موضوعات داغ

خیز تولید در خودروسازی

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: آمار تولید خودروهای داخلی طی هفت ماه نخست امسال در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 589 هزار و 11 دستگاه خودرو سواری را به تولید رسانده‌اند. بر این اساس سه خودروساز بزرگ کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 14/ 30 درصدی را در کارنامه تولید به ثبت رسانده‌اند.

براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه خودروساز بزرگ کشور در هفت ماه نخست سال جاری با تولید 629 هزار و 599 دستگاه انواع خودرو (شامل سواری، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کشنده)رشد 26/ 29 درصدی را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر، بررسی آمار ماهانه (مهرماه) سال جاری تولید سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نسبت به مهرماه سال گذشته رشد 157 درصدی را نشان می‌دهد. این سه شرکت در مهرماه سال جاری در مجموع 157 هزار و 15 دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند. به گفته کارشناسان، افزایش فروش خودروسازان در سال جاری نشات گرفته از افزایش فروش‌های اعتباری خودروسازان است که موجب جذب تقاضای بازار شده است. موضوعی که آثار خود را در مهرماه سال جاری نشان داده است. هرچه هست، ایران‌خودرو با توجه به تیراژ 52 هزار و 191 دستگاهی‌اش در مهر، رشد 139 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و سایپا نیز که 27 هزار و 140 دستگاه محصول به تولید رسانده، رشدی 228 درصدی را به خود می‌بیند.

سراتو

همچنین پارس خودرویی‌ها نیز با توجه به تیراژ 16 هزار و 593 دستگاهی شان در مهرماه، 128 درصد رشد تولید را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، سه شرکت بزرگ خودروساز کشور در آمار هفت ماه نخست امسال خود نیز با افزایش تولید روبه‌رو شده‌اند؛ به‌نحوی‌که ایران‌خودرو 21 درصد، سایپا 26/ 2 درصد و پارس‌خودرویی‌ها نیز 68 درصد به تیراژ خود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اضافه کرده‌اند. براساس آمار وزارت صنعت در بین خودروهای تولیدی ایران‌خودرو، بیشترین درصد رشد را دانگ‌فنگ و هایما به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری‌که طی هفت ماه گذشته یک هزار و 673 دستگاه دانگ فنگ تولید شده است. حال آنکه این خودرو در مدت مشابه سال گذشته تنها 26 دستگاه تیراژ داشته است. هایما نیز با تیراژ یک هزار و 468 دستگاهی توانسته رشد 1668 درصدی را در کارنامه تولید ثبت کند. بیشترین افت تولید در میان محصولات ایران‌خودرو نیز نصیب سوزوکی گرندویتارا شده چه آنکه مونتاژ این محصول 46 درصد افت کرده است، بنابر آمار ایران‌خودرو در هفت ماه ابتدای سال جاری تنها 412 سوزوکی به تولید رسانده‌ است.

در این میان اما آبی‌های جاده مخصوص در هفت ماه نخست امسال 78 هزار و 360 دستگاه پژو 206 را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 33 درصد افزایش تولید را در این محصول تجربه کنند. همچنین پژو 405 نیز که در حال حاضر پر‌تیراژترین محصول ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود، تیراژی 84 هزار و 808 دستگاهی را تا پایان مهرماه سالجاری از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 12/ 36 درصد افزایش تیراژ داشته باشد. افزایش تولید 206 و 405 در حالی است که دیگر پژوی ایران‌خودرو یعنی «پارس» با کاهش تولید مواجه شده است. بر این اساس، آبی‌های جاده مخصوص در هفت ماه امسال 55 هزار و 565 دستگاه پارس را به تولید رسانده و در نتیجه با کاهش 92/ 14 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.

تندر

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما سمند با افزایش تولید در هفت ماه نخست امسال مواجه و تیراژش به 49 هزار و 793 دستگاه رسیده است. با توجه به این آمار، سمند در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، تنها 6/ 5 درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. همچنین دنا نیز که 12هزار 777 دستگاه در هفت ماه امسال تیراژ داشته، افزایش 5/ 18 درصد را به خود دیده است. این در شرایطی است که آمار تولید رانا همچنان منفی بوده و این محصول هنوز نتوانسته تولیدش را مثبت کند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو 6 هزار و 759 دستگاه رانا را تا پایان مهرماه به تولید رسانده و این آمار، افت 9/ 31درصدی تیراژ دومین محصول ملی آبی‌های جاده مخصوص را به همراه داشته است. بنابر آمار اعلامی وزارت صنعت، پرتیراژترین خودرو کشور همچنان پراید است که در هر دو شرکت سایپا و پارس خودرو و برخی از زیرمجموعه‌های آنها تولید می‌شود. براین‌اساس نارنجی‌های جاده مخصوص در هفت ماه نخست سال جاری تعداد 144 هزار و 620 دستگاه پراید تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 24/ 20 درصد را نشان می‌دهد. دیگر محصول سایپا یعنی تیبا که به‌عنوان خودرو ملی کشور به حساب می‌آید نیز در هفت ماه نخست سال جاری افزایش تولید را تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، سایپا در مجموع 54 هزار و 27 دستگاه تیبا را در هفت ماه نخست سال جاری به تولید رسانده و در نتیجه افزایشی 36/ 18 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در بین تیباهای تولیدی، دو هزار و 313 دستگاه مدل دوگانه‌سوز به چشم می‌آید.

تیبا

همچنین برلیانس نیز که در سایپا و پارس خودرو به تولید می‌رسد، در مجموع 16 هزار و 601 دستگاه تیراژ داشته که این آمار نشان از رشد تولید 342 درصدی دارد. سایپایی‌ها همچنین در هفت ماه ابتدایی امسال 909 دستگاه چانگان را به‌عنوان محصول چینی جدید خود به تولید رسانده‌اند. اما در آمار اعلامی، تندر-90 (شامل مدل‌های هاچ بک و سدان و اتومات) تیراژی 44 هزار و 622 دستگاهی را از خود به جا گذشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 85 درصد رشد کرده است. براین اساس، 21 هزار و 247 دستگاه از تندرهای تولید شده سهم ایران‌خودرو بوده و 23 هزار و 375 دستگاه باقیمانده نیز در پارس خودرو تولید شده است. در این میان دیگر محصول رنویی پارس خودرو یعنی ساندرو نیز با تولید 15 هزار و 845 دستگاهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است. حال آنکه این خودرو در سال گذشته تنها 75 دستگاه تولید شده بود.

جدول تولید خودرو

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/11
من هنوز ماندم چرا اینقدر برلیانس در مدل های مختلف تو خیابان زیاد شده!!! ماشین بدی نیست شتابش خیلی کنده
1395/8/12
ایشالا برای همیشه تولیدشون به صفر برسه که ما راحت شیم از دست اینا!!!