موضوعات داغ

تیونینگ شهری مزدا 323FL – مزدا از آنچه در آیینه میبینید قدرتمندتر است!

15 خرداد 1395

آزمایش و نوشته: امین امیری فر

عکس: احمد رکابی

مقدمه

اتومبیل های تولید انبوه برای اکثر مردم فقط حکم یک وسیله را دارند که میبایست با کمترین هزینه و دردسر در خدمت انسان قرار گرفته و بعد هم مثل یخچال، تلویزیون یا هرکالای دیگری با نمونه روز معاوضه شوند، اما برخی دیگر به این موجودات شگفت انگیز با دید متفاوتی می نگرند و احساس می کنند ماشین هم مثل یک اسب زیبا و قوی نیازمند رسیدگی است تا بتواند بهتر به انجام وظایف خود بپردازد، این افراد همیشه اتومبیلشان را تمیز نگه می دارند و سرویس ها را به موقع انجام میدهند و بعضاً با تعویض رینگ و لاستیک و مواردی از این دست شخصیت خاص تری به ماشین خود می بخشند.

اما یک دسته ی سوم هم داریم که گویی سرنوشتشان با ماشین گره خورده. این عاشقان اتومبیل، خودرو را شایسته توجهات بسیار بیشتری می دانند و معتقدند وسیله نقلیه شان میبایست به چیزی فراتر از آنچه انتظار میرود تبدیل شود. هرچند این افراد نسبت به کل جامعه در اقلیت به سر می برند اما تعدادشان آنقدر زیاد هست که هم خود خودروسازان به فکر تیونینگ محصولات استانداردشان بیافتند و هم تعداد زیادی کمپانی مستقل به ساخت و ارائه انواع قطعات اسپرت ترغیب شوند.

امروز می خواهیم با یکی از اتومبیل های ارتقاء یافته موجود در تهران که توسط یکی از هموطنان خوش ذوق و با سلیقه، جهت استفاده ی روزمره و شهری (و نه مسابقات) تیون شده همراه شویم تا ضمن بررسی کلی، برای آن دسته از دوست داران خودرو که به تیونینگ علاقه مند هستند اما هیچ گونه تجربه و آشنایی با مراحل کار ندارند اطلاعاتی مختصر و مقدماتی ارائه دهیم.

معرفی اتومبیل

مزدا 323FL زمانی پا به کشور گذاشت که بازار خودرویی کشور از امروز هم محدودتر بود. در نتیجه علیرغم موتور نه چندان قوی و آپشن های کمی که داشت (هرچند بعداً در تیپ های بالاتر به آنها اضافه گردید) توانست با تکیه بر چهره دوست داشتنی و سواری راحت به فروش مناسبی دست پیدا کند. البته مزدا هم این استقبال مردم را بی پاسخ نگذاشت و با استهلاک پایین و کیفیت فنی مناسبش خود را به عنوان یک اتومبیل قابل اعتماد در میان مردم معروف کرد و این قضیه باعث شد که هم مسیر برای ارائه فرزندانش در کشور هموار شود و هم اینکه خود بعد از گذشت این همه سال همچنان مشتریان خاص خود را حفظ نماید. سعی میکنیم در ادامه مقاله ضمن بررسی تغییرات انجام شده نیم نگاهی هم به برخی ویژگی های اصلی این پیرمرد ژاپنی داشته باشیم.

طراحی خارجی، داخلی و تغییرات اعمال شده

مزدا 323 در اکثر زوایا اتومبیل زیبایی بوده و حتی هنوز هم هست. در واقع به جز ارتفاع کم سپر عقبی و سایز چرخ ها که از ابهت و حالت اسپرت مزدا کاسته اند نمی توان ایراد چندانی به طراحی ظریف و جوان پسندانه اش گرفت. اما این قیافه ساده و متین برای عاشقان اتومبیل اصلاً کافی نیست! جدا از اینکه خشونت و جسارت خیلی زیادی ندارد، به هر حال یک اتومبیل تولید انبوه است و یک خودرو تولید انبوه هم هر چقدر که زیبا باشد باز هم پس از مدتی تکراری و خسته کننده خواهد شد. پس باید دست به کار شویم! از زیرسپر های ساده گرفته تا کیت های بدنه معروف (و یا طرحی مختص اتومبیل شما) بهمراه رینگ های کوچک و بزرگ و رنگ آمیزی های خاص و ... برای رسیدن به این هدف قابل استفاده هستند که انتخابشان به سلیقه و وقت و از همه مهم تر پول توی جیبتان بستگی دارد.

اما قبل از بررسی اجازه دهید یکی دو نکته کلی بگوییم. اگر یک اتومبیل ارتقاء یافته دیدید، تصور نکنید می شود بخشی از زیبایی آن را به عاریت گرفته و اتومبیلتان را اندکی جذاب تر نمایید! این یک اشتباه بزرگ در تیونینگ ظاهری خودرو است چرا که تمامی قطعات میبایست در کنار یکدیگر و هماهنگ با هم زیبا دیده شوند. چه بسا استفاده از کیت بدنه و باله ای بزرگ برای اتومبیلی بدون رینگ اسپرت و ارتفاع مناسب نتیجه کاملا معکوس داشته باشد. مثل فردی با تی شرت و شلوارک اسپرت که تیپش را با کفش های مردانه ی مجلسی، ست کرده باشد! خوب حتی در صورت استفاده از بهترین برند های دنیا هم نتیجه ی کار فاجعه آمیز خواهد بود! در مورد اتومبیل هم همین طور است. ضمناً اگر از کیت های طراحی شده مختص یک خودرو استفاده نمی کنید همیشه باید سایز و حالت کلی بدنه را در نظر داشته باشید تا هارمونی اتومبیل از بین نرود. مثلا هود کاپوت پونتیاک فایربرد به درد تویوتا یاریس نخواهد خورد! چقدر پرحرفی کردم(!)، انگار یادم رفته که هدفان برسی اتومبیل پیش رویمان است.

پس برویم سراغ میهمانمان. مالک برای این 323 خوش شانس کیت بدنه مزدا اسپید را برگزیده که این کیت در تلفیق با سلیقه و خلاقیت های فردی چهره ی اتومبیل را خشن تر و در عین حال زیباتر از قبل نموده است. سپر جلو با ورودی هوای بزرگتر هم ظاهر بهتری نسبت به قبل پیدا کرده و هم هوای بیشتری به قلب پر حرارت تقویت شده خودرو خواهد رساند، در طرفین این قسمت دو پروژکتور بزرگ ساده قرار گرفته اند که حال و هوای مسابقه دادن در جاده های مه آلود کوهستانی را برای انسان تداعی می کنند. به نظر می رسد ارتفاع و زاویه سپر نیز جریان هوا را بهتر کنترل کرده و فشار رو به پایین را بهبود خواهد بخشید. تغییرات دیگری از جمله تعویض چراغ های جلو و استفاده از طرح فیبر کربن در جلو پنجره و آیینه ها پروژه ی جراحی زیبایی صورت اتومبیل را به اتمام رسانده اند و کم کم میتوانیم به سراغ سایر زوایا برویم.

در قسمت جانبی قبل از هر چیز رینگ های BBS هفده اینچی که با تایرهای دانلوپ 205/45/ZR17 محصور شده اند جلب توجه میکنند که با کاهش ارتفاع اتومبیل توسط فنر های TEIN و استفاده از رکاب اسپرت بدن این سامورایی 12 ساله (مدل 1383 شمسی) را جذاب تر از قبل نشان میدهند. کناره سپرهای جلو و عقب هم در زیبایی و هماهنگی بیشتر این قسمت از اتومبیل تاثیر مثبتی داشته است. در انتهای خودرو بیش از همه بلند شدن سپر عقب خوشایند میباشد چرا که در 323 این سپر به قدری کوتاه است که در برخی زوایا حتی زیر اتومبیل دیده میشود! یک اسپویلر کوچک روی شیشه و باله ای به روی صندوق هم قرار گرفته که در کنار چراغ هایی با چیدمان متفاوت و اسپرت و اگزوزی ترسناک(!) ضمن حفظ هماهنگی کلیه قسمت ها با یکدیگر، جسارت و قدرت بیشتری به مزدا بخشیده اند.

اما بلافاصله پس از نشستن پشت فرمان با نشانگر های بوست توربو و فشار و دمای روغن Defi روبرو میشویم، سیستم صوتی نیز با پخش تصویری آلپاین و مخلفاتش ارتقاء یافته و ریزه کاری هایی مثل تعویض سردنده و نشانگر دمای داخلی/ خارجی و واید بند (Wideband) AEM هم روی اتومبیل دیده میشوند. البته میتوان از صندلی های اسپرت و تودوزی های زیباتر هم برای بالابردن جذابیت داخل خودرو استفاده نمود که این ها بسته به هدف از تیونینگ و سلیقه شما میتوانند متفاوت باشند.

در مورد هزینه های انجام شده برای زیباسازی این مزدا نمی توان رقم دقیقی را عنوان کرد چرا که اولاً بسیاری از قطعات، چند سال پیش خریداری شده اند و در نتیجه تخمین قیمت روزشان دشوار است و در ثانی ممکن است بسته به انصاف فروشنده و کیفیت مورد انتظار شما قیمت ها بازه ی بیشتری پیدا کنند؛ اما در هر صورت برای دانستن قیمت حدودی باید بگوییم که مالک چیزی در حول و حوش 15 میلیون تومان برای بهبود چهره ی خارجی و داخل کابین هزینه نموده که تازه این ها جدای از سیستم صوتی و تقویت قسمت های فنی است که خود داستان جداگانه ای دارند (البته ناگفته نماند که مواردی مثل تنظیم ارتفاع، تعویض رینگ و لاستیک و گیج های اضافه شده به جز بحث زیبایی تغییرات فنی هم به حساب می آیند اما ما اینجا قیمتشان را با قطعات ظاهری در نظر گرفتیم).

ارتقاء ویژگی های فنی

323 های گروه بهمن با موتور 1.6 لیتری (حجم دقیق 1598 سی سی) تنفس طبیعی 16 سوپاپه از نظر قدرت و شتاب چندان آش دهن سوزی نبودند. البته این خودروی محبوب با وجود موتور نه چندان قوی که 106 اسب بخار قدرت در دور 5500 و 145 نیوتن متر گشتاور در دور 4500 تولید می کرد، عملکرد خیلی وحشتناکی هم نداشت و مدل دنده ای اش در 11.6 ثانیه (برخی منابع 10.8 ثانیه) به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسید. ولی همچنین با وجود رقبایی مثل زانتیا و آوانته، 323 گزینه ی مناسبی برای عاشقان شتاب و سرعت به نظر نمی آمد. حال بماند که در کلاس هاچ بک، 206 تیپ 5 (البته با لوازم یادش به خیر فرانسوی!) با قیمت بسیار کمتر نیز از پس این اتومبیل بر می آمد.

اما فکر نکنید مزدا نا امید شده. همانطور که یک انسان معمولی با سلاح گرم از پس بسیاری از قدرتمندان بر خواهد آمد، سلاحی به نام توربو که می تواند یک مزدای معمولی را به یک قاتل بیرحم تبدیل کند که دیگر نه تنها ترسی از 2 لیتری های تنفس طبیعی نداشته باشد، بلکه حتی برای مبارزه با قویتر ها هم لحظه شماری کند. اجازه بدهید پیش از آغاز بررسی تغییرات فنی هم چند نکته ابتدایی بگوییم. قبل از هر چیز اتومبیل مناسبی انتخاب نمایید؛ البته روی کاغذ هر خودرویی حتی پیکان وانت یا ام وی ام 110 سه سیلندر هم قابلیت تیون شدن را دارند اما پتانسیل برخی خودروها از نظر طراحی، بازدهی و فراوانی لوازم اسپرت و ... برای این هدف بیشتر است. ضمناً بهتر است قطعات یدکی فابریک هم نایاب نباشند چرا که در اتومبیل های تقویت شده قطعات اصلی در معرض خرابی بیشتری قرار خواهند گرفت.

قبل از شروع به کار هدف خود از تیونینگ را تعیین کنید تا بر اساس یک چهارچوب مشخص پیش روید. همانطور که در بخش ظاهری، تناسب و هماهنگی لازمه کار عنوان شد در بخش فنی هم همینطور است. مثلاً افزایش هوای ورودی به موتور بدون تغییر در سیستم پاشش سوخت و بهبود خروج گازها و یا بدون انجام محاسبات دقیق، نتیجه ی دلخواه را به شما نخواهد داد. یا مثلاً تقویت موتور بدون هماهنگی با گیرباکس و سیستم خنک کننده و ترمزها ممکن است خراب کاری به بار بیاورد. جدا از همه این ها در نظر داشته باشید که بخش اعظمی از هزینه شما روی اتومبیل غیر قابل بازگشت است، پس روی پولی که خرج می کنید به عنوان یک سرمایه قابل وصول حساب نکنید؛ و در آخر اینکه امنیت خود و سایرین را با صرفه جویی های اشتباه و خرید کالاهای بی کیفیت (مثل رینگ های ضعیف و شکننده ارزان قیمت) به خطر نیندازید. خوب نصیحت های پدربزرگ تمام شد! برگردیم سراغ مزدای خودمان!

مالک برای تقویت قلب این 323 از توربو Garrett GT2554 ، سوزن های 550CC مزدا RX7 و اینتر کولر GReddy استفاده نموده که این مجموعه با مواردی نظیر یاتاقان های ACL RACE، پورت و پولیش سرسیلندر، فیلترهوای 360 درجه K&N، سیستم اگزوز سوپراسپرینت جهت تسهیل عبور گازهای خروجی، دیسک و صفحه کلاچ ACT که تاب افزایش گشتاور خروجی از موتور را داشته باشند و بلو آف (Blow off) GReddy و ... تکمیل شده است. برای آشنایی بیشتر با چگونگی عملکرد توربو و دلیل افزایش قدرت توسط این اختراع هیجان انگیز و همچنین تفاوت آن با سوپرشارژر میتوانید اینجا را مطالعه نمایید.

متاسفانه اتومبیل هنوز توسط دستگاه داینو تست نشده و نمی توان دقیقاً فهمید که چند اسب سرکش به توسن های زیر کاپوت اضافه شده اند. البته حدس مالک با توجه به تغییرات صورت گرفته افزایشی در حدود 90 یا 100 اسب میباشد ولی خوب باز هم تا قبل از رویت نمودار ها نمیشود با اطمینان نظر داد پس مجبوریم میزان تفاوت را زیر پای خودمان لمس کنیم که در قسمت تجربه رانندگی به آن خواهیم پرداخت. برای هزینه قسمت های فنی هم به همان دلایلی که در مورد تغییرات ظاهری گفتیم نمیشود رقم دقیقی را اعلام کرد اما با یک محاسبه سر انگشتی چیزی در حدود 14 میلیون تومان برای تقویت موتور و متعلقات وابسته، برای این مزدا خرج شده است.

خوب اگر فکر می کنید این مبلغ برای شتابگیری و شیطنت های خیابانی کافی است سخت در اشتباهید چرا که افسار 323 تنفس طبیعی برای کنترل این همه قدرت کافی نیست. پس باید فکری هم برای رام کردن مجدد مزدایی که خود وحشی اش کرده ایم داشته باشیم! از همین رو سیستم ترمزهای جلو با نوع دو پیستونه و دیسک های 290 میلیمتری تعویض شده اند و ترمزهای کاسه ای عقب هم جای خود را به دیسک های 259 میلیمتری داده اند تا فرمان توقف با قدرت بیشتری به این اسب لجوج ژاپنی دیکته شود.

خوب همین ترمزهای به ظاهر ساده اما مهم چیزی در حدود 6 میلیون تومان برای مالک اتومبیل آب خورده که البته باید در نظر داشت که اگر فقط یک بار جلوی حادثه (تازه تصادفی بدون خسارت جانی) را بگیرند دو سه برابر پولشان را درآورده اند! البته در کنار این ترمز ها، تغییر سایز رینگ و لاستیک، کاهش ارتفاع و درنتیجه پایین آمدن مرکز ثقل اتومبیل و میل تعادل (استرس بار) هم در هدایت راحت تر خودرو تاثیر گذار بوده اند.

تجربه رانندگی

خوب بالاخره وقت آن است که پشت فرمان نشسته و با این ژاپنی عصبی کمی برانیم. فضای داخلی مزدا برای همان 15 سال پیش هم خیلی هیجان انگیز نبود اما شکل و شمایلش به گونه ای است که نسبت به رقبای آن زمان به دل می نشیند. دید اطراف هم خوب و تسلط بر اتومبیل مناسب است. فضای سرنشینان نسبت به ابعاد اتومبیل کافی است و صندلی ها راحتی قابل قبولی دارند. اما با مشاهده مجدد گیج بوست دیگر کاری به سایر خصوصیات نداریم و بلافاصله آماده حرکت شدیم. اتومبیل در ابتدای حرکت با تاخیر نسبی در شتابگیری همراه بود که با توجه به مشخصات اتومبیل و توربوی روی آن طبیعی به نظر می رسید. توربو از دور 2500 وارد مدار میشد و در 3500 دور در دقیقه اصطلاحاً فول بوست میگردید. با کمی بالا رفتن دورموتور این ژاپنی 1.6 لیتری به خوبی به جلو پرتاب میشد و صدای خوشایندش بخصوص در تعویض دنده ها انسان را به فشردن بیشتر پدال گاز ترغیب میکرد. تازه این اتومبیل برای استفاده ی شهری و استهلاک پایین تر روی بوست 14psi محدود شده وگرنه قادر است با ریسک بیشتر قدرت بالاتری در اختیارمان بگذارد (هرچند برای این کار باید قسمت های بیشتری از اتومبیل تغییر داده و تقویت شوند، چه قطعات موتوری و چه گیرباکس و حتی پلوس ها و ...). ولی با همین بوست هم بهبود عملکرد مزدا کاملاً ملموس بود و میتوانستیم به راحتی سر به سر اتومبیل های گرانتر و قویتر بگذاریم.

در زیر یک فیلم کوتاه از شتابگیری این خودرو قرار داده ایم که البته به دلیل تعلیق خشک و اسپرت، تکان های زیادی را به دوربین وارد کرد اما کماکان مشاهده شتاب گیری از ژاپنی توربو بسیار جذاب است:

همانطورکه بالاتر گفتیم مزدا در حالت فابریک آن هم در شرایط استاندارد (یعنی بنزین مناسب و در نزدیکی سطح دریا) عدد 11.6 را برای رسیدن به عدد 100 اعلام نموده که احتمالاً در شرایط تهران اوضاع بدتر هم خواهد شد اما در همین شرایط نه چندان مساعد و با توجه به لگ توربو در شروع حرکت، میهمان امروزمان توانست در حوالی 8.2 ثانیه ما را به مرز 100 کیلومتر برساند که این یعنی دیگر از آن مزدای مظلوم و خجالتی خبری نیست و میتوانیم به قدرت و جسارتش افتخار کنیم. ضمناً اختلاف عملکرد در شتاب ثانویه حتی محسوس تر هم بود.

ترمزها نیز علیرغم قویتر شدن موتور، اتومبیل را کاملاً تحت کنترل نگه می دارند و علاوه بر بازدارندگی بیشتر، دیرتر هم داغ میشوند. در واقع باید اعتراف کنیم که ارزش تک تک تراول هایی که خرجشان شده را داشته اند! با این ارتفاع و سایز رینگ و لاستیک ها ثبات و پایداری خودرو هم بهبود قابل توجهی یافته اما این سکه دو رو دارد و حالا دیگر از سواری نرم و راحت مزدای استاندارد خبری نیست، هرچند اکثر اتومبیل هایی که حتی بصورت کارخانه ای با این فاق لاستیک و ارتفاع ارائه میگردند نیز معمولاً وضعیت چندان بهتری ندارند. ضمناً با اینکه مالک ارتفاع را برای استفاده ی روزمره در حد معقولی نگه داشته (نه مثل بعضی ها که نصف اتومبیلشان زیر زمین حرکت میکند!) اما باز هم باید مواظب پستی و بلندی های غیر عادی خیابان ها باشید وگرنه کف اتومبیل، اسفالت را در آغوش خواهد کشید.

در یک جمع بندی کلی و با دانستن هدف از ارتقاء باید بگوییم که پروژه تیونینگ شهری این مزدا 323 موفقیت آمیز بوده. اتومبیل در عین حال که همچنان برای استفاده ی روزمره کارآمد است در لحظه ای میتواند شخصیت عصبانی و پرخاشگر خود را به نمایش گذاشته و رقبای گرانتر و پر ادعا را به چالشی سخت بکشاند. پس به نظر میرسد همه چیز بر طبق برنامه پیش رفته.

نگهداری

همه میدانیم که پیشرانه های پورخوران همانطور که نسبت به انواع تنفس طبیعی راندمان بالاتری دارند تحت فشار بیشتری هم خواهند بود. پس باید هوای این فرزند بیش فعالمان را داشته باشیم. اتومبیل مورد تست تاکنون 30 هزار کیلومتر از 140 هزار کیلومتر پیمایش خود را در شرایط پس از نصب توربو طی نموده است. در این مدت فقط از بنزین بدون سرب معمولی (و گاهی اوکتان) استفاده شده و خوشبختانه بدلیل رسیدگی مناسب، تابحال مشکلی برای خود پیشرانه بوجود نیامده است. (حالا اگر فردا بلایی سر انجین آمد نگویید چشم خودروبانک شور بود!) مسلماً توجه بیشتر به درجه حرارت، عدم فشار مداوم، استفاده از روغن با کیفیت و تعویض زودهنگام آن و مواردی از این دست در افزایش طول عمر این قبیل خودروها تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. به طور کلی وقتی از یک موتور قدرت بیشتری بخواهید آن هم از شما توقع بیشتری دارد. البته ناگفته نماند که برخی از قطعات این اتومبیل مثل دسته موتور و خود توربو در این مدت دچار خرابی شده اند و هزینه ای را روی دست مالک گذاشته اند اما بدلیل نگهداری مناسب آسیبی به سایر قسمت ها وارد نشده است. پس میتوان نتیجه گرفت که تقویت خودرو لزوماً به معنی خرابی مداوم و هزینه های پی در پی نیست اما به شرطی که هم در مراحل کار و هم در نگهداری اصول کلی را رعایت کنیم.

نتیجه گیری

شاید با خودتان بگویید من بجای خرید یک مزدای 30 میلیونی 12 ساله و هزینه ی نزدیک به 40 میلیون روی آن ترجیح میدهم یک مزدا 3 نیو 6 ساله خریداری کنم و بدون زحمت اتومبیلی زیبا و نسبتاً قدرتمند داشته باشم. حتی شاید بگویید حاضرم چند میلیون دیگر هم رویش بگذارم و باز هم اگر شتاب یا سیستم صوتی اش به خوبی این اتومبیل نبود به بی دردسری و سایر ویژگی هایش می ارزد!

خوب همین که شما روی این پروژه تیونینگ اسم دردسر یا سختی گذاشته اید مشخص است که اصلاً نباید به سراغ این کار بیایید. حتی برای افرادی که تصور می کنند تیونینگ اتومبیل به صورت اصولی کار راحت و کم هزینه ای است هم پیشنهاد میکنم قبل از شروع به کار اندکی بیشتر تحقیق نمایند؛ چون ما در این مقاله اصلاً به دردسرهایی که برای پروژه های اینچنینی پیش می آید اشاره نکردیم. یک تنظیم ارتفاع ساده و خرید رینگ و لاستیک ممکن است به تعوض متعلقات دیگر و صافکاری گلگیرها ختم شود، یا پیش می آید که قطعه ای که از خارج سفارش داده اید ناگهان در جایی گیر افتاده و به دستتان نرسد یا با کد اشتباه ارسال شود و از همه بدتر اینکه یک اشتباه فنی کوچک میتواند همه چیز را خراب کرده و هزینه ی زیادی روی دستتان بگذارد. خوب پس چرا ماشین بازها با وجود این مشکلات باز هم این کار را میکنند؟ پاسخ کمی مفصل است. برای عاشقان تیونینگ این مراحل کار و صرف هزینه ها برای رسیدن به هدف زحمتی خوشایند است. مثل مادری که 9 ماه منتظر به دنیا آمدن فرزندش بوده و یک سال هم تر و خشکش کرده و تازه امروز اولین کلمه را از زبان طفل عزیزش میشنود. برای ماشین بازها لذت اولین استارت بعد از اتمام کار مثل شنیدن اولین کلمه فرزندشان میباشد و اولین تایم صفر تا صد یا طی مسیر 400 متر نیز مثل اولین باری است که شاهد راه رفتن کودکشان هستند. بگذریم! فکر کنم زیادی احساساتی شدم! داستان تیونینگ ابعاد فنی تری هم دارد. اتومبیل های استاندارد پول شما را صرف یک پکیج کلی که شامل تمامی ویژگی های یک خودرو است، می کنند. اما اینجا دست شما باز تر میباشد. میتوانید بیشتر پولتان را فقط در جهت افزایش یک ویژگی مثلا پرفورمنس و یا زیباسازی آن هم به سلیقه خودتان خرج کنید و این شمایید که تعیین میکنید به دردسرش می ارزد یا خیر.

در پایان جا دارد از همکاری صمیمانه جناب آقای "محمد آریان" که اتومبیلشان را جهت بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر و قدردانی نماییم.

35 عکس

نظرات کاربران

76 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/15
ماشین تمیزی جمع کرده
مخصوصا رینگ و منبع اگزوزش خیلی باحال شده
چرخش برا صاحبش بچرخه
1395/3/15
اقا دمت گرم عجب ماشيني جمع كردي خدايي...به نظر من كه ازش عكس بگير واسه مزدا بفرست شايد تو سايتشون بزارن.خيلي خوشكل شده افرين
1395/3/15
آقای محمد آریان دست مریزاد , خیلی خوب شده
1398/4/8
یه چیز قابل گفتن هست که صاحب این ماشین یک مزدا ۳۲۳ دیگه هم داره که اون ۵۰۰ اسب قدرت داره
1395/3/15
یکی از بهترین ماشین هایی که به ایران وارد شد و تو قلب مردم جا گرفت همین مزدا 323 هست، خدایی عالیه.
1395/3/15
عشق بین شخص و ماشین یه چیزیه که عده خیلی کمی متوجهش می شن ,اکثر افراد فقط به ماشین به چشم یک وسیله حمل و نقل نگاه می کنن ,تبریک می گم به صاحبش بخواطر اینهمه توجه به همچین خودرویی و مطمئنم لذتی که اون از سواری این خودرو می بره 90% افرادی که بنز و بی ام و نیم میلیاردی سوارن نمی برن.مطلب فوق العاده خوب بود و ادبیات خیلی روانی داشت مرسی از امین امیری فر ...
1395/3/15
سلام
ماشین خوبیه
کسی می خواد در این قیمت ماشین بخره فقط مزدا 323 یا آوانته بخره
به گاری های ایران خودرو فکر هم نکنید
حتی به مگان پر خرج که خودم شخصا و قلبا دوستش دارم فکر نکنین.
1395/3/15
به نظر من یا ادم باید دست به ماشینش نزنه و استاندارد سوار شه. یا طبق اصول کار کنه. من دیدم طرف رفته پول خرج ماشین کرده خدایی اخرش ماشین زشت تر از قبل شده شتابش هم بدتر شده یا اگه بهتر شده بعد یه هفته موتور پیاده کرده. اینجوری ادم بخواد گند کاری کنه بره یه ماشین قوی تر قدیمی اصلا دور رنگ بخره بهتره! ولی وقتی کار رو اصول باشه لذت بخش میشه و نتیجه هم خوب میشه. این اقا هم خوب کار کرده دمش گرم. امیدوارم موفق باشی
1395/3/15
كيت وايد بادي ميخواد اين، حيفه اينجوري، ولي از موتورو سيستم صوتي و متعلقات توربوش معلومه يا يه حرفه اي كمك كرده يا خود صاحب ماشين حرفه اي بوده
1395/3/15
۱۴میلیون خرج فنی با ۶ میلیون خرج موتوری!
بهتر نبود یه موتور نو روش می‌زاشت؟
1395/3/16
۶میلیون خرج ترمز
اشتباه نوشتم
1395/3/15
سلام دوستان
مطلب خیلی خوبی بود و به نظر من در این رنج قیمت یا باید مزدا 323 خرید و یا آوانته. گاری های ایران خودرو دیگه به درد نمی خورن.
حتی مگان رو که ارادت خاصی بهش دارم الان می گم که در برابر این دو حرفی برای گفتن ندارد.
1395/3/15
اين همه خرج و فلان تا شتابش اين جوري باشه بابا ولمون كنيد
1395/3/16
اینطور که در متن اومده ایشون عمدا بوست توربو رو پایین نگه داشته برای استفاده ی شهری. بخواد بوستو ببره بالا خیلی شتابش بهتر میشه. ولی خوب استهلاکش دیگه برای استفاده ی شهری مناسب نخواهد بود. بعدم خیلی از مخارج برای سیستم صوتی و تصویری و ظاهر و هندلینگ و ترمز و رینگ و لاستیک و این چیزا بوده. خرج شتاب بهتر نشده همه ی پول. در کل من که میبینم یه ماشین قدیمی دوباره احیا میشه لذت میبرم.
1395/3/15
با 70 تومن آدم ماکسیمای دنده ای میخره با شتاب بیشتر ترمز بهتر کلاس بیشتر و با پولی که با فروشش راحت به جیب بر میگرده.
1395/3/16
امین جان قسمت نتیجه گیری رو یه بار دیگه بخون. دقیقا خطاب به شما نوشته شده.
برای عشق ماشین ها خود مسیر کار هم لذت بخشه .و همینطور رسیدن به هدف . وگرنه به قول شما ماکسیما میشه خرید . البته مطمن باشید ماکسیما صدای اگزوز و صدای سیستم صوتی این ماشینو نداره. هندلینگ این هم بهتره. قیافشم خاص تر از ماکسیمای استاندارده. ترمز های این ماشین هم با هزینه ی زیادی تقویت شده پس شاید حتی بهتر از مال ماکسیما باشه. فقط بحث راحت تر بودن و باکلاسی (البته نه بین ماشین بازها بلکه بین عموم جامعه ) رو با شما موافقم که خوب یه عشق تیونینگ دنبال راحتی فروش و کلاس اینطوری نیست. اتفاقا عشق میکنه با پراید تقویت بیاد مثلا پا به پای ماکسیما اتومات بره. حالا بقیه فکر کنند این ادم پراید سواره. براش مهم نیست. هدفش چیز دیگه ایه. این ماشینم یکم بوستو ببره بالا راحت ماکسیما رو هم میگیره. البته اینم بگم که خودم بدلیل مشغله ی زیاد قطعا مثل شما میرم سراغ ماکسیما که همون روز اول به شتاب خوبش برسم و یه روزه هم پولم باز نقد شه. ولی اینا با این کار عشق میکنند. با منطق اقتصادی و ریاضی نمیشه در مورد عشق نظر داد.
1395/3/16
حرف شما درسته آقا رامین.واسه ماشین بازا ماشین تقویتی یه چیز دیگست.بعضیا واسه بی ام و های 100 میلیونی مدلای دور و بر 2005.میان صد میلیون خرج میکنن.این آقا هم دلش خواسته این ماشینو تقویت کنه
1395/3/16
ایول چقدر زیبا شده. شاید این مدل بهترین ماشینی بوده که داشتم تا بحال
ام یک نکته. میگین ۳۲۳ اف ال اما بعید می دونم این اف ال باشه ها. تو اف ال ها دستگیره درب صندوق و نیمه بالای جلو پنجره از کروم هست ولی اینجا سیاهه حالا یا خود صاحب ماشین عوض کرده یا نه نمی دونم. فرم چراغ ها هم تو اف ال کشیده تره یه کم
1395/3/16
رو قسمت های کرومی طرح فیبر کربن زده . تو عکسای نزدیکش مشخصه. چراغا هم توش عوض شده و کوچیکتر به نظر میرسه
1395/3/16
تیونینگ واقعا در همه ابعادش عالیه.هم قویتر کردن ماشین ذاتا قوی و هم قوی تر کردن ماشین ضعیف .اتفاقا به نظر من اینکه شما بتونی به یه ماشین ضعیف یا اصلا سطح پایین(اصلا شما بگو فرغون ) قابلیت های خوب و جالب بدی کار جالبتر و چالش بر انگیز تریه البته به شرطی که کار اصولی انجام بدی نه مثل دوستانی که موتور bp میزاشتن رو پراید و باهاش میرفتن تو در و دیوار و به ملکوت اعلا می پیوستن . چون نه ترمز تقویت میکردن نه شاسی و بدنه و نه .......... خلاصه تیونینگ کار باحالیه چه میخواد بنز و بی ام و باشه و چه به قول نویسنده مطلب ام وی ام باشه ولی اصولی نه کشکی . مهمم اینه که خودم باهاش حال کنم نه شما !! D:
1395/3/16
دمت گرم خیلی ماشین خفنیه
1395/3/16
اگه من به جای این دوست عزیز بودم به جای ای 70 میلیون 5 میلیون دیگه میزاشتم روش و یه جک s5نو میگرفتم .هم بالخره امکانات بهتر زیبایی بیشتر درسته جک هم توربو هست ولی به نظر من همه چی رو بو توربو هماهنگ کردن از جمله پیستون ها انژکتور ها حتی خو د بلوکه سیلندر و سر سیلندر هم باید با این فشار و گرما بیشتر سازگار باشه .البته هر کاری سلیقه ای هست و اما این عشق
1395/3/16
اگر رو کاشتن سبز نشد برادر...اگر همه دنیا میخاستن مثل هم فکر کنن و تصمیم بگیرن که ادما با روبات فرق نداشتن.این رفیقمون عشقش این ماشیه.الان بهش نیو مزدا هم بدی سوار نمیشه با همین حال میکنه که خودش درست کرده.دیگه حالا ماشینای دیگه پیش کش
1395/3/17
خوب احسان که اخر جملش نوشته اما این عشق. شهین خانم
1395/3/16
بعضیا میگند شتاب 8.2 ثانیه این مزدائه خیلی ضعیفه ولی به نظر من خیلی هم خوبه. اولا که همینجوری یلخی قدرت نگرفته و سعی کرده ماشین کم استهلاک هم باشه. در ثانی حتی ب ام وه های 2 لیتری مثل 320 که بوست توربوشون پایینه شتابشون 7.3 است تازه در شرایط استاندارد اینه و تو تهران کمی بدتره. درسته سنگین ترند و .. ولی بجاش گیرباکس 8 سرعته دارند و فن اوری فوق العاده و ...(البته خودم میدونم بنز و ب ام وه توئین توربو با موتور ضعیف و شتاب خیلی خوب تر هم داریم ولی اونا دیگه بحثشون جداست و از نظر قیمتی و تکنولوژی و توئین توربو و .. هم قابل مقایسه نیستند) خوب دیگه از ماشین 1.6 چه توقعی دارید؟ بخوایم با تنفس طبیعی مقایسه کنیم مزدا 3 با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی شتاب استانداردش 9.2 و تو تهران که همین خودرو بانک تست کرده بود 10.6 شده بود. بعدم یه نکته اینه که وقتی رو یه ماشین ضعیف توربوی بزرگ نصب میشه لگ اولیه زیاده . من قبلا مزدا 323 سوار شدم. اگه دقت کنید این ماشین صفر تا 20 رو خیلی ضعیف شتاب میگیره ولی بعد از اون از 20 تا 120 رو عالی میره. یعنی اگه صفر تا 100 اش فقط 3 ثانیه بهتر از قبل شده بخاطره لگ اولیه توربوست ولی از 20 تا 120 و احتمالا از اون به بعدش تفاوتش با 323 استاندارد خیلی خیلی بیشتر از این حرفاست. اقای اریان موفق باشی . مرسی از خودروبانک
1395/3/16
من اگه بودم رو یه 206 تیپ ۵ فرانسوی این کارو میکردم ، شایدم یه موتور rc مینداختم روش، با کلی آپشن فابریک ، هیولا میشد ....
1395/3/16
آپشن فابریک و موتور rc فک کنم خرجش از این بیشتر بشه اون بازده لازم رو هم نمیگیری
1395/3/17
نه به نظرم خرجش در همین حدود میشه ،اونجوری که من خوندم موتور آرسی بدون توربو 175 اسب قدرت داره ، شتاب 0-100 هفت هشت ثانیه ای هم گرفتن باهاش
1395/4/6
کسی جلوت نگرفته برو رو 206 تیپ 5 کار کن
1395/3/16
ام جی 3 بهتر از این گاریه
1395/3/16
15+14عقلتون سر جاشه؟
مزدا 323مدل 83خیلی تمیز اینم 30تومن
30+29=59
59میلیون اخرشم 200اسب اونم به قیمت خارج شدن ماشین از کلی استاندارد؟
مردم پولشونا خرج چی میکنن.من خودم ماشین دوستم اما به نظرم کارش اشتباه بوده.گزینه های بیشتری وجود داشت که میشد با پول کمتر نتیجه ی بهتری گرفت.مثل زانتیا یا حتی سورن توربو 95
1395/3/17
تازه زیاد هم حساب کردی لوازم روی ماشین موقع فروش حدود نصف قیمتش محاسبه میشن چون دیگه نو نیستن
شما 5 میلیون سیستم یا هر وسیله تقویتی دیگه رو ماشین بندازی موقع فروش حداکثر 2/5 میلیون محاسبه میشه
1395/3/16
هر کاری هر چیزی یه عشقی داره تیونیگ هم چه موتوری چه ظاهری عشق مخصوص خودشو داره ولی این همه هزینه اونم با توربو حدود۱۰۰ اسب گرفتن !!!!شتاب رو هم برسونی به ۸/۲!!!!!!!حابا فشار بوست رو هم ببری بالا بشه ۷/۲باز هم تیونیگش مشکل داره با این هزینه شما یک چهارم همینو خرج Tu5 قدیمیها یکن با ده تومن میشه هیولا یا نصف این هزینرو با لوازم کامل یه موتورRc میبندی با یه چیپ ومکش روی Rc ماکسیما رو نقطه میکنی جنیسس رو هم توی دود اکزوزت گنم میکنیهمین کارهای توربو رو با هزینه حدود ۴۵ تومن روی یه ارسی توی ایران توسط یه شرکت هلندی انجام دادن همه چیزشو مثل همین تقویت کردن اکسل ترمزا هندلینگ ووووو شتاب اونو رسوندن به۳/۵ ثانیه تیونینگ وتیونیگ کار یک هنر هستو یک دنیا رمزو راز ماشین خوبی جمع کرده مبارکش باشه
1395/3/17
البته با کلیت صحبت هاتون موافقم. ولی خوب خیلی از ماشین ها شتاب صفر تا صد رو مثلا 5 میزنند ولی موتور بعد 2000 کیلومتر باید باز شه و تعمیر اساسی. در واقع اون ها برای درگ و ریس و .. ماشین جمع میکنند. نه برای استفاده ی روزمره و شهری. در ابتدا و انتهای مقاله اشاره شده که این ماشین فقط و فقط برای استفاده ی شهری تیون شده در نتیجه نه ارتفاعش زیادی پایینه نه بوست توربوش بالاست نه گیرباکس ضریب کوتاه و نه خیلی موارد دیگه. قدرت و فشار در حدی اضافه شده که بعد 30 هزار کیلومتر موتور و گیرباکسش سالم مونده. تازه موتور 140 هزار تا کارکرده! بعدم فک کنم کلا هزینه ی تقویت موتورش 14 شده. البته باید ببینیم چطوری هزینه رو محاسبه کردند. ممکنه شما با یه سری لوازم استوک و دانش و ابزار فنی ارزونتر بتونید جمعش کنید. قیمت سیستم صوتی و رینگ های گرون قیمت برند و گیج های برند و کیت بدنه و .. هم که جداست. اینارو روی پی کی هم بندازیم پولش همینه! ولی خوب این نکته رو قبول دارم که گاهی تیونینگ ها مهندسی شده نیست و مثلا دقت روی برخی قسمت ها نمیشه و عدم هماهنگی وجود داره و در نتیجه نتیجه خیلی عالی نمیشه. نمیدونم در مورد این مزدا چطور عمل شده. در هر صورت امیدواریم دوستانی که ماشین های تیون شده دارند بیارند اینجا که ما هم با ماشین هاشون اشنا بشیم. یا حق
1395/3/16
شما که این همه زحمت کشیدید تا پای قرار رفتید کلی تستو ازمایشو حتی ارم خودرو بانکم چسبوندید رو ماشین این همه برو بیا خودتو بکش....اونوقت یه فیلم ناقابل تهیه نکردید ؟؟!! حیف این همه زحمت که یه فیلم درس حسابیم نگرفتین ازش! خب از شتاب که فیلم گرفتید یه دفه کاملشو میگرفتین دیگه چه کاریه ادمو تو کف میزارید ! اصلا عکس که فاز نمیده به ادم عکس روح نداره ادم تو حس تیونینگ نمیره شما یه فیلم خیلی سادم میگرفتید کافی بود با اینکه میدونم تو بحث فیلمبرداری کارتون حرف نداره و مطمئنم حتی اگه با عجله فیلم بگیرید چیز خوبی از اب در میاد چون فیلمای برسیتونو همرو دیدم میدونم کارتونو خوب بلدید.. نیازی به ادیتهای خیلی پیچیدم نداش اینطور چیزار رو باید لمس کرد فقطم با فیلم میشه لمس کرد عکس هیجانی نداره حتی اگه بهترین عکاس دنیا باشی !
1395/3/16
به نظر من بهترین ماشین برای تیونیگ کردن 206 است چون یه موتور فابریک 2000 داره. میتونی راحت 206 معمولیتو تبدیل کنی به 206 آرسی (موتور 2000 تنفس طبیعی).
اون وقته ماشینت میشه یه موشک خیابانی ( حدودا 180 اسب قدرت با شتاب حدودا 7.5 ثانیه )
ماشینهای 150 160 میلیونی هم کم میارن جلوی این موتور
1397/12/3
یه نکته هست که کسی اصلا مطرح نکرده . اونم اینکه بدنه 323 با H لاین های امنیتی محکم شده و 323 مدل protage5 دارای موتور 2000 و اسپرت هست یعنی این ماشین از اصل قابلیت این حجم فشار رو داره و کار ساختگی روی این ماشین انجام نشده بلکه به اصالت اصلی خودش برگشته و از نسخه 323 ژاپنی به 323 آمریکایی تغییر یافته . حالا شما این بدنه مزخرف و گاری 206 رو موتور 2000 ببیندین که زودتر از موعد به خدای ناکرده به فنا برین ؟ آخه جک و سمند و 206 و این بدنه های مزخرف رو میارین پیش مزدا ؟ لازم به ذکره مزدا و فورد یکی هستند و 49درصد مزدا متعلق به فورد است و اغلب مزدا ها یه ویرایش فورد هم دارن مثلا مزدا 323 یا فورد لیزر - مزدا 129 یا فورد فستیوا ووو
1395/3/16
چراغر جلو سمت راست رفته تو سپر این همه خرج کردی لااقل حواست به چراغا بود ناقص کرده نما رو بعد واقعا به همچین ماشینی نمیاد انقده شلوغ پلوغش کرد ذات اسپرت نداره مثل مگان سن بالا پسنده!!بعد نویسنده متن هم انصافا خیلی وراجه نصف متنش حاشیه اس
1395/3/17
70 ميليون واسه مزدا 323 مدل 83؟؟؟
10 تومن ديگه ميگذاري روش جنسيس كوپه 2010 ميخري از همه لحاظ از اين سرتره
قدرت 300 اسب
صفر تا صد 7 ثانيه
تيپ و قيافه تك و اسپرت
آپشن و تجهيزات به روز
صداي فوق العاده
قابليت دريفت
و صدها مزيت ديگه كه عمرا در مزدا با تكنولوژي 15 سال پيش پيدا نميشه
1396/1/4
سلام خدمت همگی
ببخشید اینو میگم ولی باید مزدا سوار باشی تا بفهمی یعنی چی
هندلینگی که این ماشین داره به جرات میتونم به گم هیچ کدوم از خودرو های زیر صد میلیون ندارن
نرمی اییش هم که بماند که حتی تویوتا های تا مدل ۲۰۰۸_۲۰۰۹ نرم تره
کشش موتور بی نظیر
کات اف موتور هفت هزار
درسته یه دویست و شیش تیپ پنج فرانسوی میگیرتش ولی همون دویست و شیش تو جاده به گرد پاش نمیرسه
فوق العاد کم اصطحلاک بودنش
فکر کردی یه ماشینی که ماله ۱۲ سال پیشه چطوری تا شصت میلیون قیمت گذاری میشه و بازم خریدار داره؟؟؟؟
به هر حال ماشین فوق العاده اییه و تو رنج قیمتش بی شک بهترین گزینه است
همین الانشم تمامه خودرو های ایرانی رو میخوره حتی ساندرو دنده ایی یا دویست و شش های تیپ پنج جدید
1395/3/17
دوستان عزیزی که در مورد شتاب و هزینه صحبت میکنند.اول به عرضتون برسونم که انجام تست شتاب به شرایط محیط و عکس العمل راننده و قلق ماشین و فاکتورهای دیگه بستگی داره.این ماشین 400 متر رو در 14.7 ثانیه طی کرده رکوردش هم ثبت شده که از جنسیس کوپه تایم بهتری داره.مقابسه شتابش با ماکسیما دنده ای و ... خنده داره.در آخر هم بگم همه چیز قدرت نیست.هنر وقتیه که شما یه ماشین تقویت شده رو 3 سال بدون مشکل سوار بشی و باهاش مسافرت بری.
1395/3/17
نمیدونم بعضی از دوستان از روی حسادت یا عقده صحبت میکنند یا کلا اطلاعاتشون محدوده؟
الان رینگ و لاستیک خوب بخوایبد بخرید از 4 ، 5 تومن شروعشه (البته نو و برند خوب).
اجرت یه لوله کشی توربو میلیونیه. قیمت یه منبع اگزوز برند میلیونیه.دوستان اصلا از قیمت بلو اف و گیج ها و فنر های اسپرت و یاتاقان و ترمز و صفحه کلاچ ریس و کیت توربو و .. خبر دارند؟ یه سیستم صوتی خوب از 5 شروع میشه و خلاصه اینکه هزینه ی 30 یا 40 تومنی برای ماشین بازی دیگه تو این دلار 3500 تومنی چیز عجیبی نیست.
هی میان میگند بجاش این کارو میکردی بجاش اون کارو میکردی. خوب شما که بلدی همون کارو بکن. انگار یکی ساعت مثلا 4 میلیونی بخره هی بهش بگی بجاش یه پیکان میخریدی ساعت هم روش بود. تازه راه هم میرفت! بابا چه ربطی داره؟
در مورد شتاب هم انگار شرایط تهران و بنزین معمولی و هیچی رو در جریانش نیستید . بابا همین خودروبانک چند وقت پیش جنسیس کوپه 3800 سی سی رو تست کرده اینم لینکش
http://www.khodrobank.ir/TestDrive/1695/%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%8C-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-GT86%D8%9F
شتابش با لانچ یه چیزی شبیه این مزدا شده. تازه این مزدا بخاطر توربو لگ داره و شتاب ثانویش از اولیش بهتره. یعنی احتمالا توی سرعت بالاتر یا تو رولینگ حتی جنسیس رو بزنه. البته احتمالا و نه قطعی.
اصلا گیریم که نزنه. به من و شما چه که یکی دوست داره ماشینش رو تقویت کنه و یکی دیگه بره استانداردشو بخره. همین شمایی که میگید بجای این کار باید میرفت ماکسیما یا جنسیس یا جک اس 5 میخرید خوبه یکی بیاد زیر مطلب شما بنویسه نه بهتره ادم بجای خرید ماکسیما همون 206 بخره بقیشو بره زمین بخره برای آیندش.! یکی دیگه هم بیاد بگه بهتره صرف امور خیریه کنه. یکی دیگه بگه بهتره برای زنش طلا بخره. بابا ول کنید دیگه . من بجای صاحب ماشین عصبی شدم اینقدر غر زدید رو ماشینش. یکی دیگه نوشته چراغت کجه!!! اخه یعنی فقط اومدی پای نت که یه انتقادی بکنی و بری. چون از فنی سر در نمیاری اومدی به چراغ گیر دادی! بعد نوشته مزدا به درد اسپرت کردن نمیخوره! ظاهرش پیر مردیه! ببخشید با فراری مقایسش کردی یا سدان هایی مثل زانتیا و اوانته و مگان و ورنا و ...؟ که میگی پیرمردیه.؟؟؟؟ اگه این سدان پیرمردیه پس ورنا جوونیه؟ یا زانتیا اسپرت خوره؟
به قول یکی از دوستان ماشین رو تقویت کنی بعد سر چهارراه موتور بسوزونی که هنر نکردی! اگه تقویت کردی ولی باهاش مسافرت رفتی ، سر کار رفتی ، هر وقتم حال کردی جنسیس رو اذیت کردی هنره.
من از همه عزیزان غذر میخوام اگه لحنم کمی تند و عصبی بود. ولی خدایی بجای صاحب ماشین ناراحت شدم وقتی کامنتا رو دیدم.
1395/3/17
داداش سخنگوی وزارت امور خارجه راه دستت نیست ؟؟؟
ماشالله دل پری داشتی
1395/3/17
اینقدر داستان نبافید
این همه هزینه آخرش هم شتاب 8/2 ثانیه با ماشین 12 سال پیش؟؟!!!
سورن توربو که با نصف این هزینه 9 ثانیه میره تازه آپشنهاش هم از این بیشتره
حتی سورن با یه ریمپ ecu و فیلتر هوا اسپرت و تعویض اینترکولر میتونه این را بزنه
1396/1/4
شما برو سورن توربو تو سوار شو
فقط حواست باشه خیلی درو ورش مزدا ها نیای
چون عادی شم سورن توربو رو میگیره چه برسه به توربوش:)))
1395/3/17
با سلام به همه دوستان
قبل از شروع عرایضم جا داره از گروه خودروبانک تشکر کنم و یک تبریک جانانه و خسته نباشید به دوست عزیزم آقای محمد آریان بگم .
بنده حدود 7 ساله که مزدا 323 دارم و مزدام مشابه آقای آریان مدل 83 fl هست . در کنار این ماشین و در طول این مدت ماشینهای مختلف دیگری هم داشتم و سوار میشدم مثل پژو 206 (هم هاچبک و هم اس دی)، ریو ، پژو 405 ، سمند ، و... و اخیرا هم مدتی مزدا 3 نیو و ماکسیما . همچنین کم و بیش با سواری ماشینهای کره ای (سوناتا،آزرا،ورنا،آوانته) آشنا هستم و امتحان کردم . و البته احوالی از دارندگان ماشینهای چینی هم پرسیده و میپرسم !! (دور و بر دوستان آشنایان ...)
در ابتدا عرض کنم که شتاب 0-100 واقعی 323 عدد 10.8 ثانیه هست (مزدا3 نیو با تست خودرو بانک 10.7 بود). البته هر چند بنده به 0-100 صرف اعتقادی ندارم و بسیاری از پارامترها همچون تسلط روی خودرو ، لذت سواری ، قدرت مانور و تعادل ، قدرت و کیفیت ترمز و ... بسیار با اهمیت میباشد . البته مهم تر از همه به هدف شما از سوار شدن ماشین هم بستگی داره که 95 درصد از شهروندان به قصد تردد عادی و آرام و نهایتا مقداری زیبایی و راحتی اقدام به خرید خودرو میکنند .
شما تا وقتی شخصا خودروهای مختلف رو به مدت طولانی سوار نشی و سر از مشخصات فنی و تفاوتهای ریز و درشت در کیفیت ساخت ، دیزاین و ظرافتها و سواری و ... در نیاری متوجه فرق این خودرو با دیگر خودروها نمیشوید . مثلا کسی که هیچ پیچی رو با سرعت بالای 40 دور نزده براش مهم نیست سوناتا باشه یا مزدا یا پژو.
یا کسی که به استهلاک خورو دقت نمیکنه . یا لذت سواری . یا قدرت مانور . یا حس اطمینان . حس اطمینان و حس اطمینان در رانندگی که چقددررر مهمه .
دوستان عزیز بر خلاف تصور خیلیا شتاب مزدا 323 کاملا راضی کنندست . خودروی بنده استاندارده و تا حالا نه تیونینگ شده و نه تقویت . از لحاظ شتاب و سرعت کاملا مشابه مزدا 3 نیوست .(چندین و چند بار آزمایش و ثابت شده ) ضمنا نقطه قوت این ماشین در بزرگراهای سر بالایی (مثل آزادگان شمال) و سرعت بالای 100 یا 120 هست . همچنین سقف سرعت این ماشین در جاده کفی و بدون شیب 220 کیلومتر در ساعته که بنده در بزرگراه خرازی(انتهای همت غرب) چندین بار به این سرعت رسیده و فیلم گرفتم .(البته قبل از نصب دوربینهای کنترل سرعت کنونی !! :-)
به یک جمله بسنده میکنم و اینکه این خودرو شاهکار ماندگار و تکرار نشدنی مزدا و گروه بهمن میباشد.
در پایان ضمن تشکر میخواستم در صورت امکان با آقای آریان در مورد چند نکته مشورت کنم .
ایمیل بنده : persian.tehranboy2000@gmail.com
بدرود
1395/3/18
دوست عزیز من خودم 3 سال 323 مدل 83 داشتم کلیم تست با این ماشین انجام دادم و فیلمهاش هنوزم تو تیونینگ تاک هست ولی یه سری از صحبتهای شما کاملا اشتباهه!
شتاب 0 تا 100 این ماشین همونطور که گفتین 10.8 هست البته شتاب اعلامی کارخانه نه شتاب 0 تا 100 تو تهران برای همین شما نباید شتاب اعلامی کارخانه 323 رو با شتاب 10.7 مزدا 3 که تو تهران زده مقایسه کنین 323 هم در تهران با توجه به ارتفاع از سطح دریا و ... مثل همه ماشینهای دیگه نمیتونه شتاب اعلامی یعنی 10.8 رو تو تهران بزنه و این عدد طبیعتا بالاتر هست
323 فابریک اصلا و ابدا شتاب مزدا 3 رو نداره و بعد از 100 هم تفاوت بیشتر میشه!
تاپ اسپید 323 با موتور 1.6 هم 220 نیست و 178 هست! رو این ماشین موتورهای 1.8 و 2 لیتر هم در خارج ایران هست برای همین صفحه کیلومتر تا 220 رو نشون میده
1395/4/7
سلام . من با صحبت های ماشین باز موافقم و کارم خرید و فروش 323 هست نه یک سال دو سال بلکه الان 12 ساله سر و کارم با 323 هست . در جواب احمد باید بگم یا ماشین شما ایراد فنی داشته یا تنظیم موتور یا شمع و ... در وضعیت مناسب نبوده . کلا مزدا یه ماشین ثابت شدست و اینو همه میدونن و کسی که غیر از این میگه یا بی اطلاعه یا از روی غرض ورزی میگه . با تشکر از خودروبانک
1395/4/9
در جواب احمد باید بگم شما کاملا غیر علمی گفتی چون مزدا 323 اصلا با موتور 1.8 یا 2 لیتری تولید نشده اما قابلیت این رو داره که موتور 2 لیتری روش نصب شه چون فضای کافی در زیر کاپوت وجود داره . ضمنا من در دبی دیدم موتور 2 لیتر روش نصب کردن و شتابش میرسه به 8 ثانیه و سقف سرعتش هم میره رو 260 . ولی این کار به تنهایی اصولی نیست چون باید ترمزها و وزن خودرو و ... رو هم تقویت کرد . ضمنا شتاب 323 با مزدا نیو یکیه به دلیل اینکه وزن 323 حدود 300 کیلو از مزدا نیو کمتره ( گیربکس 323 دنده ای رو عرض میکنم) اون 323 ای که کمتره شتابش مدل اتوماتیک هست . و سقف سرعتش 220 . اصلا اکثر ماشینای ژاپنی سقف سرعت کیلومتر سنج رو میره و سرعتی که روی کیلومتر سنج میزنند مثل ماشینای کره ای و چینی تشریفاتی نیست . مثلا ماکسیما 255 رو میره و صفحه کیلومترش 260 زذه .
1395/3/20
سلام بر مدیران خودروبانک
خواهشن بررسی دوو سیلو هم قرار بدین
خواهش میکنم حرفم جدی بگیرید و بررسی قرار بدین
مطمینم ارزش اینکار داره
1395/3/23
تیونینگ ایشون اصولی بوده، 1) انتخاب ماشین کم استهلاک 2) قطعات موجود در بازار 3) ستاپ شهری 4) تقویت ترمز ها و ... تاپیک ماشینشون در فروم تیونینگ تاک موجود هست... ولی به نظرم خیلی بیشتر از 14 میلیون تومان برای این ماشین خرج شده. به نظر بنده هزینه ی بسیار زیادی که برای ستاپ این مزدا انجام شده با کارایی اون سنخیتی نداره. هنر تیونینگ فقط این نیست که با به کار بردن قطعات گران قیمت و نایاب، یه ماشین ساده ی شهری رو به یک اسب سرکش تبدیل کنیم، پس جای فکر و اندیشه کجاست؟ همیشه پول نمیتونه رول دانش رو بازی کنه. هــنر اینه که با کمترین هزینه بیشترین کارایی به دست بیاد. یعنی نسبت Price/Performance بالا باشه و اعشاری درنیاد! / از پارسال با ورود ماشین های چینی و داخلی پرخوران به بازار، دیگه مفهوم تــوربــو مقوله ای دست نیافتنی نیست و افراد میتونند با 38 میلیون تومان سورن توربو صفر کیلومتر سوار بشن. شاید این ماشین کیفیت و اصالت یک ژاپنی رو نداشته باشه، ولی هزاران نمایندگی در سطح کشورداره و بدون دغدغه میشه برای مصارف خانوادگی ازش استفاده کرد. / به هیچ وجه قصد مقایسه نداشتم، فقط بیان حقایق، جسارت منو ببخشید /
1395/4/12
ماشالا به این همه روحیه!

یاشار جان مطمئنی من دارم اشتباه میکنم دیگه!؟ برو لینکهای زیرو مطالعه کن تا بفهمی قبل از اینکه نظر کسیو زیر سوال ببری بهتره یکم مطالعتو بالا ببری بعد نظر بدی!
هم فارسی برات لینک میزارم هم انگلیسی
http://www.cloob.com/c/rioclub/85629/%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7_323_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87_%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7_%DB%B3%DB%B2%DB%B3_%3A_%D8%A7%DA%AF%D8%B1_%D9%85%D8%B7%D9%84%D8%A8_%22_%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Familia
پس همونطور که میبینی 323 مدلی که در ایرانه اخرین نسل این ماشینه که از 1998 تا 2003 با کد BJ تولید شده علاوه بر موتورهای 1.8 و 2 لیتری موتورهای 1.3 و 1.5 و 1.6 لیتری هم داره که برای ایران موتور 1.6 لیتری وارد شده با کد ZM-DE
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Z_engine#ZM

خب یاشار خان حالا کی درست میگه!؟ کی غیر علمی نظر میده!؟ 323 با موتور های 1.8 و 2 لیتر تولید شده یا نه!؟
تاپ اسپید 323 با موتور 1.6 هم 178 کیلومتره طبق کاتالوگ خود ماشین! اون 220 هم که رو صفحه کیلومترش میبینی برای موتورهای قوی تره که رو این ماشین غیر از ایران نصب شده نه موتور 1.6 لیتری! شتاب مدل دنده ای اعلامی کارخانه هم 10.8 ثانیه است که در تهران با توجه به فشار هوا در اثر ارتفاع از سطح دریا مثل همه ماشینهای اتمسفریک دیگه شتابش بیشتر از عدد اعلامی بدست میاد یعنی همون حدود 11.5
من تو مدت 3 سالی که 323 داشتم این ماشین رو خیلی خوب میشناسم تا دلتم بخواد تو تستهای مختلف با بچه های تی تی شرکت کردم و فیلمهاشم تو لبتاپم هست میتونی بیای تو تاپیک 323 تو تیونینگ تاک تا با این ماشین خوب بیشتر اشنا بشی ...
1395/4/13
اولا من خودروهای تولیدی در ایران رو گفتم که با موتور 1.8 و 2 لیتر تولید نشده و فقط و فقط موتور 1.6 لیتری تولید شده . ثانیا شما مزدا داشتی مزدای شما 178 تا بیشتر نمیرفته .این دلیل نمیشه همه مزداها اینجوری باشه . مزدای شما یا ایراد داشته یا شمع هاش کهنه بوده یا سوزنهای انژکتور تمیز نبوده یا صفحه کلاجت ضعیف بوده یا فرای ویلا یا هزاران دلیل که اکثر آدما مثل شما که نگهداری دقیق خودرو رو نمیدونند رعایت نمیکنند و فکر میکنند ایراد ماشینه. من با ماشین خودم تا 215 رو راحت رفتم کیلومتر سنج که دروغ نمیگه میگه ؟؟؟ حداقل 5 تا 323 دیگه هم توش نشستم و دیدم تا 220 یا 218 هم راحت میره تو جاده صاف و بدون شیب . شتابش رو هم بارها و بارها با مزدا 3 نیو انداختیم تقریبا یکیه .(تقریبا دقت کن : تقریبا ) حالا شاید یک یا دو دهم فرقه . این همه آدم دارن و میگن و با مزداهاشون انجام دادند همه غلطه فقط شما درست میگی ؟؟ اصلا شما پیغمبره زمانی !!
1395/4/13
نه دیگه قرار نشد حرفتو عوض کنی عین جملت این بود که مزدا 323 اصلا با موتور 1.8 یا 2 لیتری تولید نشده! نگفتی تو ایران بلکه کلا منکر تولید 323 با موتورهای 1.8 و 2 لیتری شدی حالا میگی تو ایران!!
مطلب بعدی اینکه مزدای من و شما ملاک نیست ملاک اطلاعات خود کمپانیه که حداکثر سرعت 323 با موتور 1.6 رو تو کاتالوگ ماشین 178 ذکر کرده و تمامی سایتها هم بلا استثنا حداکثر سرعت این ماشین رو 182 کیلومتر در مدل دنده ای ذکر کردن البته 182 gps چون صفحه کیلومتر ماشینها همیشه درصد کمی خطا داره من با منبع حرفم رو اثبات میکنم شمام اگه راست میگی با ذکر منبع حرفتو اثبات کن وگرنه ماشین من و رفیقام 220 تا تو کفی بدون شیب میره و حرفای کوچه بازاری ملاک نیست اگه منبعی داری برای اثبات حرفات بفرما اگرم نه و میخوای صرفا کل کل کنی از حوصله من خارجه و دیگه حرفی نمیمونه...

http://www.ariabuy.com/Cars/Cars/MAZDA/323/Fani.htm
https://www.khodrobox.com/car.php?cid=494
http://www.incars.ir/In-02399R24.aspx
http://dande6.com/23271/%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7-323-%D8%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86%DB%8C.html
http://www.khodrobank.ir/Cars/%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7/195/%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7-323

من برات 5 تا لینک گذاشتم که حداکثر سرعت 323 رو 182 اعلام کردن شما فقط یه لینک نشون بده که حداکثر سرعت 323 رو 200 نشون بده 220 پیشکش!!!
1395/4/13
آقا منم با ماشینم 200 رفتم ولی تا حالا امتحان نکردم سقف سرعتشو ولی فکر میکنم 210 رو میره چون من رو 200 نگا کردم دور موتور 6000 بود یعنی بازم جا داشت . این سری با موبایل فیلم میگیرم میذارم که همه ببینن
1395/4/13
اقا علیرضا کیلومتر شمار خودروها درصد کمی خطا دارن و سرعت رو بیشتر از واقعیت نشون میدن برای محاسبه سرعت دقیق باید از gps استفاده کرد از طرف دیگه شیب دقیق جاده ها با چشم قابل تشخیص نیست حتی 2% شیب موافق کاملا تاثیر گذاره برای همین ملاک میشه اعداد اعلامی کمپانی سازنده ماشین که تو بهترین شرایط بدست میاد و اعلام میشه که برای 323 با موتور 1.6 این عدد 182 اعلام شده و دلیلی نداره کارخونه بخواد تاپ اسپید ماشین تولیدی خودشو کمتر اعلام کنه
به هر حال این نظر منه اگه دوستان سرعت بیشتری رو تجربه کردن و این توضیحات قانعشون نکرد اصراری نیست...
موفق باشید
1395/4/14
حداکثر سرعت ماکسیما چنده ؟؟؟ همه میدونیم 255 میره کاملا واقعی و در عمل و در جاده کفی . بره نمونه طبق سایتی که شما گفتی سقف سرعت ماکسیما رو 212 زده آیا حرفش درسته ؟؟ :
https://www.khodrobox.com/car.php?cid=66
سرعت مزدا 323 رو هم شاید جایی زده باشه 130 !! مهم در عمل و جاده بدون شیبه که 220 تا میره . نه آقا اصلا مزدا 180 هم نمیره 120 به زور میره شما راحت 405 تو سوار شو حالشو ببر مزدا آشغاله پژو و ال 90 و ماشینای چینی عالیه . ظرف چند روز آینده فیلم حداکثر سرعت رو میذارم اما میدونم بعضیا میگن نه و سرعت سنج خرابه و دستکاری شدس و فوتو شاپه و .... . آقا هرچی شما میگی درسته ما مزدامونو سواریم خدارم شکر میکنیم 220تا هم باهاش میریم :-) تو جاده هم نفس کش میطلبیم ببینیم شتاب و هندلینگ و تعادل چطوره امیدوارم تو جاده ببینمت احمد جون :-)
1395/4/14
مهندس اونی که الان داری باهاش عشق و حال میکنی ما 5 سال پیش زیر پامون بوده و عشق و حالمونو باهاش کردیم و الان بهترشو سواریم که تو جاده شما تو ایینه ای این از این!
بعد با 323 نفس کش میطلبی????بابا 323 از پس هم رده های خودش تو شتاب برنمیاد مثل تیپ 5 چه برسه گنده تر از خودش!!! فازت چیه !!?? خلاصه اینکه از توهم بیا بیرون ببین تو دنیای واقعی چه خبره یاشار جون! D ;
1395/4/14
احمد آقا رو اذیت نکنید مزداشو فروخته داغش مونده رو دلش پشیمونه بنده خدا . باهاش همدردی کنید . احمد جان غصه نخور درست میشه
1395/4/14
اره اقا محمد اخه من عادت ندارم ماشینهای 20 سال پیشو مثل شما سوارشم جو ماشین ژاپنیم داشته باشم! وانت مزدام ژاپنیه بنده خدا (-;
1395/6/18
داداش مزدا 323ای که امتحان کردی مشکل فنی داشته یا داره چون همین 3 روز پیش با مزدا 323 مدل 86 تو جاده کاشان قزوین راحت 190 رو گرفتم!
شتابش هم تو همون جاده زیر 11 زد!
ببر ماشین رو بده تعمیر کنن!
تازه اینا با ماشینیه که باید لوازم کلاج و دیسک و صفحه ش عوض بشه!!!
1395/4/14
عجب جماعت باحالی!
این بنده خدا با لینک و منبع براتون ثابت کرده حداکثر سرعت 323 ، 182 کیلومتره اون یکی اومده میگه ماشین من و رفیقم 220 تا میره این یکی میگه ماشینشو فروخته ناراحته !!!
شماها دیگه کی هستین!!! حسابی خندیدم

یاشار جون با تیپ 5 نندازی یوقت بد جا میمونیا ببین کی بهت گفتم!
1395/6/19
مشکل اینجاست 206 اس دی تو 400متر حریف نیست!
حالا یا رانندش راننده نبوده یا ماشینش ماشین نبوده!
از این جالب تر اینکه مزدا3 نیوش هم حریف نبوده که اونم یا رانندش راننده نبوده یا ماشینش ماشین نبوده!
پارس سال و دنا و سورن و ... هم بماند که توی شهر همشون تو آینه عقب هم دیده نمیشن!
درمورد سرعت هم همین چند روز پیش توجاده کاشان قزوین 190تا راحت باهاش پر کردم و جالبیش اینجا بود وقتی رو 120 بودم بخاطر سرعت 122کیلومتر جلوم رو گرفتن که خدا رو شکر فقط تذکر دادن و جریمه نشدم!!
ماشین با ماشین فرق داره!
ماشین یکی مثل من که هر 6ماه میربتش چکاپ و همه چیزش حتی زودتر از زمان موعود عوض میشه با ماشین کسی که تا وقتی کامل نابود نشه نمیبردش تعمیرگاه فرق داره!
جالبیش هم اینجاست که الآن 10روزه یکسر توی جاده ایم باهاش و بیش از 5هزارتا رفته ولی جز بنزین خرج دیگه ای نداشته!
درمورد حداکثر سرعت هم یه نکته مهم هست!! وقتی حداکثر اونم تو بعضی آزادراه ها میشه 120تا رفت چرا سر اینکه حداکثر سرعت یه ماشین چقدره بحث میکنین؟ چه مزدا 323 چه مرسدس بنز SLR چه پاگانی چه بوگاتی چه کونیخ اگرا چه سمند وپژو همشون خیلی برن 110تا نه 120تاس پس از نظر محدودیت سرعت قانونی فرقی باهم ندارن!
مهم برای کسی که توی شهر و خارج شهر زیاد رانندگی میکنه 2نکته س که یکیش استحلاک (املاش یادم نیست!!!!!!!!!!!!!) ماشینه یکی فراوانی و هزینه قطعاتش که تواین دو مورد مزدا 323 از همه ماشین های هم رده خودش جلوتره!!
1395/4/15
واقعا چه جماعتی ! چه 180 چه 200 چه 220 چه فرقی داره ؟؟ مهم اینه که تو ایران بالای 100 تا نمیتونی بری پس با پیکان و بنز یکی ای !
ولی در کل منم طبق پرس و جوهایی که کردم و داداشمم تو کار خرید فروش ماشینه و از خود گروه بهمنم که یکی از دوستام حسابدارشه پرسیدم میگه بعضیاشون 210 215 تا هم میره بعضیا هم 200 . ولی درکل گفتند سالم باشه بالای 200 میره و تا 220 هم میره .
ولی جدای سرعتش واقعا ماشینه خوبیه من که به ماشینای صفر چینی و ایرانخودرو ترجیح میدم حتی قدیمیاشو. پشت جیلی صفر نشستم در مقابل مزدا آشغاله آخه آدم 70 میلیون پول بده حیف.
1395/11/16
سلام حق با شماست منم نسبت به همه ماشین های چینی تو بازار و
ایران خودرو و سایپا و حتی بعضی از مدلهای کره ای، 323 رو ترجیح
میدم، کاری هم با سرعت بالاش هم ندارم، به قول شما با این همه
محدودیت مگه چقدر میتونیم کیلومترشو پر کنیم، هرچند خودروساز ژاپنی
الکی که نزده 220، ولی مهم اینه که هم نرمه هم کم استهلاکه، هم دید خوبی
واسه راننده داره که خیلی مهمه، هم تو سر بالایی واقعا کم نظیره، خیلی خیلی
خیلی راحته
مرسی 323
1395/7/4
یه سوال !؟ تقویت ماشین به روش این مزدا ( پکیج توربو ) بهتره یا کلا تعویض موتور و گیربکس و غیره
1395/11/6
خدایی کارش عالی بوده من که خوشم اومد.
ماشین فقط ژاپنی حتی تو امریکا هم بیشترین فروش رو ماشین های ژاپنی دارن
بعدشم ملاک فقط سرعت و شتاب زیر 10واینا نیست شما باید همه جوانبو در نظر بگیرین
مثلا 206تیپ 5البته فرانسوی اصلش ماشین خوبیه و شاید تو شتاب و سرعت مزدا رو بزنه ولی اولا نرمی مزدارو نداره ثانیا راحتی و حس آرامش و تعادل سرپیچ و از همه مهمتر کم استهلاکی مزدارو نداره
پس نتیجه میگیریم که هر ماشینی یه نقاط ضعفی داره
نکته مهم اینه که شما ماشینتون رو واسه چه کاری میخواین:ایا میخواین باهاش مسابقه بدین:ایا میخواین از رانندگی لذت ببرین،ایا میخواین بدونین سقف سرعتش چقدره،ایا میخواین باهاش کل کل کنین و خیلی چیزهای دیگه
من که خودم هرنوع ماشینی که بگین سوار شدم ولی خدایی هیچ ماشینی ژاپنی نمیشه چه تویوتا چه نیسان و چه مزداومتاسفانه بدلیل خرید خونه فعلا باید 206سوار بشم ولی به امید خدا سال اینده حتما یه مزدا 323تمیز میگیرم
1395/12/8
باسلام ب همگی.. میبینم ک تمام کامنت ها بر پایه شتاب سرعت گفته میشه..بنظر من یه ماشین سدان کلاس شهری آخه این همه بحث شتاب سرعت داره..بابا یادتون نره این ماشین ن فرمول 1 ن ریسی ن رالی ن آفرود.. من از این ماشین توقع راحتی هندلینگ تسلط رو جاده و فرمان احساس خوب رانندگی مصرف کم اصحلاک پایین کیفیت قطعات و خیلی چیزای دیگ رو دارم ک ب حق این خودرو همه اینارو داره ینی خصوصیاتی ک تو رده ماشین های خودش و بالاتر کمتر دیده میشه و یا اصلن دیده نمیشه.. و باعث افتخار ک یک خودرو سایپایی یا ایران خودرویی نداری.! راضیم ازش. موفق باشید
1396/2/24
خخخخخخخخخخ کامنتاتونو دیدم بخدا نیم ساعت داشتم میخندیدم.
آقا به شتابو حداکثر سرعت این ماشین چیکار دارین. این ماشین برای هندلینگ و رانندگی ساخته شده.
اگه شتابو حداکثر سرعت مهمه و ژاپنی بازی برو میتسوبیشی گالانت بخر برو هوندا سیویک بخر.
با تشکر
1396/3/27
سلام به تمام بچه های مزدا سوار
دوستان من به تازگی مزدا 323 خریدم (مدل 85 اتومات) به نظرتون برای یه سری بازدید و سرویس و تعمیرات (تسمه تایم، جلوبندی و کولر) ، ماشین رو به نمایندگی بدم یا تعمیرکارهای بیرون. اگه آدرس تعمیر کار حرفه ای هم سراغ داشتین ممنون میشم معرفی بفرمایید.
1396/12/27
سلام - مبارکت باشه و چرخش بچرخه-تعمیرگاه مزدا حنیفه در خیابان سی متری نیرو هوایی. کارشون خوبه همه قطعات رو دارن ( اصلی و طرح ) فقط یکم اجرتشون بالاست
1397/6/22
ضمن عرض سلام واحترام برای بینندگان عزیز و گرامی ماشین بسیار خوبیست بنده راضی هستم فقط مقداری وسایلش کم یافت می شود و استاد کار ندارد.
1400/12/9
من دارم هم استاد کار حرفه ای که فقط مزدا ۳۲۳ کار میکنه هم قطعه اصل ژاپن که خودش میره از ژاپن میخره میاره
1400/4/27
سال ۱۴۰۰ هست و با ۳۰ میلیون شکلات هم نمیدن چه برسه به مزدا. ۱۲۰ دارم موندم ۳۲۳ بخرم یا ۲۰۶ یا ۴۰۵
1402/1/25
سلام سال ۱۴۰۲ هست و با ۱۲۰ تومن شکلات هم نمیدن، من دنبال مزدا ۳۲۳ تا ۳۵۰ تومنم
1402/9/12
گالری تصاویر به هم ریخته!