موضوعات داغ

خودروی خاص فرانسوی در دو مدل به ایران می آید

عکس مطلب اول
در چند روز اخیر مجوز گرفتن یک خودروی ناشناخته فرانسوی حسابی خبرساز شده و از کانال های تلگرام گرفته تا مجله ها و هفته نامه ها به آن پرداخته اند. اما خودروبانک کمی با تامل روی این خودرو، حال می خواهد بیشتر در مورد این تازه واردی که فعلاً تنها مجوز واردات آن برای شرکتی به نام مهرویانا پارس ارس صادر شده صحبت کند.
در ابتدا اگر دقت کرده باشید تقریباً هیچ کس نمیداند که این خودرو چطور تلفظ می شود و اکثراً تنها اسم آن را به انگلیسی می نویسند تا این مسئولیت سخت را به عهده خواننده بیاندازند. لذا ما در ابتدا به سراغ یکی از دوستانمان که در پاریس است رفتیم و تلفظ این فرانسوی را جویا شدیم تا متوجه شویم باید آن را چطور صدا کنیم. خودروی PGO یا همان پی جی او، توانسته در دو مدل Hemera و Cevennes مجوز واردات را بگیرد. کلمه Cevennes به صورت سِوِن خوانده می شود یعنی مثل عدد 7 انگلیسی. همچنین کلمه Hemera به صورت emegha یا emera خوانده می شود و این بستگی دارد که این کلمه را به صورت فرانسوی تلفظ کنیم یا انگلیسی. پس قرار است دو خودروی سون و امرا راهی بازار ایران شوند.

مدل سون کروک و مدل امرا کوپه است

شرکت PGO یک شرکت فرانسوی است که در سال 1985 تاسیس شده و در حقیقت خودروهای بسیار خاصی را تولید می کند و هم رده خودروهایی همچون مورگان، لوتوس و دونکروورت است. چهره دو مدل مجوز گرفته مخصوصاً در جلو شبیه پورشه 356 هستند و سعی شده از آن الهام گرفته شود. این خودروها در تیراژی بسیار کم و به صورت اختصاصی ساخته می شوند و اصلاً نباید توقع داشته باشید که در ماه های آتی خیابان های کشور مملو از این خودرو شوند.
هر دو مدل PGO از نظر پیشرانه و فنی کاملاً شبیه به یکدیگر هستند و تنها از نظر ظاهر و کروک و یا کوپه بودن تفاوت دارند. روی سون و امرا، پیشرانه ای در وسط خودرو قرار گرفته که توسط بی ام و طراحی شده و 4 سیلندر 16 سوپاپه است. همچنین روی آن توربوشارژ نیز نصب شده که می تواند به کمک آن و حجم 1598 سی سی، حداکثر 180 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه و 240 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه را تولید کند. نکته جالب در مورد این خودرو این است که همانند لوتوس گیربکس نصب شده روی آن تنها به صورت دستی است ولی در یکی از سایت های معروف اشاره شده بود که امکان نصب گیربکس 4 سرعته خودکار روی مدل امرا در بعضی بازارها نیز وجود دارد.
اما نکته اصلی و مهم این خودرو، وزن کم آن است و در مدل سون، تنها 998 کیلوگرم و در مدل امرا 1012 کیلوگرم وزن دارد. حداکثر سرعت ثبت شده برای هر دو مدل 225 کیلومتر در ساعت است که عددی معمولی برای خودرویی اسپرت و دو نفره است. البته کار در مورد شتاب کمی بهتر شده و شتاب ثبت شده برای این خودرو در حدود 7 ثانیه است یعنی می تواند پا به پای مرسدس بنزهای E250 بیاید ولی بهتر است خیلی سر به سر بی ام و هایی همچون 428 یا 328 نگذارد!
قطعاً برای خودرویی با چنین ظاهر خاص، مشتریان بسیار خاصی هم وجود دارد و شاید واردات این خودرو در طول سال به حداکثر چند ده دستگاه ختم شود و قطعاً عامه مردم مخاطب خرید چنین مدل هایی نیستند. اما با توجه به قیمت آن که احتمالاً در حدود 350 تا 400 میلیون تومان ( پیش بینی خودروبانک ) خواهد بود، به نظر می رسد راه سختی را پیش رو خواهد داشت و امیدواریم برخلاف آلفارومئو 4C که شماره گذاری آن به چند دستگاه ختم شد، این خودرو با تمام خصوصیاتی که دارد بتواند به صورت مناسب تری عرضه شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد