موضوعات داغ

پژو 2008 ، به زودی توسط ایران خودرو عرضه می شود

عکس مطلب اول
معمولاً ورود یک خودرو به خط تولید خودروسازان داخلی و عرضه آن به بازار چنان داستان طولانی و پر پیچ و خمی دارد که در این زمان، چندین فیس لیفت و حتی نسل جدید خودرو عرضه می شود و هنوز هم خبری از آن در بازار ما نیست، که مثال آن زیاد و تکرار مکررات است. زمانی هم که بعد از هفت خوان رستم به خط تولید می رسد، دیگر خیمه زده و تا سال های متوالی بدون هیچ تغییری مهمان خیابان هایمان خواهد شد که مثال این مورد را بیش از مورد اول است! بگذریم! مدت زیادی است که پژو می خواهد چند محصول جدید را روانه بازار ما کند آن هم روی خط تولید ایران خودرو که یکی از آنها پژو 2008 است، خودرویی که به نظر می رسد یکی از جذاب ترین و پرمخاطب ترین محصولاتی است که (به زودی) توسط خودروساز داخلی به ایران می آید و فعلاً طبق اخبار منتشر شده قرار است تا قبل از اسفندماه در بازار باشد و امیدواریم وعده ها محقق شود و این امر صورت پذیرد.

پژو 2008

پژو 2008

در طول رفت و آمد پژو و بستن قرارداد و ... پژو 2008 حتی یک فیس لیفت هم شد و مجموعه ای از پیشرانه های جدید برای آن تعریف شد و ما را به کلی در ابهام قرار داد که بالاخره این شاسی بلند جدید فرانسوی با چه پیشرانه ای به ایران خواهد آمد. پژو 2008 خود خودرویی جدید است که به عنوان شاسی بلندهای جمع و جور شهری از سال 2013 به بازار معرفی شده است. در حقیقت 2008 جایگزین مدل 207 نسخه SW شد و کد مورد نظر این خودرو A94 بود و روی همان پلتفرمی سوار شده که پژو 208 نیز از آن استفاده می کند.
همانطورکه گفتیم تا قبل از سال 2016، پژو 2008 با پیشرانه های 1.2 و 1.6 لیتری عرضه می شد که می توانستیم بگوییم مدل 1.6 لیتری برای بازار ایران در نظر گرفته خواهد شد. یعنی پیشرانه ای با حجم 1598 سی سی که می تواند حداکثر 120 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 160 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه را تولید کند. نیرویی که اصلاً دلچسب نیست و آن را تنها در ردیف خودروهای شهری معمولی قرار می دهد و بهتر است آن را فقط به عنوان یک شاسی بلند از نظر ظاهری و ابعاد در نظر بگیرید و خیلی انتظار قدرت موتور را از آن نداشته باشید. البته اوضاع به این بدی ها هم نیست و وزن پژو 2008 تنها 1115 کیلوگرم است و لذا می تواند در عرض حدود 9.5 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برسد که این عدد قطعاً در ارتفاع شهری مثل تهران کندتر هم خواهد بود ولی آنچنان هم کند و کسل کننده نیست.
همین حجم کم باعث می شود که مصرف سوخت پژو 2008 به عنوان یک خودروی شهری بسیار کم باشد و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی حدود 6.5 لیتر باشد و میزان تولید آلایندگی آن 150 گرم در هر کیلومتر است.
البته همانطورکه گفتیم با معرفی مدل 2016 از پژو 2008 ، پیشرانه های جدید 1.2 لیتری این خودرو معرفی شده و واقعاً هنوز مشخص نیست که چه پیشرانه ای روی این خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شده است و به محض کسب اطلاعاتی دقیق تر در همین صفحه بروزرسانی خواهیم کرد.
از نظر طراحی باید بگوییم که خودروی خوب و به روزی محسوب می شود و امیدواریم مدل فیس لیفت شده 2016 آن روی خط تولید برود و داستان رنو ساندرو تکرار نشود و حال که قرار است برای چندین سال یک خودرو را داشته باشیم، لااقل جدیدترین و به روزترین مدل آن را بخریم.
اگر راستش را بخواهید تا این خودرو به بازار ایران عرضه شود و خودروبانک بتواند یک نمونه از آن را برای تست تهیه کند، راه طولانی در پیش داریم و اجازه دهید قبل از آن سری به سایت های معروف خارجی بزنیم و نظر آنها را در مورد پژو 2008 بخوانیم. سایت Autocar نقاط مثبت آن را فضای خوب کابین، پیشرانه اقتصادی و راحتی در رانندگی اعلام کرده و در مقابل کند بودن موتور، لذت نداشتن رانندگی و عدم عرضه با سیستم 4WD را نقاط منفی آن گفته است. همچنین سایت AutoExpress هم نظر مشابهی داشته و کم مصرف بودن موتور و فضای داخلی را از نکات مثبت پژو 2008 برشمرده و عدم عرضه مدل 4WD و نبود مفهومی به نام لذت رانندگی را از نکات منفی این خودرو اعلام کرده است (بررسی موارد مثبت و منفی پژو 2008).

پژو 2008

پژو 2008

پژو 2008 در بازارهای جهانی رقیب اصلی رنو کپچر و نیسان جوک است. دو رقیب سرسختی که هر کدام برای خود پیشینه ای دارند ولی نیسان جوک خودرویی بس معروف تر و خوش فروش تر است که این روزها دو مدل از آن نیز مجوز واردات را گرفته اند و به زودی شاهد حضور آنها در ایران خواهیم بود. اگر بخواهیم رو راست باشیم، پژو 2008 پشتوانه ای به نام ایران خودرو دارد که خیال خریدار را بابت خدمات پس از فروش راحت می کند و در صورت تولید، قیمت آن نیز احتمالاً بسیار پایین تر از نمونه هایی از رنو کپچر یا نیسان جوک است که به صورت کلی CBU وارد می شوند. در حقیقت رنو کپچر اگرچه از سوی ایران خودرو وارد شد اما اصلاً مورد اقبال قرار نگرفت که قطعاً پیشرانه ضعیف و قیمت بالای آن از دلایل این عدم موفقیت بودند (مطالعه تست و بررسی رنو کپچر) و قطعاً نیسان جوک هم با توجه به پیشرانه های مجوز گرفته، قیمتی بالاتر نسبت به نمونه های پژو 2008 تولیدی ایران خودرو دارند. همانطورکه احتمالاً خاطرتان است، چند وقت پیش ایران خودرو حدود قیمت 2008 را بین 75 تا 90 میلیون تومان اعلام کرده بود ولی مشخص است که تا عرضه نهایی این خودرو در بازار راه پر پیچ و خمی وجود دارد و اصلاً معلوم نیست در نهایت پژو 2008 با چه قیمت به دست مصرف کننده می رسد. اگرچه حتی همین قیمت نیز برای یک خودرویی با پیشرانه 1.6 لیتری (در بهترین حالت) کمی بالا به نظر می رسد و شاید بسیاری را به فکر خرید نمونه های چینی قدرتمند تر مثل بی وای دی S6 و یا کره ای خوش فروش یعنی سانگ یانگ تیوولی بیندازد، اما حال باید گفت که همه چیز در زمین ایران خودرو است تا با مشخص شدن قیمت نهایی این خودرو، تکلیف پژو 2008 را تعیین کند و قطعاً بالاتر رفتن قیمت این خودرو و نزدیک شدن آن به رنو کپچر وارداتی و یا نیسان جوک خوش فروش، کار را برای پژو 2008 سخت و سخت تر می کند و کارت های برنده خود را برای رقابت با رقبای خود از دست می دهد.
در ادامه خودروبانک می توانید عکس های پژو 2008 مدل 2016 را مشاهده کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد