موضوعات داغ

اطلاعاتی جدید از سیستم تزریق آب سیلندر BMW + فیلم

عکس مطلب اول
بوش آلمان و شرکت خودروسازی BMW با تایید سیستم تزریق آب در سیلندر، اعلام کردند که این سیستم تا پایان سال 2019 میلادی به صورت فراگیر در محصولات تولیدی BMW مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، یک سری اطلاعات هم از نحوه کارکرد این سیستم ارائه شده که در ادامه مرور خواهیم کرد.
ایده این سیستم برای اولین بار با معرفی بی.ام.و M4 GTS مطرح شد، زیرا برای اولین بار بر روی پیشرانه 3 لیتری توربودقلوی M4 GTS از سیستم تزریق آب سیلندر یاد شده بود که تا پیش از ارائه جزییات این پروژه و نحوه کارکرد آن از سوی "بوش"، حدس زده می‌شد که یک تکنولوژی بهینه سازی شده برای خنک کاری موتور است، ولی براساس جزییات جدید ارائه شده از سوی بوش، مشخص شد که هدف از طراحی و توسعه این سیستم کاهش مصرف سوخت موتور و در کنار آن، کاهش تولید گازهای آلاینده زیست محیطی بوده است، نه خنک کاری بهتر موتور.
حق دارید اگر به این فکر افتاده باشید که چطور می‌توان با پاشش آب درون سیلندر، آن هم با وجود عناصری همچون آتش و سوخت که در تضاد کامل با آب هستند، بتوان مصرف سوخت و مقدار گازهای آلاینده زیست محیطی را کاهش داد! پس در ادامه با ما همراه باشید تا از نحوه کارکرد این سیستم آگاه شوید.
سیستمی که کمپانی خودروسازی BMW با همکاری "بوش" آلمان به توسعه آن پرداخته است، همانطور که گفتیم در واقع سیستمی برای کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش تولید گازهای CO2 است، به این شکل که با پاشش مقدار خیلی کمی از آب جوش تقطیر شده در محفظه سیلندر، باعث بهره وری سوخت در موتور می‌شود. این آب جوش تقطیر شده نه به صورت مایع، بلکه به صورت "پودر" در پشت سوپاپ گاز پاشیده شده و در زمان مکش وارد سیلندر می‌شود.
برای داشتن آب تقطیر شده هم مخازن نگهداری تقریبا 5 لیتری، حالا چند لیتر بیشتر یا کمتر در نظر گرفته خواهد شد که با یک بار پر کردن آن می‌توان حدودا 3000 کیلومتر استفاده کرد. پس از آزمایشات صورت گرفته هم مقدار مصرف سوخت موتور حدود 13 درصد کاهش پیدا کرده و میزان گازهای آلاینده زیست محیطی هم حدود 4 درصد کاهش پیدا کرده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/12
پاشش آب در درجه نخست برای کاهش دمای گازهای ورودی به سیلندره، این کاهش دما علاوه بر کاهش دمای نهایی احتراق که نتیجش کاهش آلایندگی و کاهش اصطهلاک موتور هست موجب میشه تا چگالی گازهای ورودی به سیلندر افزایش پیدا کنه که به معنای افزایش مقدار گاز ورودی به سیلندر و افزایش توان و گشتاور هست درست مثل کاری که اینتر کولر توی ماشینای سنگین انجام میده با این تفاوت که سیستم پاشش آب نسبت به اینترکولر ساده تر و جمع و جورتره دلیل استفاده از آب برای این کار هم اینه که گرمای نهان تبخیر آب نسبت به سایر مایعات به شکل قابل توجهی زیاده همه جا در دسترسه و خیلی هم ارزونه علاوه بر همه اینها در واکنش شیمیایی احتراق با مخلوط اندکی آب یه سری اتفاقات پیچیده شیمیایی میافته که در این بحث نمیگنجه و این هم باز موجب کاهش آلاینده ها میشه

پ.ن 1؛ گرمای نهان تبخیر مقدار گرمایی هست که مایعات از محیط اطراف دریافت میکنن تا از فاز مایع به فاز گاز منتقل بشن البته بدون افزایش دما. مثل تبدیل آب صد درجه به بخار صد درجه که هر چند دما ثابت میمونه ولی مقدار بسیار زیادی گرما نیاز داره

پ.ن 2؛ به تازگی شرکتهای نفتی بزرگ مثل شِل و توتال برنامه هایی برای مخلوط کردن مقدار بسیار اندکی آب با گازوئیل در پالایشگاهها در دست اجرا دارن (البته خدا کنه این موضوع به گوش داخلی هایی که در دولت کجدستان تینر رو به جای بنزین به مردم میفروختن نرسه)

1395/6/13
اول مهندس بودن بعد دست و پا درآوردن خداوکیلی
1395/6/13
کله آدم سوت میکشه از این تکنولوژی !!