موضوعات داغ

خودروی چینی بخریم یا کار کرده‌ی کره ای و ژاپنی؟

عکس نویسنده
علی مصطفویان
نویسنده
عکس مطلب اول
از دیرباز عقیده‌ اکثر مردم ایران، خرید خودروی صفر بوده است. در این مقاله به معایب و محاسن خرید خودروهای صفر چینی و کارکرده کره‌ای و ژاپنی و ... در بازه قیمتی صفر تا صد میلیون تومان می‌پردازیم.
در آشفته بازار کاهش تولید خودروسازان وطنی و البته کاهش روابط بدلیل تحریم‌ها، پای خودروسازان چینی بیش از گذشته به کشورمان باز شد و خودروسازان ایرانی نیز حتی تن به این همکاری داده‌اند. با قدری واقع‌نگری و عدم جانب‌داری یکطرفه نسبت به خودروهای چینی، باید اذعان کرد که در این چند سال پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند ولی شاید هنوز هم کافی به نظر نمی‌رسد. اما گستردگی عملکرد این خودروها تا جایی است که با کمی دقت می‌توانیم خودروهای چینی را در هر سگمنت بازار زیر 100 میلیونی کشور مشاهده کنید. محصولات چینی از نظر کیفیت در شرایط نسبتاً قابل قبولی هستند ولی این واقعیت غیرقابل انکار است که هنوز حتی با کره‌ای‌ها فاصله محسوسی دارند.
در بازه زیر 50 میلیون تومان خودروهایی نظیر ام‌وی‌ام 110، ام‌وی‌ام 315 و ام‌وی‌ام 520 با رقبای داخلی رقابت می‌کنند و به گفته بعضی مالکان در این بازه اگرچه از نظر کیفیتی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند اما کماکان باید آن‌ها را هم رده خودروهای داخلی بدانیم.
اما در بازه 50 تا 100 میلیون به دلیل نبود هیچ‌کدام از محصولات داخلی می‌توان با خودروهای کارکرده وارداتی قیاس شوند. در این بازه خودروهای چینی از کیفیت مناسب‌تری برخودار هستند و محصولات مختلفی را در سگمنت‌های گوناگون روانه بازار کرده‌اند.
در این بازه شرکت‌های متفاوت چینی نظیر ام‌وی‌ام، چری، لیفان، فاو، جک، چانگان، هایما، چانگان و ... می‌باشند که به لطف عرضه خوب، قیمت مناسب و سطح امکانات خوب، مورد استقبال مردم نیز قرار گرفتند. از نظر مشخصات البته بر روی کاغذ از اعداد و ارقام خوبی برخودار هستند اما در واقعیت آنچنان که باید جلوه نمی‌کنند. ماشین‌های چینی از آپشن‌های خوب و متفاوتی برخوردار هستند که خریدار را ترغیب به خرید می‌کنند اما در دنیای طراحی صنعتی هیچ وقت نباید کیفیت، فدای امکانات جانبی شود.
خودرو‌های چینی موجود در بازار کشور قیمت مناسب و ظاهر جذابی نسبت به خودروهای داخلی دارند و صد البته از شرایط فروش بسیار خوب و متنوعی در بازار ایران برخوردار هستند که به افزایش فروش آنها کمک شایانی کرده است.
اما در بین مردم موضوعی همیشه مورد مناقشه قرار می‌گیرد که اگر قرار است فلان ماشین چینی را به فلان قیمت بخریم می‌توانیم به سراغ خودروهای دست دوم بازار نیز برویم. بحث اینجاست که اگر قرار به دست دوم باشد شما باید به صورت نقدی خریداری کنید که اگر این امر را فاکتور نماییم، می‌توان گفت گزینه‌های مناسبی در این بازه وجود دارد که عموم آن‌ها کره‌ای‌ها و یا حتی ژاپنی‌های خوشنام می‌باشند و تعداد کمی هم گزینه‌های آلمانی به چشم می‌خورد.
پیشنهاد ما این است که به سراغ آلمانی نروید(!) چون با این حدود قیمت با خودروهایی با سال ساخت بالا و کارکرد بالا نصیبتان می‌شود که از هزینه‌ی نگهداری بالایی برخوردار هستند و باید حوصله زیاد و جیب پر پولی برای نگهداری آنها داشته باشید(!) ولی خودروهای کره‌ای و ژاپنی به خصوص خودرو های ژاپنی از استهلاک کمتری برخوردار هستند و شاید دردسر خرید نمونه‌های دست دوم آنها کمتر باشد.
در ای بازه قیمتی می‌توان به خودروهایی نظیر تویوتا کمری مدل 2005 تا 2010، مزدا 3 مدل 82 تا 92، هیوندای آزرا مدل 2007 تا 2009، هیوندای سوناتا مدل 2006 تا 2010 و یا حتی هیوندای سانتافه‌های زیر مدل 2009 را خریداری کرد که در صورت مناسب بودن شرایط خودرو، گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسند.
محدوده‌ی مدل‌های ارائه شده با احتساب سلامت فنی و ظاهری مناسب برای شما معرفی شده است. درباره‌ هزینه نگهداری خودروهای کارکرده ذکر شده، به دلیل فراوانی لوازم و تعمیرکار از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشند و تنها برند مزدا با وجود کیفیت سواری و ظاهری، کمی از هزینه‌های بالایی در قطعات جانبی برخوردار است به طور مثال یک جفت کمک فنر برای مدل‌های 86 تا 89 حدود 800 هزار تومان یا چراغ‌های جلو در مدل‌های نیو فیس حدود 6 میلیون تومان می‌باشند.
در برندهای کره‌ای با وجود همه امکانات مناسب ولی در دراز مدت و در بعضی موارد دارای هزینه‌های نسبتاً بالایی می‌باشند اما با وجود فراوانی خدمات در سراسر کشور با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوید.
توصیه ما به خوانندگان خودروبانک این است که اگر با خودروهای کارکرده کنار می آیید، قبل از خرید خودروی چینی صفر کیلومتر، شاید بد نباشد که نیم‌نگاهی هم به بازار دست دوم داشته باشید و گزینه‌های موجود و در دسترس را از نظر کارکرد و سلامت بررسی کنید که در مواردی در این بازه قیمتی، و صد البته با توجه به فاکتورهایی که برای خریدار اهمیت دارند، خرید یک خودرو دست دوم مناسب از نظر شرایط و وضعیت، انتخابی معقول‌تر به نظر می‌رسد.

نظرات کاربران

38 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/11/24
به نظر من بهترین گزینه دست دوم ماکسیماست! البته اگر مصرف سوخت مهم نباشه!
1395/11/24
با سلام . با توجه به روند رو به رشد صنعت اتومبیل سازی چین و نحوه فروش محصولاتش در ایران . احتمالا بازار فروش50 تا 100 میلیون تومان در اختیار خواهد گرفت . لذا برند های اروپایی حتی رنو توان رقابت را در طولانی مدت نخواهد داشت . بنظر من بازار ایران بیشتر به امکانات و نحوه فروش توجه دارند تا به برند . نمونه بارز ان فروش ناموفق رنو است حتی با شرایط فروش جدیدبا وام بدون کارمزد.....
1395/11/24
خودروی سدان مزدا 3
خودروی شاسی بلند ASX
1395/11/24
باسلام چرا انقدر اصرار دارید که کالای چینی رو بی کیفیت نشون بدید.در حالیکه واقعیت رو هم میدونیم خودروهای چینی از لحاظ اپشن و کیفیت و رانندگی از بازارهای داخلی خیلی بهتر هستند.من خودم مدل ولکس 91دارم وتمام خودروهای ایرانخودرو داشتم ولی بلحاظ کیفیت قطعات مصرف استهلاک و کیفیت رانندگی و دوام کاری دستگاه یکی از باکیفیت ترین ماشینهای چینی است ولی متاسفانه برغم تبلیغات ضعیف و بیهوده برخی عوامل متسفانه منجر به از دور خارج شدن محصول مورد نظر هستیم.متاسفم و فقط متاسفم برای
1395/11/24
منم تعریف کیفیت بالا و استهلاک پایین ولکس سی30 رو شنیده بودم.حیف که همچین ماشین های باکیفیت چینی مثه گریت وال و جیلی خبری ازشون نیست و از بازار رفتن.بعد کمپانی های که کیفیت پایینشون مسلم تبدیل می شن به پرفروش ترین ها.
1395/11/25
موافقم
1395/11/25
نمیدونم چرا اسمی از برلیانس نبود. با این فرض که در بازه 50 تا 75 میلیون یکی از بهترین هاست و در صدر جدوله. کلا تو گزارشی هم که از برلیانس تو سایت گذاشته بودین با این ماشین زیاد حال نمی کردین. نمیدونم شاید سیبیلتون و چرب نکردن. من با برلیانس تو 1 سال 50000 کیلومتر راه رفتم. عالی بوده. حد اقل از وطنی های مورد علاقه شماها بهتر که چی بگو قابل مقایسه نیست.
1395/11/24
من که حتی یه چینی دست دوم را به خودروی وطنی ترجیح میدم چه برسه به کره ای یا ژاپنی
1395/11/24
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1395/11/24
در بازه 50 الی 100 میلیون ویتارا و سراتو هست
1395/11/24
به نظر من سوزوکی گرند ویتارا گزینه بسیار ایده الی است
1395/11/30
دوست عزیز
ویتارا گزینه ی خوبی هست
اما به دلیل توفق تولید(همانند خیلی محصولات دیگر) مشکل پیدا کردن قطعه داره
یکی از آشناهامون یه ویتارا خریده و قطعه ای از بخاری مشکل داشت.چون ما شهرستان هستیم قطعه رو پیدا نکرد و رفت شهر دیگه.اونجام با هزار بدبختی یه استوک پیدا کرد و آورد نصب کردن.یه ماه استفاده کرد و دوباره همون قطعه ایراد پیدا کرد که بخاطر همون ماشین رو فروخت.و دیگری که بخاطر تصادف و واژگونی خیلی از لوازم بدنه و تزیئنات رو نمی تونه پیدا کنه.حتی دوستی تویوتا داشت و بخاطر آینه بغل ها سه ماه در گیر بود.
خودم از سال 93 - JAC J5 دنده ای دارم و واقعاً راضی هستم.
متاسفانه در بازار 50-تا 60 و حتی 65 هیچ ماشینی پیدا نمیشه و تنها گزینه های روی میز چینی هست.
ضمن اینکه کاندیدای کارکرده های کره ای و ژاپنی رو حداقل با کارکرد بین 100 تا 200 هزار و طول عمر 8 تا 10 سال باید در نظر داشت.

من توصیه ی خودمو با یه ضرب المثل مطرح میکنم.امیدوارم کسی ناراحت نشه

به نظرِ من ..... (خَــــرِ سالم بهتر از اَســبِ لَنگ و شَــل ) هست
1395/11/24
ممنون از مقاله خوبتون ولی میتونست جامع تر باشه
باز هم تشکر دوستانه خودرو بانک
1395/11/24
سلام
حق با آقای صادقی هست منم ولکس دارم الان یک ساله سوارم شدیدا راضی ام قابل مقایسه با ماشینهای ایرانی نیست
1395/11/25
بیشتر ایرانی ها درست شدنی نیستن فقط میرن دنبال اجناس بی کیفیت چین از اون برنج مصنوعی -گوشت مصنوعی -تخم مرغ مصنوعی درست میکنه دنیا رو نابود کرده اگر قبول ندارید یه سر بزنید به آپارات خودتون ببینید .به نظر من ماشین ژاپنی یا کره ای 20 سال پیش از ماشین صفر چینی بهتره .حتی من شنیدم اگر دست به فرمان ماشین چینی زدید هنگام غذا خوردن دست هامون رو باید با صابون بشوریم مثال میزنم اون فرمان ماشین با سرنگ های استفاده شده بیمارستان و .... درست میشه به نظر من هرکسی که ایران عزیز رو دوست داره به فکر باشیم جنس چینی نخریم.
1395/11/25
احتمالا آقای صادقی خودش وارد کننده اجناس چینی هست که از آشغالای چینی تعریف میکنه سال گذشته رفتم بازار یه پیج گوشتی چینی دیدم 1000 تومان یکی دیگه دیدم شبیه اون از نظر ظاهری فرقی نداشتن قیمتش 40000 تومان گفتم مگه مریضم 40000 تومان پول بدم جفتش از فلز درست شده 1000 تومانی چینی رو خریدم نه تنها برام کاری انجام نداد بلکه میز کارم رو هم خراب کرد سر پیچ گوشتی خورد شد .
1395/11/26
روتو برم حضرت عباسی
1000تومان دادی انتظار کیفیت هم داری؟؟؟
1395/11/25
سلام، من از سال 91 تا حالا خودروی ولیکس c30 رو دارم و انصافا" به دور از هر گونه تعصب باید بگم تو رنج قیمتی خودش و در مقایسه با سایر کاندیداها یکی از بهترین هاست. نرمی و کیفیت سواری خوب، اتاق به صدا، استهلاک کم، موتور کم مصرف از جمله مزیت هاست. ولی متآسفانه همانطور که دوستمون گفت برند گریت وال که جزو برندهای تاپ چین هست آنطور که باید در ایران مطرح نشد. تو ایران ظاهرا" پارامترهای مطرح شدن و استقبال از برندها با دنیا متفاوته.
1395/11/25
با سلام. به نظر من بعضی چینی ها واقعا کیفیت خوبی دارن و نمیشه ابدا با ایرانی ها قیاس کرد. مثلا جک s5 یا لیفان 820 یا چری تیگو5 یا خیلی دیگه از چینی ها. به هرحال همه میدونن ژاپنی کیفیتش بالاتره ولی هیچ ضمانتی نیست که ماشین دست دومی که شما خریدید، فردا روز گیربکسش نیاز به تعمیر نداشته باشه. در حالت معقول، اگه مثلا یه تویوتا کمری خرج موتور گیربکس رو دستت بذاره باید یه 20 تومنی خرج کنی و این ینی بی صرف بودن از نظر اقتصادی. البته اگه شانس بیاریم و ماشین سالم باشه که واقعا کیفیت تویوتا عالیه.
به شخصه ترجیح میدم گارانتی 5 ساله بعضی ماشینای چینی رو به عنوان پشتوانه داشته باشم و خیالم از این نظرا راحت باشه. ضمن اینکه کیفیت چینی ها واقعا خوب شده.
1395/11/25
خريد ماشين چيني واقعا درست نيست چون فقط قيافه دارن ..نه اصالت دارن نه کيفيت من خودم داشتم که دارم ميگم وقتي از پشت يه ماشين چيني پشت يه برند با اصالت بشينيد اون وقت ميفهميد که لذت رانندگي چقدر فرق ميکنه ....بخدا با همين قيمت ميشه ماشين خوبه کره اي يا فرانسوي خريد فقط بايد يکم بيشتر به کيفيت و رانندگي اهميت بديد تا اپشن
1396/3/10
من لیفان 820 داشتم و الان ی مدت حدودا یکسال هست دنباله تویوتا یاریس صندوقدار کارکرده هستم منتها اونها هم متاسفانه مشکل دارن
1401/4/11
من ی هیوندا ورنا داستم الان ی mvm315 اسپرت اکسلنت خریدم از هر نظر راضیم. الان دیگه کل دنیا فهمیده ما ایرانیا هنوز اندرخم ی کوچه ایم
1395/11/25
به نظر من اختلاف بین خودروهای چینی با خودروهای کره ای و ژاپنی از نظر کیفیت ، تکنولوژی و مهندسی نهایتاً ده ساله. حتی در برخی موارد اختلاف از ده سال هم کمتره. مثلاً برخی از خودروهای چینی از گیربکسهای دوکلاچه استفاده میکنند که تکنولوژی روزی هست. پس اساساً رفتن به سراغ نسخه های کارکرده کره ای و ژاپنی مثلاً 2007 و 2008 از اساس مردوده. ضمن اینکه این نسخه ها بعیده در یک استفاده معقول کمتر از صدهزار کیلومتر کار کرده باشند و البته به صورت طبیعی گارانتی هم نخواهند داشت. نهایتاً اگه من بخوام خودروی دسته دومی بخرم و نخوام سراغ خودروی چینی برم به سراغ نسخه های بعد از سال 2010 میرم و قطعاً نیاز هست که خودرو از طریق کارشناس خبره بررسی و سلامت اون تشخیص داده بشه.
1395/11/25
به نظر من ماکسیما واقعا فوق العادس هم برای خانواده هم نسل جوان و هنوز جذابیت خودش هم از نظر ظاهری و هم قدرت و حسی که بهتون انتقال میده ...
1395/11/25
دوستان پیرو مطالب قبلیم . در خصوص ماشینهای چینی از مدل شاسی بلند جیلی NL3 پیشرانه 1.8 لیتری چهارچرخ محرک مجهز به توربوشارژر با قدرتی 184 اسب بخاری و گشتاور 285 نیوتن متری که برای انتقال نیروی آن از جعبه دنده‌ای 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده می‌شود و ظاهرا نسخه عرضه شده در بازار ایران با بهترین و کامل ترین مشخصات فنی خواهد بود.
برای توسعه و تولید این شاسی بلند هم طراحان از طول 4519 میلی متری، عرض 1831 میلی متری و ارتفاع 1694 میلی متری استفاده کرده‌اند که محورهای جلو و عقب آن را با فاصله‌ای 2670 میلی متری نسبت به یکدیگر در زیر شاسی نصب کرده‌اند. با نصب تمامی امکانات و تجهیزات هم وزن خشک 2075 کیلوگرمی بدست آمده که برای چنین خودرویی نسبتا زیاد تلقی می‌شود.
طراحی این خودرو را هم در جلو می‌توان به سبک چینی‌ها، در عقب به سبک ژاپنی‌ها و در داخل کابین هم به سبک اروپایی‌ها توصیف کرد که به طور کلی یک طراحی خوب و عامه پسند را خلق کرده‌اند.
در نهایت باید منتظر عرضه این خودرو توسط بم خودرو و مشخص شدن قیمت نهایی آن در زمان عرضه بمانیم ولی فعلا حدود قیمتی آن در رده 100 میلیون تومان اعلام شده که در این صورت رقیب جدی و مستقیم برای تیگو 5 ، هایما S7 و جک S5 اتوماتیک خواهد بود.

1395/11/25
ماشین چینی برندخوب = 2سال راحتی . ماشین کره ای= 6سال راحتی. ماشین ژاپنی =15سال راحتی.
1395/11/26
با سلام
به نظر من ، اگر یک نفر بخواهد همه اش در تعمیرگاهها بماند، بهتر است سراغ ماشینهای دست دوم با 10 سال کارکرد برود .زیرا هر ماشین با تاریخ 2006 عمر مفید خود را کرده است. ولی خیلیها که ماشین چینی خریده اند ،اذعان می کنند که در 4 سال که این ماشین را خریده اند فقط بابت روغن و بنزین ماشین پول داده اند .
1395/11/28
متاسفانه تو بازار ایران به اصالت و ایمنی ماشین اهمیت نمیدن
مگان و پژو 407 پنج ستاره ایمنی اروپا دارن یا حتی کمری و ماشینهای کره ای قبل 2010 چهار ستاره ایمنی دارن
ماشینای چینی رو با چه اعتمادی میخرن
1395/11/29
ترجیح بنده خودروی صفر چینی است تا کره ای کارکرده با کلیومتر بالا که اول
خرج و هزینه ان است.
1395/11/30
خودروی چینی منحصر به این چند تا نیست. هنوز انتخابهای بهتر هست. در کشور ما خودرو تا داغون نشه فروخته نمیشه. مثلا اگه شما یه کمری یا سوناتا داشته باشی وقتی میفروشیش که کیلومترش رفته بالا و یا ضربه خورده و یه جورایی تو خرج افتاده. انسان نباید به صرف داشتن یه خودرو راجع به همه ماشینا یه جور قضاوت کنه
1395/11/30
اونیکه میگه خودروی چینی خوبه بستگی داره با چی مقایسه کنه
اگه بحث قیمتای کاذب نبود و واردکننده‌های خاصی که چینیهارو به زور به خورد ایرانی میدن، چینی جایی نداشت همونطور که تو کشورای دیگه هم نداره
کره‌ایها درسته عقبتر از ژاپنیها هستن ولی تونسته‌ن تو بازار آمریکا رقیب به حساب بیان
1395/12/2
بنده به علت و واسطه شغلم تست های بلند مدت زیادی داشتم خودرو های چینی و کره ای رو ..........قطعا و با اطمینان کامل میگم کره ای های بازار ارزش رقم پرداختی رو ندارن و یک چینی با کیفیت مناسب بسیار جایگزین بهتری میتونه باشه ..........مثال بارزش هم عکس خود شماست خودروی با کیفیت جک اس پنج و توسان هیوندای .........اونایی که تجربه سواری بلند مدت هر دو را داشتن متوجه عمق منظور بنده هستن ........پول بدیم تا پول بخریم !!!
1398/8/19
سلام ، مدتیه توی نظرات مد شده که نظر دهنده میگه " اونایی که فلان تجربه رو دارن متوجه منظورم میشن " ، به نظرم این سبک مخاطب خاص رو طرف قرار دادن زیاد برای سایرین شاید جالب نباشه .
1396/2/28
من در خصوص سرویس دوره ای ماشین های کره ای بررسی میکردم متوجه شدم تا سال 2012 هر 45 هزار کیلومتر روغن گیربکس باید عوض شه اما از 2013 به این طرف هر 90 هزار کیلومتر توصیه من کره ای 2013 است چون خدمات گسترده ای در ایران دارند
1397/3/14
من به خودرو های چینی اعتماد دارم اما از دروغ گویی خودشون تو مشخصات حالم بهم می خوره از ساده ترین چیز بگم suv بودن خودرو های چینی دورغ اگه فک می کنی الکی میگم برین تحقیق کنید ببینید suvچیه بعد مقایسه کند
1398/6/6
داداش suv واقعی پرادو لندکروز رونیز و ... اینا هستن ماشین های کره ای مثل توسان اسپورتیج سانتافه یا حتی ژاپنیا راو ۴ ایکس تریل و اوتلندر و ... همه و همه کراس اوور هستن با اینکه دو دفر هستن بازم شاسی بلند یا همون suv به حساب نمیان . چینی ها هم نمیگن ما suv میزنیم ، کلمه شاسی بلند یا همون suv شده یه کلمه عامیانه که مردم هر ماشین با ارتفاع زیاد (بهتره بگم نسبت به سواری ها) میبینن که سدان (سواری) نیست بهش میگن شاسی بلند .
1397/5/6
ام وی ام 315 در حد صفر گرفتم 92 تا 95 دستم بود. دوبار بردمش کلا سرویس ! خیلی خوب بود. به نظر من چینی داشتن و چند سال راحت بودن و بعد فروختنش بهتر است. (2 سال عالی) (3تا4 سال خوب) بیشتر نشه!
اون زمان که میخواستم بگیرم همه میگفتن چینی چینی و... ولی به نسبت قیمت با خودروهای داخلی بنظرم مناسب تر بود.
1401/9/25
چقدر خوشحالم که سخنان نیاکانمان را در فضای نت میخونم .
چند نفر راجب ماشین کره ای ۱۰۰میلیونی حرف می‌زدند
فکر کنم ۱۰۰۰سال گذشته