موضوعات داغ

دولت دل رفتن از خودروسازی را ندارد

عکس مطلب اول
در شرایطی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری تاکید ویژه‌ای بر واگذاری سهام خودروسازی کشور دارد، به‌نظر می‌رسد مجموعه دولت همچنان بر لزوم حمایت از این صنعت اصرار داشته و مایل به خصوصی‌سازی کامل در آن نیستند.
به نقل از دنیای اقتصاد، اوایل اسفند 94 بود که رئیس‌جمهور طی سخنرانی در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، به صراحت اعلام کرد سهام خودروسازان داخلی باید واگذار و خصوصی‌سازی کامل در این صنعت انجام شود. پس از این تاکید ویژه رئیس‌جمهوری، به‌نظر می‌رسید رفته رفته مقدمات خصوصی‌سازی کامل و واقعی در صنعت خودرو فراهم شود، با این حال ظاهرا مجموعه دولت معتقد است که پس از خصوصی‌سازی نیز باید همچنان چتر حمایتی روی این صنعت برافراشته باشد. طبعا وقتی صحبت از «چتر حمایتی» می‌شود، معنی کلی آن این است که مجموعه دولت می‌خواهد کماکان خودروسازی را زیر نظر داشته و به قول خودش از آن حمایت کند، حمایتی که با روح خصوصی‌سازی همخوانی ندارد.

بنابراین در این شرایط پرسش اینجاست که اگر قرار بر خصوصی‌سازی کامل و کنار رفتن سایه دولت از سر صنعت خودرو است، پس دیگر «چتر حمایتی» برای چیست؟ به‌عبارت بهتر، «چتر حمایتی» به نوبه خود یک چالش در خصوصی‌سازی کامل و واقعی صنعت خودرو به شمار می‌رود و نمی‌توان از یکسو سهام خودروسازان را واگذار کرد و از سوی دیگر دولت همچنان در آنها اعمال نفوذ کند. خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو زمانی شکل می‌گیرد که اولا سهام این صنعت به اهل آن واگذار شود و ثانیاً مدیریت به‌طور کامل در دست بخش خصوصی باشد و اتفاقا به‌نظر می‌رسد همین موضوع (مدیریت خودروسازی) محل تردید مجموعه دولت برای اعمال خصوصی‌سازی کامل است. در واقع گمان می‌رود مجموعه دولت به‌دلیل بزرگی و اهمیت خودروسازی، مایل به کنار رفتن کامل از مدیریت این صنعت نبوده و می‌خواهد حداقل در مسائل کلان آن همچنان اعمال نظر کند.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/7
صنعت خودروسازی ، یکی از بزرگترین منابع سود خالص دولته و بعید می دونم تا قیامت هم این صنعت رو واگذار کنه.
ان شاءالله تو بهشت عقده های خودروسازیمون جبران بشه ...
1395/2/7
دلتون خوشه هااا.
خودروسازی هم مثل مغاذه می مونه.کی مغاذه اجباری و گران فروش خودشو دست دیگری میده.
ظلم خیلی بزرگی به ما ایرانی ها میشه.
گران فروشی اخه تاکی؟اشغال فروشی تاکی؟
بخاطر حمایت از تولید داخل و بی کاری مردمون باید جونشون رو از دست بدن.لعنت به این عدالت.
لعنت
1395/2/8
کلا تمام حرفایی که در مورد حمایت از تولید داخلیو ملی و کار ایرانی میشه همش فقط معطوف شده به فرغون سازی های دولتی.بری شهرک صنعنی از دویستا شرکت ۱۵۰ تا تعطیل هستن.این وضع هم تغییر نمیکنه مطمئن هستم.پولهای مفت میره تو جیب عزیزان دنیا رو که پول یا مفت دارن از آخرتشونم که خبر دارن فقط مردمن که دنیا و آخرت همش باید تو حهنم باشن
1395/2/7
آره هنوز یه چند میلیون نفری سالم موندن، اینارو هم بکشن دیگه خیالشون راحت میشه میرن شما نگران نباشید
1395/2/7
صنعت خودروسازی باید هر طوری که شده از چنگ دولت دربیاد و این اتفاق نمیفته مگر همه دست به دست هم بدیم و یک صدا باشیم مثلا یکی دوتا کمپین نخریدن خودرو دوباره باید اتفاق بیفته. کمپین اولی اثرشو گذاشت اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد و باز باید شروع بشه. دولت صاحب این صنعت نیست بلکه مردم صاحبشن.
1395/2/8
متعصفانه يا خوشبختانه تغيير اين اوضاع وخيم دست خود ما مردم هست
( سرنوشت قوم وملتي تغيير نميكنه ، مگر بدست خودشون)
نه فقط تو اين موضوع بلكه در تمام زمينه ها اين جمله صادق هست
اگر شرايط بهتر ميخايم بايد از خودمون و اطلاع رساني به جمع كوچك خانواده شروع كنيم
همه ازين دست مطالب خوندن و تغيير اوضاع رو هم دوست دارن منتها نميدونن اين خودت هستي كه بايد شروع كني زنجيره ي كمپينگ رو :)
يا حق
1395/2/8
آخی آخی چه بگویم ای خدا
هنوز جاش هس که مردم رو چپاوول کنن بلاخره فرغون باید فروش بره
1395/2/8
بعضی مواقع دخترم ازم میپرسه: باب تو بهشت پیتزا هم هست.
حال منم در جواب این دوستمون که میگه ایشالا تو بهشت - عقده های خودرویی را جبران کنیم. میگم مگه تو بهشت بنز و بی ام و هم هست.
اگه رامون دادن و اونجا ماشین بود باور کن نصف هوری های خودما می دم تا 10 تا بی ام و آخرین مدل بگیرم.
والا بسکه ماشین آشغال سوار شدیم - عقده ای شدیم به خدا
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
1395/2/8
اخرش نفهمیدم گاری صفر با مثلا یکسال یا دوسال کارکرده چه فرقی داره که ملت پول میریزن تو حلقوم یه مشت از خدا بیخبر.اون بوگند پلاستیک بازیافتیش هم که بعد ۴روز میره .عجب مردمی داریم.پس فکر کردین امریکا الکی امریکا شده.نه عزیزم شعور فرهنگ مردمانش امریکا رو به اینجا رسوند.وگرنه هرکشوری ارزوشه مثل کشور ما مردمو بدوشه کسی صداشم درنیاد
1395/2/19
عزیز دل به شعور مردم توهین نکن وقتی زور زیاد باشه باید سرت خم باشه
اغا ممد خان قاجار چند قرن پیش فهمید که ایرانی جماعت باید گرسنه بمونه تا بشه رو سرش حکومت کرد
1395/2/21
اولین پیج نخریدن خودرو تو راهه