موضوعات داغ

آیا با ورود دوباره محصولات پژو و رنو به ایران سرنوشت چینی ها به خطر می افتند؟

عکس نویسنده
فراز مصری
نویسنده
عکس مطلب اول
همیشه وقتی اسم خودرو های چینی را می شنیدیم، یاد یک خودروی پرخرج و پراستهلاک با دوام کم می افتادیم. ولی چینی ها در این چند سال اخیر نشان دادند که میتوانند خودروهای با کیفیت هم درست کنند و کمی اوضاع فرق کرده است. آمار فروش برخی خودروهای چینی در بازار ایران نشان داده که دید مردم نسبت به خودروهای چینی عوض شده و چینی ها اعتماد مردم ایران را با ورود برخی خودروها جلب کردند.
اما از طرفی مردم ایران خاطراتی طولانی از پژو و رنو (بخصوص پژو) دارند و گاهی حتی به نیکی از بعضی از آنها یاد می کنند. پژو در سال های اول با ورود 405 به ایران که در همان سال جزو پرفروشترین خودروی های اروپا بود، توانست در ایران نیز به فروش بالایی دست پیدا کند و جزو خودروهای پر طرفدار بازار ایران باشد. چندی بعد با ورود 206 به ایران که جزو خودروهای با کیفیت پژو در ایران بود، باز هم توانست به آمار بالای فروش دست پیدا کند و در این بین پرشیا نیز از طرف بازار با اقبال روبرو شد.
این روند تا سال 1390 و بدون حضور رقیبی جدی به خوبی پیش رفت و خودرو های چینی حرفی برای گفتن نداشتند، ولی بعد از حدود سال 1390 و با شروع شدن جدی تحریم ها، ورق بر برگشت. آمار فروش پژو به شدت در ایران پایین آمد و چینی ها با استقبال خوبی مواجه شدن تا جایی که خیلی از شرکت های مطرح خودروساز ایرانی به سمت خودروهای با کیفیت چینی سوق پیدا کردند که تا حال یعنی سال 1395، بازار خودروهای زیر 100 میلیون دست چینی ها افتاده و رقیبی را در مقابل خود نمی بینند. ولی حال مجدد با رونمایی از محصولات جدید پژو و رنو در ایران، و قیمت گذاری آنها چینی ها رقیب سر سختی برای خود پیدا کرده اند و شاید رقابتی سخت در حال شکل گیری است.

حال این سوال مطرح می شود که آیا چینی ها از دور رقابت خارج می شوند و شکست را می پذیرند؟
از دید نگارنده، مردم ایران علاقه خاصی به خودروهایی با موتور حجیم دارند و به آپشن های رنگارنگ خودرو نیز به خوبی بها میدهند و این موضوع را چینی ها به خوبی درک کرده اند و با ورود خودروهایی با حجم بالاتر (در بعضی موارد مجهز به توریو) و با امکانات خوب مثل سانروف و صندلی برقی کروز و ... و البته کیفیت مناسب توانستند در این چند سال اخیر از فرصت استفاده کنند و در نبود شرکای داخلی یعنی پژو و رنو، محبوبیت خاصی پیدا کنند.
از آنجایی که در خبرها شنیده اید، پژو با 3 مدل و رنو با 2 مدل به زودی وارد ایران می شوند و همه ی این مدل ها با موتورهای جدید 1600 سی سی عرضه می شوند و هنوز در مورد آپشن های احتمالی آنها خبری در دست نیست، ولی به نظر می رسد در چند مدل از نظر آپشن عرضه خواند شد تا بتوانند در رنج های قیمتی متفاوت حضور داشته باشند.
تنوع فروش و شیوه عرضه و تحویل به موقع خودروها و از همه مهم تر، شرکتهای عرضه کننده می تواند کمک زیادی به فروش خوب این محصوالات در ایران کند و چینی ها هم قطعاً بیکار نخواند بود و مثل کره ی ها، هر ساله تغییراتی در خودروهای خود ایجاد میکنند تا بتوانند در مقابل رقبای جدید حرفی برای گفتن داشته باشند. قطعاً این رقابت باعث می شود تا محصولاتی جدیدتر و به روزتر به بازار عرضه شود که در نهایت به سود مصرف کننده خواهد بود.
حال باید دید در آینده و بعد از عرضه محصولات جدید رنو و پژو توسط ایران خودرو و سایپا، آیا رقابت داغ و داغ تر می شود و شاهد عرضه محصولاتی بهتر و کامل تر از سوی چینی ها هستیم یا اینکه دیگر توان رقابتی با این محصولات جدید را نداشته و دیگر کارت برنده ای در این بازه قیمتی رو نمی کنند؟

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/7/26
پژو ۴۰۵ اولش ک اومده بود و وارد میشد،باش ۳شیفت کار میکردن!
۲۰۶ هم تیپ ۵ های سری اول خیلی خوب بود!
اما از خاطرات خوش ک بگذریم،الان رقابت بیشتر میشه و چینی ها از گود بیرون نمیرن!
1395/7/26
تنها عامل موفقیت خودروهای چینی قیمت پایین آنهاست همچنین از لحاظ کیفیت خودرو فرانسوی کیفیت مناسبی نداره ... با این حال آینده نشون می ده برندهای فرانسوی گرون و پر استهلاکند.
1395/7/26
جالبه بعنوان مثال 208 که ایران خودرو می خواد روانه بازار بکنه مدلی که برای بازارهای برزیل و .. از لحاظ ایمنی 2 ستاره است میتونید تست تصادف این ماشین رو ببینید
1395/7/26
خودروهای فرانسوی هیچ وقت مالی نبودند
1395/7/27
خودروهای چینی پیشرفت خیلی چشمگیری کردن و هرساله دارن فروش بهتری میکنن.من خودم به شخصه برند جک رو خیلی از لحاظ کیفیت و موتوری قبول دارم.