موضوعات داغ

مشکل بزرگ در بازار خودروی های دست دوم

عکس مطلب اول
عدم شناخت کافی از خودرو روزانه گریبان بسیاری از افراد را در بازار خودروهای دست دوم می گیرد. قدیم ترها فقط حرف مردانه بود و اعتبار، نه دروغی بود و نه کارشناسی و نه دستگاهی جهت تشخیص سلامت خودرو. آن موقع ها اسب مریض را به جای اسب سالم نمی فروختن!
اینکه چه رفتار و چه عواملی باعث می شود خودروی تصادفی و چپی را به جای خودروی سالم بفروشند، نیاز به روزها بحث و گفتگو دارد. این ها نوادگان همان کسانی هستند که بدون ترازو هم کم فروشی نمی کردند.
25 ساله بود و تازه پدر شده بود، برای راحتی خانواده اش هفت میلیون وام گرفته بود، هفت میلیون هم با فروش طلا و هزار مکافات فراهم کرده بود تا خودروی دست دومی بخرد که دیگر همسرش با وضعیت این روزها مجبور به ایستادن کنار خیابان نشود تا بموقع بتواند فرزند کوچکش را به دکتر برساند. حرف من خطاب به آن فروشنده ای است که قصد دارد خودری چپی را به جای خودروی سالم به این مرد بفروشد. آقای فروشنده، مگر این پول را سر سفره خانواده نمیبری؟ این خودروها که به خودی خود امنیت لازم را ندارند، پس چگونه یک خودروی چپی می تواند از جان یک بچه یک ساله در تصادفات محافظت کند؟
موارد این چنینی بسیار است، فروشنده ثروتمندی که قصد فروش خودروی 500 میلیونی را دارد، آقای نامحترم، شما دیگر چرا؟ شما هم به این پول ها نیاز دارید؟ این پول ها نباشد شما هم گرسنه می مانید؟ خودروی سند دست اولی که به نام خود شماست بدلیل تصادف شدید از جلو ایربگ ها عملکرده و در حال حاضر فاقد ایربگ است را چگونه و با چه وجدانی به جای خودروی سالم و بدون ضعف میفروشی؟ از اینکه خریدار چه ضرر مالی بابت خرید این خودرو می کند...
بگذریم اگر تصادفی رخ دهد خون مسافران داخل خودرو پای چه کسی است؟
کم کردن کیلومتر که دیگر امری رایج شده است. در تازه ترین نوع کلاهبرداری حتی دفترخانه قلابی را هم دیدیم، فروشنده ای که جهت فروش تعدادی خودروی معیوب دو تکه و سرقتی اقدام به اجاره دفتری در شمال تهران کرده بود و در آن برای مدت یک روز دفترخانه ای دایر کرده بود. با کارمند و تجهیزات و تابلو و اقدام به فریب دادن خریداران خودرو می کرد. بیش از 50 درصد از خودروهایی که کارشناسی می شود دارای ایرادات اساسی است که فروشنده آن را از خریدار مخفی می کند.
ما داریم با این سرعت به کجا می رویم؟ با پول فروش این خودروها قرار است چه آینده ای برای خود و فرزندانمان بسازیم؟ مگر اختلاف قیمت این خودرو ها چقدر است که آن دنیا را هم برای خودمان خراب می کنیم؟
داستان آنجا بدتر می شود که فروشنده ای قصد پرداخت رشوه یک میلیونی به کارشناس را دارد تا نگوید آنچه را کی می بیند! ما به عنوان کارآفرین برای کمک به خریداران به بازار آمدیم، اما درمان بعضی از فروشنده ها گویا واجب تر است.
این ها فقط نمونه ای از مواردی است که ما روزانه با آن برخورد می کنیم. کوتاه کردن دست سودجویان و کلاهبرداران شاید ممکن نباشد، اما خریداران می توانند فقط با کمی دقت و درخواست کمک از افراد خبره ریسک خرید خودروی دست دوم را به حداقل برسانند. اقدامات نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی با احداث مراکز نقل و انتقال خودرو تا حدودی توانسته به کمک خریداران خودرو برسد.
به نظر میرسد دیگر وقت آن رسیده که به بازار خودروی دست دوم جهت حفظ حقوق و امنیت سرمایه خریدار نگاه ویژه ای شود. این روزها به لطف حرکت زیبای شهرداری تابلوهایی را در گوشه کنار شهر می بینیم، کم باشد اما حلال باشد!

سید امیرحسین مکیان
مدیرعامل شرکت کارشناسی خودرو پدیده خودرو

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/17
مطلب خوبی بود و به امید روزی که همه صادق باشن ، اما امروز 90 درصد مردم در زمان فروش ماشین مشکلات ماشین رو مخفی میکنن و مشکل اینجاست که آگه بخوای آدم صادقی باشی و تمام مشکلات ماشین رو بگی دیگه کسی ماشینتو نمیخره، نتنها تو بخش خودرو بلکه امروزه آگه تو هرکاری بخوای صادق باشی شکست میخوری چون دیگه دزدی و کلاهبرداری و پنهان کاری تو جامعه ما امری عادی شده و به هیچ عنوان نمیشه تو این جامعه صادقانه کار کرد چون شکست میخوری (البته من قصد دفاع کردن از این گونه کار هارو ندارم و خودمم مخالف هستم اما این واقعیت جامعه هست و مجبوری به این شکل پیش بری)
1395/2/19
هیچ اجباری در کار نیست دوست عزیز. این خود ما هستیم که انتخاب می کنیم چه طور زندگی کنیم. راست بگوییم یا دروغ. هیچ راست گفتن یا دروغ گفتن یا پنهان کاری، گم نمی شود و بی تاثیر نیست. فقط ممکن است اثر آنی نداشته باشد. آن شکستی که شما تصور میکنی هم موقت و کوتاه مدت است، و در همیشه راستگو برنده است. ایران و غیر ایران و مسلمان و نامسلمان هم ندارد. این یک اصل است. شما فکر می کنید افراد موفق شاخص در دنیا، با دروغگویی و دغلبازی به این جایگاه رسیده اند یا با درستی؟؟
من به یقین عرض می کنم با درستی. جامعه را من و شما می سازیم و این ماییم که خودمان را مجبور می دانیم که خطا کنیم تا نبازیم. من شخصا بارها امتحان کرده ام... اگر گندم بکاری گندم درو می کنی. اگر راستی بگاری، راستی درو می کنی و با انسان های درست روبرو می شوی. من هر خودرویی که تا کنون خریده ام، فروشنده انسان سالم و خوبی بوده و من هم از خودرو رضایت داشته ام. در حالی که بعدا با تجربه بیشتر فهمیده ام که اگر فروشنده انسان درستی نبود، می توانست به سادگی سر بنده را کلاه بگذارد.
موقع فروش هم مشکلات اساسی ماشین، خرابی ها، مراقبت ها و تاریخچه ماشینها را به خریداران گفته ام، و در نهایت هم به خریدار خوب و هم به قیمت خوب توانسته ام بفروشم.
اگر 90 درصد مخفی می کنند، شما جزو آن 10 درصد باشید.
1395/2/18
واقعا باید فرهنگ سازی بشه.
1395/2/18
چرا دست دوم؟
این ملت لیاقت ماشین با کیفیییت صفر نداره؟
جون ما ارزش نداره؟
قیمت تمام شده ماشین سه ، چهار برار میدن ملت !!
اونی که کارخانه دار سرش کلاه گزاشته ، سر اون جوون بدبخت کارمند کلاه میزاره اون بی چاره هم دستش به جایی بند نیست

به خداوندی خدا همشون یه روزی یه جایی بد تاوان خواهند داد.مقاله بسیار خوبی بود.همه ظالمان باید منتظر روز جزا باشن
1395/2/18
همیشه به یه چیزی که اعتقاد شدید داشتم این بوده که آدم توی شرایط سخت روحی اقتصادی فرهنگی خانوادگی و... بتونه نون حلال در بیاره شرافت و مردونگی خودشو زیر سوال نبره مرد باشه و سختی بکشه تا به جایی برسه !وگرنه این عده از آقایون که تو رفاه کامل هستن و هیچ دغدغه ای ندارن هزار بار تو بوق کرنا می کنن و ادعای سالم زندگی کردن دارن و.... که هنر نکردن( منظورم همون قشری هست که خودتون بهتر می دونید ) !!!
اینارو گفتم چون ممکن برا بعضی ها این توجیه پیش بیاد که این روزا گلیم خودشون از آب کشیدن بیرونو اینجوری تفسیر کنن بگن تو شرایطی که زندگی کردن این روزا فقط برا زنده موندنه و باید گرگ باشی و اگر سر بقیه کلاه نذاری کلاه می ذارن سرت و ...
نه !! نقل این حرفا نیست.
1395/2/18
اينجا ايرانه..خوش امديد
1395/2/18
سلام!
برای خرید ماشین دست دوم باید پیه خیلی چیزها به تنت بمالی ! شخصا ماشین دست دوم که چه عرض کنم سند دست سوم بود ! به اسم خودم شد چهارم ! ولی بنده حساسیتی روی رنگ ماشین ندارم ! البته و مهم اینست که 6 ستون ماشین ضربه نخورده باشد و تصادف از جلو نداشته باشد ! مهم فنی ماشین هست! باز هم تاکید می کنم ماشینی که مالیده شده افت خودش کرده دیگه خیال راحت یک موتوری بهت زد زیاد ضرر نمی کنی!
1395/2/18
مطلب خوبی بود . اما کجاست گوش شنوا.
1395/2/18
کجایی برادر. خودروسازی دولتی مملکت خودروی از روی ترانسپورتر افتاده کف خیابون رو جای صفر میفروشه. اگزوز ماشین آویزونه با سیم وصله میزنه جای ماشین بی عیب میفروشه . یه جوری حرف میزنی انگار نمیدونی تو چه مختصات جغرافیایی داری زندگی میکنی
1395/2/18
بسیار مطلب زیبایی بود متاسفانه در مملکتی هستم کههمه به فکر پر کردن جیبهای خودشان هستن وجدانها همه خوابن کسی را هم که رو راست باشد را امبول فرض میکنن
1395/2/19
وقتی توی مملکت ما قسم خوردن به مقدسات اینا شده یه راه برای فریب دادن بقیه دیگه چه انتظاری داریم این کلمه ها آشنا نیست؟(به خدا ندارم به جون بچم این تن ببمیره خداییش ماشین تمیزیه خداییش کار نکرده و ...
1395/2/21
دی ماه ماشینم رو داشتم می فروختم مدلش 2007 بود فقط 120 تا کار کرده بود بدون هیچ تصادفی.وقتی آگهی کرده بودم همه زنگ میزدن که آقا خداوکیلی تصادف نداره؟آقا جون هر کیو دوست داری کیلومترش دست نخورده؟! منم زبونم مودر آورده بود بس که گفتم آقا من چیزی که هست رو می فروشم آخرشم خیلیها باورشون نمیشد با اینکه ایرادی توی ماشین نمی دیدن.خلاصه فروختیم و رفتیم یک ماشین 2013 خریدیم اونم بعد از دیدن 20 تا ماشین که همشون دستکاری شده بودن و به لطف دوست ماشین فروشم مچ فروشنده رو می گرفتیم.آقایی که شما باشی آخر سر ماشینی که خریدیم طرف به ایم 32 تا کار داشت به ما می داد که هم از استعلام کمپانی در اومد 3 ماه قبلش 52 تا کار بوده هم از لاستیک های نوی که تازه رفته بود زیر ماشین گندش در اومد ماشین دستکاری شده.خلاصه مطلب به نمایشگاهی گفتم من این ماشین رو می خرم ولی به من بگه چند تا کار کرده که هم برای سرویس ببرم هم کیلومترش رو برگردونم سر جاش.وقتی سند زدیم گفت صاحبش میگه 56 تا کار بوده که منم با توجه به استعلام کمپانی اطمینان کردم.خودم هم همون روز بعد از سند بردم کیلومترش رو کردم 56500 که مدیون کسی نشم.