موضوعات داغ

سئات لئون هاچ بک با 180 اسب اسپانیایی به ایران می آید

عکس مطلب اول
شاید حرف آخر را همین اول در تیتر زدیم. سئات لئون توسط شرکت کیهان موتور آرین مجوز واردات را گرفته و نکته قابل توجه در مورد این مدل، کسب جواز برای واردات با قدرتمندترین پیشرانه یعنی 1.8 لیتری است. پیشرانه ای که به سیستم پرخوران توربو مجهز است و می تواند حداکثر 180 اسب بخار را در دورهای 5100 تا 6200 تولید کند و گشتاور تولیدی آن به 249 نیوتن متر در دور 1250 تا 5000 می رسد.
شرکت کیهان موتور آرین قبل از این توانسته بود مجوز واردات مدل سئات تولدو را هم بگیرد که در مقاله ای جداگانه در خودروبانک به بررسی سئات تولدو پرداخته بودیم. اما حال لئون Leon که خودرویی بسیار معروف تر در بازارهای اروپایی است توانسته مجوز واردات را بگیرد و نوید حضور یک اسپانیایی تمام عیار در بازار ایران را با خود به همراه دارد.
برای اینکه دقیقاً متوجه شوید که چه خودرویی با چه قدرتی پا به خیابان های کشور می گذارد، همین بس که با یک خودروی 4262 میلیمتری (طول) می توانید در عرض 7.2 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسید و همین عدد اولین لرزه (البته خیلی کم!) را بر اندام آلفارومئو جولیتا می اندازد که شتاب صفر تا صد آن 7.7 ثانیه است و رقیب مستقیم سئات لئون محسوب می شود.

سئات لئون به ایران می آید

سئات لئون هاچ بک مصرف سوخت مناسبی دارد و به صورت ترکیبی تنها 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر می سوزاند ولی مصرف سوخت آن در شهر 7.1 و خارج از شهر 4.8 لیتر است و میزان تولید آلایندگی آن 132 گرم در هر کیلومتر است. لازم است در مورد این خودرو بدانید که گیربکس نصب شده روی آن 7 سرعته DSG است و تمام نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
اگر بخواهیم بیشتر در مورد سئات و مخصوصاً مدل لئون صحبت کنیم، این برند اسپانیایی مدل لئون را از سال 1998 تولید کرد و تا به حال سه نسل از آن عرضه شده است. دو نسل اول روی پلتفرم Group A فولکس واگن ساخته شد و نسل سوم یعنی همین نسلی که قرار است به ایران بیاید روی پلتفرم MQB پیاده سازی شده است.
سئات لئون در حقیقت برند مشهوری در اروپا محسوب می شود و همین نسل جدید توانسته دو جایزه سیستم ترمز و همچنین سیستم کنترل بین خطوط را از موسسه EuroNCAP کسب کند.
همانطورکه در اول مقاله اشاره کردیم، پیشرانه ای که به زودی به ایران می آید، مدل 1.8 لیتری توربو است اما روی این خودرو گستره بالایی از پیشرانه ها قابل نصب است و از 1.2 لیتری توربو با 86 اسب گرفته تا 2 لیتری توربو با توان تولیدی 290 اسب! که باید گفت البته همین 1.8 لیتری 180 اسبی هم برای بازار ایران کافی و جذاب به نظر می رسد.

سئات لئون رقیب مستقیم آلفارومئو جولیتا است

اما به اصل ماجرا یعنی قیمت سئات لئون می رسیم، که البته نباید توقع داشت که با خودرویی ارزان قیمت مواجه باشیم. قیمت مدل مجوز گرفته برای بازار ایران حدود 21 هزار پوند است و با این رقم به نظر می رسد سئات لئون نیز در حدود قیمت جولیتا یعنی حدود 170 میلیون تومان به بازار ایران عرضه شود. البته این تنها یک حدس و گمان است و باید تا عرضه این خودرو و سطح تجهیزات نصب شده روی آن منتظر بمانیم و متوجه شویم که قیمت نهایی آن چقدر خواهد بود و شاهد رقابت سخت سئات لئون اسپانیایی با تعداد بیشتری اسب های زین شده در مقابل آلفارومئو جولیتا خوش استیل و با کیفیت ایتالیایی باشیم.



طبق اعلامیه شرکت کیهان موتور، مدل های مختلف عرضه شده و قیمت نهایی این خودرو اعلام شد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه قیمت سئات لئون مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد