موضوعات داغ

بررسی پیکاپ ایران خودرو دیزل در استرالیا! + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
شاید ماشین‌های کراس اوور یک نوزاد کم سن و سال باشند و یا ماشین‌های هیبریدی جای خود را تازه در بازار پیدا کرده‌اند، ولی برخی خودروها از ابتدای خلقت صنعت خودروسازی با آن همراه بوده‌اند و همچنان هم مخاطبان بسیار زیادی دارند. درست مثل ماشین‌های آفرودی که همچنان محبوبیت بسیار بالایی دارند و مخاطب را با چالش‌های گوناگون و متنوع همراه می‌کند، ولی برای داشتن یک ماشین آفروی قدرتمند همچون محصولات جیپ و یا محصولات تویوتا و...، نیاز به صرف هزینه‌ای نسبتا زیاد هم خواهید داشت، مگر اینکه یک ماشین چینی باکیفیت برای آفرود تهیه کنید.
در آخرین تست و بررسی وبسایت معتبر "CarAdvice"، دو خودروی نام آشنای چینی از شرکت خودروسازی فوتون آورده شده است که برای سنجش توانایی آنان، یکسری تست‌های فنی و تست‌های آفرودی بر روی آنان صورت می‌پذیرد که اکثر تست‌ها در قالب یک ویدیو آماده شده و در خودروبانک قرار گرفته است، خودروی نام آشنای فوتون را هم می‌توان "تانلند" عنوان کرد که در داخل کشور هم با نام پیکاپ ایران خودرو دیزل عرضه شده و حالا به همراه برادر خود برای طی کردن یکسری تست‌های فنی، وارد میدان عمل شده‌اند.

بررسی پیکاپ <a href='https://www.khodrobank.com/cars/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88'>ایران خودرو</a> دیزل

بررسی پیکاپ ایران خودرو دیزل

اگر بخواهیم کمی در مورد پیکاپ فوتون صحبت کنیم، می‌توان گفت که این پیکاپ در ابعادی 5310 میلی متری در طول، 1880 میلی متری در عرض و ارتفاعی 1870 میلی متری با فاصله‌‌ای بین دو محور 3105 میلی متری ساخته شده که برای تامین نیروی حرکتی آن از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ دیزلی باحجم دقیق 2776 سی سی استفاد شده است که در فیلم تست و بررسی هم شاهد بکارگیری همین پیشرانه بر روی فوتون "تانلند" هستیم که تولید و مونتاژ آن در داخل کشور هم توسط ایران خودرو دیزل انجام می‌شود.
به طور دقیق‌تر، این پیشرانه در 3600 دور بر دقیقه توان تولید قدرتی 164 اسب بخاری و همچنین در دور موتور 3000 دور بر دقیقه نیز می‌تواند حداکثر 360 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تنها با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی، می‌تواند شتابی صفر تا صد 13.5 ثانیه‌ای را در شرایط استاندارد و حداکثر سرعتی 150 کیلومتر بر ساعتی را به ثبت رساند.

تست پیکاپ ایران خودرو دیزل

تست پیکاپ ایران خودرو دیزل

این نکته نیز باید ذکر شود که اخیراً ایران خودرو دیزل دو پیشرانه 2.4 بنزینی تنفس طبیعی و 2 لیتری توربو را نیز در سبد محصولات خود قرار داده است که اگر بخاطر داشته باشید در نمایشگاه خودرو تهران به آنها اشاره کردیم و می توانید در فیلم زیر به صورت مختصر با مدل های مختلف این خودرو در بازار ایران آشنا شوید اما کماکان به دلیل گشتاور بالا، مدل 2.7 دیزلی که در ادامه تست آن را خواهید دید محبوب ترین مدل محسوب می شود.


مصرف سوخت این اتومبیل با پیشرانه 2.7 دیزلی طی تحقیقات و تست‌های به عمل آمده، در داخل شهر حدود 9.7 لیتر و در مسیرهای خارج از شهر نیز حدود 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر است که به صورت ترکیبی عددی 8.3 لیتری برای هر صد کیلومتر بدست می‌آید. در ضمن این پیشرانه با تولید 219 گرمی گازهای CO2 توانسته استانداردهای یورو 4 را پاس کند.
نسخه‌ای دیگر از خودروی فوتون هم در کنار تونلند قرار گرفته است که در ظاهر شباهتی نزدیک به هم دارند، ولی با نام "RidePro" شناخته می‌شود و بر روی آن از یک لوله تنفس برای مسیرهای آفرودی (که به آن اسنورکل Snorkel می گویند)، یک بکسل قوی، رینگ و لاستیک‌های بزرگ‌تر برای آفرود و همچنین 50 میلی متر ارتفاع بیشتر نسبت به فوتون "تانلند" سود می‌برد، هرچند این‌ها تنها بخشی از امکانات ویژه فوتون RidePro هستند که در فیلم بیشتر به آنان خواهند پرداخت.

فوتون RidePro

فوتون RidePro

در این مورد شکی نیست که خودروی RidePro مخصوص برای مسیرهای آفرودی ساخته شده است، ولی آیا همزاد این خود یعنی فوتون "تانلند" هم می‌تواند یک قابلیت آفرودی خوب داشته باشد؟!
قطعاً خودروهایی همانند تویوتا هایلوکس می توانند قابلیت های آفرودی بهتری داشته باشند و از نظر کیفیتی نیز خودروهای قابل اعتمادتری هستند اما از نظر قیمت اختلاف زیادی با فوتون دارند و اینجاست که باید دید آیا خرید یک پیکاپ ایران خودرو دیزل از نظر آفرودی مقرون به صرفه است؟ برای گرفتن جواب این پاسخ می‌توانید فیلم آماده شده توسط گروه خودروبانک را در ادامه مطلب مشاهده کنید. ولی قبل از آن شما را با نقاط قوت و ضعف این دو اتومبیل و همچنین نمرات آن آشنا می‌کنیم.
این خودرو هم اکنون در بازار آزاد با قیمتی بیش از 115 میلیون تومان در مدل صفرکیلومتر 95 با موتور 2.7 دیزلی خرید و فروش می شود.

پیکاپ ایران خودرو دیزل
مثبتارزش بالا در برابر بهای پرداختی، گشتاور و کشش خوب موتور دیزلی، عملکرد مطلوب در جاده های آفرودی، فضای بار مناسب
منفیفاقد کیسه هوای ایمنی پرده‌ای و کنار، فضای داخل کابین کمتر از حد انتظار، عملکرد کلاچ چندان عالی نیست (در مدل دنده ای)، استفاده سخت مدل دیزلی در شهر، بازار دست دوم ضعیف

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/4
با سلام.داخل فیلم اصلا افرود نرفت که!!!!!!! حداقل با زیرنویس میذاشتین بفهمیم چی میگه!
1396/2/4
این فیلم تست آفرودش کجاش بود؟
چند گرفتید براش تبلیغ کنید؟
1396/2/4
حتی بدنش کثیف نشد