موضوعات داغ

اولین خودرو الکتریکی جهان را چه شرکتی ساخت؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با پیشرفت‌های حاصله در تکنولوژی، برخی از کلمات رایج در جهان بخصوص صنعت خودرو هم شرطی سازی شده‌اند. به عنوان مثال تا حرفی از موتورهای توربوشارژر می‌شود، اغلب مخاطبان توربوشارژر را یک سیستم نوین در صنعت خودروسازی می‌پندارند، و یا حتی وقتی صحبت از کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری می‌شود، همه در جهان امروزی و سیستم‌های قدرتمند و پیشرفته سیر می‌کنند، اما غافل از اینکه سرآغاز خیلی از سیستم‌های مدرن امروزی به چندین و چند سال پیش برمی‌گردد، درست وقتی که در رابطه با خودروهای الکتریکی در رسانه‌های خودرویی صحبت می‌شود، همگی به فکر ماشین‌های جدید امروزی می‌افتیم که تنها چندسال از معرفی آنان می‌گذرد و یا قرار است در آینده وارد بازار شوند، غافل از اینکه همین سیستم محرک الکتریکی هم سابقه‌ای چندین و چند ساله در صنعت خودروسازی دارد و تنها در این چندسال اخیر مورد توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی قرار گرفته است.
در این بین، شرکت خودروسازی مرسدس بنز بخصوص بخش تولید کننده ماشین آلات سنگین وزن مرسدس بنز هم به عنوان یکی از پیشگامان تولید خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود که در سال گذشته یک دستگاه کامیون و خودروهای ون الکتریکی کانسپت معرفی کرده بود. حال عموم مخاطبان همین خودروهای کانسپت را مبنا قرار داده و سرآغاز تولید خودروهای الکتریکی، توسط شرکت خودروسازی مرسدس بنز را در طراحی همین محمصولات می‌بینند، ولی شاید جالب باشد بدانید که مرسدس بنز کمتر از نیم قرن پیش خودروی ون الکتریکی با نام LE 306 طراحی کرده بود که حالا پس از گذشت 45 سال برای اولین بار نام آن را می‌شنویم.

ون الکتریکی مرسدس بنز

ون الکتریکی مرسدس بنز

در سال 1972 میلادی، زمانی که سیستم‌های محرک هیبریدی وجود نداشتند و حتی برف پاکن الکتریکی هم به عنوان یک آپشن رفاهی قابل سفارش تلقی می‌شد، یکی از رهبران فناوری صنعت خودروسازی یعنی مرسدس بنز اقدام به تولید خودرویی کانسپت الکتریکی در پوست یک "ون" سایز بزرگ کرد تا در همایش بزرگ جهانی "برق اتومبیل" شرکت کنند و چند ماه پس از آن، چندین نمونه ساخته شده از آن در طول بازی‌های المپیک 1972 میلادی مورد استفاده قرار بگیرند.
برای تامین انرژی این خودرو هم از باتری‌های 22 کیلووات ساعتی استفاده شده بود که حداکثر وزنی 860 کیلوگرمی داشت و اجازه می‌داد خودروی ون LE 306 حداکثر 1 تن هم ظرفیت بارگیری داشته باشد. ولی مهم‌تر از آن می‌تواند حداکثر سرعت 96 کیلومتر بر ساعتی با محدوده حرکتی 50 الی 100 کیلومتری بسته به شرایط استفاده باشد که درست عملکردی مشابه با برخی از اتومبیل‌های امروزی الکتریکی دارد.

اولین خودرو الکتریکی جهان

اولین خودرو الکتریکی جهان

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/12
اولین خودروی برقی را توماس پارکر یک مهندس اهل لندن در سال ۱۸۸۴ میلادی ساخت. پارکر که نگران آلودگی شهر لندن و نیز علاقمند به ساخت خودروهای با مصرف کارآمدتر سوخت بود در نهایت توانست یک خودروی برقی قابل استفاده تولید کند
بعدش هم Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model یا p1 اولین خودروی الکتریکی ساخت پورشه بود که در سال 1898 ساخته شده بیشتر از 100 سال قبل !

تیتر دیگه میزدید بهتر بود شاید اولین خودروی سنگین الکتریکی دنیا بهتر بود میزدید
1395/12/13
با سلام
یادمون باشه بنز آینده رو از گذشته شروع کرده یعنی 45 سال پیش چیزی که ساخته با وزن بیشتر از مثلا یه تووتا پریوس ولی با عملکردی مثل این با این تفاوت که تویوتا الان به 45 سال پیش خودشو داره می رسونه البته اگه وزن این ماشین رو هم در نظر بگیریم باز می بینیم بقیه شرکتها هیچ حرفی در برابر بنز ندارند و نخواهند داشت