موضوعات داغ

برندهای خارجی ساخت آمریکا

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: طی چند هفته اخیر واردات خودروهای ساخت آمریکا به کشورمان به مساله‌ای بحث‌برانگیز و داغ تبدیل شده است. در جدیدترین واکنش به این مساله نیروی انتظامی از شماره‌گذاری این خودروها خودداری کرده است. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده‌اند و خواستار پاسخگویی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه و بازگرداندن خودروهای وارد شده از آمریکا شده‌اند. به منظور مشخص شدن این مساله که کدام برندها در آمریکا خودرو تولید می‌کنند، «دنیای‌‌اقتصاد» به معرفی خودروهای خارجی ساخت آمریکا می‌پردازد.

فولکس واگن

فولکس واگن: فولکس‌واگن مدل پاسات خود را در کارخانه چاتانوگا واقع در ایالت تنسی تولید می‌کند. این کارخانه در سال 2011 افتتاح شده است و 2 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. در این کارخانه فقط مدل سایز متوسط پاسات تولید می‌شود. در سال 2011 تنها 22 هزار دستگاه از این خودرو در آمریکا تولید شد، اما از آن به بعد سالانه بیش از 100 هزار دستگاه پاسات در کارخانه فولکس‌واگن آمریکا تولید می‌شود. براساس آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، تقریبا 42 درصد از قطعات پاسات در آمریکا تولید می‌شود، اما فولکس‌واگن قصد دارد این میزان را به 85 درصد برساند تا ظرفیت تولیدی سالانه به 600 هزار دستگاه برسد. فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری بزرگی در آمریکا انجام داده است. سهم گروه خودروسازی فولکس‌واگن از بازار آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی 2/ 3 درصد بوده است.


سوبارو

سوبارو: مدل آتبک سوبارو در کارخانه لافیت واقع در ایندیانا تولید می‌شود. این کارخانه به‌صورت مشترک توسط سوبارو و ایسوزو در سال 1989 ساخته شد؛ اما سوبارو در سال 2002 ایسوزو را با یک دلار خریداری کرد و برای مدت کوتاهی خودروهای سوبارو باجا و سوبارو ترایبکا را در آنجا تولید کرد. در حال حاضر در این کارخانه سوبارو آتبک تولید می‌شود. سهم سوبارو از بازار آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری 8/ 3 درصد بوده است.


تویوتا

تویوتا: بسیاری از مدل‌های تویوتا در آمریکا تولید می‌شود. وانت محبوب این خودروساز ژاپنی با نام تویوتا توندرا در کارخانه سن آنتونیو واقع در تگزاس تولید می‌شود. 75 درصد از قطعات این وانت در آمریکا تولید می‌شود. مدل‌های کرولا، کمری، کمری هیبریدی، آوالن، آوالن هیبریدی، ونزا، لکسوس ایی‌اس، تاکوما، سکویا، سینا،هایلندر و هایلندر هیبری نیز در کارخانه‌های تویوتا در آمریکا تولید می‌شوند. در دسامبر سال جاری میلادی سهم تویوتا از بازار آمریکا 8/ 13 درصد بوده است.


بی ام و

بی‌ام‌و: خودروساز آلمانی بی‌ام‌‌و در سال 1994 کارخانه خود را در گریر واقع در ایالت کارولینای جنوبی تاسیس کرد. در حال حاضر بی‌ام‌وی ایکس سریز در این کارخانه تولید می‌شود. در سال 2014 حدود 364 هزار دستگاه ایکس سریز در این کارخانه تولید شد که 70 درصد از این خودروها به 140 کشور جهان صادر شد. در حقیقت ایکس سریز از چنان محبوبیتی برخوردار است که بی‌ام‌و میلیارد‌ها دلار هزینه کرده و کارخانه کارولینای جنوبی را به بزرگ‌ترین کارخانه خود در جهان تبدیل کرده است.


نیسان

نیسان: نیسان موتور در آمریکا دو کارخانه دارد. یک کارخانه در اسمرنا در ایالت تنسی واقع شده است و کارخانه دیگر در کانتون در ایالت می‌سی‌سی‌پی قرار دارد. در این دو کارخانه 12 مدل نیسان (و اینفینیتی کیو‌ایکس60) تولید می‌شود. نیسان در آمریکا سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است و در دسامبر سال جاری میلادی توانسته است 9/ 8 درصد از سهم بازار ایالات‌متحده را به‌دست آورد. 50 درصد از قطعات خودروهای ساخت آمریکای نیسان نیز در آمریکا تولید می‌شود. ازجمله مدل‌های نیسان که در آمریکا تولید می‌شوند، عبارتند از: آلتیما، ماکسیما، تیتان، فرانتیر، آرمادا، اکسترا، پت‌فایندر و مینی ون کوئست.


هوندا

هوندا: هوندا اودیسه در کارخانه هوندا در لینکولن واقع در ایالت آلاباما تولید می‌شود و 75 درصد از قطعات آن ساخت آمریکاست. هوندا در آمریکا 4 کارخانه دارد و مدل‌های فراوانی در این کارخانه‌ها تولید می‌شوند. این مدل‌ها عبارتند از: هوندا سی‌آر-وی، هوندا سیویک، هوندا سیویک جی‌ایکس ان‌جی‌وی، هوندا سیویک هیبریدی، هوندا کراس‌تور، هوندا اودیسه، هوندا پایلوت، هوندا جی انجین، هوندا ریج‌لاین، آکیورا آردی‌ایکس، آکیورا آی‌ال‌ایکس، آکیورا ام‌دی‌ایکس و آکیورا آن‌اس‌ایکس. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی سهم هوندا موتور از بازار آمریکا 3/ 9 درصد بوده است.


هیوندای

هیوندای: هیوندای یک خودروساز کره‌ای است، اما بیش از 50 درصد از خودروهای این شرکت که در بازار آمریکا فروخته می‌شوند، ساخت ایالات‌متحده هستند. کارخانه هیوندای در آمریکا در مونتگمری واقع در ایالت آلاباما قرار دارد. در این کارخانه سالانه 300 هزار دستگاه تولید می‌شود. اما حدود 39 درصد از قطعات به کار رفته در این خودروها در آمریکا تولید می‌شود. در این کارخانه مدل‌های النترا، سوناتا و سانتافه تولید می‌شود. مدل الانترا پرفروش‌ترین مدل هیوندای در آمریکا محسوب می‌شود.


کیا

کیا: کیا موتور زیرمجموعه هیوندای محسوب می‌شود، اما در آمریکا کارخانه‌ای برای خود دارد که در وستپینت واقع در ایالت جورجیا قرار دارد. در این کارخانه مدل‌های سورنتو و اپتیما تولید می‌شود. از سال 2010 تاکنون سالانه حدود 300 هزار خودرو در این کارخانه تولید شده است. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی مجموع سهم هیوندای و کیا از بازار آمریکا 1/ 8درصد بوده است.


مرسدس بنز

مرسدس بنز: مرسدس بنز در ونس واقع در ایالت آلابامای آمریکا کارخانه دارد و در آن دو مدل جی‌ال‌اس-کلاس و سی-کلاس را تولید می‌کند. مرسدس بنز از سال 1997 تاکنون در آمریکا فعالیت دارد. دایملر شرکت مادر مرسدس بنز محسوب می‌شود و سهم این خودروساز از بازار آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی 3/ 2 درصد بوده است.


میتسوبیشی

میتسوبیشی: این خودروساز ژاپنی در شهر نرمال واقع در ایالت ایلینوی آمریکا کارخانه داشت و به تولید خودرو می‌پرداخت؛ اما در ماه ژوئیه سال 2015 این شرکت اعلام کرد به‌دلیل افت فروش در آمریکا به تولید در این کشور پایان می‌دهد و کارخانه خود را می‌فروشد. این در شرایطی است که سهم این خودروساز از بازار آمریکا به 5/ 0 درصد کاهش یافته بود. در حال حاضر میتسوبیشی در بازار آمریکا خودرو تولید نمی‌کند.

جدول تولید خودرو در امریکا

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/13
هیچی دیگه داره به جایی میرسه که ملت برن دوچرخه سوار شن
1395/8/13
این چه حرفیه خیلی از این کمپانی ها تو کشورهای مختلف کمپانی دارن خوب تویوتا امریکا نخرن برن تایلندی مکزیکی یا خود ژاپن بخرن یعنی یه سری ادم شیرین عقل تو مجلسن واسه خود شیرینی گند همه چیزو در میارن برید صادرات کشورو دروست کنید که فقط سماور صادر نکنید نمیخواد نگران واردات باشید
برید از خدا بترسید 😂😂😂😂
1395/8/13
بهتر نبود خودروهایی ک تو امریکا ساخته نمیشن رو توضیح بدین؟خیلی بهتر بودا....مثلا محصولات سایپا .ایرانخودرو...یا جیلی و لیفان...ها؟بهتر نبود؟
1395/8/13
باز حداقل میتسوبیشی هست ولی خوب کم است
همه خودروسازا اونجا کارخونه دارن حتما دو روز بعد ورود خودرو از انگلیس ممنوع میشه بعدشم تمام خودرو هایی که تحت لیسانس یا ساخت انگلیس هستند و کار رو به جایی میکشونن که خودرو های چینی رو هم از یه سر به آمریکا یا انگلیس ربطشون میدن و وارد کردنشون رو ممنوع میکنن تا فضا برای قتل عام ایرانیان توسط ایران خودرو و سایپا بازترشه!!!!!!!!!!!!!
1395/8/13
میریم که با یه حرکت سامورایی تا می تونیم با خرید جنسهای بنجل چینی با چند برابر ارزش واقعی به کشور دوست همسایه برادران چینی بیش از پیش منفعت برسونیم!!!!!!!
1395/8/13
یه مسئله ایی خیلی فکر منو مشغول کرده:
اگه واردات کالاهای آمریکایی قدغنه مخصوصا اونهایی که سودش مستقیم تو جیب آمریکا میره اونوقت باید کل کامپیوتر ها و لب تاپ را جمع کنن و وارداتش رو ممنوع کنن چون تنها کشوری که میتونه سی پی یو تولید کنه آمریکاست باید از جی پی اس استفاده نکنیم
تنها دلیلیش اینه که قیمت تویاتا کمری نزدیک قیمت اپتیما شده هوندا سیویک رقیب سوناتا شده وارد کننده های کیا و هیوندای احساس خطر می کنند و با نفوذی که دارند این کارهای منع شماره گذاری رو انجام میدن وقتی برند های مختلف وارد بشه بازار رقابتی تر میشه
خدا لعنت کنه کسایی رو که باعث میشن جوونهای ایرانی حسرت خرید یک ماشین خوب و با کیفیت رو با قیمت مناسب داشته باشن
1395/8/13
اقا کوکاکولا پپسی که اینجا تولید میشه پولش تو جیب انریکا نمیره...اینا همش بازی سیاسیه.........
1395/8/13
تقريبا اكثر بازار خودرو هاي خارجي ايران به دست اين خودرو ها مي چرخه و امريكا كم خودرو سازي نداره و اين و اكثر افراد مطلع مي دونند بعد مي خواهند ممنوع كنند واردات وبه اين بهونه كه كلاهبرداري هاي ايران خودرو و سايپا آغاز بشه و مثلا پژو ٣٠١ كه بايد ٣٠ ميليون باشه بفروشن ٧٠ ميليون و به ريش مردم بخندند سانتافه و ايكس سريز بي ام دبليو تو ٢تا رنج قيمتي متفاوت بازار شاسي بلند هاي ايران و تو دستشون گرفتن و جديدا سورنتو هم رقيب سانتافه شده بعد واردات اين خودرو هارو ممنوع كنيم كه در كل فروششون تو ايران ناچيز است نسبت به فروش جهانيشون و فقط به بازار خودرو ي كشور صدمه وارد ميشه و بازار انحصاري تر ميشه براي بعضي شركت هاي سود جو ايراني
1395/8/13
خدارو شکر که پژو 405 تو آمریکا ساخته نمیشه
شاید بهتر بود خودرو بانک این خبر رو کار میکرد که چه خودروهایی باقی موندن! چون من به جز چند مدل ماشین چینی ماشین دیگه ای یادم نمیاد!
1395/8/13
وزیر صنعت ما هم که یه اِخ کنی دچار تب و لرز میشه اگه بهش بگن کلا تولید و فروش چهار چرخه به دلیل غربگرایانه بودن باید تعطیل بشه میگه چشم. پیرمرد حسابی برو با نوه نتیجه هات بازی کن شما رو چه به وزارت
1395/8/13
تا کی این مسخره بازی های مسعولان باید ادامی داشته باشه؟
بابا جمع کنید دیگه
گندشو در اوردید
1395/8/13
با این وضعیت ، باید هیچ خودرویی از خارج وارد نشه چون همگی در کشور جنایتکار امریکا تولید میشه و با همان خودرو های ساخت داخل مانند پراید و 405 و غیره که از استاندارد بسیار بالایی برخوردارند و آمریکای عقب مانده آرزوی تولید کردن و یا مونتاژ آنها را دارد ؛ حال کنیم. حال کنیم حال کنیم. خیلی هم خوبه
1395/8/14
حالا چرا عکس ولوو رو تو جمع اینا انداختین؟ D:
1395/8/15
يعني خاك تو سر همين مردم كه خودشون اين نمايند ها رو فرستادن مجلس كه دارن قانون واسه فشار بيشتر رو مردم وضع ميكنن فقط بخاطر معذرت ميخام خا.. مالي
قاضي پور اون از حرفش در مورد زنان اينم از قانون ماشينش كي اين اقا رو فرستاده مجلس همين مردم
اخه با هر كي در بيافتي با امريكا اونم از اقتصاد