موضوعات داغ

کوییک، فرزند کوچک و اتوماتیک سایپا

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
گروه خودروسازی سایپا قبل از شروع تعطیلات نوروزی، با حضور چهره‌های سرشناس و مقامات کشوری، اقدام به رونمایی از جدیدترین محصول خود تحت عنوان "کوییک" در سگمنت خودروهای هاچ بک کرد که با بهره بردن از جعبه دنده‌ای اتوماتیک، به عنوان ارزان قیمت‌ترین خودروی اتوماتیک کشور هم شناخته شد. حال برآن شدیم تا در این مقاله از خودروبانک مختصر صحبتی در رابطه با مشخصات فنی این محصول داشته باشیم تا ببینیم دست پخت جدید سایپا چه مزه ای دارد!
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرزند جدید سایپا، قطعاً طراحی ظاهری آن خواهد بود که برخلاف سایر محصولات این شرکت بخصوص خودروی سدان و هاچ بک تیبا، از یک طراحی بهتر و جوان پسند سود می‌برد، ولی خب فرم کلی خودرو بخصوص طراحی پنجره‌های کناری سایپا کوییک شباهتی بی‌حد و مرز به خودروی سایپا تیبا 2 دارد که بدون شک ذهن مخاطب را به این سمت سوق می‌دهد که خودروی سایپا کوییک نسخه‌ای فیس لیفت از تیبا 2 و یا مثلا نسخه‌ای تکامل یافته از سری تیبا باشد. اما با توجه به مشخصات فنی سایپا کوییک می‌توان یک طول کلی 4005 میلی متری، عرض 1678 میلی متری، ارتفاع 1492 میلی متری و در نهایت فاصله بین دو محور 2415 میلی متری را شاهد بود، ولی در مقابل خودروی سایپا تیبا 2 از طول کلی 3925 میلی متری،عرض 1641 میلی متری و ارتفاع 1484 میلی متری سود می‌برد که نشان از متفاوت بودن این خودرو از نظر ابعاد با تیبا 2 دارد.

سایپا کوییک

سایپا کوییک

پیشرانه معروف 1503 سی سی چهار سیلندر بنزینی هم به نظر می‌رسد که عضوی جدا نشدنی از گروه خودروسازی سایپاست و پای ثابت تمام محصولاتی است درحالیکه که این خودروسازی به عنوان یک خودروی جدید از آنان یاد می‌کند. پس در این خصوص برای سایپا کوییک هم درست مثل تیبا و یا حتی خانواده پراید، می‌توان انتظار قدرتی 87 اسب بخاری در دور موتور 5300 دور بر دقیقه و همچنین انتظار گشتاوری 128 نیوتن متری در 4000 دور بر دقیقه را داشت که برای انتقال نیروی خود از جعبه دنده‌های 5 سرعته دستی، و یا مهم‌تر از آن از جعبه دنده‌ای اتوماتیک CVT استفاده خواهد کرد. هرچند گروه خودروسازی سایپا به صورت همزمان مصرف سوخت این اتومبیل را 7 لیتر با جعبه دنده دستی و 7.2 لیتر با جعبه دنده اتوماتیک و همچنین استانداردهای آلایندگی این محصول را هم یورو 5 اعلام کرده است.
در مورد استفاده از گیربکس CVT در کنار یک پیشرانه 1.5 لیتری، می توانیم به راحتی پیش بینی یک شتاب گیری کند را داشته باشیم و فقط باید به اتوماتیک بودن آن دل خوش کرد.

کوییک

کوییک

از سایر تجهیزات و امکانات منحصر به فرد سایپا کوییک هم می‌توان به کيسه هوای راننده و سرنشين جلو، سيستم ترمز ABS + EBD ، سیستم کمکی ترمز (BA) ، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) ، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) ، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS) ، سيستم ضد سرقت (Immobilizer) ، چراغ های روشنایی مخصوص روز (DRL) ، قفل شدن اتوماتیک درب ها در سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت، کمربند ايمنی جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، سیستم استارت دکمه ای، فرمان برقی، سیستم ورود بدون سوئیچ، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به مسیر یاب (Navigation) / مجهز به Bluetooth /دوربین دید عقب، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، سيستم تهويه مطبوع نیمه اتوماتيک، صندلی برقی چند حالته برای راننده و در نهایت نشانگر تعویض دنده در حالت گیربکس دستی (GSI) اشاره کرد که از این نظر در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

کوییک

کوییک

درست بعد از معرفی این خودرو، نام کوییک مورد انتقاد بعضی قرار گرفت اما سایپا تمام قد از این اسم دفاع کرد و آن را ایرانی خواند.
در ابتدا قیمت این خودرو بین 30 تا 35 میلیون تومان اعلام شده بود اما پس از چند هفته از رونمایی این خودرو، قیمتی بین 35 تا 40 میلیونی برای آن از سوی سایپا اعلام شد و باید ببینیم تا تیرماه یعنی شروع پیش فروش این خودرو، چه قیمتی برای این هاچ بک جدید سایپا در نظر گرفته می شود.
هر آنچه باشد، پرواضح است که کوییک رقیبی جدی برای کوئید خواهد بود که معلوم نیست چه زمانی برای عرضه توسط ایران خودرو آماده می شود اما قطعاً در یک بازه قیمتی قرار خواهند داشت و رقابت کوئید ایران خودرو و کوییک سایپا دیدنی خواهد بود.
در زیر می توانید تیزر تبلیغاتی کوییک را مشاهده کنید:

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد