موضوعات داغ

وضعیت قرمز تولید خودروسازان در سال جاری

عکس مطلب اول
آمار منتشر شده در خصوص تولید خودرو طی دو ماه نخست امسال از توقف تولید در شرکت راین خودرو از زیر مجموعه‌های صنایع خودرو سازی کرمان و کاهش ۴۹ درصدی انواع خودر در کرمان موتور حکایت دارد.

به نقل از اقتصاد نیوز ،صنایع خودروسازی کرمان که چند سالی است به پایگاه تولید انواع خودرو چینی در کشور تبدیل شده، توانسته حدود ۱۰ درصد بازار به لحاظ تعداد تولید را به خود اختصاص دهد اما در سال جاری کارنامه قابل قبولی از خود ارائه نکرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش تولید مواجه شده است.

آنگونه که امار منتشر شده از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد، شرکت راین خودرو که پیش از اعمال تحریم ها به تولید خودروهای آونته و ورنای هیوندایی مشغول بود، با اعمال تحریم‌ها، تولید خودروهای چینی با برند ولیکس را آغاز کرد که تولید این خودرو در فروردین ماه به ۸۱ دستگاه رسید و در اردیبشهت صفر شد تا بدین صورت توقف تولید در این کارخانه صورت گیرد.

کرمان موتور به عنوان دیگر خودروساز کرمانی که محصولات فولکس را در ایران مونتاژ می کرد و اینک به پایگاه تولید خودروهای چینی جک و لیفان تبدیل شده، در دو ماه نخست امسال تنها چهار هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده که کاهش ۴۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

در مقابل شرکت مدیران خودرو که سالهاست سهام خود را به چری واگذار کرده و محصولاتی از آن را به تولید می‌رساند توانسته با تولید ۷ هزار و ۶۳۰ دستگاه انواع خودرو ام وی ام، نسبت به دو ماه ابتدایی سال قبل از رشد تولید ۳۰ درصدی بهره‌مند شود.

به غیر از صنایع خودروسازی مستقر در کرمان، سایر خودروسازان بخش خصوصی و شبه دولتی در تولید انواع خودروهای سواری کارنامه قابل قبولی کسب نکرده‌اند. به عنوان مثال گروه خودروسازی بهمن در دو ماه گذشته فقط ۴۳۰ دستگاه انواع سواری را مونتاژ کرده و نسبت به سال قبل با کاهش ۴۲٫۵ درصدی مواجه بوده است.

دو شرکت سازه‌های خودرو دیار و سناباد توس نیز در فروردین و اردیبهشت گذشته تعداد تولیدشان به صفر رسیده و عملا تولید خود را متوقف کرده‌اند.

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/18
چه اخبار خوشحال کننده ای...ایول ایول

به امید خدا که نه، به امید خودمون و کسایی که نمیخرن امیدواریم به زودی ِ زوود سایپا و ویران خودرو توقف کامل تولید داشته باشن
1395/3/18
واقعا برای تو متأسفم با این طرز فکرت!!!!
یکم اگر با عقل صحبت میکردی نمیگفتی "خوشحال کننده"
صنعت خودرو ایران بخوابه، بخش بزرگی از اقتصاد کشور دچار مشکل میشه، وضع از اینی که هست خیلی خیلی فاجعه بار تر میشه!
همش یادگرفتید آرزوی خرابی و مرگ و ویرانی کنید برای همدیگه!!
من نمیدونم شما چند سالته ولی درحد و اندازه یه ادم بالغ صحبت نمیکنی!
به امید تولید با کیفیت!
1395/3/18
متاسفم که زود قضاوت کردی و متن رو نخوندی ! ننوشته ایران خودرو و سایپا همچین بلایی سرش اومده ، نوشته کرمان موتور یعنی بزرگترین خودروسازی بخش خصوصی اینطوری شاهد کاهش تولید شده و مطمئن باش الان ایران خودرویی ها دارن از خوشحال با دمشون گردو میشکنن چون رقیب مهمی مثل کرمان موتور که تا حد زیادی سعی میکنه محصولات به روز و البته به فراخور توانش وارد بازار کنه ، در حال خارج شدن از دوره.فراموش نکنیم همین خودروساز های کوچکتر خصوصی هستن که امید به افزایش فشار به خودرو ساز های بزرگتر رو زیاد میکنن. یادمون نرفته محصولات خوب و موفقی مثل جی5 و اس 5 .....
1395/3/18
مهرداد جان دوست عزیز، تو این منطقه ی زمانی اگه صنعت خودروسازی ایران بخوابه هم به نفع شماست هم ب نفع مردم و جونشون و اعصابشون!
1395/3/19
دوستی که متاسف بودن و گفتن اقتصاد کشور ضربه میخوره خدمتشون عرض کنم دوستمون ک خوشحال شد از این خوشحال شد که اگر شکستی در این خودروسازان بی کیفیت رخ بده باعث نوپایی و طرح خودروی بهتری میشه ن اینکه به کل نابود بشه
خدمت شما هم عرض کنم که اگ سقوطی در کار این خودرو سازان نباشه که بتونن سعود بهتری و کیفیت دار تری داشته باشن مردمی نمیمونه در این مملکت که بخان رن خودرو بخرن چون همشون توسط این ماشین ها یا قطع نخاع میشن یا میمیرن دور از جونشون:)
1395/3/19
مهرداد براي چي متاسفي ؟؟؟ جاي تاسفي باقي نمونده براي خودرو ساز ها برو براي كساني متاسف سو كه بخاطرهاين حلبي هاي آشغالي كه سال ها پيش بايد از كشور جمع مي شد ولي بعد بيست سال خودرويي مثل پرايد هنوز داره توليد ميشه كه خودت بخواي قطعه و بدنشو بخري و مونتاژش كني بيشتر از پنج ميليون آب نمي خوره ولي بعضيا براي منافع شخصيشون ميان از ملت بابت همون ماشين بيست ميليون پول ميگيرند واسه اونا دلت نمي سوزه ملت از يه جايي به بعد صبرشون سر مياد برا چي بايد پول يه خودرويي در حد مزدا رو بايد پرداخت كنيم كه پرايد سوار شيم برا اين كه جيب يه عده خاص پر بشه يا از اين راه اقتصاد بچرخه خب ملت هم همچين چيزي رو قبول نمي كنند به جز يه عده به اصطلاح كوته بين مثل شما ببخشيد دوستان اگر بي ادبي از من سر زد به اميد خدا ايران خودرو و سايپا توليدشون متوقف ميشه و تعرفه گمركي برداشته ميشه يا اين كه مثل پنجاه سال پيش ميرن سراغ توليد خودروي با كيفيت
1395/3/19
محمد خان عزیز به متن توجه کن شما!
صنعت خودرو سازی خصوصی قضیش با خودروسازی دولتی فرق داره!
خودروسازان خصوصی هر روز خودرو جدید با ایمنی به نسبت بهتری ارائه میدن، ورشکستگی بخش خصوصی چیزیه که خیلی ها ارزوشو دارن تا به دلال بازیشون ادامه بدن! و بدون تا ایران هست ایرانخودرو و سایپا هم هست، 405 و پراید هم هست، چون دست دولت پشت این دو شرکته! حالا شما بگو خوابیدن خط تولید بخش خصوصی خوشحالی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1395/3/18
گروه راین c50 رو باید بیاره در کنار c30، افزایش تبلیغ و خدمات پس از فروش کنه، افزایش کیفیت و داخلی سازی با کاهش قیمت!
1395/3/18
ولکس سی 30 انصافا خودروی خوبی بود هر کسی داشت در نوع خودش رضایت داشت اما حیف باز هم یک خودروی خوب قربانی سیاست قیمت گذاری اشتباه مونتاژکاران شد اگر به فرمایش شما برادر بزرگ این خودروی مناسب خانواده ها را هم بیارن با وجود کیفیت بسیار مناسب ( یک سر و گردن از خودرو های یک قرن گذشته داخلی ) باز هم قربانی زیاده خواهی مونتاژکاران داخلی خواهد بود . این خودرو باید زیر ۳۷ تومان قیمت می خورد تا به فروش مناسبی دست پیدا می کرد .
1395/3/18
خدارو شکر از د ست خودرو های بی کیفیت راحت شدیم
1395/3/19
عزیزه دلم یعنی شما مشکلاتت از امشب حل شد دیگه؟ راحت میخوابی؟!! الان خودت دقیقا چی داری ؟؟؟
چری چین سال 2005 Tggo را ساخته بود , 11 سال پیش که شما کوچکتر بودی و سمند LX میدیدم حال میکردیم . این ماشینهای چینی تو بازار برا سال 2010 هست تازه . مایشنهایش جدیدش بیاد کشور کلا خودرو سازی میخوابه . شما اگه ایرانیه با غیرتی هستی به فکر پیشرفت نه اینکه همه راها را ببندی
1395/3/18
تا نابودی کاملشون صبر میکنم . هنوز یکم دیگه مونده تا در باتلاقی که خودشون واسه خودشون درست کردن فرو برن. خبر خوبیه.
1395/3/19
الان هوا گرمه , انتظار سخته .بزار زمستون امیدوار باش . کسایی که فقط یاد گرفتن آه و نفرین کنند دیگران رو یاد حسودن مقداری یا هیچ ذوق و سلیقه ایی خودشون ندارن نمیخوان بقیه هم داشته باشن یا از فامیلهای ایران خودرو یا سایپا هستند . امیدوارم شما سایپا یه ماشینه توربو داد اولیش رو بخری یه موقع تو گل گیر نکنی سریع بری
1395/3/19
برو بابا یاد گرفتی یه چیزی هی داری تکرارش میکنی
تو عمرت ماشین سوار شدی؟ میدونی دارن چه بلایی سرت میارن؟ برای ادمای کوتاه فکر مثل تو باید تاسف خورد هی راه افتادی میگی فلانی برت متاسفم...
میدونی چندین نفر از مردم با همین اشغالا مردن؟
من خداشاهده پسر داییم که چهار پنج سالش بود یه ماه پیش تو یکی از همین قوطی کبربت ها فوت کرد، وضعیت داییمم میمرد بهتر بود بیچاره
حالا هم میخوای بگی مرگ دست خداست اره؟
ادمایی مثل شما با این طرز فکرشونه که جلوی پیشرفت این کشورو میگیرن، وگرنه دانشمند وروشنفکر کم نداریم...
اگه امثال شما از این اشغالا حمایت نکنن حداقل یه چیز بهتر میسازن
اقتصاد کشور اینطوری میره بالا؟ با مردن مردم اره؟ یا با اشغال ساختن...
1395/3/19
دوست عزیز اولا خدا رحمتش کنه عزیزی که از دست دادین!
ثانیا برادر من با خوابیدن کارخانه های خودرو سازی، شرکت بنز که نمیاد با 30، 40 میلیون به منو شما e250 بده. یکم عاقلانه فکر کنیم و نظر بدیم. الان دلار 3هزار به بالاست و به هییییییییییییییچ عنوان پایین نمیاد چون دولت بودجه آیندشو دیگه روی این دلار میبنده. شما اگر با 40 میلیون میتونی bmw بخری یاعلی. چرا بعضی ها هنوز توی گذشته زندگی میکنن؟؟ بله درسته قدیما کادیلاک و بنز سوار بودیم، ولی تموم شد فاحته!!
شرایط الان اینطوره که با 40 میلیون باااااااااااااااااید 206 بخری، عزیزمن چ خودرو سازی تعطیل بشه چه نشه با این نرخ دلار شرایط همینه. دلار بشه همون 800 تومان همه پورشه سوار میشن!
اول فکر کنید بعد نظر بدید خدا وکیلی
1395/3/19
هدایت جان , برادر محترم و اول اینکه از صمیم قلبم تسلیت عرض میکنم , و امیدوارم خداوند به شما و بازماندگان آن مرحوم صبر بخشد.
برادر من , طبق گقته دوستمون که خطاب به شما جواب دادن الان 4 ساله داریم با دلار 3 تومن زندگی میکنیم. همه ما میدونیم و میفهمیم که اون زمان که دلار 1000 تومن بود , چین هنوز به طور کامل به بازار ما وارد نشده بود . البته اگه با دلار 1000 تومن هم میمود با ز موفق میبود مثل الان. چون زمان هم من پول سوناتا 55 تومن نداشتم ولی چری , جک میشد با 20 تا 25 ماشین گرفت. قطعا عرض میکنم که اون زمان هم اگه چین میمومد با دلار 1000 تومن کسی کوچکترین نگاهی به محصولات ایرانی نمیکرد. بنده اولین خودروم پراید بود که بعد از 3 ماه تصادف بدی کردم و اینکه سالمم , لطف خداوند است و شانس ولا غیر. بعدش L90 گرفتم بعد از چند سال خواستم عوض کنم مشاینو. هیچ آپشن دیگه ایی جز چینی نداشتم . X33 خرید کردم الان بعد از 5 سال کا ملا راضی هستم. من سال 91 این خودرو رو سوار شدم واقعا حال کردم از همه چیش در صورتی که این ماشین تولید سال 1386 بوده داخل چین که تازه اومده بود اون زمان. من برادر کوچیکتر شما , پول هیج ماشینه دیگه ایی جز چینی نداشتم و دلم هم میخواست خودرو جدید خرید کنم . آیا باید به امید احتساب مردم میشستم اون زمان که همه چی ارزون شه ؟ من کافی بود 2 هفته معطل کنم که قیمتش 10 تومن بره روش. آیا من باید از خرید این خودرو منصرف میشدم و به امید یک روز خوب میموندم ؟ تا کی؟؟؟ الان من وقتی از ماشینم کاملا راضی هستم باید احساس شرمندگی کنم ؟ بگم بخشید؟؟ یا برم از سایپا و ایران خودرو حمایت کنم؟؟!!!! من با X33 3 تا تصادف داشتم که شکر خدا برای خودم و سرنشینان هیچ اتفاقی نیفتاد و کمترین خسارت رو ماشینم در مقابل ماشینی که تصادف کردم براش پیش اومد. از 3 تصادف من فقط یکبار کاور زاپاس ماشین شکست .همین. واقعا این ادبیات شما اصلا درست نیست. چه بلایی دارن سر مین میارن اخه ؟ بگو ما هم بدونیم ؟؟!!! من کوته فکرم اصلا ولی یاد گرفتم توهین نکنم و با فکر خودم تحلیل کنم بر اساس واقعیت . قربونت برم من جلو پیشرفت کیو گرفتم ؟؟؟ بگو اصلاح کنم خودمو ؟؟؟ داشنمند داریم تا دلت بخواد ولی ایران نیست. شما اقتصاد دان هستید ؟؟!! این کشور بالغ بر 10 سال بود که دلارش 700 تا 1000 تومن بود .اون زمان این داشنمدان که شما میفرمایید کجا بودند؟دقیقا کجا بودند؟؟ یادته چقدر 405 آتیش گرقت مردم از بین ررفتن. اون زمان داشنمند نبود ؟! با کسی مثل من جلوی پیشرفت کشور رو گرفته بود ؟؟!!! دقیقا کشور تو همین 3 سال که دلار شد 3000 تومن میخواست پیشرفت کنه که امثال من با خرید و تعریف خودروی چینی زندگی بقیه رو خراب کردیم ؟؟؟!!!
کاشکی به جای این ادبیات ,, کمی انصاف داشتیم
1395/3/20
عزیز
کارخونه ها تعطیل نشن چی میشه؟
تا ابد میخوان سرتو شیره بمالن؟
اگه ایجا جمع بشن حداقلش اینه که مردم قدرت خریدشون بشدت میاد پایین، زیر 40 تومن هیچی نیست بخرن
مطمئن باش تو این وضعیت کسی مثل الان ساکت نمونه
تعطیل هم نشن مهم نیست، بهرحال ی زمانی مجبور نمیشن کاهش قیمت داشته باشن؟
شما زورت نمیاد ماشین صفر ـ95 میخری منتاژش فاجعست? بعد قیمت هم میره بالا؟ کیفیت هم از نظر خودشون عالیه و هیچ مشکلی نداره؟
کسی نمیتونه با 40 تومن e.250سوار بشه عزیزم
شما قبل از اینکه نظر بدی باید بیشتر فکر کنی
با فشار به این صنعت حداقل همین گاری ها ارزون تر میشه
یا اگرم کامل تعطیل بشه مطمئن باش فشار روی دولت خیلی بیشتر میشه ک گروک رو خیلی کمتر از این کنه
عزیزم، چرا همه چیو اشتباه میگی، کسی نمیخواد جای سمند مردم bmw داشته باشن
منم عقده بنز و bmw ندارم که نگرانیم برای این باشه
هرکسی با 190 تا میتونه بنز و bmw سوار بشه ... که حداقل من مشکلی باهاش ندارم تو عمرم هم یه بار ماشین داخلیی و چینی سوار نشدم مگه ی بار که برای هفت پشتم کافی بود

بحث مردم بدبخت ایرانن ک مجبورن پراید 25 سال پیشو 25 تا بخرن .تولید داخلی اشغاله قبول، ولی قیمت بالاش اصلا....
کسایی که بازحمت و مشقت خیلی بیشتر از اونی ک منو تو فکر میکنیم پول در میارن و برای این مزخرفا همهشو میریزن و شکم بعضیا...
1395/3/20
بهرنگ جان قیمت ماشین الان رابطه ی مستقیمی با سودی که از من و شما میگیرن داره
شما میدونی قیمت تمام شده ی واقعی مثلا 206 چقدره؟ که 36 میلیون قیمت زدن؟

یا ماشین هایی که وارد میشن ... مثلا توسان جدید 165 میلیونه؟؟؟؟

همه ی اینا به سود چند برابر قیمت اصلی که رو ماشین گذاشتن و میکنن تو پاچه ی مردم برمیگرده و از همین راه اقتصاد میچرخه!!!

چاره ش این قیمت فضایی اینه که از سود خودشون کم کنن گمرک رو کاهش بدن به خودروساز های خارجی اجازه ی مونتاژ در داخل بدن با سود کمتر

وگرنه قیمت ماشین چند سال پیش که دلار 1000 تومن بود هم بازم چند برابر قیمت اصلی در بازار جهانی بود
1395/3/18
راین خودرو ساز خوبی بود قبل از تحریما پدر من سال 89 یه اوانته دستی خرید که واقعا ماشین خوبیه هرچند که خیلی از اپشن هاش رو برداشته بودن اون سال گرفتیم 26 تومن
الان من میخوام تا 50 هزینه کنم نمیدونم چی بردارم که خوب باشه
c30 هم سوار شدم اصلا خوشم نیومد
ترجیح میدم برم 206 بردارم تا این چینیا مثل c30 لابد بقیه هم ترجیح دادن ماشین دیگه ای سوار شن
ولی حیف راین و کرمان موتور بود
1395/3/19
فكر كردين ٢٠٦ چيني نشده عموي بنده يه ٢٠٦ SD گرفته بود يك سال نشده گذاشته براي فروش از بس كه اذيت كرده با نمايندگي كه حرف بزني خودشون اعتراف ميكنن جنس چيني درجه يك كه هيچ درجه ده وارد بازار و خودرو سازي دولتي ميشه بعد بعضيا اميد به پيشرفت دارند براي اين خودرو سازي ما اگه خودرو ساز بوديم كه الان بايد بعد ژاپن ابر قدرت توليد خودرو حداقل در آسيا ميشديم اون زمان كه ايران خودرو پيكان توليد مي كرد كره اي ها درشكه ام نداشتند بعد پنجاه سال وضعمون شده مونتاژ خودرو هاي چيني به چه اميدي منتظر پيشرفت هستيد چه پيشرفتي وقتي نخواي كه با حرف ملت نميشه اونا نميخوان پيشرفت كنند شما اومدين ميگين پيشرفت كنيم آخه همين جوري با حرف نميشه كه چه قدمي برداشتن جز اين كه روز به روز داره كيفيت خودرو ها بدتر ميشه واقعا بعضيا به اصطلاح با غيرت فكر كردن بايد پشت تصميم ها و كارهاي از ريشه نادرست هم دفاع كنند
1395/3/18
به شکرانه این خبر ۱۰۰تا صلوات نذر کردم
1395/3/19
آقای بهرنگ یا بهرنج حالا هر چی که هستین.
اونی که ذوق و سلیقه نداره همه خودروسازهای کشورن که با ساخت این خودروهای نا امن جون یه مهندس یا معلم یا یه پدر یا یه مادر یا یه فرزندو میگیره. این آه و نفرین من نیست که به این روز افتادن اینا آه و نفرین یه مشت خانواده داغ دیده ان که خانوادشونو از دست دادن یا معلول شدن. اینطور که معلومه سریع بعد از هر نطری ، نطر خودتو مینویسی، حتما جزیی از اون خودروسازهای ورشکسته داخلی هستین به جای اینکه سریع بدویی جواب دیگرانو بدی برو فکری به حال صنعت خودرو کن. من بچه نیستم من به سهم خودم برای صنعت خودرو تلاش کردم تا اونجایی که تونستم تا حالا چندین طرح برای ایرانخودرو ارسال کردم که به قول خودشون نتونستن ایراد خاصی بگیرن اما گفتن که ما نمی تونیم طرحهای شما رو تولید کنیم علتشو پرسیدم گفتن اینجا کسی به طرحهای جدید و به ایده های جدید اهمیت نمیده و میخوان که همین ماشینهای خودشونو طراحی کنن. من هنوز نتونستم خودمو راضی کنم که یکی از ماشینای ساخت داخلو بخرم. بعد حالا شما اومدین برای من سخنرانی میکنین. شما برو فکر خودت باش نمی خواد برای دیگران ابراز امیدواری کنی. اونی هم که میگه خوشحالم تا ورشکستگیه کامل منظور این نیست که خودروسازی ما کاملا از صفحه روزگار محو بشه بلکه به امید شروعی انقلابی. بلکه همین ورشکستگی باعث بشه این صنعت مهم از چنگ دولت در بیاد و همه چیز درست بشه.
1395/3/19
جناب آقای مرتضی , مثل شما نمیگم یا هر چی که هستین . احترام قائلم برای تمام عزیزان .
من از خودروی داخلی حمایت کردم ؟!!!!!!!!!!!!!!! میشه جمله منو بگید
من از خودروی چینی تو این شرایط حمایت کردم که 100% از ایرانی بهتره.
من کاملا مخالف خودروسازی داخلی هستم با این کیفیت. چین کاملا سطحش از ما بالاتره .