موضوعات داغ

تغییر در قانون واردات خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: به‌دنبال تحولات صورت گرفته در مقررات واردات خودرو به کشور، هیات‌وزیران هفته گذشته با ممنوعیت ورود خودروهایی که زمان ساخت آنها بیش از یکسال باشد، موافقت کرد. بنابر مصوبه هیات‌وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت به‌منظور فراهم کردن سازوکار هماهنگ و کارآمد برای کنترل کالاهای باکیفیت و همچنین جلوگیری از واردات خودروهای سواری مستعمل، با ممنوعیت ثبت سفارش و ورود خودروی نو که از زمان ساخت آن بیش از یک سال گذشته باشد، موافقت کرد. براساس این مصوبه از این پس تنها خودروهایی اجازه ورود به کشور را خواهند داشت که تولید همان سال باشند. بنا به ماده 7 آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه مورخ 10 تیرماه 1382، ورود انواع خودروهای سواری به کشور که تاریخ تولید آنها بیش از یکسال گذشته باشد، ممنوع بود. با وجود این هیات‌وزیران به درخواست وزارت صنعت در تاریخ 15 بهمن‌ماه 1390 طی اصلاحیه‌ای مدت زمان مذکور را به 3 سال تغییر داد این در شرایطی است که حالا بعد از 5 سال بار دیگر هیات‌وزیران به اصلاح این ماده از آئین‌نامه واردات خودروهای سواری به کشور پرداخته است.
آنگونه که به‌نظر می‌رسد تغییر در این ماده به شرایط کنونی کشور یعنی دوره پساتحریم ارتباط مستقیم دارد؛ به‌نحوی‌که وزارت صنعت به‌دنبال تغییر و تحولاتی که در حوزه واردات خودرو ایجاد کرده قصد دارد ورود خودرو به کشور براساس استانداردهای روز جهان صورت بگیرد. در این زمینه اما فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند که محدودسازی عمر خودروها در راستای کاهش واردات خودرو به کشور صورت گرفته که این موضوع اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودروهای خارجی دارد. وی می‌گوید: قبل از اعلام این مصوبه، بسیاری از تامین‌کنندگان خودروهای وارداتی می‌توانستند خرید با قیمت مناسبی از خودروهای مدل 2016 در سال جدید داشته باشند که این موضوع به همان نسبت در قیمت فروش خودرو در بازار کشور اثر داشت. اما با ابلاغ این مصوبه در حال حاضر تنها خودروهای مدل 2017 اجازه ورود به کشور را دارند که قطعا قیمت آنها نیز بیشتر است.اظهارات رئیس انجمن واردکنندگان در شرایطی است که یکی از دست اندرکاران واردات خودرو نیز عنوان می‌کند برخی واردکنندگان خودروهای دوسال پیش را با قیمت مناسبی خریداری می‌کردند این در حالی است که همان خودرو را با قیمت بالاتری در بازار داخل به فروش می‌رساندند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/10/25
به نظرم مصوبه بسیار احمقانه ای است. اگر وزارت صنعت این محدودیت رو گذاشته که فقط واردات از شرکت مبدا و با ارایه لیست قیمت مصوب صورت پذیرد، دیگر چکار دارد که وارد کننده خودروی چه سالی را وارد کشور می کند. شاید شرکت سازنده بنا به دلایلی آپشن های مناسبی برای خودروی مدل قبل خود پیشنهاد دهد. اگر می خواست که وارد کننده محصول سال قبل را با قیمت گزاف به مردنم نیاندازد بهتر بود وارد کننده را ملزم به درج سال ساخت خودرو در برگه سبز گمرکی و یا فرم ثبت سفارش می کرد. نه اینکه این محدودیت احمقانه را بگذارد...
1395/10/25
حسن مچکریم......تو شهر هم با ایرباس می چرخیم... ممنون که مجبورمون می کنی این آشغالهای داخل رو بخریم...... جمعیت باید یه جوری کم بشه.... این سیاستها به ذهن شیطون هم نمی رسه
1395/10/25
خدا لعنتشون کنه با این تصمیمهای خلق الساعشون که به جز ضرر برای مردم چیزی به همراه نداره....
1395/10/25
دوستان به خدا اگه کاری نکنیم دیگه حتی باتعرفه۱۲۰درصد هم واردات نخواهد شد
بابام یه یکسال دندون روجیگر بذارین ماشین صفر چه داخلی چه خارجی نخرین مشکل حل میشه.
دیگه پولی هم نیست بخان وام بدن خواهش میکنم صبر کنید😢
1395/10/25
اتفاقا خیلی هم خوبه.برا این واسطه گرایی که مدل دو سال پیش رو به قیمت روز میدادن بد شد.همه نفع و استفادش برا وارد کنندگان بود .نه برا مردم.
1395/10/26
دیگه راهی نمونده که نرن!! به هر دری میزنن تا وارداتی ها گرون تر و بازار خودشون پر رونق تر بشه…. چرا مردم ایران نباید ماشین های روز دنیا رو سوار بشن!!!!