موضوعات داغ

چه تغییراتی برای شرکت در کلاس استاندارد رِیس کشوری لازم است؟

عکس نویسنده
فربد فولادی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
اتومبیلرانی از پرطرفدارترین ورزش‌های جهان می‌باشد که در ایران چندین رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند از جمله ریس، دریفت، اسلالوم، کارپارک، کارتینگ، رالی و آفرود که البته هر کدام رشته جداگانه و حرفه‌ای محسوب می‌شوند و رانندگان مخصوص خود را دارند.
در این مقاله از خودروبانک قصد داریم در مورد رِیس صحبت کنیم و بیشتر در مورد کلاس‌های مختلف این رشته در ایران توضیح دهیم. رِیس یکی از رشته‌های پرطرفدار اتومبیلرانی است که کلاس‌های گوناگون دارد و در هر کلاس قوانین خاص خود را دارد. کلاس‌بندی‌های ریس در ایران عبارتند از پژو 206 اختصاصی، پژو 405 استاندارد، BP، BP GT، GT1400 همگانی، توربو و آزاد.
اما قصد داریم در مورد یک نمونه خودروی واقعی در کلاس 405 استاندارد توضیحاتی بدهیم تا برای علاقمندانی که قصد دارند در این رشته شرکت کنند، متوجه شوند که چه تغییراتی را باید روی خودرو خود انجام دهند. خودروی مورد نظر ما پژو 405 است که با توجه به قوانین خاص مسابقه مالک خوش ذوق آن آقای سجاد فتوحی یکی از جوان‌ترین راننده‌های مسابقه، آن را زیر تیغ جراحی برده است.

نکات لازم برای حضور در مسابقات ریس

نکات لازم برای حضور در مسابقات ریس

خودروی پژو 405 که در تصویر می‌بینید، نتیجه چند ماه تلاش مالک می‌باشد که آن را فقط به صورت استاندارد برای مسابقه آماده کرده است. در تمامی رشته‌های اتومبیلرانی ایمنی حرف اول را می‌زند و خودرو باید به صورت اصولی ایمن شود.

ایمن سازی خودرو

ایمن سازی خودرو

چند قانون برای کلاس های ریس:
1. رول بار: لوله کشی که داخل اتاق انجام می‌شود برای ایمنی راننده است تا جان راننده را از خطرات احتمالی نجات دهد که با جوش دادن به اتاق وصل می‌شود و معمولاً این رول‌ها با توجه به نقشه‌ای که از قبل تهیه شده داخل کابین جوشکاری می‌شود.
2. صندلی: این صندلی‌های مخصوص مانع تکان‌های اضافی راننده می‌شود و راننده را در شرایط مختلف در حالت ثبات بیشتری قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا راننده کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد.
3. کمربند 4 قفله: این نوع کمربند که با توجه به صندلی نصب شده است، باعث امنیت و کنترل بیشتر راننده می‌شود و معمولاً هر نوع صندلی کمربندهای مخصوص خود را نیز دارد.
4. لاستیک‌های ایرانی: یکی از نکات جالب این کلاس این است که در کلاس پژو 405 استاندارد طبق قوانین می‌بایست از لاستیک‌های ایرانی استفاده شود.

شرایط حضور در مسابقات استاندارد ریس

شرایط حضور در مسابقات استاندارد ریس

در بالا موارد اولیه تغییرات لازم روی یک خودرو پژو 405 استاندارد را توضیح دادیم اما چند مورد دیگر هم وجود دارد تا بتوان نتیجه بهتری در یک مسابقه ریس گرفت و طبق قوانین این مسابقه نصب آنها مشکلی ندارد که می توانیم به استرس بار و یا کمک فنرهای مخصوص رِیس اشاره کنیم.
همانطورکه گفته شد، در کلاس استاندارد خودروها نباید در پیشرانه تغییراتی داشته باشند و موتور آنها باید استاندارد باشند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/12
بسیار عالی . فقط چند نکته می خواستم بگم : یکی اینکه این بنده خدا از برچسب های الکی و جورواجور صرف نظر کنه و بجاش از برچسب هایی که بیانگر اسپرت بودن خودروست استفاده کنه تا خودرو اسپرت و زیبا به نظر بیاد و نکته دیگه اینکه رنگ خودروست که میتونست رنگی اسپرت به بدنه اون داده میشد تا این خودرو از خودروهای معمولی متمایز نشون بده
1396/1/13
رپورتاژ سجاد فتوحى بود ديگه !!!
اينارو نميگفتيد هم معلوم بود
يه توضيحى درباره شمع و فيلتر هوا و لاستيك و اينكه در حد استاندارد چه جورى ماشين رو تقويت ميكنن ميداديد
1396/1/13
سه خط آخر نویسنده توضیح داده گفته پیشرانه تغییر نمیکنه و بصورت استاندارد باقی میمونه
1396/1/14
عزيزم علي جان بيشتر دقت كن گفته گه :
در کلاس استاندارد خودروها نباید در پیشرانه تغییراتی داشته باشند و موتور آنها باید استاندارد باشند.
1396/1/17
salam mikhasam bedonam kelas azad hamegani ke tosh khodrohayi nazir benz o bmw mosabeghe midan sharayete sherkat kardanesh cehjorie aya bayad vase oun kelas ham rol bar keshid ya na?