موضوعات داغ

خرید ماشین کروکی با سقف نرم یا سفت؟

عکس مطلب اول
در صنعت خودروسازی، ماشین‌ها در سگمنت‌های مختلف تعریف شده‌اند که یکی از جذاب‌ترین و خواستنی‌ترین آن‌ها، سگمنت خودروهای کروکی یا رودستر است. در میان خودروهای کروکی هم باز مدل‌هایی وجود دارند که سقف متحرک آن‌ها به صورت اتوماتیک و یا به صورت دستی باز و بسته می‌شود. اما مهم‌تر از همه این‌ها، موضوع خرید خودرویی کروکی با سقف "نرم" یا سقف "سفت" است که در ادامه به چهار دلیل برای خرید سقف‌های نرم و چهار دلیل برای خریدن خودروهای کروکی با سقف "سفت یا فلزی" اشاره خواهیم داشت.
بخواهیم پیش از آغاز کار کمی مسئله را روشن کنیم، باید گفت که سقف‌های نرم عموما به سقف‌هایی گفته می‌‌شود که از پارچه یا الیافی مشابه با پارچه ساخته می‌شود و سقف‌های "سفت" هم به خودروهایی گفته می‌شود که سقف آن‌ها از جنس سایر قسمت‌های بدنه، یعنی از جنس فلز یا دیگر الیاف مستحکم ساخته شده است.

بررسی سقف خودروهای کروک


- چهار دلیل برای خریدن خودروی کروکی با سقف "نرم"
1- فضا: در خودروهای کروکی یا رودستر و یا کانورتیبل، هر متر مکعب ارزش بسیار بالایی دارد، زیرا این نوع خودروها به خاطر نبود سقف ثابت عموما به صورت کوپه 2 درب ساخته می‌شود، از این رو نمی‌توان فضای بسیار زیادی برای سرنشیان عقب و یا حتی صندوق بار در نظر گرفت، به همین دلیل از سقف‌های نرم با قابلیت انعطاف پذیری بالاتر استفاده می‌کنند که بیشتر جمع شده و فضای کمتری را در داخل بدنه اشغال می‌کنند و امکان را برای افزایش دیگر فضاهای داخل کابین فراهم می‌سازد.
2- وزن: خودروهای کروکی اکثرا از نمونه خودروهای استاندارد کوپه ساخته می‌شود، ولی به خاطر حذف سقف ثابت مجبور به کف سازی قوی‌تر می‌شوند تا جبران مافات شود که خود باعث افزایش وزن خودرو نسبت به مدل استاندارد کوپه می‌شود، حال با استفاده از سقف‌های نرم که عموما متشکل از پارچه و بعضا شیشه‌های پلاستیکی برای پنجره‌های عقبی خودروست، می‌تواند تا حدودی وزن خودرو را کاهش دهد.
3- سرعت: سقف‌های معمولی که از جنس بدنه ساخته شده‌اند، به خاطر سنگینی وزن و بزرگ بودنشان نیاز به فضای بیشتر و زمان بیشتری برای باز شدن دارند، از این رو سقف‌های نرم با وزن کمتر و فضای کمتر، اگر همان موتورهای اتوماتیک سقف‌های "سفت" برایشان تعبیه شود، می‌توانند با سرعت عمل بالاتری سقف خودرو را باز یا بسته کنند.
4- قیمت: از آنجایی که یک ماشین کروکی نیاز به اجزای مکانیکی و الکتریکی بیشتری دارد، اغلب قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های استاندارد پیدا می‌کنند و در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری را هم بر روی دستان مالک خودرو می‌گذارند، ولی سقف‌های نرم به خاطر استفاده از پارچه که طبیعتا قیمتی کمتر از سقف‌های فلزی دارد و همچنین به خاطر استفاده کمتر از اجزا الکتریکی و مکانیکی، می‌تواند تا حدودی قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد و در امر نگهداری و تعمیر کم هزینه‌تر واقع شود.

بررسی سقف خودروهای کروک


- چهار دلیل برای خریدن خودروی کروکی با سقف "سفت"
1- ایمنی: قطعا هیچ کس دلش نمی‌خواهد در یک حادثه رانندگی جانش را از دست دهد، حتی اگر سوار بر یک خودروی کروکی باشد. ماهیت خودروهای کروکی به خاطر متحرک بودن سقفشان این حس را به مخاطب منتقل می‌کند که ایمنی کمتری نسبت به خودروهای استاندارد دارند، ولی اگر خودرویی کروکی با سقف متحرک فلزی یا اصولا سقف "سفت" داشته باشید، می‌توان تا حدودی نسبت به ایمنی آن خاطر جمع بود.
2- عایق بندی صدا و آب: سقف‌های سفت یا "هارد تاپ" به لطف مستحکم بودن و داشتن قطری بیشتر نسبت به سقف‌های نرم، عایق بندی بهتری در برابر صدا و نفوذ آب دارند. هرچند فلز به خاطر عنصرهای شکل گیری‌اش، اصولا عایق بندی قوی‌تری در مقابل پارچه برای نفوذ صدا به شمار می‌رود.
3- بازدارندگی: پنجره‌های عقب ماشین‌های استاندارد همیشه شیشه‌ای بوده است که خود می‌تواند کمکی برای جلوگیری از سرقت باشد. خودروهای دارای سقف نرم و عموما قدیمی‌هایشان، از شیشه‌هایی پلاستیکی برای پنجره عقب استفاده می‌کنند که خود احتمال سرقت را بالا می‌برد. اما خودروهای کروکی با سقف‌های "هاردتاپ" همچون سقف‌های استاندارد، دارای شیشه هستند که ایمنی بالاتری نسبت به خودروهای کروکی با سقف نرم دارند.
4- طول عمر: خودروهای کروکی با سقف نرم، به خاطر پارچه‌ای بودن سقفشان عموما آسیب‌های بیشتری در برابر نور خورشید یا عوامل محیطی می‌بینند و همین موضوع باعث می‌شود تا حداقل یکبار در طول عمر خودرو، نیاز به تعویض پارچه‌های آن‌ها باشد، ولی سقف‌های "سفت" به خاطر اینکه جزیی از بدنه خودرو هستند، طول عمری فوق العاده بالاتری دارند. درضمن چندین بار دیده شده که سقف‌های نرم در سرعت‌های بالا دچار پارگی شده‌اند، ولی با داشتن سقف فلزی طبیعتا چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/4/14
علاوه بر امنیت بیشتر ، یه مزیت بزرگ رودسترای سقف فلزی زیباییه بیشترشونه ، البته سلیقه ایه ولی از نظر منطقی هم یکدست بودن ماشین باعث زیباییش میشه و سقف سفت این مزیت رو داره ، البته به نظرم سقف سفت تکنولوژی و مهندسی پیشرفته تری هم میطلبه بخصوص اگه بخوان ظاهر ماشین خراب نشه ، چون طبیعتا سقف سفت موقع جمع شدن جای بیشتری میگیره و به طبع اون امکان داره قسمت عقب ماشین از فرم نرمالش خارج بشه یا مثلا صندوق زیادی حجیم بشه ولی سر دمدار خوشگلترین رودسترهایی که وجود داره میتونه ب ام و 325 کروک یا 428 کروک باشه که با وجود سقف سفت هارمونی فوق العاده ای داره و چه زمان باز بودن سقف چه بسته بودن زیباییش زیر سوال نمیره و فوق العادست ، تناسبات بدنه هم بهم نخورده !!
من رودستر با سقف سفت سوار نشدم و نمیدونم از نظر صدا دادن چجورین ، ولی کامارو ss کروک سقفش موقعی که رو ماشین بود تو دست اندازا خیلی صدا تولید میکرد و اذیت می کرد ، حالا نمیدونم این مشکل کیفیت ساخت بود یا یه اپیدمی تو سقفای نرم ؟!؟
1402/1/10
بد