موضوعات داغ

بررسی واردات خودروی آمریکایی در فدراسیون واردات

عکس مطلب اول
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه سازمان استاندارد، محیط زیست و کمیته فنی خودرو تاییدیه واردات شورلت را صادر کردند، گفت: در زمان صدور مجوز برای واردات این خودرو بارها مخالفت خود را اعلام کردیم. فرهاد احتشام‌زاد در مورد بحث‌های مطرح‌شده مبنی‌بر واردات خودروهای آمریکایی، اظهار کرد: این موضوع در فدراسیون واردات ایران با حضور افراد مرتبط در حال بررسی است و در این راستا، آیین‌نامه مربوط به واردات گروه کالاهای سرمایه‌ای و بادوام تدوین و ابلاغ خواهد شد.
به نقل از فارس، وی ادامه داد: بر این اساس، قرار است دستورالعمل نهایی و جامعی در مورد واردات کالاهای سرمایه‌ای و بادوام از جمله خودرو تهیه شود که در آن مسائلی مانند خدمات پس از فروش مدنظر قرار گرفته است. وی همچنین با اشاره به دستورالعمل ابتدای سال گذشته مربوط به واردات خودرو از طریق نمایندگی‌ها یا به‌صورت غیرمستقیم و توسط واسطه‌ها، گفت: اواخر سال گذشته، جلساتی برگزار شد که در آنها با توجه به رفع برخی تحریم‌ها و قرار گرفتن در شرایط پساتحریم، عنوان شد دستورالعمل قبلی مربوط به واردات خودرو نیاز به بازنگری دارد. احتشام‌زاد تصریح کرد: در همین راستا، وزیر صنعت نیز در دستورالعملی اعلام کرد که طبق آن صدور گواهی‌ برای واردات خودرو باید به‌صورت مستقیم صورت گیرد، زیرا با رفع تحریم‌ها، دیگر نیازی به عقد قرارداد از طریق شخص یا شرکت ثالث نیست و باید به‌صورت مستقیم با شرکت‌های مادر در ارتباط باشیم. وی با بیان اینکه واردات خودروهای آمریکایی از طریق افراد واسطه مطرح است و نمایندگی مستقیمی برای واردات شورلت در ایران وجود ندارد، گفت: صدور این مجوز قبل از دستورالعمل وزیر صنعت صورت گرفته بود؛ زیرا در شرایط تحریم، اگر برندی تمایل به حضور مستقیم در بازار ایران نداشته باشد، این قابلیت وجود داشت که از طریق شرکت‌های ثالث، محصولاتش را به ایران وارد کند. به گفته وی، در چنین شرایطی، بررسی‌های لازم انجام و گواهینامه واردات شورلت صادر شد که اسناد و مدارک سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و کمیته فنی خودرو نیز برای آن تامین شد و پس از آن، ثبت‌ سفارش واردات صورت گرفت. وی گفت: در زمان صدور مجوز برای واردات شورلت به‌صورت غیرمستقیم، بارها اعلام کردیم که واردات خودرو باید از طریق نمایندگی‌های مستقیم صورت گیرد، نه اینکه مثلا 6 شرکت نمایندگی یک برند را داشته باشند و خودروهای آن را از کشورهای مختلف مانند عراق یا گرجستان به ایران وارد کنند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/13
سوال اینجاست که کدام نمایندگیها اصلی هستند در حال حاضر؟

قدیمیترین آن ایرتویا بعنوان نمایندگی از طرف تویوتا معرفی نشده و خود به اصطلاح نماینده با تاخیر خودرو را تحویل می‌دهد چون اکثرا خرید خود را از کشور ثالث در زمان فروش فوری بعلت تغییر مدل سال آینده خریداری کرده و وارد می‌کند. صاحب و نماینده اصلی سالها پیش پس از تصاحب داراییها مانند ایرتویا در فراغ وطن دار فانی را وداع گفت و در تپه ای در شمال که آرزوی زراعت در آن درزمان بازنشستگی را داشت دفن شده.

نماینده اصلی ب ام و یا بی ام دبلیو هنوز همان نماینده پیش از انقلاب است که بعلت غیرقانونی بودن دین خود به ترکیه رفته و با شراکت با شرکت بزرگ بوروسان نمایندگی را به ترکیه منتقل کرد. شرکت ری شهری در اصل نماینده بوروسان اوتو است تمام مذاکرات در استانبول با حضور طرفین آلمانی و ایرانی و طرف ایرانی که معامله کردن با وی مشکل شرعی دارد انجام شد.

حتی چندین برند دیگر از جمله چینی ها ابتدا توسط خودیها اجازه ورود گرفتند و سپس حق را اجاره و واگذاری به نمایندگی شناخته شده کنونی دادند. یکی از دلایل بالا بودن سود غیر متعارف واردکننده و عدم نظارت همان پرداخت هزینه به خودیها است.

جالب اینجاست که رنج روور چند سال پیش بدنبال ارائه مستقیم و بدون واسطه محصولات خود در ایران بود و حتی مدیری باسابقه را نیز برای اینکار مامور کرد و محلی در غرب تهران در نظر گرفته بود که خارج ارائه خدمات فروش و پس از فروش مانند دیگر نمایندگی های درجه یک رنج روور در جهان پیست مخصوصی که شرایط آف رود را هم برای تست درایو تداعی می‌کند در آن تعبیه کند. پس از یک سال این مدیر و تیم رنج روور با موفق نشدن در گرفتن مجوز و حاضر نشدن به دادن باج ، کشور را ترک و پروژه را کنارگذاشتند. اگر خودروبانک دوست داشته باشد می‌توانم نام مدیر ایران رنج روور را عرض و حتی آدرس لینکداین را هم که سابقه کاری یک ساله بعنوان مدیر رنج روور ایران در آن درج شده را به ایلمیلی که اینجا اعلام میکنید بفرستم.

حالا این دو مثلا نمایندگی ها که ابتدا عرض کردم تازه با اصالت ها هستند خدا به داد امثال ام جی چینی برسه. جالب اینجاست که شورولت و دیگر خودرو آمریکایی که بزودی به بازار عرضه خواهد شد ارتباط نزدیکتری با خودروساز اصلی بعنوان نماینده نسبت به بیشتر خودروهای ارائه شده در کشور را دارند
1395/2/15
ئوست عزیز در اخبار جدیدن اشاره شده که خودرو آمریکایی به بازار عرضه نخواهد شد.
1395/2/15
پرهام قبول نیست تو دیدی :-)

این گزارش و کامنت ها مال چند روز پیش بود زبل خان، خبر لغو ناگهانی واردات شورلت قانونا ثبت و سفارش شده، خریداری شده بارگیری شده توسط دستور مستقیم نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (بر اساس کدام قانون) ساعاتی پیش پخش شد و هنوز توسط این سایت تایید و منتشر نشده.
1395/2/13
هاچ بکش واقعا عالیه
اگه عمری و صدالبته پولی باقی موند، میخرمش
1395/2/15
در خبر شما با عنوان " بررسی واردات خودروی آمریکایی در فدراسیون واردات" به اظهارات جناب آقای احتشام زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو ایران نقدی چند به شرح ذیل وارد است. امیدوارم نسبت به انعکاس این نظرات نیز مبادرت ورزید:

1- هرگونه تدوین آیین نامه و دستور العمل مربوط به واردات کالاهای بادوام باید منطبق بر مرقانون باشد و تشکلی بعنوان فدراسیون واردات ایران یا انجمن واردکنندگان خودروی ایران نمی توانند نقشی غیر از نقش مشورتی را ایفا نمایند.
2- در تدوین هر گونه دستورالعمل واردات خودرو باید حقوق شهروندی و قانون تجارت و اصل رقابت پذیری رعایت شود. متاسفانه تجربه نشان داد تشکل هایی چون انجمن وارد کنندگان خودرو در پاره ایی از موارد فقط به منافع تشکل خویش می اندیشد. در فرآیند شکل گیری دستور العمل واردات خودرو چنانچه شورای رقابت ورود نمی کرد، قطعا شرایط انحصار برای یک عده از سرمایه داران انحصار طلب به وجود می آمد.
3- جناب احتشام زاد اشاره نداشتند چرا پیش از اشارات رهبر معظم انقلاب در خصوص تقبیح واردات خودروهای آمریکایی ، اساسا نمی توان مصاحبه ایی در این مورد مبنی بر مخالفت انجمن با این فرآیند یافت؟!!
4- قطعا واردات مستقیم خودرو از کشور سازنده در صورت رعایت شرایط استاندارد و قوانین موضوعه معامله امری نکوهیده نیست ولیکن لطفا یک بار برای همیشه ایشان جهت تنویر افکار عمومی دقیقا مشخص نمایند طی سالهای تحریم و در دوران پسا تحریم کدام شرکت ها مستقیم با واردکننده فعالیت داشته اند؟ چرا همین الان نام شرکت های خودشان در وب سایت شرکت مادر وجود ندارد؟!!
5- به نظر می رسد اشارات متعدد رییس محترم انجمن واردکنندگان خودرو به واردات مستقیم فقط یک فرار رو به جلو و به منظور خارج کردن رقبا از میدان است و بس تا بدینوسیله امکان جولان دادن انحصاری برخی شرکت ها کماکان میسر باشد.
6- لطفا مشخص نمایند در همین دوران پسا تحریم کدام شرکت خارجی تولید کننده ی خودرو مواضع خود را به طور عملی در خصوص همکاری با کشورمان تغییر داده است؟ فعلا هر چه این روزها می شنویم حرف است و بس.
7- بهتراست فعلا بجای حذف صورت مساله، اجازه دهند واردات خودرو منطبق بر اصل عدم انحصار و با فیلتراسیون سازمانهای نظارتی مربوطه در صورت داشتن استانداردهای کیفی در تولید و خدمات آزادانه صورت گیرد و اگر ایشان خیلی در اندیشه ی ورود کالاهای متفرقه به کشور هستند به کمپانی هایی که خود نمایندگی واردات آن را بعهده دارند، بفرمایند اجازه ی صادرات مجدد خودروهای مربوطه را به ایران از مبدا ببندند!!

1395/2/15
سلام و علیکم
متن جالبی بود، این مهندس احتشام زاد مگه خودش مدیر اطلس خودرو نیست، خوب همه ی شرکتهای آقای گرامی یعنی هیوندا و کیا بجز برند چینی جیلی شون که رسمی بودن و نبودنش خیلی در درجه اهمیت نیست نماینده رسمی نیستند یعنی اصلا کره ی ها بهشون دیگه اعتماد نکردند و باهشون تمدید نکردند، ماست همه ترشه ماشت خودشون شیرین.
درست هست نباید هر کسی که اینکاره نیست خودرو وارد کند ولی وقتی شرکتی پتانسیل و امکانات داره شاید بتونه موفق بشه برای همین جلوش رو می گیرن.
در هر صورت اگه آمریکایی ها نماینده نیستند هیوندا کیا هم تو ایران نماینده نیستند حتی تویوتا، بنز، ولوو، بی ام و و خیلی شرکتها دیگه.
سنگ میندازن که ما یا هیوندا کیا سوار بشیم یا پراید و پژو