موضوعات داغ

بررسی فنی شورولت کوروت‌های C7 جزیره کیش، سه‌قلوهای جزیره در کنار یکدیگر

23 دی 1395

فنی: آرمین محسنی

عکس: آریا محسنی

همانطور که می‌دانید جزیره کیش یکی از قطب‌های اصلی خودرویی در کشور است. با توجه به اینکه این جزیره زیبای مرجانی منطقه آزاد تجاری است، تاکنون پای بسیاری از سوپراسپرت‌های روز دنیا و همچنین خودروها لوکس به آن باز شده است. البته با وجود اینکه در مناظق آزاد تجاری محدودیت وارد کردن خودروهای خاص و کمیاب نسبت سایر نقاط کشور کمتر است، بازهم با این حال تعداد سوپراسپرت‌های خاصی که در جزیره تردد می‌کنند بسیار کم است. که همین موضوع بر جذابیت آن‌ها افزوده است. از آنجایی که برندهای آمریکایی بسیار پرطرفدار و محبوب هستند، سوپراسپرت‌های آمریکایی نیز توانسته‌اند در میان نمونه‌های اروپایی و ژاپنی قد علم کرده و برای آن‌ها خط و نشان بکشند. نکته‌ای که در میان وجود دارد این است که اخیرا با وضع قانون منع واردات خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد تجاری، شاید دیگر نتوان مدل‌های به‌روز شده خودروهای امریکایی را در مناطق آزاد کشور دید. که این موضوع تا حدودی علاقه‌مندان به ماشین و به خصوص آمریکایی‌بازها را آزرده خاطر کرده است.

کوروت فرزند خلف کمپانی شورولت است که از بدو تولد توانست موفقیت‌های زیادی را برای این برند آمریکایی کسب کند. نسل آخر این خودروی افسانه‌ای که در حال حاضر روی خط تولید کمپانی قرار دارد برای اولین بار در سال 2013 در نمایشگاه خودروی دیترویت به همگان معرفی و چند ماه پس از آن در سال 2014 فروش و عرضه آن آغاز شد. مدتی بعد از عرضه این خودرو خبرهایی مبنی بر ورود چند دستگاه از این سوپراسپرت تازه متولد شده به کشور منتشر شد که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه شاهد تردد سه دستگاه کوروت استینگری 2014 با رنگ‌های خاص و جذاب قرمز، زرد و سفید در جزیره کیش بودیم. البته لازم به ذکر است که کوروت C7 پس از جزیره کیش پا به خاک سایر مناطق آزاد تجاری کشور نیز گذاشت. با این وجود تا کنون تعداد قابل توجهی از این خودروی خاص در کشور وجود دارد. کوروت سفید رنگی که از آن یاد شد پس از وقفه‌ای طولانی توانست مجوز دریافت پلاک منطقه آزاد را دریافت کند و در کنار دو برادر دیگرش خیابان‌های جزیره را یکی پس از دیگری درنوردد. با این‌حال تاکنون این سه‌خودرو در کنار یکدیگر کمتر دیده شده تا علاقه‌مندان به این سوپراسپرت افسانه‌ای را شگفت‌زده کنند. به همین‌خاطر ما برآن شدیم تا با هماننگی‌های لازم هر سه این کوروت‌ها را در کنار هم جمع کرده تا یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین تست‌ فنی انجام شده تاکنون را برگزار کنیم. اگر بخواهیم به‌صورت اجمالی و گذرا این خودروی اسپرت و محبوب آمریکایی را معرفی کنیم باید بگوییم، وزن کمتر، قدرت بیشتر، هندلینگ بهتر و طراحی جذاب تر از مشخصه‌های این نسل از کوروت است. این مدل که بیانگر هفتمین طراحی مجدد کوروت از دهه ۶۰ تاکنون است، C7 نامیده می‌شود. در تولید این خودرو سعی شده تا نقایص و نقاط ضعفی که در نسل‌های پیشین توسط کارشناسان و مالکان مطرح شده، برطرف گردد. که البته باید گفت شورولت به خوبی این‌کار را انجام داده است. کوروت استینگری نسبت به نسل قبلی بسیار پیشرفت کرده و همچنین میزبان تغییرات زیادی در ظاهرش بوده است، که همین موضوع توانست آمار فروش بسیار خوبی را برای آن رقم بزند. در ادامه به معرفی بیشتر این محصول و بررسی فنی آن خواهیم پرداخت.

کابین ارگونومیک و جذاب

به جرات می‌توان گفت یکی از نقاط قوت شورولت کوروت استینگری، فضای داخل کابین و امکاناتش است. هنگامی که وارد کابین این سوپرکار آمریکایی می‌شوید دیگر خبری از یک فضای سرد و بی‌روح متشکل از پلاستیک فشرده نیست. تودوزی و همچنین بخش‌هایی از داشبورد از جنس چرم طبیعی مرغوب بوده که علاوه‌بر زیبایی، فضایی لوکس را پدید آورده است. طرح کلی داشبورد به‌گونه‌ای است که همانند کاکپیت هواپیما تمامی ادوات در اختیار راننده بوده که در همان لحظه ورود حس خاصی را به شما القا می‌کند. کنسول میانی داشبورد با زاویه‌ای اندکی به سوی راننده متمایل شده است که باعث می‌شود راننده در سرعت‌های بالا تسلط بیشتری بر خودرو و همچنین ادوات تعبیه شده روی کنسول داشته باشد. کوروت قرمز دارای کابینی با تودوزی قرمز رنگ بوده که با رنگ بدنه خودرو هماهنگی داشته، رنگ‌بندی کابین و بدنه‌ای خودرو در کوروت به‌گونه‌ای است که حس هیجان و سرعت را در شما دوچندان می‌کند. همچنین کوروت زرد رنگ نیز با توجه به اینکه تودوزی چرمی انتخاب شده برای آن سیاه رنگ است، تضاد جالبی را میان رنگ بدنه و کابین ایجاد کرده است. همچنین ظاهری رسمی‌تر و کلاسیک‌تر نسبت به برادر دوقلوی خود یعنی کوروت قرمز دارد دارد. کوروت سفید رنگ از لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالاتری نسبت به دو C7 دیگر قرار دارد، دارای کابینی مجهزتر و زیباتر نیز هست. تودوزی این خودرو تاحدودی شباهت به کوروت قرمز داشته اما با این تفاوت که بخش‌هایی از تریم با طرح فیبرکربن دیزاین شده و قسمتی از داشبورد با چرم قرمز رنگ طراحی و ساخته شده است. که همین تغییرات به‌ظاهر ساده چهره‌ای اسپرت‌تر و جذاب‌تر را برای آن به‌ارمغان آورده است.

در کابین دو نمایشگر هشت اینچی خودنمایی می‌کند که یکی از آن‌ها در میان کنسول به منظور استفاده سیستم صوتی و ناوبری و دیگری در میان صفحه کیلومتر دیجیتالی تعبیه شده‌اند. فرم کلی طراحی استینگری سنت‌شکنانه بوده به گونه‌ای است که دریچه‌ ورودی هوا به کابین برای دو سرنشین کاملا مستقل از یکدیگر بوده و یا حتی می‌توان این موضوع را از اشکال شکل دهنده به داشبورد و تریم داخلی نیز به این موضوع پی برد. صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدن را به خوبی در خود جای می‌دهند تا کمترین میزان تنش به سرنشینان انتقال پیدا کند، به‌همین خاطر می‌توان گفت که راحتی صندلی‌های استینگری نسبت به نسل پیشین به میزان قابل قبولی ارتقا یافته است. موضوع دید میدانی در خودروهای اسپرت و به‌خصوص سوپراسپرت‌های خاص مساله‌ای است که ممکن است کمی آزار دهنده باشد و راننده را با مشکل کمبود دید از فضای اطراف مواجه سازد. اما کوروت استینگری به گونه‌ای طراحی شده که باوجود پنجره‌های کوچک و ارتفاع کم نسبت به زمین، دید نسبتا خوبی را برای راننده و سرنشین فراهم کرده است که این موضوع به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که پشت فرمان این خودرو آدرنالین خالص را تجربه کنید.

ظاهری خشن و تهاجمی

این سه خودرویی که در جزیره کیش موجود هستند، یکی از نوع کوپه با سقف ثابت و دیگری دارای سقف متحرک است. کوروت قرمز رنگ دارای سقفی از جنس فیبر کربن بوده که قابلیت جداشدن دارد. زمانی که سقف خودرو را باز کرده، باید بصورت دستی آن را بلند کرده و در قسمتی که در صندوق عقب آن تعبیه شده قرارداد. نکته جالبی که در مورد آن وجود دارد، وزن بسیار کم است که به راحتی قابل اتصال و جداشدن باشد. همچنین به دلیل استفاده کردن از الیاف کربن در ساخت آن، استحکام لازم و کافی را نیز داراست. اما کوروت زرد رنگی که از آن یاد کردیم دارای سقفی شیشه‌ای و ثابت است. هنگامی که درون این خودرو می نشینیم به خوبی می‌توان تلفیق اسپرت بودن و لوکس بودن این خودرو را مشاهده کرد، به گفته طراحان این نسل از کوروت، طعم لوکس بودن را می‌توان با این خودرو چشید. به گونه‌ای که می‌توان این موضوع را با محصولات برندهای آلمانی نظیر پورشه و بنز مقایسه کرد. کوروت C7 از کاپوت فیبرکربن و سقف صلب یک تکه جداشونده بهره می برد. دریچه های هوا، درها و یک چهارم انتهایی بدنه از کامپوزیت ساخته می شوند. پنل کف بدنه از "کربن – نانو" ساخته شده و از فریم آلومینیومی هیدروفرم شده بهره می برد که باعث شده تا چرخ ها در راستای طول و عرضی به میزان یک اینچ از یکدیگر فاصله بگیرند.

ظاهر تهاجمی و اسپرت C7 یکی از دلایلی است که هر شخص را به سوی این خودرو می‌کشاند، حتی اگر علاقه‌ای به خودرو نداشته باشد. در نمای جلو کاپوت بلند و کشیده‌ای که از جنس فیبر کربن است دریچه ورودی هوایی را روی خود دارد که بیش از هرچیز چهره‌ای خشن و تهاجمی را برای آن رقم زده است. چراغ‌های بزرگی که با نواری از LED دی‌لایت در قسمت پایین مزین شده‌اند در طرفین قرارگرفته و با رنگ مشکی پس‌زمینه تضاد چشم‌نوازی را با رنگ بدنه ایجاد کرده است علاوه‌بر این ظاهری اسپر‌ت‌تر را پدید آورده است. دریچه ورودی هوایی که در قسمت جلوی خودرو و در زیر سپر تعبیه شده، وظیفه هدایت جریان هوا به سمت موتور به منظور کاهش دمای آن طراحی شده‌است. همچنین دریچه دیگری در طرفین و روی گلگیرها وجود دارد که برای خنک کردن سیستم ترمز و همچنین ایجاد آیرودینامیک بهتر قرار دارد. نمای جانبی به خوبی نمایانگر طراحی تهاجمی و اسپرت کوروت است. نکته جالبی که در نمای جانبی به چشم می‌خورد، دستگیره منحصر به فردی است که به صورت پنهان و در حفره‌ای جای گرفته تا طراحی سیال و روان را درهم نریزد. رینگ‌های پنج‌پر آلومینیومی مشکی رنگ یکی دیگر از جذابیت‌های C7 را بوجود آورده است. همچنین کالیپرهای ترمز قرمز رنگ در میان پره‌های مشکی رینگ بسیار جلوه می‌کنند. اما داستان به یکباره در نمای عقب کوروت عوض می‌شود و دیگر خبری از طراحی خیره‌کننده نیست. سپر بزرگ و نسبتا ساده که قسمتی از آن با دیفیوزر مشکی رنگ پر شده است، نمای پشتی را بسیار ساده نشان می‌دهد. اما بازهم با این‌حال وچود چهار خروجی اگزوز در وسط سپر حس و حال یک سوپراسپرت را القا می‌کند. لوگوی بزرگ شورولت در قسمت میانی بیش از هر چیز دیگری خود نمایی می‌کند. . نکته‌ای در این میان وجود دارد، این است که کوروت سفید رنگ به دلیل اینکه نسخه فول آپشن بوده، تغییرات اندکی نسبت به دو خودروی دیگر دارد که می‌توان به رینگ‌های مشکی رنگ پنج پره ی دوبل، آینه‌های جانبی از جنس فیبرکربن دارای راهنما، چراغ‌شور چراغ جلو و همچنین اسپویلر فیبرکربن اشاره کرد. با این حال بازهم نمی‌توان گفت که دو کوروت دیگر نسبت به مدل فول چیزی در ظاهر کم داشتند زیرا این خودرو به خودی خود آن‌قدر جذاب و گیراست که تفاوت در جزئیات آن قدر هم به چشم نمی‌آید.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

همان‌طور که از یک سوپراسپرت انتظار می‌رود، درون سینه کوروت نیز یک قلب تپنده و قدر‌مند وجود دارد که منتظر فرمان گرفتن از سوی راننده بوده تا حداکثر قدرت خود را در اختیارش قرار دهد. این پیشرانه متشکل از یک بلوک هشت سیلندر V شکل جنرال موتورز با حجم 6.2 لیتر است. با توجه به نوع موتور حداکثر توان تولید شده توسط آن 455 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن 620 نیوتن بر متر است که این نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های محرک عقب انتقال می‌یابد. هنگامی که درون کابین کوروت نشسته‌اید به تنها چیزی که فکر می‌کنید، سرعت و شتاب است. با زدن دکمه استارت پیشرانه غرشی از نهاد موتور برخاسته که حس هیجان را در شما دوچندان می‌کند صدایی که بیش از هرچیز قدرت یک خودروی آمریکایی به رخ می‌کشد. با قرار دادن اهرم دنده روی حالت D و فشار دادن پدال گاز، بلافاصله قدرت موتور را می‌توانید لمس کنید زیرا بر اثر شتاب زیاد احساس فرو رفتن به درون صندلی می‌کنید. اگر سیستم خودرو روی حالت اسپرت باشد با نگه‌داشتن پدال گاز لاستیک‌های عقب شروع به‌ هرزگردی کرده که این وضعیت تا چند لحظه پس از حرکت هم نیز ادامه خواهد داشت. همین موضوع باعث می‌شود اگر توانایی کنترل چنین خودرویی را نداشته باشید دچار آسیب شده و هدایت خودرو از دستتان خارج شود.‌ یکی از نکات قابل توجه در کوروت این است که هر لحظه که بخواهید می‌تواند به دستور شما عمل کند و توانایی‌های خود را در اختیارتان قرار دهد، به‌طور مثال برای رانندگی در شهر بسیار آرام و متین عمل می کند اما به محض اینکه پدال گاز را فشار دهید به سرعت واکنش نشان داده و شتاب می‌گیرد. شتاب صفر تا 100 این سوپراسپرت از سوی کمپانی مادر 3.8 ثانیه اعلام شده است که در بررسی‌های انجام شده توسط تیم فنی ما، عدد 4 ثانیه ثبت شده است که با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره کیش و همچنین سوخت نامرغوب موجود در کیش عدد قابل قبولی به‌نظر می‌رسد. نشان‌گر مصرف سوختی که در صفحه نمایشگر قرار دارد، میانگین مصرف سوخت 11.8 را نشان می‌دهد که این عدد در شهر به حدود 14 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه اساسا خودروهای اسپرت دارای سیستم تعلیق سخت و خشک می‌باشند اما شورولت کوروت همانند خودروهای هم‌وطنش دارای سواری نرم و لذت‌بخشی است. دید کم از نکات منفی سوپراسپرت‌ها بوده که البته با توجه به فرم کلی بدنه و طرح آیرودینامیک خودرو تا حدودی توجیح پذیر است اما با این حال به دلیل بزرگ بودن ابعاد کلی خودرو، کنترل کردن آن تا حدودی دشوار است.

در پایان می‌توان گفت شورولت کوروت سوپراسپرتی جذاب و زیباست که با چهره خشن و درهم تنیده‌اش دل هر جوان عشق ماشین را می‌رباید. در انتها از عارف سامانی، نوید نگارنده و وحید مولایی مالکان محترم هر سه خودرو جهت هماهنگی و تهیه گزارش سپاس‌گزاریم.

مشخصات فني
مدلشورولت کوروت استینگری
پيشرانه8 سیلندر وی شکل
حجم موتور6.2 لیتر
حداکثر قدرت455 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور620 نیوتون متر در 4600 دور بر دقیقه
شتاب رسمي3.8 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي11.8 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1518 کیلوگرم

31 عکس

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/10/23
چندتا کلیپ ازش میزاشتین اینایی ک نوشتینو خودمون میدونستیم!
1395/10/23
ایول خودروبانک دمت گرم گل کاشتی واقعا ، خیلی وقته منتظر بررسی کوروت بودم عاشق این ماشینم حتی اینو بالاتر از خیلی از سوپر کارهایه دیگه مثل جی تی آر میدونم تازه قیمتشم خیلی خیلی پایینه نسبت به رقباش
1395/10/23
گزارش خیلی خوب و هیجان انگیزی بود ولی ای کاش بجای استفاده از " / " از " . " استفاده بشه که اعداد جابجا دیده نشه
1395/10/23
عالیه.فقط تنها چیزی که جالب نیست طراحی فرمونشه.اگه فرمونشو یکم جالب بسازن عالی میشه.
خودرو بانک چرا تو متن اعدادی که ممیز دارن اشتباه میفتن؟مشکل از منه؟ چون مصرفو 8.11 زده یا شتابو 8،3 ولی تو بخش آخر تو مشخصات فنی درست نشون میده
1395/10/23
سلام و خسته نباشید. اگر امکانش هست کمی بیشتر به خودروهای مناطق آزاد و نقد و بررسی این خودروها بپردازید.
1395/10/23
جالب بود
1395/10/23
ماشین فوق العاده ایه همه چیز رو یکجا داره ...اصالت...کیفیت ساخت...موتور عالی
1395/10/23
واي خداي من.فوق العادس.من وحشتناك عاشق شورولت كوروت هستم.يه سوالي دارم ربطي به اين مطلب نداره ولي خوشحال ميشم خودروبانك عزيز جوابم رو بدي.پورشه 718 كيمن و كيمن S كي وارد ايران ميشه و پلاك ميشه؟
1395/10/24
مسولین محترم کشور بفرمایند که طبقه بندی یک کشور به دو منطقه یکی
منطقه آزاد که در آن خودروی روز و ایمنی وباکیفیت به قیمت جهانی عرضه
میشود و دیگری منطقه ای که در آن خودروهای سی سال پیش
دنیا با کیفیت و ایمنی فاجعه تحویل مردم میشود کجای دنیا
چنین روالی در اداره مملکت وجود دارد!!؟
1395/10/24
آقا یه سوال
اگه C7 میشه این که ۴۵۵ اسب بخاره
پس اون کدوم مدله که ۶۵۰ اسب بخاره و صفر تا صدش ۲.۹ است؟



اون چرا کلا تو مقایسه ها نیستش؟
با تشکر
1395/10/24
اون Z06 هست و شتابش 3.4 هست نه 2.9 و از اون مدل تو کشور نداریم
1395/11/24
عزیزم اون مدل ZR-1 ,650 اسب بخار است
1396/5/30
اون z06 هست زد ار وان 638 اسب هست البته نسل ششم رو میگم نسل جدیدشم هنوز رونمایی نشده و z06 شتابش کمتر از 3 هست تو خود سایت شورولت امریکا هم هست حدود 2/95
1395/10/25
اسپرتیج من (یا همه) تو شهر 15 میسوزونه، این مصرفش 11 هست!!!
فرقشون اینه، اونم بعد یه مدت به 100 تا میرسه :) اینم تو 3 ثانیه
1395/10/25
ببخشید عزیزم اسپورتیج شما از کدوم مدل اسپرتیج هاست که ۱۵ میسوزونه؟؟...تا اونجایی که من میدونم هیچ اسپورتیجی تو شهر بیشتر از ۱۰ یا ۱۱ نمیسوزونه!!!
احتمالا ماشین شما خرابه!
در ضمن بنده یه سوناتا دارم که موتورش با اسپورتیج زیاد فرقی نداره ولی تو شهر زیر ۱۰ و ۹.۵ می سوزونه!
نکته آخر؛ مصرف کوروت واقعا زیاد نیست...پراید هم با یک موتور ۶۰ اسب بخاری توی شهر حدود ۷ و ۸ می سوزونه!
1395/10/25
خودرو بانک عزیز من مدت هاست که دارم انتظار برسی بی ام و x4 رو می کشم.خیلی وقت که منتظرم و فکر می کردم که بالاخره یه روزی برسی می کنید.خواهش می کنم برسی بکنید.
1395/11/2
اگه 4 ثانیه زده باشید حتما فیلم میزاشتید
1395/11/3
عالی بود کاشکی با فیلم بود کوروت بهترین بهترین هااست مرسی خودرو بانک
1399/1/31
کامارو ZL1 با ۱۰۰۰ اسب بخاره. کجایی داداش. کوروت یه پله پایین تر از کامارو هست
1397/8/5
این ماشین و یا ماشین های سوپر اسپرت دیگرو میشه پلاک ملی کرد و تو شهر باهاشون تردد کرد یا امکانش وجود نداره؟؟
1397/8/6
این ماشین و یا ماشین های سوپر اسپورت دیگرو میشه پلاک ملی کرد و باهاشون تو شهر تردد کرد؟
1400/3/9
سلام قيمت اورندش چه قيمته الان ؟
1402/3/27
خودرو بانک عشقه