موضوعات داغ

وقتی پراید پا‌به‌پای جنسیس کوپه می‌آید! تیونینگ حرفه‌ای تا 220 اسب‌بخار

5 فروردین 1396
عکس نویسنده
محمد حسین اخلاقی
نویسنده و عکاس

مقدمه

در بحث تیونینگ این بار به سراغ نسخه ای جالب از یک پراید رفته ایم که توسط عملیات جراحی به قدرتی حدود 220 اسب بخار دست یافته است. دست یابی به این اعداد و ارقام به کمک استفاده از پیشرانه سری SR20 نیسان ممکن شده است. کمپانی نیسان سری پیشرانه های SR20 را در سال 1989 تولید کرد. روند روبه رشد این پیشرانه ها و راندمان مناسبان باعث شد نیسان تا سال 2002 از آنها بهره ببرد. این سری از پیشرانه‌ها با دو نوع توربوشارژر ساخت گرت با کدهای T28 و T25 تغذیه می شوند. پیشرانه ای که در دل این پراید فیروزه ای رنگ جاخوش کرده، قبل از تغییرات به وسیله توربوشارژری با کد T25 تغذیه می شد اما به منظور افزایش راندمان موتور در اولین گام توربوشارژر استاندارد موتور با نمونه قوی تر همین سری از پیشرانه ها با کد T28 جایگزین شده است.

شرح عملیات

در حالت عادی و استفاده شهری، فشار بوست توربو بر روی عدد 9psi تنظیم شده است به این دلیل که در شهر نیاز به بوست های بالا نیست و با همین میزان بوست میتوان خیلی از خودرو هایی که در سطح شهر تردد میکنند را پشت سر گذاشت.

به دلیل راندمان و کیفیت خوب قطعات داخلی موتور هیچ یک از این قطعات تغییری نکرده اند. نسبت تراکم استاندارد پیشرانه زمانی که هنوز توربوشارژر وارد مدار نشده است عدد 9:1 را نشان می دهد. پیستون ها برعکس خودرو هایی که به شکل اتمسفریک تیونینگ شده اند، تاجی گود دارند.

با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد، در پیشرانه های مجهز به توربوشارژر نمی‌توان نسبت تراکم موتور را آنقدرها افزایش داد مگر با استفاده از قطعات خاص و گران بهایی که در خودروهای شهری کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. توربوشارژری که پیشرانه مورد نظر ما را تغذیه می کند، به علت بزرگتر شدن و محدودیت های فضای محفظه موتور، کمی جایش تغییر کرده است. به همین دلیل تیونر مجبور شده مانیفولد مخصوص توربو را با استفاده از استیل کاملا صیقلی به طور اختصاصی طراحی کرده و بسازد. برای نصب این پیشرانه درون محفظه موتور پراید کار تنها به تغییر جای توربوشارژر، مانیفولد و هدرز ختم نمی شود بلکه برای جایگیری و نصب آن از دسته موتور های دست ساز استفاده شده است.

اینترکولر دست سازش که سایز بزرگی هم دارد در پایین سپر این خودرو کاملا به چشم می آید، واقعاً با سلیقه و با دقت ساخته شده است. به این ترتیب هوای ورودی به موتور به اندازه کافی خنک می شود. بمنظور تخلیه فشار اضافی توربو در زمان گرفتن گلاچ و یا ترمزکردن، از سوپاپ Blow off ساخت greddy استفاده شده است.

اگر درب محفظه موتور را بالا بزنید، اولین چیزی که مشاهده می کنید نوشته Towin cam 16valve است. این نوشته به معنی 16 سوپاپ بودن این موتور چهارسیلندر است که دو میل سوپاپ در سرسیلندر دارد. هدرز نیز با استفاده از استیل کاملا صاف و صیقلی با قطر 2 اینچ ساخته شده اند و در انتها نیز به منبع اگزوز ساخت REMUS می رسند. همینطور یک ایرباکس دست ساز نیز که به فیلتر های ساخت K&N مجهز است بر روی موتور نصب شده است. بمنظور افزایش فشار سوخت ارسالی به ریل سوخت، از یک پمپ برقی سوخت ساخت بوش با قدرت 6 بار استفاده شده است اما سوزن انژکتورها نیز به علت کیفیت خوب تغییری نکرده اند. برای داشتن جرقه ای قوی تر از وایرهای 9 میلی متری ساخت اسپلیت فایر استفاده شده است و همچنین وظیفه به آتش کشیدن 2 هزار سی سی سوخت و هوا را شمع های برند DENZO به عهده دارند. در مورد فلایویل نیز یک نکته جالبی وجود دارد و آن این است که از فلایویل استاندارد خود پراید استفاده شده که از نظر وزنی کمی تغییر کرده است!

ECU مورد استفاده ساخت شرکت Haltech است که قابلیت های ویژه ای دارد. یکی از قابلیت های این ECU از قبل تنظیم بودن آن است. این قابلیت به تیونر اجازه می دهد با تغییر در جداول ECU و البته قطعات مورد استفاده، بتواند به گشتاور و اسب بخار بیشتری نیز دست پیدا کند. همچنین یکی دیگر از قابلیت های آن استفاده و نصب لانچ کنترل است. در سمت چپ فرمان این خودرو یک دکمه مشکی رنگ وجود دارد که می تواند در مسابقاتی مثل درگ مورد استفاده قرار بگیرد. با فشردن این دکمه دور موتور در 4 هزارو 700 دور باقی می ماند تا در لحظه استارت گشتاور و اسب بخار مورد نیاز برای دست یافتن به بهترین شتاب در دسترس باشد.

البته در واقع در حالت عادی توربوشارژر از دور موتور 3 هزار دور بر دقیقه به ماکزیمم دور می رسد و تزریق هوا با فشار 9 psi را آغاز می کند. این پیشرانه می تواند تا 7 هزار و پانصد دور دوران کند و کات آف استاندارد موتور نیز در همین دور قرار دارد. ولی به دلیل جلوگیری از افزایش استهلاک موتور کات آف به دور 6 هزارو 200 دور کاهش پیدا کرده است.

انتقال قدرت

در قسمت انتقال قدرت این خودرو از دیسک کلاچ خود پراید و صفحه ی تغییر یافته از انواع افتر مارکت که بر روی آن صفحه کلاچ گرافیتی نصب شده استفاده شده است. استفاده از صفحه گرافیتی بی دلیل نیست زیرا صفحه کلاچ های استاندارد توانایی مقاومت در برابر گشتاور بالا را ندارند. چون اصطکاک صفحات کلاچ معمولی آنقدرها بالا نیست در لحظه تماس با دیسک نمی توانند بلافاصله درگیر شوند به همین دلیل در نقطه تماس دما بالا رفته و موجب تخریب زود هنگام لنت کلاچ می شود. اما لنتهای گرافیتی ضمن قابلیت تحمل حرارت بالا از اصطکاک بسیار بالاتری نسبت به لنت های استاندارد برخوردارند به همین دلیل در خودروهای که با هدف شرکت در مسابقات ست آپ می شوند از همین جنس لنت کلاچ استفاده می شود.

گیربکس استفاده شده در پشت پیشرانه نیسان نیز همان گیربکس استاندارد پراید است که اتفاقا ضرایب گیربکس پراید نیز با موتور همخوانی مناسبی دارد.

کابین

داخل کابین، این پراید تیونینگ شده با استفاده از رول کیجی مستحکم تقویت شده و رول ها در اوج ظرافت درون اتاق نصب شده اند. همچنین دو صندلی اسپرت ساخت OMP با کمربندهای 4 نقطه اتصال وظیفه دارند سرنشینان را در خود حفظ کنند. فرمان خودرو بسیار کوچک است و از بین ساخته های کمپانیSportline انتخاب شده است. دکمه استارت و اتصال برق ساخت AUTOPAX و یک نمایشگر بوست در حال تزریق توربو شارژر از دیگر تغییراتی هستند که در کنسول میانی کاملا به چشم می آید. در قسمت عقب کابین هیچ صندلی ای وجود ندارد چون کل مجموعه کابین عقب و صندق بار به نصب یک سیستم صوتی بسیار پیشرفته و قدرتمند اختصاص یافته است که اتاق جمع و جور پراید را بدل به سالن اپرا کرده است.

تست شتاب

سوار بر خودرو میشویم تا ببینیم این پراید 220 اسبی دور میگیرد. با کوچکترین فشاری به پدال گاز رینگهای ایتالیاییOZ لاستیک های شهری را به تن آسفالت می مالند. دنده یک و دو گیربکس به دلیل گشتاور بالای موتور و البته استفاده از لاستیک های معمولی، بیشتر صرف هرزگردی می شوند تا حرکت کردن. البته در صورت استفاده از لاستیک های سمی اسلیک و درست شیفت کردن دنده ها می توان در شتاب از حالت سکون جنسیس را هم مغلوب کرد(!)، وقتی هرزگردی تمام میشود این پراید با وجود وزن کمش شروع به شتاب گیری و بالا آمدن کیلومتر می‌کند و به شکل ناباورانه ایی به شتاب گیری خود ادامه می دهد و میتوان آن را یکی از تند و تیز ترین های دنیای تیونینگ حسابش کرد. در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو آقای مصطفی رضوانی از گروه A&B Tuning نیز سپاسگذاریم.

32 عکس

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/5
چه خفن شده
1396/1/5
حیف این هزینه نبود که واسه پراید شده!؟
حداقل یه 206 رو انتخاب میکردی با فولکس گل
1397/12/13
حالت عادی پراید رو مسخره میکنید که زورش کمه و ... ، حالا یکی هم دلش خواسته پرایدشو تقویت کرده میگی چرا پراید ؟
1399/2/10
خودتون رو کشتید با این ۲۰۶ دخترونتون بابا پراید رو بچسب بزار دخترا با ۲۰۶ حال کنن شماها دیگه بزرگ شدین با دخترا راه نرو
1400/7/7
با عرض سلام
جسارتاً کل هزینه تیونینگ این پراید چقدر می‌شه؟
1396/1/5
چه رینگایه خزی زیر جنسیسه... :|
یکم سلیقه داشته باشین
ممنون از خودرو بانک
1396/1/5
ینی گیربکس استاندارد پراید توان انتقال این همه گشتاور رو داره؟
دسخوش!
1396/1/5
گیربکس میتونه گشتاور تحمل کنه ولی همونطور که توی متن امده بود دنده یک و دو صرف هرزگردی میشه!!در حالی که اگر برای گیربکس ی فکر اصولی میکردن شاهد راندمان خیلی بهتری از ماشین بودیم!!!
1396/1/5
کاش در مورد قیمت تمام شده و مراحل تیون و عکس هایی از ماشین قبل از آماده شدن می گذاشتید.
1396/1/5
مطلب تکراری نبود؟
1396/1/5
خداییش روحم شاد شد موتور نیسان رو توش دیدم...موتورهای نیسان بی نظیر هستن...سلطانه....
1396/1/5
بسیار عالی! هزینه این سواپ چقدر شده تقریبا!؟و اینکه با توجه به کره ای بودن خودرو و ژاپنی بودن انجین میشه موتور رو تو سند زد!؟
1396/1/5
اين ماشين خيلي وقت هست كه آماده شده قيمت هاي تمام شده رو نميشد تخمين زد و اين كه ماشين كره و موتور ژاپن هست هم درسته داخل سند درج نميشه اين موتور
1396/1/5
خدا رحمتشون کنه
رو سنگ قبرشون بنویسید همه پرایدا با 70 اسب بخار به سمت اون دنیا میرن این با 220 اسب به دیار باقی شتافت

من مخالف قدرت و سرعت نیستم ولی اگه جای راننده بودم کمی هم به ایمنی ماشین فکر میکردم مثل ایربگ و ترمز و...
1396/5/20
دوست عزیز این یک ماشین خانوادگی که نیست اگر ایمنی و تجهیزات و آپشن می خوای باید یه ماشین کره ای یا چینی بخری
1398/1/26
علیرضا جان بعضیا تیونینگ رو هم با مسائل دیگه اشتباه میگیرن مثل اینا که میگن چرا رو پراید انجام داده و این حرفا که مشخصه صرفا از مبحث خودرو همین مدل جدید بودن و چند تا ایربگ داره رو بلدن.حتی متوجه نشده که اتاق ماشین رول کشی شده و در همچین تیونینگ هایی ایربگ معنا نداره
1396/1/6
صفر تا صد ش چنده?
1396/1/6
واقعا چرا این مقاله اینقد ناقصه هزینه تیونینگ رو باید میگفتین و یاید مهمترین بخش پراید که صفر تا صد ماشین رو فیلمش رو تهیه میکردید و بعد با جنسیس یک درگ ۴۰۰ متری میزاشتید
اصلا از خودرو بانک با اون سابقه درخشان انتظار این کم و کاستی رو نداشتم
1396/1/6
بعد از اینهمه صغری کبری شتابش شد چند؟؟؟
1396/1/6
عجب چیز مخوفی شده موتور نیسان؟؟؟!!! دیده بودم موتور مزدا 1600 روش بندازن ولی گیربکس فابریک با موتور نیسان واقعا جا خوردم!!! ولی بعید میدونم تو شهر بذارن تردد کنه فقط برای ریس..لطف کنید هزینشو و چطوری و از کجا تهیه کردنشو اعلام کنید
1396/1/6
فقط تو ایران این اتفاق می افته، بدنه پراید خیلی ضعیفتر از موتورشه و خدا نکنه تصادف کنه، حالا تیونینگ هم بشه که دیگه بدتر....
1399/5/22
دوست عزیزمتوجه نمیشید چرا اگر شاسی طبیعی پراید باشه با این موتور ۲۰۰ اسب بخار تو شتاب اولیه شاسی جا میخوره قطعا کسی ک موتور رو تقویت میکنه عقلش از شما بیشتره و اول سیستم ترمز و سپس بدنه رو تقویت میکنه .هرچند ک من با این توضیحات موندم چرا طرف از هندلیگ یادش شده باید رینگ ۲۱ با لاستیک ۲۱۰ ب بالا میزاشت ک درگ اولیه ماشین شتاب بیشتری بگیره
1396/1/7
عه بابابکشید بیرون از پراید جان هرکس دوسش دارین سالی ۱۳هزار نفرو داره به کشتن میده ، دیگه این ماشین ادم کشی تیونینگ داره اخه !!!!!!!!
بخدا به اندازه ای که پراید از ماها کشت
۸ سال جنگ نکشت
1397/5/17
راست میگی به مولا حالا اگه پژو یا زانتیا بود یه چیزی
1400/11/5
ببخشید ها
این ماشین قرار نیست که باهاش مسافرت برن که این مخصوص پیست و مسابقاته
یکم با دقت تر نظر بدید 😒
1396/1/7
یارو رسما پاک قاطی کرده!!!
پراید با همچین ایمنی پایینی اگه با سرعت بالا تصادف کنه یا چپ کنه سرنشینش مچاله میشه!!! شرط اول سرعت و قدرت بالای یک ماشین ایمن بودن ماشینه
1396/1/7
از اطلاعات خوبی که دادید ممنون آقای اخلاقی. من کارهای تیونیگ شما را دنبال می کنم. واقعا کارتون درسته.
امیدوارم در سال 96 بتونم ماشین خودم را پیشتون بیارم. شاید به این بهانه خودمون هم یه چیزی یاد بگیریم.
موفق باشید.
1396/1/10
Nazare lotfetone ma dar khedmatim azize del
1396/1/13
هزينه زيادی برای افزايش قدرت اين اتاق شده ولی مثل 99% تيونينگ های داخل کشور هيچ نگاهی به بحث امنيت سواری در مسير غير مستقيم نشده، يک پرايد بالای 100 اسب تصور کنيد با شتاب جی مضاعف قراره وارد پيچ بشه و با ترمز ناگهانی هم مواجه بشه....
1396/12/20
چه لذتی داره ادم توان مالیش جوری باشه که کل زندگیشو صرف ماشین بازی و اینجور کارا کنه..حیف که باید فقط ببینیم و حسرت بخوریم:« چه این چه ماشینهای مدل بالای دیگه
1397/4/6
هر وقت رو نمودار تعدادهر نوع خودرو تقسیم بر تعداد تصادفات همان خودرو را بررسی کردی متوجه میشی آمار غلط بهتون میدهند. به علاوه اکثر کسانی که تصادف میدن تازهکارند و سالهای اول رانندگی شونه و از اونطرف اغلب کسانی که ماشین های خوب دارند بالای ده سال سابقه رانندگی دارند و از لحاظ روانی هم آرامتر و با طمانینه بیشتری رانندگی میکنند. شرکت های بیمه آمار را دستکاری شده بیرون میدن. اگر حساب کنید نرخ کیلومتراژ پراید در کل کشور صد برابر دیگر خودروهاست ولی نرخ تصادفاتش یک پنجم کل تصادفاته.
1397/4/28
فنیشو نمیتونم نظر بدم اما بعد چند سال سیستم بازی با قطعات های اند و انواع برندای شاخ مثل گرندزیرو و درگ استر و کلاریون و هلیکس و... میتونم بگم سیستم صوتیش اشغالی بیش نیست، کسی که بیاد 2 تا ساب از برند مختلف و باکس های مختلف(فرکانس تیون و حجم و...) در کنار کامپوننت+ سوپرتیوتر ببنده تازه یه پخش تصویری بزاره به جای یه 80prs یا p99rs کاملا عقلشو از دست داده، توصیفی از صدای این سیستم، بیس دیوانه کننده با کیفیت پایین (دقت در اجرای فرکانس و تایم الایمنتشم تعطیل) صدای خواننده ضعیفه و البته تریبل هم به لطف هماهنگی سوپرتیوتر و تیوتر دام کامپوننت نابوده.من باشم فرار میکنم.
1397/5/22
من به سیستمو این چیزا کاری ندارم
ولی ناموسن این موتور اگه بیاد روی این پراید
انگار به سوسک مواد مخدر دادین چجوری میشه
این حرفا به کنار به نظرم این هیولا صفر تا صدش بین ۵ تا ۷ ثانیه باشه که فوقالعاده ست
ته دلم شاد شد بعد چند مدت همچین چیزی دیدم
یه ضرب المثل هست که میگه دود از کنده بلند میشه
من عاشق ماشینایی نیستم که کارخونه سریع زده
عاشق ماشینای کندی ام که تند شدن
شیرین کام باشید
1397/6/10
سلام.بابت مطلب خوبتون ممنون و خسته نباشید میگم.به قول کره ای ها که میگن :ماشینو واسه سوار شدن و لذت بردن درست میکنیم، نه واسه میدون جنگ.

دوست خوبمون آقا محمد راجب اینکه داخل اتاق ماشین از نظر امنیت تقویت شده تو مطلب اشاره کردن.اگه دقت کنید تو عکسا میبینید که کناره ستونهای ماشین خیلی تمیز و مرتب لوله کار گذاشتن و بیشتر دقت کنید میبینید که سیلندرهای ترمز تعویض شده و یه مقدار بزرگتراز پرایدهای معمولیه.رفیقمون هم اشاره کرده نصبت به این تعداد پرایدی که تو ایران هست، خب این تعداد تصادفاتو نمیشه گفت خیلی زیاده....

بیشتراز ۵۰ درصد تصادفات پراید واسه راننده های تازه کار و جوونه.

بنظر من کار قشنگ ارزش تحسین داره و کاری که این آقا با پراید کرده، اگه بی نظیر نباشه واقعا کم نظیره و باید تبریک گفت واسه این سلیقه و هنر.

بهتره از رو تعصب راجب چیزی نظر ندیم. کسایی که میگن پراید به درد نمیخوره، همونایی ان که هنوز رو پیکان تعصب دارن میگن هیچ ماشینی پیکان نمیشه😁

ممنون از اساتید و کسایی که تو این سایت زحمت میکشن.
1398/1/9
سلام دمت گرم حرف حساب زدی
من که از تقویت بودن ماشین اونم روی هاچبک کره ای دارم بیشترین و بهترین لذت رو میبرم
1398/1/25
سلام من هم مدتی هست که موتور بی پی گذاشتم اما اینایی که میگین رو تجربه نکردم اصلا جنسیس رو نمیزنه تازه مشکل پمپ بنزین هم داره که فت و فت میسوزونه پمپ هارووو یکی بگه چکار باید کرد درست بشه؟
1399/3/3
قیمت موتور و نصب چقدر هزینه داره
1399/5/31
سلام لطفا قیمت موتور یکه 220 اسب برای پراید تولید می کنه و وزن کل موتور
1399/10/30
سلام
واقعا محشره و خیلیییی خیلی روش کار شده ظریف کاری شده دمتون گرم
فقط ی لطف کنین بهم راهنمایی کنین آینه بغل هاش مال کدوم ماشینه؟؟😁با دستکاری نصبش کردن یا جای فابریکش میخوره؟؟
1401/11/5
خیلیا میگن بدنه پراید ضعیفه او اینا
دوست عزیز شما لنسر هم تیون کنی رو سرعت ۲۰۰ تا تصادف کنی جا درجا مرگه دنبال چی هستین
کسی ک میره تو کار تیون متوری ماشین همشو میدونه لازم نی شما توضیح بدی