موضوعات داغ

نکات مهم در نگهداری از باتری خودرو

عکس مطلب اول
تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت می‌زنید، خودرو روشن نشود؟ به نشانگر سوخت خودرو نگاه می‌کنید که نشان از کافی بودن بنزین در باک خودرو دارد. با این وجود هر چه کلید خودرو را در سوییچ می‌چرخانید، هیچ صدایی مبنی بر احتراق در موتور خودرو شنیده نمی‌شود. در این حالت اولین فکری که به ذهن هر متخصص خودرویی خطور می‌کند، خرابی باتری است.
به نقل از دنیای اقتصاد، در تماس با امداد خودرو نیز نشانه‌ها را که توضیح می‌دهید علت اصلی را خرابی باتری خودرو عنوان می‌کند و بنابراین مجبور به شارژ باتری برای حرکت دوباره هستید.در چنین مواقعی تنها راه‌حل برای راه‌اندازی دوباره خودرو، باتری به باتری کردن است که می‌تواند مشکل را حل کند، اما این راهکار نیز موقتی است و باید باتری خودرو را تعویض کنید. هر چند نقص فنی در قطعات خودرو به مرور زمان یک موضوع عادی است اما کارشناسان معتقدند راه‌های زیادی برای جلوگیری از خرابی برخی قطعات وجود دارد که این موضوع نیازمند نگهداری خوب از خودرو است.
باتري نیز یکی از قطعاتی است که توجه زیادی را از سوی راننده مي‌طلبد؛ زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعه‌ای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، بنابراین نگهداری از آن می‌تواند بر عمر این قطعه بیفزاید و شما را از دردسر در راه ماندن حفظ کند.بنا به گفته کارشناسان، باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. بنابراین یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. علامت دیگر کم شدن پی‌در‌پی آب خانه‌های باتری است.
نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع می‌توانید از عمر باتری خود آگاه شوید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد می‌کنند، اینکه درب خانه‌های باتری را باز کنید و به‌وسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانه‌های باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) به‌طور اصولی انجام نمی‌شود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.
موضوع مهم دیگر تشخیص نوع باتری خودرو است. آنگونه که کارشناسان می‌گویند، دو نوع باتري برای خودروها وجود دارد، باتري‌های «تر» یا باتري‌های اسیدی که در دسته باتري‌هاي قدیمی قرار مي‌گیرند و باتري‌هاي اتمی یا باتري‌هاي پیل‌خشک که امروزه بیشتر استفاده مي‌شوند.داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی از راه‌های تشخیص خرابی در باتری اتمی را چراغ هشداری می‌داند که در صفحه پشت فرمان تعبیه شده است. درصورتی‌که رنگ سبز این چراغ خاموش شده باشد، یعنی عمر باتری شما رو به اتمام است. باتری‌‌های اسیدی نیز که درونش صفحه‌های سربی وجود دارد چون به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند؛ بنابراین باتری متورم و دچار زنگ‌زدگی می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده خراب شدن باتری خودرو است.
اما برای تشخیص سلامت باتري خودرو در نوع تر آن، مي‌توانید سطح الکترولیت یا آب باتري را کنترل کنید. میزان آب باتري موجود در محفظه باتري باید 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد، در غیر این صورت نیاز به رسیدگی دارد. نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکه‌هاي زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکه‌ها مربوط به باتري خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتري خودرو دارد. این قطره‌هاي اسیدی مي‌تواند قطعات خودرو را دچار خوردگی و به آنها آسیب‌هاي فراوانی وارد کند. نکته مهم دیگر در باتری‌های «تر»،این است که اگر باتري به آب احتیاج دارد حتما به آن آب مقطر اضافه کنید.
با این وجود اسماعیلی معتقد است که عمر مفید باتري خودرو یک تا دو سال است و بسته به شرایط آب و هوایی، میزان رسیدگی به باتري یا میزان استفاده از خودرو عمر آن کم و زیاد مي‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند اگر مي‌خواهید باتري خودرويتان عمر زیادی داشته باشد و طی زمانی که از آن استفاده مي‌کنید دچار مشکل نشوید، باید به رابطه چراغ‌ها و باتري خودرو توجه زیادی داشته باشید، برای مثال مواردی مانند نصب چراغ‌هاي مه شکن یا چراغ‌هاي اضافی برای خودرو مي‌تواند فشار زیادی به باتري بیاورد و عمر آن را کم کند؛ بنابراین وقتی خودرو خاموش است و هنگامی که مي‌خواهید دوباره استارت بزنید حتما چراغ‌هاي خودرو را خاموش کنید، زیرا استارت زدن هنگامی که چراغ‌ها روشن هستند فشار زیادی به باتري خودرو وارد می‌کند.
اسماعیلی توصیه می‌کند در ترافیک‌هاي سنگین که موتور خودرو روشن است، بهتر است چراغ‌هاي بزرگ را خاموش کنید. با این کار علاوه‌بر کاهش مصرف سوخت، دوام لامپ‌ها هم افزایش پیدا مي‌کند و از فشار وارده بر دینام هم کاسته مي‌شود. یکی دیگر از موضوعات اثرگذار بر باتری خودرو استفاده بیش از حد از کولر خودرو است که برای باتري مضر است؛ بنابراین تابستان فصلی است که به علت استفاده زیاد از کولر خودرو، باتری میزان بیشتری مصرف دارد و دچار استهلاک می‌شود.
داوود اسماعیلی در این رابطه مي‌گوید: وقتی کولر روشن مي‌شود چند موتور الکتریکی در خودرو همزمان شروع به کار مي‌کنند که آسیب‌پذیرترین اینها پمپ بنزین است که همیشه کار مي‌کند و فشار زيادي متحمل مي‌شود، بنابراین ممکن است باعث سوختن پمپ بنزین ‌شود.وی علت این موضوع را نوسانات برق در خودرو می‌داند بنابراین اگر مي‌خواهید از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است باتري و دینام خودرويتان دارای آمپر بالایی نباشد.
وی با اشاره به اینکه گرما و سرمای زیاد هم برای باتري خودرو ضرر دارد، می‌گوید: گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه‌هاي داخل باتري و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی مي‌شود که در نهایت باعث ضعیف شدن باتري و در نتیجه فرسودگی زودرس آن مي‌شود. سرمای زیاد هم مي‌تواند عمر باتري را کم کند. نکته دیگری که بسیاری از رانندگان خودرو باید به آن دقت کنند، توجه به قطب‌های باتري است. به اعتقاد کارشناسان همیشه باید به‌صورت چشمی قطب‌های باتری بررسی شوند. در صورتی که مواد سولفاته روی قطب‌ها وجود داشته باشد آن را با آب جوش تمیز کنید و مقداری گریس بر روی آن بمالید.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/5/1
دو هفته پیش عوض کردم :)
1395/5/1
یه باطری دلکور خریدیم 6ساله رو ماشینه هنوز هم مشکلی نداره
1395/5/1
چند اشتباه داشت همین متن
اول آب باطری بشدت اسیدی هست و شما گفتید که آب باتری شیرین نشانه خرابی است... بشدت توصیه میکنم آب باطری رو تست نکنید چون حتی لباس شما رو میخورد
دوم نشانه خرابی باتری خشک.. خاموش شدن چراغ سبز پشت فرمان!! یا چراغ روی باتری خشک?!
سوم چسباندن دو قطب باتری بشدت کارایی باتری را تحت تاثیر قرار داده و اگر باتری تر شما خراب باشد امکان آتش سوزی دارد.
چهارم از شما بعید بود بگید باتری خشک ..
ممنون میشم منتشر کنین
1395/5/2
سلام دوست عزیز .
منم چند اشتباه در کامنت شما میبینم منظور از آب باتری شیرین این نیستش که میتونی بخوری منظور اینه که باتری خاصیت اسیدی خودش رو در اثر شارژ از دست بده اصطلاحا از دست داده که این خاصیت اسیدی رو با ابزار میشه فهمید یا یه سری روش های دیگه.....(اگه ابزارش نبود)
و حالا این جملت <<دوم نشانه خرابی باتری خشک.. خاموش شدن چراغ سبز پشت فرمان!! یا چراغ روی باتری خشک?!>>
خب وقتی باتری شارژ خالی میشه یعنی 2 تا اتفاق افتاده :1دینام شارژ نکرده .2 باتری طول عمرش تموم شده.
وقتی دینام خراب بشه چراغ هشدارش روشن میشه.و اینکه روی باتری های خشک (اتمی چراغ وجود داره که معلوم میشه باتری تو چه شرایطی)
و حالا این جملت <<سوم چسباندن دو قطب باتری بشدت کارایی باتری را تحت تاثیر قرار داده و اگر باتری تر شما خراب باشد امکان آتش سوزی دارد.
چهارم از شما بعید بود بگید باتری خشک ..>>
قرار نیست هر دقیقه دو قطب باتری رو بهم بچسبونیم فقط برا چک کردن باتریه ،و باتری خشک مشکلش چیه که میگی بعید بود بگی باتری خشک؟؟؟؟؟؟!!!!! باتری خشک = باتری اتمی=فاقد آب اسید مایع
1395/5/1
مرسی از مطلب مفید فقط اینکه خاموش کردن لامپ چه ربطی به مصرف سوخت داره ? دینام بهرحال کار می کنه و یه لامپ کمتر یا بیشتر تاثیری تو عملکرد اون نداره چون همواره زمانی که خودرو روشن هست دینام هم در حال گردشه... کسی دلیلی داره برای ارتباط مصرف برق با مصرف سوخت ?
1395/5/2
سلام دوست عزیز
باید خدمتت عرض کنم که به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند، از دینام کار بیشتری گرفته ، به موتور فشار بیشتری وارد کرده و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند.
1395/5/5
یاسر جان در جوابت بگم که یه مدت سر این قضیه خیلی تحقیق کردم و بیشتر هم به سایت های خارجی مراجعه کردم چون تو سایت های ایرانی چیزی پیدا نشد نتیجه اینکه : مصرف برق خودرو هیچ ربطی به مصرف سوخت نداره ,روشن کردن لامپ ها, استفاده از فندک, روشن بودن ضبط ... تمامی این موارد کوچک ترین تاثیری بر روی دینام نداره ,چرا که گردش دینام در دور حداقل موتور ( بین 500 تا 1000) تمام امپر مورد نیاز برای روشن بودن تمامیه وسایل الکترونیکی ماشین و حتی خیلی بیشتر از اونو تامین می کنه اگر نیاز به برق بیشتر بود شما با روشن کردن چراغ ها باید تغییر دور موتور مشاهده کنید که این اتفاق نمی افته .باز اگه بحث و سوالی بود من با کمال میل بحث می کنم .
1395/5/11
یاسر جان
روشن کردن تمام وسایل برقی، هیچ تاثیری بر روی عملکرد دینام نداره. دینام که عقل یا چشم نداره ببینه 2 تا لامپ، بیشتر روشن شده بعد بیشتر زور بزنه تا برق بیشتری تولید کنه. دینام یک میزان برق مشخصی رو با توجه به دور موتور، تولید میکنه. اگر وسایل برقی زیادی رو در ماشین روشن کنی، میزان برق تولیدی دینام، ممکنه که جوابگوی اونها نباشه. در نتیجه، این برق اضافی، از باطری گرفته میشه و باطری به سمت خالی شدن، پیش میره و چون تمام برق تولیدی دینام هم داره توسط وسایل برقی ماشین، مصرف میشه، در نتیجه باطری شارژ مجدد نمیشه و خالی میشه.
1395/5/9
سلام در پاسخ کامنت آقا نادر باید بگم که زمانی که شما چراغ ها یا هر وسیله برقی دیگه رو روشن میکنید در واقع بار بیشتری به دینام خوردو وارد کردین. شاید از نظر شما خب دینام میچرخه. ولی چرخش دینام خودرو در حالت بی باری (حالت بی باری حالتی هست که کمترین وسیله برقی فعال باشه) به سهولت هر چه تمام تر صورت میگیرد چون هیچ درگیری شار مغناطیسی بین رتور و استاتور دینام خوردو وجود ندارد. و تقریبا پولی دینام به راحتی میچرخد. حالا زمانی که شما وسیله های برقی متعددی رو فعال میکنید. افت ولتاژی رو به باتری متحمل میکنید که دینام باید این افت ولتاژ رو جبران کنه اتفاقی که برای دینام خوردو در این حالت میوفته این هست که حداکثر شار مغناطیسی بین روتور و استاتور دینام برقرار میشه. تا بتونه. اون افت ولتاژ رو جبران کنه. رابطه افزایش بار و شار مغناطیس یک رابطه مستقیم هست. این افزایش بار نهایتا منجر به جلوگیری از نچرخاندن دینام میشود. که فشار خیلی کمی به موتور وارد میکند. در حدی که میزان سوخت را بتونه تا حدی افزایش بده. مرسی از شما
1395/5/10
مرسی محمد جان موافقم
1395/5/11
یه جایی تو متن اشتباه کرده و نوشته بهتره واسه جلوگیری از نوسانات برق و آسیب به وسایل برقی دینام و باتری شما آمپر بالایی نداشته باشه که این کاملا اشتباه است.
اتفاقا مخصوصا هر چی دینام ماشین قدرت آمپر ساعت بالایی داشته باشه بهتر و سریعتر میتونه باطری رو شارژ کنه و از عهده مصرف برق ماشین بر بیاد. هر ماشینی حداقل آمپری واسه کار وسایل برقی میخواد که اگه هر چی بیشتر از اون بود تازه بهتره. مخصوصا موقعی که وسایل برقی اضافی مانند سیستم صوتی یا لامپ های اضافی به ماشین اضافه شده باشه. مثلا دینام پژو 405 حدود 80 تا 90 آمپر ساعت هست و باتری استانداردش هم 66 تا 74 آمپر ساعت.
اگه وسایل اضافی و پرمصرف ببندی رو ماشین قاعدتا باید توان دینام یا باطری بره بالاتر نه اینکه کمترش کنی.!!!
1395/7/2
دوستان همونطور که گفتن وقتی هیچ مصرف کننده ای فرضا به دینام وصل نباشه، دینام تقریبا مثل يه پولی هرزگرد راحت میچرخه ولی زمانیکه مصرف کننده ای قوی از دینام در لحظه چرخش برق بخواد شما حتی نمیتونی اونو فرضا با نیروی معادل زور دستات بچرخونی. دینام به قدری سفت میگرده که حتی لحظه ای شوک اونو در موتور هم ميشه احساس کرد. در حقیقت همین گرفتن نیروی زیاد از موتور در حال گردشه که ثمره اش تولید برقه. پس هر چه برق بیشتری از دینام مطالبه کنید، دینام سفت تر میچرخه و این سفت شدنو موتور با مصرف سوخت بیشتر جبران میکنه. حتی در حالت در جا هم وقتی برق زیادی بکشید، استپر موتور با تنظیم مجدد دور آرام موتور، یعنی مقداری بالا رفتن مصرف سوخت، این حالت رو پوشش ميده. اينا شاید از نظر برخی مقدار ناچیزی بنظر بیاد، اما بدونيد هر مصرف کننده ای در ماشین نیازشو از سوخت بیشتری که میسوزونین ميگيره.
1395/11/15
مقاله خوبی بود ، میخواستم دوستان یه راهنمایتون کنم برا باطری ، من دوبار باطری ماشینم عوض کردم که هر دو سری حدود اواخر ادریبهشت بود و دقیقا زمان کولر گرفتن از ماشین ، چندین سری هر دو بار ماشین رو کولر روشن خاموش کردم و همون جوری روشن کردم ، که میتونم طبق تجربه خودم بگم این کار باطری ماشین رو میترکونه ، هر وقت خواستید کولر بزنید بنظر من بذارید ماشین دو دقیقه حداقل درجا کار کنه بعد اروم اروم زیاد کنید فنش رو قبل از خاموش کردن ماشین هم حتما کامل خاموش کنید کولر رو بعد چند ثانیه ماشین رو خاموش کنید
1396/3/7
یه کاری که من خودم انجام میدم اینه که موقع استارت زدن حتما کلاچ رو تا ته میگریم. با این کار ارتباط میل لنگ با شفت گیرباکس قطع میشه و در نتیجه باتری نیاز نیست بار اضافی رو برای چرخوندن شفت گیرباکس متحمل بشه. این قضیه تا اون جا موثر بوده که یه سری ماشین های جدید مثل جک اس 5 دستی رو اگر کلاچ نگیرید اصلا استارت نمیخوره البته این برای جلوگیری از صدمه به توربو هم هست ولی خب روی باتری هم تأثیر مثبت به سزایی داره