موضوعات داغ

تایرهای اقتصادی تر در راهند

عکس مطلب اول
آیین‌نامه‌ها و مقررات مختلفی در صنعت خودرو‌سازی از گذشته تا به حال وجود داشته است و بر‌اساس این آیین‌نامه‌ها شرکت‌های خودرو‌ساز موظف هستند خودروها را بر‌اساس دستورالعمل‌های موجود طراحی یا باز طراحی کنند تا به اهداف از پیش تعیین شده برسند. در رابطه با لاستیک خودروها هم قوانینی وجود داشته است و با مطرح شدن تعاریف جدید در خودرو‌سازی سختگیری در رابطه با طراحی لاستیک‌ها بیشتر شده است.
لاستیک‌ها تنها محل ارتباط خودرو با زمین هستند و بر خلاف تصوری که می‌تواند وجود داشته باشد نقشی کلیدی در ایمنی خودرو و همچنین کاهش معضلات همراه یک خودرو مانند آلودگی صوتی می‌تواند داشته باشد. در آمریکا تلاش‌هایی در حال انجام است تا استفاده و توزیع لاستیک‌هایی که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند، ممنوع شود. لایحه این طرح در سال 2015 توسط رئیس‌جمهوری این کشور امضا شده است و از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا خواسته شده است تا حداقل استانداردهای مورد نیاز برای مقاومت تایرها تا سال 2017 تهیه شود. قوانین مشابهی در سال 2012 در اتحادیه اروپا به‌تصویب رسیده است و شرکت‌ها ملزم به رعایت آن هستند.
استانداردهایی که یک تایر می‌تواند کسب کند همانند برچسب مصرف انرژی روی آن درج می‌شود و افراد هنگام خرید می‌توانند سه عامل مهم را در نظر بگیرند که عبارتند از: مقدار صدای تولیدی توسط لاستیک در سرعت مشخص، واکنش نسبت به شرایط بارانی و میزان تاثیر بر مصرف سوخت خودرو. این عوامل از جمله مواردی است که یک تایر می‌تواند از A تا G را کسب کند. برخی معتقدند میزان صرفه‌جویی در سوخت در تایری که در رده A قرار دارد نسبت به رده G تنها 7.5 درصد کاهش مصرف سوخت وجود دارد. در اروپا افراد به راحتی می‌توانند براساس استانداردهای مشخص شده لاستیک مورد نیاز خود را تهیه کنند. گفته می‌شود در خودروهای الکتریکی که مصرف سوخت ارزش بسیار بالایی دارد اصطکاک لاستیک‌ها می‌تواند 30 درصد از برق باتری‌ها را ببلعد. تاثیر 7.5 درصد در مصرف سوخت را وقتی در میلیون‌ها کیلومتری که به‌صورت روزانه به وسیله خودروهای زیادی طی می‌شد در نظر بگیریم به عدد قابل توجهی می‌رسیم که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. یکی از برندهای تایر اعلام کرده است که در یکی از محصولات جدیدش در هر 400 مایلی که طی می‌شود 20 مایل بیشتر به وسیله خودرو طی خواهد شد. این مساله نشان می‌دهد که تغییر فرمول ساخت تایرها چه اثرات قابل توجهی در مصرف انرژی خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که امروزه انسان‌ها به آن عادت کرده‌اند وجود آلودگی صوتی است که بخشی از آن از طریق خودروها و در نتیجه حرکت آنها ایجاد می‌شود و عوارض مختلفی روی سلامت روحی و روانی به‌صورت پیدا و پنهان می‌گذارد.
برخی تایرها با ایجاد صدای بیشتر در افزایش آلودگی صوتی اثر بیشتری دارند و اگر بررسی‌ها مشخص کند صدای ایجاد شده توسط تایرهای خودرو بیشتر از حد مجاز باشد در اتحادیه اروپا از توزیع آن جلوگیری می‌شود. تغییرات ایجاد شده در تولید تایرها باعث شده است صدای تولیدی نسبت به 30 سال گذشته تا 20 درصد کاهش پیدا کند. صدای تولیدی توسط تایر‌ها در خودروهای لوکس اهمیت بالایی دارد و انتقال بیش از حد این صدا به داخل خودرو نقطه ضعف بزرگی به‌حساب می‌آید. عموما صدای تایرها با نوع و الگوی برجستگی‌ها رابطه مستقیم دارد. چالش پیش‌روی طراحان لاستیک این است که در کنار کاهش صدا لاستیک‌ها از اصطکاک لازم برخوردار باشند. آنچه مهم است این است که قوانین باید با فناوری در دسترس همخوانی داشته باشند و شرکت‌های سازنده تایر نمی‌توانند جادو کنند و تایرهایی کم‌صدا، مقاوم و با نیروی چسبندگی عالی و قیمت معقول تولید کنند.
در این کار محدودیت‌های زیادی وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد که قوانین و مقرراتی که اعلام می‌شود باید نسبت به فناوری در دسترس همخوانی داشته باشد تا باعث شود فقط محصولات با کیفیت وارد بازار شوند. در کنار استفاده از مواد پلیمری پیشرفته و خاص، خودرو‌سازان هم باید در بخش سیستم تعلیق خود را با تایرها سازگار و در صورت نیاز تغییرات لازم را ایجاد کنند تا تایرها بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. این موضوع در رابطه با خودروهای سوپر اسپرت و اسپرت که شتاب بالایی دارند اهمیت حیاتی دارد و ممکن است در صورت اعمال فشار زیاد به لاستیک‌ها آنها منفجر شده یا زمینه‌ساز حوادث بعدی باشند و خودروی چند هزار دلاری را به راحتی به تلی از آهن پاره بدل کنند. این مساله برای سازمان‌های بیمه‌گر و ایمنی اهمیت زیادی دارد که همگام با افزایش قدرت و شتاب خودروها تایرهای آنها نیز به همان نسبت رشد کرده و پاسخگوی نیاز خودروها باشند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/5/17
آقا من مزدا 3 نیو دارم تا حالا دوبار لاستیک عوض کردم ولی هر دفعه بعد یکسال لاستیک های عقب خودرو پله میشن (ساییده شدن اج لاستیک به صورت یک در میان) که باعث میشه یه صدای کامیونی به داخل ماشین بیاد، از هر کسی هم پرسیدم نمیدونست، حتی لاستیک های فابریک ماشین که فکر کنم یوکوهاما بود هم همینطور شد، البته من ماشین های دیگه مثل تویوتا اریون و کمری فامیل هارو که دیدم با این که همون لاستیک منو دارن ولی مال اونا اینطوری نشده، کسایی که مزدا دارن مال اونا هم همینطوره؟ کسی میدونه مشکل از کجاست؟ گروه بهمن که میگه مشکل از جاده های ایرانه بخاطر خرابی های زیاد جاده که این مزدا ها متناسب جاده های ایران ساخته نشده
1395/5/19
جاده هم موثره ، رانندگی خودت بیشتر از جاده !
1396/1/27
سلام آقا سینا بله متاسفانه ماشین من هم اینطوری هست لاستیک من نکسن بود و بعد از 20هزار کارکرد وقتی داخل ماشین بودیم از عقب صدایی زوزه میومد ک یواش یواش زیاد شد متاسفانه مزدا های شرکت بهمن خودرو مشکل دارن از دوستام هم که پرسیدم اونا هم بعد از ی مدت همین مشکل براشون پیش اومده
1395/5/19
ممکنه از خرابی بوشهای سیستم تعلیق باشه به ی زیربندیکار ماهر نشون بده ماشین رو