موضوعات داغ

خودروی الکتریکی سئات برنده جایزه دانشجویی شد + فیلم

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
تیرماه سال جاری بود که دانشجویان دانشگاه "انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH)" و "هوخشوله لوزرن" سوئیس موفق به ساخت خودرویی الکتریکی برای رکورد زنی در شتاب گیری شدند. خودرویی تحت عنوان "گریمسل" که تنها در در عرض 1.513 ثانیه، از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند که خود رکوردی در دنیای الکتریکی‌ها به حساب می‌آید.
حال در اقدامی تقریبا مشابه، خودرویی الکتریکی کوچک با نام CAT09e برای شرکت در مسابقات بین المللی توانمندی‌های دانشجویی توسط دانشجویان "دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا" واقع در استان بارسلون اسپانیا، ولی با حمایت مالی مستقیم شرکت خودروسازی "سئات" طراحی و ساخته شده است که از سیستم محرک کاملا الکتریکی 108 اسب بخاری سود می‌برد و موفق شده جایزه بهترین خودروی الکتریکی دانشجویی در کشور جمهوری چک را دریافت کند.

خودروی الکتریکی سئات

خودروی الکتریکی سئات


در آخر هم بد نیست مختصر صحبتی در رابطه با خودروی گریمسل، یکی از رکورد داران صنعت خودروسازی داشته باشیم که یکی از شگفتی‌های مهدسی به شمار می‌رود و برای تولید نیرو محرکه این خودرو از چهار موتور عجیب و غریب توپی شکل استفاده کرده‌اند که به صورت ترکیبی حداکثر قدرتی 200 اسب بخاری تولید می‌کند. شاید قدرت تولیدی نسبتا کم به نظر برسد، ولی در عوض به خاطر فرم موتورهای الکتریکی، حداکثر گشتاور سرسام‌آور 1700 نیوتن متری بدست آمده که شتابی صفر تا صد 1.513 را به همراه داشته است. برای ساخت بدنه گریمسل هم از قطعات و شاسی فیبرکربنی حتی در رینگ‌های چرخ استفاده شده که حداکثر وزنی 168 کیلوگرمی بدست آمده است. وزنی که اگر هر یک کلیوگرم آن با قدرت و گشتاور مقایسه شود، نسبت قدرت به وزن 1190 اسب بخاری و نسبت گشتاور به وزن 10 هزار نیوتن متری بدست می‌آید.


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد