موضوعات داغ

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران

عکس مطلب اول
حدود 8 سال از ورود خودروهای چینی به ایران می گذرد و آنها توانسته اند 10 درصد بازار خودرو ایران را به اختیار خود درآورند، حال سوال اینجاست که چینی‌ها چگونه توانستهاند در این مدت کم چنین سهمی را به خود اختصاص دهند؟ آیا دست و دلبازی آنها در ارائه محصولات جدید این موضوع را سبب شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است.

آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.

فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.

در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند.

او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.

زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.

تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند.
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.

دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.

اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.

بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.

حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.

شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.

نظرات کاربران

19 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/16
تمام چیز هایی که گفتید درست،
ولی از نظر من اصلی ترین دلیلش اینه:
قبل از ورود چینی ها به صنعت خودرو سازی (و کلا همه چیز!) ، ارتباط ایران واقعا با دنیا قطع شده بود (به لطف زحمات گرانبهای اقای احمد.ی نژ.اد) و به معنی واقعی کلمه ،بازار و صنعت ایران تشنه بود،برای چرخیدن چرخدنده ها سوخت نبود،شدت رکود زیاد تر میشد، رشد اقتصاد منفی ووو...
در این شرایط بود که پای چینی ها با سبدی پر (از همه چیز!) به ایران باز شد
و قلتک ها تازه روی دور افتادن (هر چند،شاید تا چند ماه اول برعکس دور میزدن!)
و این به راحتی در صنعت خودرو قابل ترسیمه
مثلا در هر رنج قیمتی شاید 2،3 تا ماشین برای خرید بود،ماشینای ایران فوقالعاده فرسوده بودن (405 ،پارس ، سمند، پراید...) و مسلما مردم ازشون خسته شده بودن،کیفیت مونتاژ افتضاح از اون موقع شروع شد و افت کیفیت محصولات، اوایل فقط قطعات و کالاهای درجه 3 وارد میشد،و صنعت از سر اجبار روی اینا میچرخید
تو همچین شرایطی بود که چینیا با دستی پر، تنوع زیاد، تکنولوژی بروز و قیمت مناسب وارد ایران شدن، و این کاملا طبیعیه که با استقبال خیلی زیادی روبرو شدن
و این منطقی ترین تعریف برای ملتیه که از ماشین های چینی و کره ای در برابر ماشینای المانی و ژاپنی دفاع میکنن...
1395/2/17
آخه چرا ندونسته نظر میدی..اتفاقا زمان احمدی نژاد واردات خودرو آزاد شد..قبل از نظر فرستادن فکر تحقیق کن بعد بفرست
1395/2/17
دوست عزیز کسی از چینی در برابر ماشین آلمانی دفاع نمیکنه ولی کسی که بودجه اش ۵۰ میلیونه کدوم ماشین آلمانی نو و با امکانات و تکنولوژی روز رو میتونه بخره. حتی بدترین خودروهای ژاپن (لنسر که من یه دونه اش رو هم تو آلمان ندیدم) هم بالای ۱۰۰ تومن قیمت دارن. چین خیلی پیشرفت کرده ولی این که به آلمان برسه واقعیت نداره همونطور که آمریکا که ۱۰۰ ساله خودرو میسازه هنوز تو کیفیت و طراحی و مهندسی از آلمان عقب تره!
1395/2/18
خب عزیز حتما شما ندیدی
بعضیا پیدا میشن سنگ همین چینیا رو به سینه میزنن و بدجوری ازشون دفاع میکنن
همونطور که وقتی هیوندا واقعا عقب بود بعضیا بازم ازش بدجوری طرفداری میکردن و حالا هم که تازه هیوندا برای خودش شرکتی شده بعضیا میان اونو با بنز و بی ام و و لکسوس مقایسه میکنن!!
شک نکن چینیا طرفدارای زیادی دارن و اینطور نیست که واقعا همه مجبور باشن چینی بخرن...
1395/2/16
من چند ماه جیلی داشتم ازش رازی بودم.خواستم به جاش مگان بخرم و واقعا خوب کاری کردم که مگان نخریدم.چین از فرانسه بهتره.و نگاه کنید اگر چند سال دیگه همه ی بازار رو نگرفت.
1395/2/17
در دهه 70 شمسی ایران خودرو اقدام به خرید خط تولید پیکان از کارخانه تالبوت کرد
خط تولیدی که متروکه شده بود وارد ایران شد
اما در همین سال ها کره با خرید پلتفرم های ژاپنی و آمریکایی وارد عرصه شد و خودروهای جدیدی خلق کرد
مثلا در همین سالها هیوندای بر روی پلتفرم میتسوبیشی لنسر خودروی الانترا را خلق کرد و کیا بر روی پلتفرم فورد فستیوا اقدام به ساخت پراید کرد که تا به امروز در ایان هم تولید میشود
اما در دهه 80 شمسی با فروپاشی اقتصاد اروپا برخی از خودروسازها ورشکست شدند که چین از این آب گل آلود ماهی گرفت و برخی از این کارخانه ها را خرید و با این کار وارد عرصه خودروسازی شد و ای کاش ایران هم همین کار را میکرد ..
با سیر پیشرفتی که چین نشان داده تا چند سال دیگر 60 درصد خودروی جهان را تامین خواهد کرد
همین الان بیشتر خودروی روسیه و بخشی از خودروی آمریکا را تامین میکند و حتی برخی از خودرو های آمریکایی و ژاپنی و کره ای در چین تولید میشوند
مثل شورولت اسپارک و سونیک و یا حتی تویوتا پرادو و هیوندای الانترا
پس چین را دست کم نگیرید
این یک تحقیق جامع از صنعت خودروی جهان بود..
1395/2/17
همه مشکل خود ما هستیم (منظورم دست اندرکاران صنعت خودرو و سیاسیون)
وگرنه هیچ کجای دنیا هیچ مشکلی برا سرمایه گذاری درست تو ایران نیست.
واقعأ جای تأسف داره...
1395/2/17
دلیل تولید محصولات قدیمی بدلیل بالا بودن سود این محصولات برای سیستمدارانی است که خودشون در خودروسازی وارد شده اند و همچنین بالا بودن سود محصولات چینی هم از این قاعده مستثنا نیس
به جیب زدن سود بالا از فواید بازار خودروی بسته و انحصاریه
1395/2/17
۲روز دیگه همین لگنای چینیرو به قیمت ماشین کره ای می فروشن و مردم آرزو به دل همین لگنای چینی می مونن،مرگ بر هرچی ماشین چینیه،درود بر ژاپن وآلمان
1395/2/17
خوب انتخاب دیگه ای وجود نداره
بین بدتر و بدترین باید بدتر رو انتخاب کرد
ولی یه زمان میرسه که زیاد دور هم نیست وقتی حسابی جا بی افتن پول چندین برابر همسن خودروهای چینی رو ازمون میگیرن
هیچوقت یادم نمیره زمانی که خودروهای کره ای وارد ایران شد داستان همین خودروهای چینی رو داشت ولی با تاب و تب خیلی کمتر چون اون زمان ماشین زیاد نبود و همه کس ماشین نداشت ولی الان چی شدن؟!......
1395/2/17
راز موفقيت چيني ها = ظاهربيني ايراني ها و عدم آگاهي خريدارن و گران بودن بقيه خودروها و نتيجش بدبختي مردم ويه عمر تعميرات وخسارت و مشكل ....... به هيچ وجه سوار ماشين چيني نخواهم شد حتي اگر پرايد بخرم ميدونم قطعات خودروهاي داخلي هم چينيه اما من سوار ماشيني كه جنس درجه ٣ هستش واز خود چين اومده نميشم به دوستان عزيز هم بگم و خواهش كنم كه جيب خودرو ساز درجه ٣ چيني را پر نكنيد نكككككككككنيد والسلام
1395/2/17
چین را دوست دارم اما از چینی ها بدم می آید...
1395/2/17
با اینکه مقاله بسیار محافظه کارانه نوشته شده ولی جالب بود وبنظر میاد کلی حرف برای گفتن دارد.
1395/2/17
کشوری که یکی از با قدمت ترین های جهان هست
کشوری که کوروش کبیر و داریوش نصف جهان قلمروشون بوده
کشوری که بزرگترین انقلاب قرن در اوح شکل گرفت
چرا باید محصولات چینی مورد پسند عموم باشه؟؟؟؟؟
چرا آلمانی نباشه؟؟؟؟؟ چرا آمریکایی نباشه؟؟؟؟؟؟
دیروز سوار شورولت کامارو رفیقم شدم کیفیتش زمین تا آسمون با تمامی ماشین هایی که تو عمرم سوار شده بودم فرق داشت و به این فکر افتادم که ملت نباید کمتر از ماشین امریکایی سوار بشند..
مردم ما شایسته بهترین ها هستند بدون شک ...به شرط اینکه قدر خودشون رو بدونند..
1395/2/17
تا کی تو توهم این باشیم که ابرقدرت دنیا بودیم یا کوروش و داریوش ...
الان چی هستیم
چین هم از قدیمی ترین کشورای دنیاست و الانم تو واقعیت در زمان حال یکی از ابر قدرت های دنیاست
من نمیگم ماشینای چینی خوبن ولی از آشغالای ایرانی خیلی بهتره
البته ما توهم اینو داریم که ماشین ایرانی داریم واقعیت چیز دیگه ای هست
تا وقتی در خواب غفلتیم وضعمون همینه
1395/2/17
ببینید این بحث ماشین اصلا نباید به طرف سیاسی کاری و نژاد پرستی کاری بکشه که متاسفانه کشانده شده . الان ملت هند با 12 میلیون تومان سوار رنو کویید میشن. نگید کویید بدرد نمیخوره . اگه هر آشغالی باشه حتی از پارس ما خیلی خیلی سرتره که با 35 میلیون میخریم. همه ملت ها حق دارند با توجه به قدرت خرید کشورشون و پولی که میپردازند بهترین ها رو یوار بشن .
1395/2/17
محمد جان يه بار ديگه جمله خودتا تكرار كن چين از فرانسه بهتره اينا يه بار ديگه بگو تا بخنديم فرانسه اي كه كمپاني بوگاتي ٧٠ساله رنوي ١٢٠ساله و پژوي يا سابقه كه رسم و رسومات و تكنولوژي خودرو را به همه آسيا ياد داده در كل اروپارا ميگم اونوقت با كمپاني چيني ٥ سال سابقه كه هدفش تحويل جنس بنجله. مقايسه نكن اگه ميبينيم همه اجناس چيني شده اونا پشت محصولاتشون كشور هاي بزرگه و كمپاني هاي با سابقه اگه وسايل الكترونيكي چينيه ساپورتش با كمپاني هاي بزرگه نه اينكه مدير جيلي يا ام وي ام شب خواب ماشين ببينه صبح بلند شه توليد كنه حتي ال ٩٠ ٢٠٠٧ هم از تمام رقباي چيني از تمام چيني ها يه سر وگردن بالا تره اون وقت شما فرانسه را با چين مقايسه ميكني
1395/2/17
باز خوبه اونا یه چی میسازن
ولی من ال۹۰ دارم کیفیتش خوبه ۴ساله دارمش ولی امکاناتش در حد الاقه :)))))))
1395/2/23
اقا اصلا چرا آلمانی؟چرا چینی و امریکایی و کره ای
اصلا چرا ایرانی سوار نشیم؟اگه خودروسازی مون یکم بفکر جون و پول و ارزش مردم ایران باشه....هم خودش سود میبره هم ارز از کشور خارج نمیشه و هم اینکه مردم بیچاره زیر بار اینهمه فشار نمیرن

اخه کدوم لامصبی واس پراید 20تومن میده.....تازه به آقای xهم بر میخوره ک میگن طرف با سرعت 40تا با پراید ب دیوار میزنه و میمیره