موضوعات داغ

وضعیت کیفیت خودروها در شهریور چگونه بود؟

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: تازه‌ترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی در شهریور در حالی اعلام شد که طبق آن، تنها دو محصول نسبت به مرداد با تغییرات کیفی روبه‌رو شدند.در این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده 35 خودرو تولیدی و مونتاژ داخل، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به رده قیمتی‌شان، در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند. بر این اساس، خودروهای موردنظر در گروه‌های قیمتی بالای 100 میلیون تومان، 75 تا100 میلیون تومان، 50 تا 75 میلیون تومان، 25 تا 50 میلیون تومان و زیر 25 میلیون تومان گروه‌بندی شده و معادل شرایط کیفی‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند. در روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند.

براین‌اساس، اخذ یک ستاره، نشان دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. از جمله نکات قابل‌توجه گزارش کیفی شهریورماه این است که طبق آمار اعلامی، هیچ یک از خودروهای تولید داخل نتوانستند بیش از سه ستاره کیفی را به دست بیاورند. براساس این گزارش از تعداد 35 خودرو تولید داخل تنها 8 خودرو توانسته سه ستاره کیفی را به دست بیاورد. این به معنای آن است که 8/ 22 درصد خودروها، کیفیت متوسطی را دارا هستند. از سوی دیگر 9 خودرو نیز 2 ستاره کیفی را به دست آوردند. به عبارت بهتر 8/ 25 درصد خودروها نیز دارای کیفیت حداقلی هستند. اما قابل تامل‌ترین بخش این گزارش آن است که 18 خودرو تنها یک ستاره کیفیت را دریافت کرده‌اند که این نشان می‌دهد نزدیک به 4/ 51 درصد خودروها دارای کیفیت پایین هستند. از دیگر نکات قابل تامل این گزارش آن است که تنها کیا سراتو رشد کیفی را تجربه کرده است. در این بین، آریو محصول تولیدی شرکت سایپا در بن‌رو با واگذاری یک ستاره با افت کیفی مواجه شده است. آن طور که شرکت بازرسی اعلام کرده، در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، که تنها دو عضو دارد، نیو مزدا3 سه ستاره کیفی را دریافت کرده است. این خودرو که در بخش خصوصی خودروسازی کشور مونتاژ می‌شود، تغییرات کیفی را نسبت به ماه گذشته تجربه نکرده است. گرند ویتارای تولیدی در ایران خودرو خراسان نیز که در شهریورماه به لیست خودروهای بالای 100 میلیون تومان اضافه شده، سه ستاره کیفی را از آن خود کرده است.

اما در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، کیاسراتو محصول مونتاژی سایپا توانسته با اخذ سه ستاره کیفی در صدر گروه بنشیند. این در حالی است که این خودرو در ماه گذشته تنها دو ستاره کیفی را دریافت کرده بود. بعد از کیا سراتو، با دو خودروی چینی مونتاژی در این گروه روبه‌رو می‌شویم، تیگو 5 و جک S5 کرمان موتور. در این بین، تیگو 5 دارای دو ستاره است و این یعنی در مقایسه با ماه گذشته تغییر خاصی نداشته است. جک S5 نیز با دریافت دو ستاره، تغییرات کیفی خاصی را تجربه نکرده است. به گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها برویم، جایی که 7 عضو دارد و یک عضو خود یعنی هایمای S7 را از دست داده است. بنابراین گزارش، به جز آریو تولیدی سایپا در سایت بن رو که با از دست دادن یک ستاره کیفی خود با افت کیفی مواجه شده است، هیچ یک از این خودروها تغییر کیفی خاصی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، جک J5، برلیانس H320 و برلیانس H330 هر سه دارای دو ستاره کیفی هستند. ام‌وی‌ام 550 و ام وی ام X33 جدید و لیفان X60 نیز با کسب تنها یک ستاره کیفی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

اما نگاهی بیندازیم به شلوغ‌ترین گروه یعنی خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان که 18 خودرو را در خود جا داده است. براساس گزارش شرکت ‌بازرسی همه مدل‌های تندر-90 به همراه رانا در صدر جدول این گروه قرار دارند؛ به‌طوری که همه این خودروها سه ستاره کیفی را به دست آورده‌اند. به این ‌ترتیب، پارس تندر، تندر اتومات، تندر پارس خودرو، تندر ایران خودرو و رانای ایران خودرو در مقایسه با رده‌بندی ماه گذشته، دچار تغییر خاصی در سطح کیفی خود نشده‌اند. در این بین، 4 عضو گروه خودروهای 25 میلیون تا 50 میلیون تومانی دو ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند. ام‌وی‌ام 315 جدید محصول مونتاژی مدیران خودرو، پژو 206 هاچ‌بک و صندوق‌دار و دنا سه محصول تولیدی در ایران خودرو در این گروه، دو ستاره را از آن خود کرده‌اند. بنابر گزارش مذکور، این خودروها نسبت به مردادماه سال جاری تغییر کیفی خاصی را تجربه نکرده‌اند.

سایر خودروهای این گروه که شامل، پژو پارس، 405، سمند و تیبا2، ام‌وی‌ام 110s همه دارای تنها یک ستاره کیفی بوده و تغییر خاصی نیز نسبت به مردادماه نداشته‌اند. و اما خودروهای زیر 25 میلیون تومان یا همان دسته ارزان قیمت‌ها که 5 عضو را در خود جای داده است نیز نسبت به ماه گذشته تغییر کیفی خاصی را به خود ندیده است. در این گروه، تیبای تولیدی در سایپا کاشان در حالی توانسته در صدر جدول این گروه قرار بگیرد که تنها یک ستاره کیفی را به خود اختصاص داده است. این گروه البته چهار عضو دیگر نیز دارد که اتفاقا آنها نیز تنها دارای یک ستاره هستند. پراید 132، پراید 131، پراید 111 سایپا کاشان و پراید 131 پارس خودرو چهار محصول موردنظر هستند که به ترتیب در جدول کیفی این ماه قرار گرفته‌اند و این خودروها نیز نسبت به ماه گذشته تغییر کیفی را به خود ندیده‌اند. بنابراین، گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران نشان‌دهنده آن است که کیفیت هر پنج خودرو گروه زیر 25 میلیون تومانی‌ها، تقریبا در یک سطح قرار دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد جزئیات کیفی این خودروها متفاوت از یکدیگر بوده و شبیه هم نیست.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/7/25
سلام. چند سوال از دوستان داشتم.
در ایران آیا میشه کیا اپتیما SXL" 2016" خرید ؟
اگه میشه از کجا ؟
و اگر نمیشه ، چطور میتونم به صورت وارداتی( که بعضی ها این کار رو میکنن مثلا از دبی میخرن و وارد ایران میکنن )بخرم؟ هزینه هاش چطور میشه ؟
لطفا راهنماییم کنید ، چون هیچ اطلاعاتی از نحوه ی خرید این خودرو ندارم.
1395/7/27
اگه حجم موتورش بالای 2500 نباشه میشه فقط اگه تا حالا این کارو نکردی خیلی دوندگی داره
1395/7/25
خودروهای داخلی تو 20 سال اخیر کلی افت کردند توقع دارید تو چند ماهه ارتقا پیدا کنند... جون ادمها مهم نیست فقط سود مهمه ... واقعا کاندید بعدی ریاست جمهوری باید قول درست کردن بازار انحصاری و قیمتهای خودرو رو بده .....روحانی مچکریم
1395/7/25
چه اسراری بر تولید یک خودرو پر مصرف مثل پراید دارین برچسب انرژی الکی هم گذاشتن روش و b رو اعلام کردن مگه ملت نمی فهمن؟ آخه کدوم ماشینی که مصرف ترکیبی 8 در هر 100 کیلومتر هست برچسب انرژی b داره؟؟؟ که پراید دومیش باشه؟؟؟؟ من اگر جای دولت بودم فورا تولید این آشغال رو متوقف می کردم
1395/7/27
آخه داداش همه حرفای شما درست ولی اگه تولید نشه جاش چی سوار بشیم؟