ساعتی را دارد که تنها 6 درصد آن به سیستم برق الکترونیکی کمکی ارسال شده و مابقی 30 کیلووات قدرت تولید شده هم به باتری‌ها جهت ذخیره سازی ارسال می‌شود. برای مواظبت از باتری‌ها هم از سیستم‌های هوشمند استفاده شده تا از شارژ بیش از حد و آسیب رسیدن به باتری‌ها جلوگیری شود و از طرفی دیگر هم از مصرف انرژی و سوخت توربین‌ها جلوگیری شود.
در عملکرد گفته شده که این اتومبیل شتابی صفر تا صد 2.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعتی دارد و همه آن‌ها به خاطر قدرت تولیدی 1030 اسب بخاری و گشتاور باورنکردنی 8541 نیوتن متری موتورهای الکتریکی آن است.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/1/24
ببخشيد گشتاورش چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
1395/1/24
کاملا مشخصه که از مک لارن mp1 کپی برداری شده.
چه از لحاظ انجین چه طراحی داخلی به گرد پای مک لارن هم نمیرسه.
1395/1/24
ای بابا هرچی چین میسازه میگید کپی، اصلا گیریم کپی هست و اونا عرضش رو دارن و کپی کردن و اینو ساختن، ولی ما چی؟! ما خیلی خوبیم که سالهاست بلدیم فقط چندتا فرغون با قیمت نامعقول بسازیم و بدیم دسته مردم!
وقتی خودمون حتی توانایی کپی کردن نداریم پس نباید به تولیدات اونا گیر بدیم!!!
یه جورم میگی کپی انگار مک لارن تولیده ایران!!!
1395/1/24
این روزا اینقدر خبر از خودروسازی چین میاد از اروپا یا آمریکا نمیاد . بی وقفه دارن کار میکنن تا فاصله رو کم کنن . اما کارخانه های ما بی وقفه دارن شپش میکشن .
1395/1/24
گشتاورش واقعا اینقدر زیاده
1395/1/24
از نظر ظاهری واقعا عالیه مخصوصا وقتی چراغ جلوش روشن هست، من که واقعا کپی دانستن این ماشین رو از ماشین های دیگه مثل mp1 که این عزیز گفت واقعا نامردی میدونم حالا میشه خیلی جزئی گفت که کپی برداری بوده یا اشل کلی(خیلی خیلی کلی در حدی که آدم رو یاد مک‌لارن mp1 میسازه نه بیشتر) بدنه به mp1 شبیه هست ولی از ماشین های مختلف در کل کپی نکرده.
بحث موتور ماشین هم با چین بودنش عالیه حالا هرچقدر هم که کپی برداری بوده.
طراحی داخلی هم حد اکثر همه این سگمنت ماشین ها 30،20 درصدی شبیه همن، البته به جز هوایرا که اجزاء دنده معلوم با اینکه دنده پشت فرمان داره یا دکمه استارت لامبورگینی ها یا... .
1395/1/24
ااااایییییییی خدااااااااا..
1395/1/24
اگه واقعا چنین گشتاور و شتابی داشته باشه که محشششششره
1395/1/24
سرعت پیشرفت چینی ها بسیار بالاست و فکر می کنم اینده بسیار خوبی در انتظار انهاست.
خودرویی با تکنولوژی بالا قدرت بسیار بالا و طراحی بسیار خوب.