موضوعات داغ

پایان راه موتورهای تنفس طبیعی

عکس مطلب اول
نه تنها صنعت خودروسازی، بلکه هر صنعتی در جهان شاهد پیشرفت‌های روزافزون و چشمگیری است و هر نسل به نوبه خود سهمی از این پیشرفت‌ها برده‌اند. پدر و مادرهایمان یا پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان و یا حتی پدران آنان بدون شک صنعت خودروسازی را درک کرده‌اند و هر کدام سهمی از پیشرفت این صنعت داشته‌اند.
در سالیان دور به جای استفاده از یک کلید و فرستنده، شروع بکار ماشین‌ها و موتورهایشان بوسیله یک هندل دستی صورت می‌گرفت که از جلو به میل لنگ متصل می‌شد و با چرخاندن آن، موتور شروع به حرکت می‌کرد تا اینکه سیستم‌های برقی و استارت اختراع شد که به عنوان یک پیشرفت بسیار مهم در صنعت خودروسازی برای نسل‌های گذشته قلمداد می‌شود. و یا مثلا موتورهای 8 سیلندر V شکل برای اولین بار در دهه 50 میلادی به وسیله جنرال موتورز روی کار آمدند که برای آن نسل که تشنه قدرت و سروصدا بودند، یک پیشرفت فوق العاده بشمار می‌رفت و دیگر مثال‌های اینچنینی مثل ECUها، انژکتور و سیستم‌های دیگر که تحولی در صنعت خودروسازی بوجود آوردند و باعث کنار رفتن سیستم‌های قدیمی با وظیفه‌ای مشابه شدند.

پیشرانه ی تنفس طبیعی


با تمام این اوصاف، می‌توان پیشرفت‌های متعدد و قابل ملاحضه‌ای را در صنعت خودروسازی معرفی کرد که با تمامی نسل‌ها سروکار داشته‌اند، حال نوبت به یک تحول دیگر رسیده و آن هم جاودانه شدن موتورهای توربوشارژر میان خودروسازان است که کم کم موتورهای درون سوز تنفس طبیعی را مغلوب می‌کند.
البته این اتفاق زیاد هم بد نیست، چون موتورهای توربوشارژر حجم کمتری اشغال می‌کنند و در عوض نیروی بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر برای مالک خود به ارمغان می‌آورند، پس دیگر چه نیازی است همچنان از موتورهای درون سوز تنفس طبیعی استفاده کرد، هرچند موتورهای تنفس طبیعی برای خود مزیت‌هایی دارند، ولی در شرایط فعلی کفه ترازو به سمت موتورهای توربوشارژر سنگینی می‌کند.

پیشرانه ی تنفس طبیعی


در این خصوص اگر هم به شرکت‌های خودروسازی مرسدس بنز، آئودی و یا بی ام و نگاه کنید، شاید تنها یک محصول پیدا کنید که پیشرانه‌ای تنفس طبیعی دارد و مابقی همگی به موتورهای توربوشارژر مجهز شده‌اند. پس با فاکتور گرفتن بازار کشور و یا کشورهای جهان سوم که خود ماشین تولید و مونتاژ می‌کنند و بیشتر محصولاتشان از موتورهای تنفس طبیعی استفاده می‌کنند، وقت آن رسیده کم کم کوله بار موتورهای تنفس طبیعی را ببندیم تا به سالن افتخارات صنعت خودروسازی ملحق شوند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/7
بهترین ها 8 سیلندرن. حالا چه تنفس طبیعی جه با توربو
1395/8/7
چه ربطی به موضوع داشت؟
8 سیلندر ها بهتر از 12 سیلندرها هستن؟
عجب!!!!
1395/8/7
اما هنوز موتور های تنفس طبیعی جزء موتور های کم هزینه و پر عمر هستند و هزینه های تعمیر و نگهداری به مراتب کمتری دارند. به همین دلیل هست که هنوز معدود خودروهای ژاپنی به توربوشارژ مجهز هستند و بیشتر خودروهای این کشور تنفس طبیعی هستند. به همین دلیل هست که اغلب در مجلات معتبر هم رتبه های یکم تا دهم خودروهای با ضریب اطمینان بالا طبقه بندی می شوند. به نظر من حالا حالا به خصوص در کشورهای جهان سوم که کیفیت سوخت مناسبی ندارند خودرو های تنفس طبیعی مناسب هستند. علی الخصوص کشورهایی که ارتفاع از سطح دریای کمی دارند. اگر چه در اروپا و سایر شهر های کوهستانی مثل تهران شاید توربو آرام آرام جایگزین خودرو های تنفس طبیعی بشوند.