موضوعات داغ

ستاره‌های کیفیت روشن شدند!

عکس مطلب اول
آمار کیفی خودروهای تولید داخل پس از حاشیه‌های فراوان و مدت‌ها تعلیق اعلام شد. این آمار در حالی اعلام شده است که تنها پنج محصول مونتاژ داخل موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده‌اند.
چند روز گذشته در مقاله‌ای مفصل به این موضوع پرداختیم که سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران چند ماهی می‌شود نمرات و ارزیابی کیفیت خودروهای تولید داخل را ارائه نکرده است و دلیل آن هم منع انتشار ارزیابی جدید به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته بود تا شاید با این کار چرخ خودروسازی کشور که به خاطر رکود بی‌سابقه متوقف شده بود و همچنان هم نایی برای حرکت ندارد، اندک تکانی بخورد و به چرخش درآید. حال پس از گذشت اعلام آخرین آمار کیفی خودروهای تولید داخل که به چند ماه گذشته در سال گذشته بر می‌گردد! سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد کشور برای اردیبهشت ماه امسال آماری منتشر کرده که در آن تنها 5 خودروی تولید داخل از 5 ستاره ایمنی، موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی شده‌اند.
پیش‌تر سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل را پس از بررسی 9 فاکتور اساسی، به صورت نمره گذاری اعلام می‌کرد و در این ارزیابی هر خودرویی کمترین نمره منفی را داشت، به مراتب کیفیتش بالاتر از خودروهای دیگر بود (البته نمره اصلی هم مد نظر بود)، ولی پس از مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار ارزیابی کیفی جدید، به دستور وزارت صنعت و معدن ارزیابی کیفی خودروها به صورت "ستاره گذاری" تدوین شد که خودروهای 1 ستاره کمترین کیفیت و خودروهای 5 ستاره بالاترین کیفیت را داشتند. حال در آخرین گزارش این سازمان از ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، تنها شاهد 5 خودروی تولید یا مونتاژ داخل هستیم که حداکثر موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده‌اند.
براساس آمار سازمان بازرسی و کیفیت ایران، در رنج خودروهای بالای 100 میلیون تومان، دو خودروی سوزوکی گرند ویتارا تولیدی ایرانخودرو خراسان و نیومزدا 3 تولیدی بهمن موتور موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی شده‌اند. در رنج 75 تا 100 میلیون تومان تنها خودروی کیا سراتو مونتاژی سایپا موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی شده و جک S5 تولیدی کرمان موتور تنها موفق به دریافت 1 ستاره ایمنی شده است. از 50 میلیون تا 75 میلیون تومان نیز هیچگونه خودروی 3 ستاره وجود ندارد، ولی دو خودروی جک J5 تولیدی کرمان موتور و برلیانس H330 تولیدی پارس خودرو موفق به دریافت 2 ستاره ایمنی شده‌اند.

جدول ستاره کیفی خودروها


در رنج 25 تا 50 میلیون تومان نیز تمامی خانواده تندر 90 اعم از تندر 90 اتوماتیک ایرانخودرو، تندر 90 ایرانخودرو، پارس تندر و تندر 90 پارس خودرو موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی از سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده‌اند و به غیر از New MVM 315 مدیران خودرو، پژو 206 و 206 اس‌دی ایران خودرو که موفق به دریافت 2 ستاره ایمنی شده‌اند، مابقی خودروها اعم از خانواده پژو پارس و 405، خانواده سمند و تیبا با 1 ستاره ایمنی نشانه گذاری شده‌اند.
پایین تر از 25 میلیون تومان هم که بخش بالایی از آن را محصولات سایپا تشکیل می‌دهد، تنها 1 ستاره ایمنی دریافت کرده‌اند که بنابر سطح تعیین شده، پایین‌ترین کیفیت را در میان خودروهای تولید داخل دارند.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/24
اینم از عجایبه که رانا که در اصل 206 هست با قیمت ارزون تر و کیفیت بسیار پایین تر 3ستاره ایمنی گرفته (یعنی کیفیتش با ویتارا و مزدا3 برابری میکنه!!!!!) بعد خود 206 که ماشین اصلی هست 2ستاره گرفته!!! شاید تا الان اینهمه چراغ ماشینارو عوض کردن رو ماشینا یه اسم جدید گذاشتن (مثل همین رانا و 405 slx و پراید 132 و دنا و امثالهم) تو کیفیت و ایمنی تاثیر داشتن ما خبر نداشتیم تا الان!!!
1395/3/24
کیفیت ماشین های چینی خوب چشمک میزنه....)))
1395/3/25
آره مخصوصا اونایی که خیلی ادعا داشتن!!!
1395/3/24
یکی از فامیلامون رانا داره 10 بار سیم کلاچ بریده آخرش مال یک پژو 206 رو بهش خورونده درست شده داشپورت و رو درییها مثل آفتابه میمونه 3 ستاره کجا رانا کجا
1395/3/24
چجوریه که مزدا ۳ با اون همه ادعا با تندر ۹۰ تو رده قرار گرفتن و هر دو ۳ ستاره گرفتن اونم تندری که اشاره کنی چپ میکنه
1395/3/24
جک اس 5 از انکپ آمریکا و چین پنج ستاره گرفته، اینجا یکی ؟؟!!
احتمالا کیفیت مونتاژ کرمان موتور خیلی بدتر از چیزیه که میدونیم.
1395/3/25
حسین جان اون ستاره هایی که شما میگی مربوط هست به تست ایمنی در تصادفات هست که تونسته 5 کسب کنه.
این ستاره ها مربوط به کیفیت اجزای فنی و تزئینی و دقت در مونتاژ هستش که متاسفانه کرمان موتور نتونسته از عهده این کار به خوبی بر بیاد.
1395/3/24
حالا واقعا این ستاره ها ، ستاره هستن؟ یعنی مثلا 2 ستاره یعنی چی؟ فکر کنم یعنی اینکه زنده میمونیم.
1395/3/25
با سلام. به نظر منکه این ارقام جای سوال داره. مثلا رانا و 206 که همه میدونن رانا یه 206 آشغالی شدس. پس چجوری بالاتر رفته؟ مورد بعدی هم رده بودن تیبا با پرایده! برای من اصلا قابل قبول نیس که تیبا رو هم رده پراید بذاریم. پدر خودم قبلا تیبا داش و باهاش تصادف هم کردم. خودم پشت فرمون بودم و ماشین صاف رفت توی لبه ی یک دیوار. میزان آسیب وارد شده اصلا قابل مقایسه با پراید هم نبود. حالا چجوری پراید شده هم رده تیبا دیگه خدا میدونه. یا شایدم تیباهای الان آشغال تر شدن؟!!!
در کل این حضرات خودروساز هرکاری میکنن که ملتو گول بزنن که میزنن. اینم شاید شگرد جدیدشون باشه و با این کارا بخوان به ملت بدبخت ثابت کنن کیفیت ماشینامون بالاس!!!
1395/3/25
واقعا جالبه رانا ای که هر کسی خریده یکسره تو نمایندگی بوده و از لحاظ کیفیت و امکانات از دنا و ام وی ام 530 پایین تره 3 ستاره گرفته بعد ام وی ام 530 یک ستاره. واقع اگه بیانمشخص کنند که بر چه اساسی این ستاره ها داده می شود خوبه که ما هم بدونیم واقعا این ستاره دادن ها فایده داره یا که فقط باعث گول زدن مشتری ها می شود.
1395/3/25
این جدول روی کردی سیاسی داره و برای کلیه محصولاتی که اینجوری کیفیتشونو اعلام کرده حتما چیزی بجز کیفیت وجود برای مثال کیفیت رانا از 206 بیشتر زدن با این وجون که دوتا شون از یه خانوادن و همه چیزشون یکیه !!! و از نظر کیفیت اصلا قابل مقایسه با تندر و ساندرو نیستن
و از طرفی جک s5هم که بازار خودرو های شاسی بلندو خراب کرده و (اقاییون) فروششون کم شده خواستن بزنن تو سرش . و یه چیز دیگه که باعث میشه من اصلا به این جدول اعتماد کنم .اینه که تو پژو 405 و پارس معلوم نیست tu5 هستن یا xu7 یا xum که کلا این مونورا با هم زمین تا اسمون فرق دارن . واقعا اینا چکار میکنن
1395/3/26
خدایا این شادی ها رو از ملت نگیر
پژو پارس فارس!
پژو پارس مازندران!
405 خراسان!
سمند تبریز!
پارس خراسان!
البته پراید کاشان رو جا انداختند !
وقتی به سایتهای تولیدی تویوتا و هیوندای در سطح جهان با کیفیت مشابه فکر میکنم واقعا این لیست و آمار مسخره به نظر میرسه
خودرو سازانی که دستشون به خون ملت ایران آلودست ملت رو چی فرض کردند وقعا؟
1395/3/27
رانا 3 ستاره و sd دو ستاره؟؟؟؟!!!!!!
1395/6/9
سلام
توي مت همش اومده ستاره (ايمني)فكر كنم اشباه شده يا من اشتباه ميكنم منظورتون ستاره كيفيه ، آخه خوشحال شدم گفتم تو ايرانم از euroncap h اومده