موضوعات داغ

سدان یا کراس اوور، کدامیک بهترند؟

عکس مطلب اول
محبوب‌ترین سگمنت‌های بازار، قطعا سدان‌ها و این اواخر خودروهای کراس اوور هستند که بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار گرفته‌اند و بیشترین اقشار جامعه از جمله خانواده‌ها و جوانان را در بر می‌گیرند. ولی قطعا اگر فرد پولداری نباشید، باید یکی از این دو خودرو را انتخاب کنید. در ادامه قصد داریم به 4 دلیل مهم برای خرید خودروهای سدان و 5 دلیل مهم برای خرید خودروهای کراس اوور بپردازیم.

دلایل انتخاب خودرو سدان


- چهار دلیل برای خرید خودروی سدان
1- مصرف سوخت اقتصادی تر: با داشتن سیستم تعلیقی پایین و وزن سبک‌تر، قطعا خودرویی خواهید داشت که در زمینه مصرف سوخت بهتر از خودروهای کراس اوور عمل می‌کند. از این رو نیاز کمتر به پمپ بنزین و مخزن سوخت بزرگ پیدا خواهید کرد.
2- قیمت مناسب: مهم‌ترین مسئله برای خرید یک خودرو، قطعا هزینه‌ایست که برای خرید آن در نظر گرفته شده و در این مورد خودروهای سدان دارای هزینه‌ای کمتر نسبت به خودروهای کراس اوور هستند. علاوه بر این، می‌توان با پرداخت هزینه‌ای معادل یک خودروی کراس اوور، صاحب خودرویی سدان با تکنولوژی و امکاناتی بیشتر شد.
3- هندلینگ فوق العاده: بار دیگر به همان مبحث بخش‌های قبل، یعنی ارتفاع پایین خودرو نسبت به زمین می‌رسیم که باعث شده این خودرو از چابکی بالاتری برخوردار باشد و در مواقع ضروری برای مانورهای سریع و یا گردش فرمان ناگهانی، استرس کمتری به راننده و سرنشینان وارد کند.
4- آیررودینامیک: به لطف طراحی‌ کوچک و ارتفاع پایین، خودروهای سدان ذاتا آیرودینامیکی بالاتر نسبت به خودروهای کراس اوور دارند و این بدان معناست که ثباتی بیشتر در سرعت‌های بالاتر دارند. از طرفی دیگر هم این آیرودینامیک بهتر در مصرف سوخت پایین‌تر تاثیرگذار خواهد بود.

دلایل انتخاب خودروهای کراس اوور


- پنج دلیل برای خرید خودروی کراس اوور
1- قابلیت: یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت کراس اوورهای کوچک در بازار را می‌توان قابلیت‌های آن عنوان کرد. به طور واضح‌تر، این دسته از خودروها نه خیلی زیاد بزرگ هستند و نه خیلی زیاد کوچک، از این رو فضای مطلوبی را برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنند که هم خانواده‌ها از آن راضی باشند و هم اقشار جوان. سایز بدنه هم به همین ترتیب فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، ولی فضای خوبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.
2- ارتفاع فوق العاده: یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهای کراس اوور، ارتفاع خوب آن‌ها نسبت به زمین است که همچون سایزبندیشان نه زیاد بزرگ است و نه زیاد کوچک، به همین دلیل می‌تواند جایگزین خوبی برای خودروهای سواری سبک و یا استیشن‌ها باشد که علارغم فضای کابین خوب، قابلیت حرکت مطلوب در مسیرهای خارج از جاده‌ای را هم دارد.
3- میدان دید: به خاطر ارتفاع بالای کراس اوورها از سطح جاده نسبت به خودروهای سدان، راننده میدان دید بهتری به جاده پیدا می‌کند و اصولا اشراف بهتری به جاده دارد. برای برخی از مصرف کنندگان هم به دلیل اینکه در موقعیت بالاتری قرار دارند، اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد که می‌تواند به هوشیاری آن‌ها کمک کند.
4- چهارچرخ محرک: شاید یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از یک کراس اوور کوچک نسبت به خودروهای سواری کوچک، داشتن چهار چرخ محرک باشد که در بعضی خودروهای کراس اوور به همین شکل است. این ویژگی باعث می‌شود تا خودروهای کراس اوور توان حرکت در مسیرهای خارج از جاده‌‌ای را هم بدست آورند.
5- پارک: قطعا هرچه خودرو کوچک‌تر باشد، پارک کردن آن هم ساده‌تر خواهد بود. این بار در مقایسه با خودروهای شاسی بلند SUV و یا خودروهای استیشن، کراس اوورها سایز بدنه کوچک‌تری دارند که همین مورد می‌تواند در سهولت پارک مفید واقع شود.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/4/15
قوم ما تیوولی خرید باهاش رفت کوه ..... هنوزم که هنوزه خبری ازش نشده ...فقط خواستم بگم که از کراس اوور انتظار آفرود نداشته باشین
1395/4/15
از هر كدوم يدونه لوطفا
1395/4/15
من خودم به شخصه طرفدار ماشین های کامپکت سدان هستم مناسب ترین گزینه برای داخل شهر و مسافرت هستند
لذت رانندگی بیشتری هم به ادم القا میکنن
1395/4/15
بحث امنیت هم هست، کراس اورها در تصادفات علی الخصوص با کامیون ایمن تر هستند.
1395/4/16
از خودرو بانک بعید بود این مقاله بزاره چون نویسنده مثل این که علاقه شدیدی به کراس اوور داشته ولی تا حالا سوار نشده


3.دید عقب کراس اور به دلیل این که قسمت صندوق عقب هم جزو ماشین هست اصلا خوب نیست ضمن این که در اطراف هم دیدن خودرو های کم ارتفاع مشکل است
4.همه کراس اور ها 4 چرخ متحرک نیستند
5.علاقه نویسنده به کراس اوور باعث شد فراموش کنه مقایسه بین سدان و کراس اوور بود 😅 که چیزی که واضح پارک راحت تر سدان است


میمونه فقط مورد 1 و 2 البته مورد 1 بستگی به طراحی هم دارد چون بعضی کراس اوور ها فضای مورد نظر به ما نمیدن


در مقاله ای در همین سایت به درستی گفته شده بود کراس اوور خودرویی متوسط است که نه هندلینگ سدان داره نه میشه افرود رفت.
1395/4/16
در مورد دید خودروهای کراس اوور کاملا موافقم.اما در مورد پارک کردن خودروهای کراس اوور باهات مخالفم چون پارک کردن کراس اوور ها نسبت به سدان ها معمولا راحت تره.مثلا اسپورتیج با فضای بیشتر داخلی نسبت به مزدا3 و حجم صندوق بیشتر ولی طول اسپورتیج در حدود 444 سانتی متر درحالی که طول مزدا3 458 سانتی متره.حداقل در مورد پارک دوبل و اوریب به مراتب اسپورتیج راحت تره.
1395/4/16
خودروی کراس اُور نه قابلیت های SUV رو بطور کامل داره و نه قابلیت های کاربردی یک سدان رو. نمیشه باهاش آفرود رفت ولی باید مصرف سوخت بالا و سنگینی اتاق (نسبت به سدان) رو تحمل کرد. تازه باید پول بیشتر موقع خرید هم پرداخت کرد. یه جورایی یه کم از این و یه کم از اونه که همین باعث شده نسبت به کاربردش توجیه پذیر نباشه.
به نظر من خودروی کراس اُور مثل فبلت در دنیای موبایله. فبلت هم در حالیکه نمیتونه کار یک تبلت رو کامل انجام بده ولی توی جیب هم راحت جا نمیشه و استفاده روزمره ازش مشکله.
1395/4/16
حرف شما درسته که یک کراس‌اور نه قابلیت یه SUV رو داره و نه مثل یه سدان کم مصرف و به صرفه ولی این ماشین برای کسانی درست شده که علاوه بر زندگی در شهر و رفت و آمد دنباله یه ماشین با قابلیت آفرود هستند که تا حدی قابل قبول باشه صحبت از این نیست که بخوان برن تو دل کوه و از تپه های پر شیب و سنگلاخ های صعب العبور بگذرند
اونا دنباله ماشینی هستند که نه مثل یه SUV بزرگ نشه تو شهر باهاش رفت و آمد کرد و نه مثل یه سدان که تا یک مقدار جاده لغزنده شده نتونه از کوه یا یه مسیر گلی عبور کنه
ماشین های کراس اور تونسته به خوبی تعادل بین این دو گروه برقرار کنه و همین امر هم باعث شده یکی از پرفروش ترین نوع ماشینها کراس اور ها باشند.
1395/4/16
تو کشور ما 90 درصد مردم فقط به یک دلیل کراس اوور میخرند. بزرگ تر و پولدار تر از چیزی که هستند دیده بشند! یه زمانی پاترول مال مایه دار ها بود. بعدش هم پرادو و .. یه جورایی در کنار ماشین های لوکس، کراس اور و شاسی بلند نماد مایه داری شده تو ایران. خوب کسی نمیتونه با 60 تومن ماشین لوکس بخره میره چینی کراس اوور میخره فک میکنه الان همه میگند وای چه مایه دارررر! من خودم بارها شنیدم میگند طرف پولدار شده شاسی بلند خریده!!!!!! صرف نظر از برند! یعنی مثلا یکی مثلا فلوئنس اتومات بخره که بالای 100 تومنه یا الانترا و .. نمیگند طرف مایه دار شده ولی یکی بره یه لیفان 40 تومنی دست دو بخره فکر میکنند وایییییی شاسی بلند خریده!!! که البته دیگه این قضیه به لطف زیاد شدن این ماشینا و اگاهی مردم از بین میره ولی سوال اینجاست که چرا مردم ما اینقدر قصد خودنمایی دارند؟
1395/4/16
بقول تاپ گیر بهترین کراس اوور ها هم آشغال هستن.یا رومی روم یا زنگی زنگ و کراس اوورها نه لذت رانندگی سدان رو دارن و نه توانایی و قابلیت SUV رو.کراس اوورها حتی تو برف هم فرق چندانی با سدان ندارن.فقط چند سانت ارتفاع چیزی هست که از خرید کراس اوور نصیب آدم میشه
1395/4/16
مطمئنا" کراس اوور ، خودروی شاسی بلند شهری و البته نه suv و آفرود
1395/4/16
هیچی هاچبک اسپرت شهری نمیشه!!
رنو کلیو پژو ۲۰۸ یا سالارشون فورد فیستا!
1395/4/17
به نظرم کلا آدم باید یه سدان داشته باشه و یه شاسی بلند خوب.البته کراس اور منظورم نیست منظورم یه شاسی بلند خوب و دو دیفرانسیل که قابلیت آفرود خوبی هم داشته باشه.سدان برای مسافرت های شهری و جاده ای و شاسی بلند هم واسه آخر هفته ها که بزنی به طبیعت.البته این واسه کسیه که مثل من معتاد آفرود باشه.چون مسافرت طولانی با شاسی بلند خیلی سخته و نابود میکنه آدمو.مگر شاسی بلند فول سایز باشه مثل لندکروز و پرادو یا موهاوی که خیلی نرمه واقعا.مگر نه کراس اور آدمو خیلی خسته و داغون میکنه توی مسافرت ها.من خودم سعی کردم به جای یک ماشین چند ماشین از چند کلاس مختلف داشته باشم.یه کراس اور کوچیک شهری برای اینکه توی شهر راحت بتونم استفاده کنم و نگران نباشم جایی گیر کنه کف ماشین و هم از این بابت خوبه که قیمتش ارزونه و میتونم مسیر های تا حدودی خارج از جاده ای رو برم و یه سدان سایز بزرگ واسه مسافرت دارم و یه دو دیفرانسیل برای آفرود.
1395/8/5
کراس اوور ها اینطور نیستند که از سدان ها سنگین تر و پر مصرف تر و با ایرو دینامیک افتضاح باشند. مثلا پژو 2008 .100 کیلو از سمند سبک تره و ایرو دینامیکش هم خیلی خوبه و مصرف خیلی پایینی هم داره. دید شاسی بلند ها که قطعا بهتره و امنیتشونم بیشتره و طول و ارض کوچیکی هم دارن. ولی هندلینگ چیزی هست که به هیچ عنوان بر طرف نمیشه
1401/12/12
همیشه اونایی که ماشین بازن میدونن ماشین هرچی آیرودینامیک و شتاب بهتری داشته باشه بهتره پس سدان مال ماشین بازاس کراس اوور مال پز دادن