موضوعات داغ

گزارش گردهمایی خودروهای مسافرتی در پیست آزادی + فیلم

عکس مطلب اول
نوشته : آراد فلاح
عکس : بامداد صفاییان

در بعد از ظهر جمعه گذشته پیست آزادی تهران احتمالا برای اولین بار در طول حیات بیست و چند ساله اش شاهد گردهم آیی خودروهای کاروان و کمپر بود.
گردهم آیی که به همت باشگاه فولکس واگن ایران، گروه پارس کاروان و پرشین کمپر برگزار می شد و به نوعی مهمانی بزرگی برای سفر دوستان و دوستداران خودروهای فولکس واگن به شمار می آمد.
سفر جاده ای در اکثر نقاط جهان در زمره تفریحات بسیار پرطرفدار قرار می گیرد و کشورمان نیز به واسطه شرایط مناسب جغرافیایی، آب و هوای نسبتا معتدل در اکثر ایام سال و وجود نقاط دیدنی فراوان، پتانسیل بسیاری برای سفرهای جاده ای و گسترش صنعت توریسم وجود دارد.
اما از طرف دیگر کمبود برخی امکانات رفاهی و هزینه های بالای مربوط به اقامت در هتل از جمله مسائل محدود کننده برای مسافرت به حساب می آیند. راهکار جهانی غلبه بر این مشکلات، استفاده از کاروان و خودروهای کمپر مخصوص مسافرت است که البته هنوز در ایران فراگیر نشده است، اما با تشکیل گروه هایی مانند پرشین کمپر و پارس کاروان ظرف چند ماه گذشته و افزایش ناگهانی علاقه مندان به سفرهای جاده ای، به نظر می رسد که به زودی شاهد چند برابر شدن بازار کاروان در کشورمان باشیم.
با این حال متاسفانه خودروسازان فعال در ایران، تمایل چندانی به عرضه چنین خودروهای کاربردی ای از خود نشان نمی دهند و حتی اکثر خودروهای صفر کیلومتر و تولیدی کشور، هم اکنون از مشخصات فنی مناسب برای حمل و کشیدن کاروان بی بهره هستند.
در این همایش که با فروش بلیط گزاف 10 هزار تومانی و هزینه ورود 3 هزار تومانی برای بازدید کنندگان و پارکینگ برگزار می شد، شاهد صف آرایی مدل های مختلف و رنگارنگ فولکس واگن بیتل، انواع و اقسام فولکس واگن استیشن و کمپر با امکانات رفاهی متفاوت و انبوهی از خودروهای کاروان و موتور هوم بودیم که از MVM 110 با پیشرانه 1.0 لیتری تا فورد ترانزتیت با موتوری 8 لیتری را شامل می شدند.

حضور اعضای خانواده فولکس واگن در این گردهمایی

در کنار این خودروها، حتی استفاده از چادر های مخصوص اقامت بر روی سقف خودرو نیز دیده می شد که شاید ارزان ترین و امن ترین شیوه برای کمپینگ در طبیعت و دوری از گزند حیوانات و حشرات باشد.
طبیعتا با چنین تنوعی، قابلیت استفاده،قیمت و هزینه نگهداری خودروهای کمپ و کاروان نیز یکسان نیست اما برای مثال خوب است بدانید که قیمت ارزان ترین نوع چادر برای نصب بر روی سقف خودروها از حدود 800 هزار تومان شروع می شود و قیمت خودروهای کاروان با امکانات رفاهی نظیر دوش، سرویس بهداشتی، وسایل آشپزخانه و امکانات خواب برای چند نفر بسته به مشخصات فنی و مدل خودرو می تواند تا 200 میلیون تومان افزایش یابد.
در واقع کامل ترین نوع کمپر ها، انواع اتوبوس های مجهز به وسایل زندگی MOTOR HOME به حساب می آیند که البته در کشورمان وجود ندارند، اما امکاناتی در حد زندگی لوکس آپارتمانی را ارائه می دهند و برحسب مشخصات و میزان تجهیزات قیمت های میلیون دلاری دارند، اما با توجه به شرایط ایران، شاید بهترین انتخاب، خودروهای دو دیفرانسیل مجهز به امکانات ساده برای اقامت چند روزه باشند.
در زمینه انتخاب کاروان و انجام سفرهای جاده ای، باید به این نکته توجه کرد که با توجه به ضعف عمومی قدرت خودروهای موجود در ایران و مسیرهای کوهستانی قالب مناطق توریستی و زیبا، انتخاب کاروان های سبک با امکانات رفاهی اندک، به مراتب ثمربخش تر از حمل یک کاروان عظیم با امکانات فراوان است، چرا که چنین مجموعه ای، تنها در جاده های کفی و مسیرهای آسفالت قابلیت تردد دارد.
از طرف دیگر تبدیل خودروهای سواری یا وانت به کمپر و کاروان نیز با برخی محدودیت های قانونی و فنی همراه است و بهتر است در این زمینه از مشاوره و تجربه افراد باتجربه استفاده شود.
در مجموع امید است که با برگزاری چنین رویدادهایی زمینه ترویج اصولی فرهنگ سفر جاده ای و استفاده از خودروهای مسافرتی در کشور افزایش یابد و خودروسازان یا شرکت های خصوصی نیز به تدریج عرضه محصولاتی در خور توجه و مناسب این قشر از مشتریان را در دستور کار قرار دهند.
مسلما توسعه صنعت توریسم، یکی از بهترین شیوه ها برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و خروج از رکود به شمار می آید و از سوی دیگر توسعه زیر ساخت های مربوط به کمپینگ می تواند در راستای جذب بیشتر توریست های خارجی به کشورمان نیز ثمر بخش باشد.
در زیر می توانید فیلم کوتاهی از این گردهمایی که توسط خودروبانک تهیه شده است را مشاهده کنید:

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/7
خودرو سازای داخلی جیب مارو نزنن نمیخواد از اینکارا کنن ، ولی خدایی تولید ی ون مسافرتی اینقدر سخته ؟
1395/6/7
دوستان کسی از این کاروانا میشناسه لطفا بهم بگه کجا میشه خرید قیمتش چنده یا ایمیلی و سایتی میشناسین بهم معرفی کنیین ممنون.
1396/3/28
با سلام - آیا خودروهای مسافرتی سازمان دهی مشخصی یا انجمن خاصی دارند . آدرس آن را اعلام فرمائید
1396/4/21
سلام
کاراوان برای حمل با ماشین مجوز نیاز داره یا نه/
لطفا اطلاع رسانی کنید
و اینکه بعد از خرید کاروان نیاز به ثبت سند هست یا نه؟