موضوعات داغ

فیات تیپو به جاده مخصوص می آید

عکس مطلب اول
پس از ماه‌ها رایزنی گروه صنعتی ایرانخودرو با همتای ایتالیایی خود، در نهایت خودروی سدان فیات "تیپو" به جاده مخصوص ایرانخودرویی‌ها رهسپار شد. خودرویی که چند روزی می‌شود برای تست‌های میدانی در شرکت ساپکو اتراق کرده است.
براساس اطلاعات بدست آمده، از سدان فیات تیپو دو مدل 1.4 لیتری و 1.6 لیتری به بازار کشور رهسپار خواهد شد. البته شرکت خودروسازی فیات برای این سدان زیبای خود چهار پیشرانه مختلف از جمله 1.4 لیتری بنزینی، 1.6 لیتری بنزینی، 1.3 لیتری دیزلی و یک موتور 1.6 لیتری دیزلی را در نظر گرفته که برای بازار ایران همانطور که پیش بینی می‌شد، تنها دو مدل 1.4 لیتری و 1.6 لیتری خواهند آمد. البته ناگفته نماند که همچنان ایرانخودرو وجود چنین خودرویی را کتمان کرده و دوست ندارد قبل از انجام تست‌های مربوطه، به تایید آن در سایت تولیدی خود اقرار کند، ولی در صورت تایید تولید می‌‌توان پیشرانه‌‌های 1.4 لیتری و 1.6 لیتری را در بازار متصور شد.
کمی دقیق‌تر بخواهیم بررسی کنیم، قدرتمندترین پیشرانه این لیست را می‌توان موتور 1.6 لیتری بنزینی توصیف کرد که می‌تواند قدرتی 110 اسب بخاری به همراه گشتاور 152 نیوتن متری تولید کند، ولی این قدرت و گشتاور نیاز به مصرف سوخت بالاتری هم دارد که مقدار آن به ازای هر صد کیلومتر معادل 7 لیتر است. گفتنی است که ارسال نیرو در این پیشرانه هم توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک صورت می‌پذیرد.
اگر هم به فکر جیبتان هستید و می‌خواهید خودرویتان 120 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به وزن 1270 کیلوگرمی مدل 1.6 لیتری باشد، می‌توانید پیشرانه 1.4 لیتری چهارسیلندر را انتخاب کنید که به ازای هر صد کیلومتر مسافت پیموده شده، تنها 5.5 لیتر بنزین از باک طلب می‌کند. قدرت تولیدی هم در این موتور معادل 95 اسب بخار و گشتاور آن هم معادل 127 نیوتن متر است که توسط جعبه دنده‌ای 6 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


به غیر از پیشرانه، طراحی ظاهری هم یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک خودرو برای جذب مشتری به حساب می‌آید که خداروشکر برخلاف دیگر خودروهای فیات، در فیات تیپو شاهد یک طراحی زیبا و مردانه هستیم که در ابعادی 4.5 متری برای طول، 1.8 متری برای عرض، 1.5 متری برای ارتفاع و در فاصله بین دو محور 2637 میلی متری خلاصه می‌شود که از این ابعاد، فضای باری 520 لیتری بدست آمده است.
برای ایمنی و مدیریت بهتر خودرو هم فیات خساست به خرج نداده و از سیستم‌های مهمی همچون 2 کیسه هوای ایمنی در مدل ساده و 6 کیسه هوا در مدل فول آپشن، از سیستم ترمز دیسکی خنک شونده، ترمز ضدقفل ABS ، EBD و سیستم کمک ترمز BA، سامانه الکتریکی کنترل کشش و پایداری، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و سنسور باد لاستیک‌ها استفاده کرده است.
قطعا محصولات کنونی که در خط تولید ایران خودرو هستند، تا رسیدن به بازار از فراز و نشیب قیمتی بسیاری گذر می کنند و لذا حدس زدن در مورد قیمت خودرویی که هنوز معلوم نیست دقیقاً چه زمانی و در چه سالی و حتی با چه پیشرانه ای وارد بازار می شود کار بیهوده ای است. اما با یک نیم نگاه به بازارهای جهانی، و با توجه به اینکه قرار است وارد خط تولید ایران خودرو شود، امیدواریم در وهله اول این خودرو وارد بازار ما شود و در وهله دوم این خودرو در محدوده زیر 75 میلیون به بازار بیاید تا افراد بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/5/3
آقا پس نيسان چي شد!!عيد فطر سال آينده ميخوان ثبت نام كنن لابد!!!
1395/5/3
حاضرم شرط ببندم اگه این خودرو بیاد ایران خودرو قیمتش 100 تا 130 میلیون تومانه 75 میلیون؟
شوخی قشنگی بود
1395/5/3
قشنگه
1395/5/3
افتضاح
این چه وضعیه خب اینا که دارن چند برار از ملت پول میگیرن و سود میکنن خب دو تا ماشین خوب بیارن با اپشن خوب و یک موتور قوی همه موتورا شده بین 1 تا 1.6 لیتر تازه اگه همین اپشنا طبق معمول کم نکنن و موتور پیکان نزارن
1395/5/4
این که فاجعست..هنوز 1.6 لیتر و هنوز 110 اسب بخار؟؟!!!...کی میخوایم از 40 سال پیش بیرون بیایم من نمیدونم!!! :((
1395/5/4
دوست عزیز همین خودرو هم با توان خرید ایرانی ها سازگار نیست.موتور 2.5 لیتری با تویین توربو بیارن برات میتونی بخری؟
1395/5/4
والا ما از خدامونه! اما اگه 75 میلیون بیاد به این معنی هست که هیچ کس طرف فیات 500 نمی ره! ضمنا اگه 75 میلیون قیمت بزارن میشه رقیب اکسنت 1.6، لنسر 1.6 و کیا سراتو سایپا را نمیتونند آب کنن! باید صبر کرد و دید. در هر صورت ماشین قشنگی هست. البته به نظر من و در این رنج قیمت
1395/5/4
چنان مونتاژی کنن که مدیرعامل فیات تا کیفیت ماشینو دید بره خودکشی کنه
فیات ایتالیایی با قطعات چینی ، چه بامزس
1395/5/4
فرق EBA با MBA در چیه؟ ینی منظورم اینه به طور کلی کدوم بهتر عمل میکنه و مدرن تر هست.تو سایت ایران خودرو برین برای دنا و 207i این دوتا رو نوشته.
1395/5/5
داداش MBA ، یه مدرکه. مدیریت ارشد کسب و کار. ربطی به خودرو نداره :)
1395/5/4
ادعا می کنن با عالم و آدم مذاکره کردن....ولی همش الکیه.آخرش هم پارس نیو فیس! و سدان 207 در انتظارمونه...اوخ اوخ ببخشید،دنا و سورن توربو هم هست!