موضوعات داغ

نقش خودروهای جدید در رفع بحران آلودگی

عکس مطلب اول
حسن کریمی سنجری

کارشناس خودرو 

دنیای اقتصاد: آلودگی هوا پدیده‌ای است که در جهان امروز و با توجه به تغییر سبک زندگی بشر، به‌نوعی اجتناب‌ناپذیر است، با این حال کشورهای مختلف به‌دنبال پیاده کردن انواع روش‌ها برای کمرنگ کردن این بحران هستند. امروزه كاستن از آلودگي هوا ناشي از خودرو و نيز وضع قوانين زيست‌محيطي و ارتباط آن با صنعت خودرو بيش از گذشته اهميت يافته است. هم‌اکنون می‌توان ادعا کرد بخشي قابل توجهی از پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي به‌ويژه در ساختار موتور طي دو دهه اخير، به‌دليل توجه ويژه به رعايت موارد زيست محيطي در طراحي خودرو بوده است. در واقع خودروسازان جهان در پی الزامات قانونی از سوی دولت‌ها و البته برنامه‌های زیست محیطی مختص خود، رو به بهبود ساختار موتورها برای کاهش مصرف سوخت از یکسو و پایین آوردن آلودگی از سوی دیگر، آورده‌اند.

بر اساس آمارهاي موجود، در حال حاضر خودرو به‌عنوان مهم‌ترين عامل آلوده‌سازي هوا در كلان شهرهاي ايران مطرح می‌شود و اين در حالي است كه سال‌هاست كشورهاي توسعه يافته دنيا براي حذف آلايندگي خودروها قوانين مختلفي را وضع کرده‌اند. مبنای این قوانین جهانی، پيشرفت تكنولوژي در ساخت اجزاي اصلي پلت‌فرم را به‌دنبال داشته، پيشرفتي كه آلودگي‌هاي ناشي از كاربرد خودرو در کلانشهرها را تا حد زیادی كاهش داده است. در ايران اما گره خوردن منافع دولت در مديريت شركت‌هاي بزرگ خودروسازي سبب شده است وزارت خانه‌هاي مطبوع به‌نوعی به‌دنبال عقب انداختن این موضوع باشند. به نظر می‌رسد عدم آمادگي شركت‌هاي خودروساز و نيز ناتواني در فراهم آوري سوخت پاك، دلیل این ماجرا است و مسوولان به‌دنبال مجالی در به تاخير انداختن اجراي قوانین هستند تا در این فاصله زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند. در حال حاضر به روز نبودن زيرساخت‌هاي صنعت خودرو و صد البته قطعه‌سازي ايران از یک سو و كمبود نقدينگي براي ايجاد زيرساخت‌های جدید و نيز دستيابي به دانش فني ازسوی دیگر، مشکلات و چالش‌های بزرگی را بر سر راه اجرای قوانین مربوط به آلودگی هوا ایجاد کرده‌اند.

تسلا

به هر حال مشكلات زيرساختي صنعت خودرو به‌علاوه چندگانگي در حوزه قانون‌گذاري و نظارت، سبب شده در اجرای طرح كاستن از سهم خودروهای داخلی در آلودگي هوا، با تاخير چند ساله مواجه باشيم. شايد اگر دولت روزي از خير مديريت كردن در صنعت خودرو بگذرد، آنگاه بتوان به عملكرد سازمان‌هاي قانون‌گذار و مجري در حوزه آلودگی هوا، تا حدودي اميد بست. البته فعاليت‌هاي انجام شده در دولت يازدهم، در حوزه مشاركت‌های بین‌المللی خودروسازان داخلی، در حال پيگيري است و شايد این موضوع بتواند به رفع بحران آلودگی کمک کند. ورود خودروهاي جديد با سطح استانداردهاي زيست محيطي بالا تا حدودي عرضه خودروهاي بي‌كيفيت را كاهش می‌دهد و این موضوع سبب کاسته شدن نقش خودروها در تیره شدن هوا خواهد شد. همچنین با اسقاط خودروهای فرسوده، قدمی بزرگ در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد؛ زیرا فرسوده‌ها به شدت آلاینده بوده و یکی از مقصران اصلی در بحران آلودگی هوا به حساب می‌آیند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/9/2
اطلاع دارید چرا پریوس پرایم چهار تا صندلی داره؟
قدرت موتورش که مناسب هست.