موضوعات داغ

رالی با چاشنی خشکسالی، گزارش اولین مرحله از رالی قهرمانی کشور

عکس مطلب اول
گزارش: آراد فلاح
عکس: فرهنگ فیروزیان

این روزها این مسئله که اکثر رشته های ورزشی کشور کم و بیش با حواشی و عدم حمایت های مالی و معنوی دست و پنجه نرم می کنند، موضوع تازه ای نیست و رشته های اتومبیل رانی نیز متاسفانه از این قاعده مستثنی نیستند.
در مهمترین و مشهور ترین زیر شاخه این رشته یعنی مسابقات سرعت، شاهد افزایش سرسام آور هزینه ها و کمبود منابع مالی و بی انگیزگی حامیان مالی هستیم و از این رو تعداد شرکت کنندگان در چند سال اخیر روند نزولی بی سابقه ای را تجربه کرده است.
در مسابقات دریفت نیز علیرغم نوپا بودن این رشته و جذابیت های خاص آن، شاهد مشکلات مشابهی هستیم که به کم فروغ بودن فعالیت های این رشته دامن زده است و در نهایت رالی به عنوان یکی از سخت ترین زیر شاخه های اتومبیل رانی در طی چند سال گذشته شرایطی نزدیک به مرگ را تجربه کرده است.
در پی مشکلات مدیریتی و مالی خودروسازان، تیم هایی نظیر ایران خودرو و سایپا از شرکت در مسابقات خودداری کرده اند، تیم پروتون پس از ورشکستگی زاگرس خودرو برچیده شد و تیم بهمن موتور نیز در پی خروج مدل 323 از روی خط تولید و درگیر شدن در مسائل مالی ناشی از تحریم های بین المللی از رقابت کنار رفت.
با چنین اوضاعی، رالی که تا چند سال قبل به صورت حرفه ای دنبال می شد، ناگهان بدون حمایت هیچ یک از خودروسازان کاملا به حال خود رها و به دست فراموشی سپرده شد.

اولین دوره مسابقات رالی 95 شیراز

طبیعتا تیم های مستقل نیز بدون داشتن حامیان مالی قدرتمند، یارای پرداخت هزینه های مربوط به حضور منظم در این مسابقات را نداشتند و تعداد مراحل رالی قهرمانی کشور طی چند سال اخیر کم و کمتر شد.
در چنین اوضاع و احوالی بود که خبر توافق برای برگزاری یک مرحله از سری مسابقات رالی قهرمانی خاورمیانه در کشور آتش زیر خاکستر را در دل عشاق رالی روشن کرد و امیدی دوباره به پیکر نیمه جان این رشته سخت و پرهزینه بخشید.
با این وجود متاسفانه در مرحله اول و آزمایشی این مسابقات شاهد مرگ یکی از نقشه خوانان عزیز به نام آرش رامین یکتا بودیم که عملا جان خودش را در رالی شیراز سال 93 به دلیل شرایط ضعیف ایمنی شامل عدم دقت در استفاده از کمربند، صندلی نامناسب و ....از دست داد.
پس از این واقعه دردناک و جان سوز، آخرین امیدها برای جان بخشیدن به رالی قهرمانی کشور از بین رفت تا آنکه در بهار سال گذشته سرانجام چرخ چند خودرو مربوط به رالی MERC (قهرمانی خاورمیانه) به خاک ایران رسید و همین اتفاق نیز زمینه ساز دمیدن روحی تازه بر پیکر بی جان مسابقات رالی شد.
تشکیل تیم یوتاپ با خودروهای میتسوبیشی لنسر از جمله مهمترین بارقه های امید از زنده شدن دوباره رالی در ایران بود اما بازهم مشکلات مدیریتی و نامشخص بودن ریاست فدراسیون به مانعی برای برگزاری مسابقات منظم در سال 94 بدل شد.
یک سال دیگر هم گذشت و حالا در بهار 95 شاهد برگزاری مرحله دیگری از مسابقات رالی قهرمانی کشور در شیراز بدون قرار گرفتن در تقویم مسابقات MERC هستیم. همچنان جز یوتاپ، هیچ تیمی توسط خودروسازان حمایت نمی شود، هرچند پس از تحولات اقتصادی چند ماه اخیر، امید به بازگشت خودروسازان و یا ورود وارد کنندگان خودرو به این رقابت ها قوت گرفته اما اینبار خشک سالی به بلای خانمان سوز خطه فارس مبدل شده و بسیاری از ساکنین شهرستان مرودشت با کمبود منابع آبی برای استفاده های کشاورزی دست و پنجه نرم می کنند.
طی تنها چند کیلومتر از مسیر 800 کیلومتری این رالی کافی بود تا به شدت بحران خشکسالی در این منطقه جغرافیایی پی ببریم. اما شرایط برگزاری رالی هم چندان بهتر از وضعیت جغرافیایی استان فارس نیست.
مردم میهمان نواز شیراز و مناطق اطراف به گرمی از اهالی رالی استقبال می کنند، اما نبود حمایت های مالی و مدیریتی به مانعی غول آسا برای پیشرفت این رشته بدل شده است. تنها 10 راننده شامل چهار تیم با دو خودرو و دو شرکت کننده مستقل در این رالی حضور دارند و این تعداد ناچیز به راستی گویای وخامت شرایط است.
خودروهایی چون پژو 206، تندر 90 و پارس که با حداقل بودجه راهی مسابقات شده اند و حتی خودرو تنها شرکت کننده استان فارس نیز به صورت اقساطی به نماینده استان واگذار شده است.
با تمام این اوصاف اما عشق و علاقه در فضا موج می زند و بسیاری علاقه مندان و اعضای هیات استان فارس با دل و جان زیر آفتاب داغ خرداد ماه، به کمک آمده اند تا بلکه آبروی این رشته حتی در نبود حمایت ها حفظ شود.
از مهمترین حوادث این رقابت می توان به آسیب دیدگی یکی از خودروهای پژو 206 و میتسوبیشی لنسر به رانندگی حسن اکبر نژاد در اثر برخورد با سنگ در مراحل اولیه اشاره کرد. در حالی که پژو پس از تعمیرات به میدان بازگشت، میتسوبیشی در مسیر دچار حادثه شد و سخت ترین تصادف اتومبیل رانی کشور را پس از حادثه مرگ آرش رامین یکتا رقم زد.

اولین دوره مسابقات رالی 95 شیراز

تصادفی با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت که به واژگونی خودرو منجر شد اما اینجا بود که ایمنی بالای خودرو و استفاده از رول کیج (قفس محافظ) استاندارد به یاری حسن اکبر نژاد و شاهین غلامی آمد و هر دو نفر بدون کوچکترین آسیب فیزیکی و جراحت بدنی از باقی مانده خودرو خارج شدند.
این آخرین بدشانسی تیم میتسوبیشی نبود چرا که دومین خودرو این تیم به رانندگی لاله صدیق و نقشه خوانی لاله اژدری (تنها بانوان شرکت کننده در مسابقات رالی) نیز در روز بعد دچار نقص فنی شد و از دور رقابت کنار رفت.
پس از این واقعه، رالی شیرازی عملا به رقابت تیم ها و شرکت کنندگان مستقل مبدل شد و در نهایت این میثاق قاسمی و نقشه خوانی حامد مجد بودند که با خودرو پژو 206 از تیم گردش نما (استان مازندران) گوی سبقت را از سایرین ربودند به مقام اول کلاس های 1600 و آزاد دست یافتند.
در کلاس overall تیم قزوین با رانندگی محمد مهدی ابوترابیان و نقشه خوانی مسعود اسماعیل زاده مقام دوم را کسب کردند و آرمان طاهر دوست به عنوان راننده و با نقشه خوانی وحید شفیع پور از تیم ستارگان استان مازندران در کلاس overall توانستند مقام سوم را به دست بیاورند.

چپ کردن خودروی میتسوبیشی لنسر

این درحالی بود که محسن مرادی، نماینده استان فارس با تندر 90 قسطی در کلاس خود به مقام سوم دست یافتند و یادبودی را به نیابت از تمام همشهری های خود به خانه برد.
در نهایت باید گفت که سرنوشت این مسابقات جذاب اما بسیار سخت به حضور یا عدم حضور تیم هایی از خودروسازان و وارد کنندگان بستگی دارد، اتفاقی که می تواند تفاوت بین مرگ یا زندگی را برای این رشته تعیین کند و پای خودروهای حرفه ای مخصوص مسابقات رالی را به جاده های زیبای میهنمان باز کند.
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا سایر خودروسازان نیز در پیروی از خط مشی میتسوبیشی و آرین موتور قدم در این میدان سخت می گذارند یا شاهد از دست رفتن آخرین امیدها برای احیای این رشته زیبا و پرهیجان خواهیم بود.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/9
میتسو پیشی باز هم آشغال بودن خودشو ثابت کرد
یعنی اقدر آشغال بود که ۲۰۶ چپ نکرد ولی این ژاپنی آشغال چپ کرد
1396/10/16
چی میگی بابا ال90 چپ نکرده اون وقت میخوای 206 چپ کنه
1395/3/9
اخخخخخ اون میتسو لنسر اشکم رو در اورد
1395/3/9
حیف اون لنسر نیست آخه؟! آدم دلش کباب میشه
1395/3/9
امیدوارم حداقل سایپا وارد این مسابقات نشه چون احتمالا نتیجش کشته شدن راننده میشه مثل دو سال پیش
1395/3/10
جاش بود یه کلیپ از رالی میذاشتین گویاتر از این همه عکسه.
1401/10/21
یه سوال با ماشین های دست ساز هم میشه شرکت کرد ؟