موضوعات داغ

اصیل زادگانی که اصیل نیستند!

عکس مطلب اول
بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای اینکه پاسخگوی بازار فروش خود در سطح جهانی باشند، عمدتا محصولاتشان را در کشورهای دیگر و در سایت‌های تولیدی مجزا به تولید می‌رسانند، در حالی که همه ماها فکر می‌کنیم ماشین‌هایی که سوار می‌شویم، در اصل تولید همان کشوری هستند که نام و برند تجاری یک خودروساز در آن واقع شده است. به طور مثال تویوتا در اکثر کشورهای جهان شرکت‌های تولیدی دارد، یا مثلا فیات 500 که به عنوان یک خودروی ایتالیایی شناخته می‌شود، اما مراحل ساخت آن در کشور لهستان و یا مکزیک انجام می‌شود، و یا حتی خودروی جیپ رنگید که شرکت سازنده آن به عنوان یک سمبل تمام آمریکایی شناخته می‌شود، نه در آمریکا بلکه در کشور ایتالیا تولید می‌شود. حتی برخی از محصولات لوکس مرسدس بنز و BMW هم در جنوب ایالات متحده آمریکا تولید شده و به بازار سایر کشورها ارسال می‌شوند.
همانطور که گفتیم، عموم شرکت‌های بزرگ خودروسازی که بازار فروش گسترده در سطح جهانی دارند به این کار مشغولند تا پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند، پس در این بین می‌ماند شرکت‌هایی که به تولید خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت می‌پردازند و بازار فروش نسبتا محدودتری دارند و می‌توان به اصالت آن‌ها مطمئن بود. مثل فراری که در ایتالیا ساخته می‌شود، مثل پورشه در آلمان، مثل کونیخ زگ در سوئد و یا حتی مکلارن که در انگلستان تولید می‌شود، ولی خب باید حقیقت را گفت که حتی شرکت‌های تولید کننده اتومبیل‌های اسپرت و سوپر اسپرت هم محصولات خود را در کشورهای دیگر تولید می‌کنند. به همین دلیل می‌خواهیم در ادامه چند نمونه از خودروهای معروف جهان را معرفی کنیم که نه در کشور مادر، بلکه در کشوری دیگر تولید می‌شوند.

فورد GT

- فورد GT
شاید کمی عجیب باشد که تنها خودروی سوپر اسپرت فورد در کشوری غیر از آمریکا تولید شود، ولی این موضوع واقعیت دارد و تنها مونتاژ نهایی فورد GT در کشور آمریکا صورت می‌گیرد، در حالی که تولید این خودرو در کشور کانادا و مستقر در مارکهام، انتاریو واقع در حومه تورنتو صورت می‌گیرد.

آکورا NSX

- آکورا NSX
هر دو خودروی آکورا NSX و هوندا NSX که در اصل نام تجاری ژاپنی دارند و انتظار می‌رود که در کشور ژاپن هم تولید شده باشد. اما هوندا به عنوان کمپانی مادر آکورا تصمیم گرفته است که تولید خودروی اسپرت خود با نام تجاری "آکورا NSX" را در شهر اوهایو، ایالات متحده آمریکا دنبال کند.

استون مارتین رپید

- استون مارتین رپید
تنها خودروی لوکس و چهار درب استون مارتین که به عنوان یک برند انگلستانی بسیار بر روی کشورش و اصالتشان هم تعصب دارند، برخلاف سایر بردارانش که در شرکت اصلی استون مارتین واقع در "وارویک‌شر" تولید می‌شوند، مراحل تولید و مونتاژ آن از سال 2012 میلادی به شهر گِراز اتریش منتقل شده است تا از اصالت آن تنها نام و نشان تجاری‌اش باقی مانده باشد.

مرسدس بنز SLR مکلارن

- مرسدس بنز SLR مکلارن
مرسدس بنز SLR مکلارن، پرچم دار دو نسل قبل مرسدس بنز که بعد از آن مرسدس بنز SLS AMG روی کار آمد و حالا هم بجای SLS خودروی AMG GT روی کار آمده است، به عنوان یک خودروی اسپرت و اصیل آلمانی شناخته میشود، در حالی که این خودرو تنها نشان آلمانی مرسدس بنز را بر پیشانی خود داشت و مراحل طراحی و تولید آن در مرکز فن آوری مکلارن واقع در "وودکینگ" انگلستان دنبال می‌شد.
در آخر باید گفت که محصولات نام برده شده تنها گوشه‌ای از سیاست‌های شرکتشان هستند و محصولات دیگری هم وجود دارند که یا از پلتفرم‌های شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند و یا بخشی از تار و پود بدنشان در کشوری دیگر تولید و مونتاژ می‌شود.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/10/9
نگفتی که خیلی از بنزها و ولوو ها و بی ام دبلیو ها توی کشور برادر چین تولید میشه و خیلی ها با افتخار سوار این چینی های اصیل میشن
1395/10/10
كاش وقتي آدم يه چيزي رو نمي دونه نظر نده. به نظرت BMW هايي كه توي چين مونتاژ مي شن، فرقي با BMW هايي كه تو آلمان مونتاژ مي شن دارن ؟؟ يا بنز يا ولوو يا ...
اون كارخانه هايي كه اين ماشين ها رو در چين مونتاژ مي كنند، كاملا زير نظر شركت مادر قرار دارند و اين باعث مي شه كه اوني كه تو چين توليد مي شه هيچ فرقي با اوني كه تو آلمان توليد مي شه نداشته باشه.
1395/10/9
واقعا چقدر مهمه که برندهای معتبری که مثال زدید کجا تولید میشن؟؟؟
1395/10/9
بی ام و چینی ! بنز چینی !...
رهگذر نظر نده دیگه فقط بروو :))
1395/10/9
چیزی که در کیفیت نهایی یک خودرو تاثیر گذاره، کیفیت طراحی و مهندسی اون محصوله که تماما توسط خود اون شرکت انجام میشه. همچنین تمامی استانداردهای طراحی توسط کشور مادر تعریف میشه. در بحث کیفیت مونتاژ هم باید عرض کنم که تمامی سایتهای تولید یک خودروساز جهانی سیستم کنترل کیفیت یکسانی دارن که باعث میشه در نهایت کیفیت خودروها در تمام سایتهای تولیدی یکسان باشه!