موضوعات داغ

بهمن موتور، از تحریم تا برجام

عکس نویسنده
فراز مصری
نویسنده
عکس مطلب اول
گروه بهمن را همیشه به اسم شرکت خوش نام شناخته‌ایم. شرکتی که در تولید خودرهای باکیفیت داخلی پیشتاز بوده و از نظر خدمات پس از فروش در جایگاه خوبی قرار داشته اما این روند تا اواخر سال 91 ادامه داشت و بعد از اجرائی شدن تحریم‌ها تولید گروه بهمن که نماینده اصلی مزدا ومیتسوبیشی (پاچرو) در ایران به حساب می آید، عملاً به صفر رسیده بود. گروه بهمن هم مثل همه خودروسازان داخلی در زمان تحریم‌ها، رو به مشارکت با خودروسازان چینی آورد و قبل از آن هم مشارکتی با شرکت ZXAUTO یا همان کاپرا داشت و توانسته بود فروش نسبتاً خوبی را نیز تجربه کند.
اوایل سال 92 بود که بهمن قراداد خود را با شرکت FAW چین عملی کرد و به گفته خیلی از صاحب‌نظران، شرکت FAW به دلیل شباهت ساختاری با مزدا گزینه خوبی برای بهمن به حساب می آمد. به هر حال گروه بهمن تولید نسل قدیم B50 را در ایران شروع کرد اما با تبلیغ کاملاً ضعیف، این خودرو با استقبال روبرو نشد. در اواسط سال 93 بود که با ورود مدل b50F توانست در جایگاه خوبی بین رقبا قرار بگیرد، رقبایی که از این شرکت خوشنام طی سال‌های گذشته فاصله گرفته بودند ولی اینبار گروه بهمن با تبلیغات خوب توانست به فروش خوبی دست پیدا کند و این خودرو تبدیل به خودروهای محبوب و مدعی بازار شود. اما چه بسا زمزمه توقف تولید این خودرو به گوش میرسد.
در اواسط سال 94 و با برداشته شدن تحریم‌ها، تولید مزدا با قدرت از سر گرفته شد خودرویی که با باز شدن سایت فروش استقبال چشم گیری صورت گرفت و رفته رفته در چندین ماه به قیمت خودرو افزوده شد. ولی دیگر از میتسوبیشی خبری نبود و انحصار میتسوبیشی از بهمن گرفته شد و به شرکت آرین موتور داده شد. در اوایل سال 95 بود که شرکت کروز سهام این شرکت را خریداری کرد (شرکت کروز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعه در کشور به حساب می‌آید).
در اواخر سال 95 بود که گروه بهمن، روابط خود را با شرکت ایسوزو در تولید خودروهای تجاری این شرکت تقویت کرد و حتی مراسمی برای کامیونت های این شرکت با بیش از 1 میلیون کیلومتر بدون خرابی موتور را برپا کرد و به نظر می رسد که لااقل بهمن دیزل در تولید این برند معروف در رده خودروهای تجاری آینده روشنی را پیش رو داشته باشد.

امیدهای بهمن در سال 96
حال پس از فراز و نشیب‌های بسیار، در اواخر سال 95 شنیده‌ها حاکی از تست خودروهای جدید از برند FAW است و حتی تست خودروی شاسی‌بلند جدیدی با لوگو پوشیده که خودروی لوکسی به حساب می‌آید چندی قبل سر و صدا به پا کرد. خودرویی که متاسفانه به دلیل نامعلوم بودن شرایط آن فعلاً از نامبردن آن معذوریم. در ادامه مذاکره با چندین شرکت ژاپنی از قبیل مزدا و ... پیش‌بینی می‌شود و در صورت توافق در رده‌های قیمتی مختلف، امیدواریم مجدداً شاهد خودروهای باکیفیت مزدا باشیم و اگر گروه بهمن در ورود برند مزدا ضعیف عمل کند شرکت های دیگری که تعداد آنها کم هم نیستند، واردات این برند خوش نام را در دست خواهند گرفت و مثل میتسوبیشی، گروه بهمن انحصار خود را از دست خواهد داد.
در هر صورت گروه بهمن که از ابتدا با محصولات مزدا شناخته می شد، متاسفانه در سال های گذشته فشار تحریم ها، این شرکت را از اوج دور کرده و امیدواریم با جابجایی سهام، در سال 96 مجدداً شاهد فعالیت پرشورتر این شرکت و حضور دوباره مزدا در ایران باشیم.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/6
شاسی بلندش مدل D60 دیگه
1396/1/6
@مهرداد
نه شاسی بلند مربوط به برند آلمانی بورگوارد Borgward هستش.
تو ایران شناخته شده نیست این برند.
1396/1/13
از کجا میدونی اون برای شرکت کاپرا هستش نه بورگوارد
1396/1/16
@Navid
فکر کن یکی از کارمندان گروه بهمن هستم!!!
1396/1/6
همون بهتر که نمایندگی مزدا رو سلب کنند از این گروه.خودروی ساخت 2010 رو به قیمت 127 میلیون میدن به خلق الله.مردم هم که چاره ی دیگه ای ندارند.مثلا نمایندگی مزدا دست بهمنه چه گلی به سر مردم زده؟نخواستیم آقا.نخواستیم.
1396/3/7
سلام.من بسترن بی ۳۰ میخوام.کجا و کی ثبت نام کنم.نقدی میخوام بخرم.