موضوعات داغ

آئودی SQ7 TDI اولین خودروی جهان با سوپر چارجر برقی

عکس مطلب اول
آئودی برای اولین بار یک نسخه اسپرت با عملکرد بالا از مدل Q7 ارائه کرد. در واقع اولین نسخه S از آئودی Q7 مدل SQ7 TDI می باشد که مجهز به موتور توربو دیزل هشت سیلندر 4.0 لیتری است. آئودی با تولید این مدل یک رکورد جهانی نیز ثبت کرده و اولین سوپر چارجر برقی را در خودروی تولید انبوه خود نصب کرده است!
موتور دیزلی این خودرو توانی برابر با 435 اسب از دور 3750 تا 5000 و گشتاور مهیبی معادل 900 نیوتن متر از دور 1000 تا 3250 تولید می کند که هر دو رقم بسیار شگفت انگیز هستند و جالبتر آنکه این گشتاور 900 نیوتن متری در دور بسیار پایین 1000 دور در دقیقه در دسترس راننده است که فرق زیادی با دور آیدل خودروهای بنزینی هنگام استارت سرد ندارد! موتور فوق از دو توربو چارجر مکانیکی و یک سوپر چارجر برقی بهره می برد. در دورهای پایین که فشار گازهای خروجی زیاد بالا نیست توربو چارجر کوچکتر وارد مدار می شود و در دورهای بالاتر توربو چارجر بزرگتر فعال می شود.

آئودی اس کیو 7 اولین خودرو جهان مجهز به سوپرچارجر برقی


بعد از اینترکولر در مجرای ورودی هوای این موتور یک سوپر چارجر برقی قرار گرفته که با برق 48 ولت کار می کند. سرعت چرخش این سوپر چارجر بسیار سریعتر از توربوهای فوق است و به سرعت بوست مورد نیاز برای حرکت خودرو از حالت سکون و در دورهای بسیار پایین را فراهم می کند. از نظر تئوری این روش باید کلا تاخیر یا لگ توربو را از بین ببرد زیرا این سوپر چارجر برقی کاملا مستقل از دو توربو چارجر مکانیکی عمل می کند و بوست کافی مورد نیاز موتور قبل از به کار افتادن توربو چارجر اول را فراهم می کند.
طبق گفته آئودی به علت اینکه سوپر چارجر برقی برای ایجاد بوست نیازی به گازهای خروجی موتور ندارد در هر زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که راه حل مناسبی برای ضعف سنتی توربو چارجر می باشد. با این فناوری جدید مشکل لگ توربو به تاریخ می پیوندد. آئودی ادعا می کند که زمان رسیدن به بوست کامل تنها 250 میلی ثانیه طول می کشد که این زمان مشابه زمان تعویض دنده در گیربکسهای دابل کلاج بعضی سوپر اسپرت ها می باشد! همچنین بد نیست بدانید که سرعت دوران این کمپرسور برقی تا 70 هزار دور در دقیقه می رسد!

اولین موتور جهان مجهز به توربوچارجر برقی


آئودی SQ7 قویترین SUV دیزلی جهان می باشد و سریعترین SUV دیزلی در کلاس خودش نیز است. رقم اعلامی شتاب 0 تا 100 کیلومتر برای مدل 5 نفره 4.8 ثانیه و برای مدل 7 نفره 4.9 ثانیه می باشد. چنین شتابی برای یک SUV با موتور دیزل و وزن حدود 2.3 تن رعب آور است. گیربکس این خودرو از نوع 8 دنده اتوماتیک می باشد. خروجی دی اکسید این خودرو 194 گرم در هر کیلومتر است که با توجه به وزن این خودرو و عملکرد بی نظیری که دارد رقم بسیار خوبی است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.
در نهایت باید تاکید کرد که تکنولوژی سوپرچارجر- توربوچارجر برقی تنها در کنار توربوچارجرهای مکانیکی کاربرد دارد و تاکنون هیچ سوپر-توربوچارجر برقی تکی ساخته نشده است که به تنهایی برای افزایش قدرت موتور موثر باشد و نمونه های موجود در بازار که اکثرا به صورت چینی هستند، کارایی مناسبی در دور های بالا ارائه نمی دهند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/5/6
جلوش ک کپی فلوعنسه پشتش هم همون کپچره ..کلا شرکت های آلمانی از روی رنو کپی کاری میکنن
1395/5/8
اخه چه ربطی به فلوعنس بابا یه ذره فکر کن
1395/5/6
گشتاور خیلی مهمه ، موتوری که گشتاورش بالا باشه واقعا جون داره...
1395/5/7
افرین.
1395/5/7
اعداد و ارقام را نگاه کنید ماشین به این سنگینی مصرف 7 لیتر و شتاب 4/8با یه موتور دیزل .و وای به حال خودرو سازی ما .اه اه اه ببخشین توهین کردم به خودرو .باید بگم گاری سازی .خوب معلومه یه پراید 900 کیلویی 1300 سی سی بنزینی اخه باید 11 تا بسوزونه ؟؟؟؟!!!!
1395/5/10
پراید 111 من صدی 6.5 میسوزونه با کولر هم از 7 بالا نمیزنه.درسته پراید ماشین بدیه ولی اطلاعات غلط نده.یا علی