موضوعات داغ

فوبیا زنان از رانندگی، آیا مردان نیز مقصرند؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
شاید این متفاوت‌ترین مقاله و تیتری بوده که در طول 7 سال تجربه کاری‌ام در صنعت خودرو قلم زده باشم. مقاله‌ای که چند هفته درگیر آن بودم و در موارد مختلفی سعی کردم و یا شاید بهتر بگویم سعی "کردیم" آن را امتحان کنیم و سپس شروع به نگارش کنم. ابتدا لطفاً هم آقایان و هم بانوان مقاله را تا آخر بخوانند و سپس در قسمت زیرین این مقاله از خودروبانک اظهار نظر کنند تا قصد کامل بنده را از نگارش و همفکری در این مقاله متوجه شوند.
موضوع، فوبیا و ترس بعضی زنان ایرانی از رانندگی، پارک دوبل، بنزین زدن و یا کارهای ساده این چنینی است که داستان‌های مختلفی پیرامون آن روزانه بین مردم مطرح می‌شود و نمونه‌های مختلفی نیز در سطح خیابان‌ها دیده می‌شود.
از پارک‌های دوبلی که در نهایت بجای 30 سانتیمتر، حدود 3 متری با جدول فاصله دارد و رسماً خودرو وسط خیابان است گرفته تا رانندگی‌های آهسته و کسل‌کننده بعضی زنان که باعث ترافیک و هرج‌و‌مرج در خیابان‌ها می‌شود. حتی یادم هست که روزی بانویی با تویوتا لندکروز خود قصد خارج شدن از پارک را داشت که تقریباً زمانی که برای این امر طول کشید به اندازه تعویض هر چهارچرخ یک خودرو توسط یک مرد بود! و تمام خیابان بند آمده بود و من از بیچارگی تنها غربیلک فرمان را به دندان کشیده بودم (لطفاً مزاح من را بپذیرید)!
قطعاً این موضوع یک بحث روانشناسی و جامعه‌شناسی است و تفاوت‌هایی نظیر قوه ضعیف‌تر زنان در تجسم سه‌بعدی و ... به عنوان دلایل این مشکلات بیان می‌شوند و بنده اصلاً قصد ندارم به این موضوع به صورت تخصصی بپردازم و تنها می‌خواهم خیلی ساده‌تر در مورد این مشکل صحبت کنم و تجربه خود را از اتفاقاتی که افتاده بیان کنم و در انتها شاید بد نباشد شما نیز نظر خود را بیان کنید و به تبادل نظر بپردازیم.

داستان از اینجا شروع شد که...
با یکی از آشنایان خانم، که دارای کارشناسی‌ارشد از دانشگاه تهران بود و سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده بود و به چند زبان دنیا مسلط بود (نمونه خوب به عنوان یک فرد با تجربه و اعتماد به نفس بالا اما با این ترس عمومی)، و متاسفانه از بنزین زدن بسیار ترس داشت برای چند روز بحث کردم تا او را مجاب کنم که این تنها یک فوبیا و ترس عبث است و تنها با یک بار انجام تمامی این مراحل متوجه خواهد شد که کار آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را هم می‌کرده و در عوض از شَر این تفکرات بیهوده خلاص می‌شود و او نیز در مقابل مرتب گلایه از این داشت که اگر مشکلی پیش بیاید همه مردان به او می‌خندند و به قول معروف جلوی همه ضایع می‌شود! و این دقیقاً همان ترس از اشتباه پارک کردن و تصادف ... است و سعی داشتم تا این ترس را در ساده‌ترین نمونه یعنی بنزین زدن جلوی چندین مرد از بین ببرم. بالاخره او را توجیه کردم که اگر با اعتماد به نفس و بدون هیچ ترسی به پمپ بنزین برود و مراحل را یکی پس از دیگری به درستی انجام دهد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و کسی هم به او نمی‌خندد و تحقیر هم نخواهد شد! حتی چند بار همراه من این کار را تکرار کرد و در نهایت روزی به یکی از پمپ‌بنزین‌های خلوت شهر تهران رفتیم و من داخل خودرو ماندم تا ایشان همه مراحل را به تنهایی انجام دهد ولی من از داخل آینه همانند پلیس فتا حواسم به همه چیز بود!
همه امور عالی گذشت تا اینکه در مرحله کشیدن کارت اعتباری و پرداخت پول، ایشان مشغول خواندن اطلاعات روی صفحه بود که مامور پمپ به سراغ ایشان می‌آید و با لحنی تمسخر آمیز و تند او را مسخره می‌کند که گویا اصلاً کار کردن با این دستگاه را بلد نیست و به او متلک می‌اندازد! و آنجا بود که همه تلاش‌های چند هفته‌ای من نقش بر آب شد و دقیقاً در آن لحظه دوست داشتم با دو پا به حلق ایشان نفوذ کنم که البته خوشخبتانه صبوری کردم و از مهلکه دور شدیم!

نگاهی از بالا به ماجرا
قطعاً مامور مورد نظر ما می‌توانست صبوری بیشتری داشته باشد. قطعاً این مشکل برای من که اولین بار با این دستگاه کار کرده بودم هم اتفاق افتاد و چند لحظه مشغول مطالعه آن شدم اما همانند این اتفاق کسی با من به تندی صحبت نکرد. قطعاً این تنها یک نمونه واحد بود و شاید بدشانسی من بیچاره را نشان می‌داد و صدها قطعاً دیگر که نشان دهد تجربه ما چیز خاصی را نشان نمی‌دهد و تنها یک اتفاق بود. اما در پشت تمامی این "قطعاً"‌ها، این "شاید" نیز وجود دارد که در کنار تفاوت‌های بین زنان و مردان، مهارت بیشتر مردان، مشکلات فرهنگی و ... که همگی باعث این اختلاف و ترس‌های واهی زنان از رانندگی، پارک کردن، بنزین زدن و ... می‌شود، رفتار زشت تمسخر‌آمیز ما مردان نیز دیگر فاکتور این مشکلات است و شاید این رفتار ناپسند، ملکه ذهن بعضی از مردان شده که منتظر دیدن کوچک‌ترین ایرادی از زنان هستند تا شروع به تمسخر، تحقیر و یا بدخلقی کنند و خود را با این کار بالاتر فرض کنند.
به راستی اگر خودرویی را بنگریم که تنها کمی از جدول فاصله دارد اما راننده آن زن است، شروع به تمسخر می‌کنیم؟ اگر متوجه شویم صاحب همان خودرو راننده‌ای حرفه و مرد است چطور؟ باز هم تمسخر می‌کنیم؟ یا در عوض دنبال دلیلی می‌گردیم که چرا خودرو را با این فاصله پارک کرده و شروع به فلسفه‌بافی می‌کنیم؟
قطعاً بنده نه روانشناس هستم و نه جامعه‌شناس و نه قصد نسخه‌پیچی برای چنین مشکل بزرگی را دارم. اما این تجربه و ده‌ها تفاوت دیگری که در نگاه تبعیض آمیز جنسیتی جامعه به این مشکل است، به نظر من مزید بر علت شده و رفتار درست، بدور از تحقیر و محبت آمیز مردان می‌تواند اعتماد به نفس را به زنان برگرداند تا شاید بتوانیم رانندگان بانویی داشته باشیم که بتوانند بدون ترس، بدون تحقیر شدن و بدون فوبیای بی‌دلیل رانندگی کنند، پارک دوبل کنند، جلوی همه بنزین بزنند و مطمئن باشند اگر مشکلی باشد دیگر مردان جامعه نه تنها به او نمی‌خندند، بلکه با خوشرویی به او در حل مشکل کمک می‌کنند.
در انتها یادآور می‌شوم که منظور من در این مقاله در استفاده از کلماتی همچون "مردان" یا "زنان" تنها بعضی از افراد جامعه بود و قطعاً مشکلاتی که به مزاح در مورد مهارت رانندگی زنان و یا رفتار ناپسند مردان اشاره کردم، به اقلیتی از مردم برمی‌گردد.
نظر شما چیست؟

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/4
عزيزم تا آخرش خوندم ولي ارزش خوندن نداشت
1396/2/4
به نظرم متن بسيار عالي بود و من هم كم و بيش همچين برخوردهايي رو ديدم كه واقعا زشته ولي احتمالا همين جا هم بقيه ميان و مسخره بازي درميارن تا اينكه بخوان به خودشون زحمت فكر كردن بدن بالاخره ابن هم يه معضلي هست تو جامعه و ارزش پرداختن بهش رو قطعا داره
شما نويسنده قهاري هستي آقاي آل طه عزيز
1396/2/4
بنازم به این قلمت محسن خان
درسته طرف تا یه زن پشت ماشین میبینه شیر میشه البته زن ها در مواقع اضطراری دقیقا بر عکس عمل میکنن نه همشون زن هم میشناسم شوماخری هس واسه خودش اما باید اینو بگم دلیلی نداره زن هارو مسخره کنیم مگر ما عرب هستیم
1396/2/4
مقاله بسیار خوب و جالبی بود ,این قضیه رانندگی زنان فقط در ایران نیست و در همه دنیا زنان توی این قضیه معروف هستن بدلایلی ,ولی یکی از مهم ترین تفاوت مردان و زنان توی همین مورد تمسخر واقع شدن هست ,که زنان به شدت از این قضیه می ترسن و اهمیت زیادی می دن به اینکه در دید بقیه حتما بی عیب باشن ,نمونه بارز این قضیه ارایش کردن 99% زنان جامعه ولی واقعا ایا این اشخاص بخاطر خودشون این کارو می کنن یا بخاطر جامعه و حرف اطرافیان ? ولی مردان کمتر اهمیت به بازخورد جامعه نسبت به رفتارشون می دن و همین باعث میشه راحت تر با مسائل برخورد کنن ,بهرحال زن و مرد نداره و شما وقتی کاری با استرس و فکر احتمال اشتباه انجام دادن انجام بدید احتمال خطا خیلی بالاتر میره ,در ایران متاسفانه این قضیه تمسخر خیلی بیشتر و حاد تره در صورتی که بارها در کشور های اروپایی دیدم کهبرخی از زنان که نیاز به پارک دوبل داشته باشن پیاده میشن و از رهگذر مرد می خوان که براش این کارو انجام بده و این قضیه خیلی عادی و جا افتاده هست .ولی در کل همه چیز در ایران خیلی پررنگ تر هست
1396/2/4
پرداختن به موضوع تبعیض جنسیتی توی جامعه ما و نوشتن درباره اون خودش یکی از راه حل های این مشکله چون باعث میشه مردم دربارش بحث کنن و در عقایدشون تجدید نظر کنن.
1396/2/4
اگه اموزش خوبی دیده باشن بعد وارد جاده ها بشن خیلی از این مشکلات پیش نمیاد . مثلا این که هر لاین برای یه سرعت مشخص هست و اجازه تغییر لاین دارن مسئله پیچیده ای نیست یا این ک پمپ بنزین نباید وقت دیگران تلف کرد و ... البته فرقی نداره زن یا مرد اگه کسی نمیتونه خوب رانندگی کنه یا هر کار دیگه ای فرقی نداره لطفا اون کار انجام نده چون باعث خسارت مالی و جانی برای دیگران میشه .

اگه خیلی اصرار دارن برن تو جاده هایی خیلی خلوت و اینقدر تمرین کنن تا وقتی که صلاحیتشو پیدا کنن




در اخر این که کلا همه بدبختی ها قطعا تقصیر ما مردهاست و هیچ بحثی درش نیست. جاده ها کج میسازیم ماشینای صولتی نمیسازیم بنزینا بوی بنزین میده و ........
1398/8/10
چقدر شعور از کامنتتون چکه میکنه
1396/2/4
مقاله جالبی بود.
1396/2/4
به نظر من آموزش رانندگی برای همه ی مردم دنیا چه مردان و چه زنان مثل آموزش خواندن و نوشتن برای یک بچه ی هفت ساله هست
و همونطور که هیچ تفاوتی بین جنسیت بین مردان و زنان در یادگیری خواندن و نوشتن وجود نداره(فارغ از بحث روانشناسی اون) در بحث رانندگی هم تفاوتی بین این دو جنس وجود نداره
دیدگاه بد مردم موجب میشه خانومها قبل از اقدام به یادگیری رانندگی اعتماد به نفس لازم برای رانندگی صحیح رو نداشته باشن و همین منجر به ایجاد چنین مشکلاتی میشه
البته در اینکه رانندگی غیر صحیح حوادث خطرناکی هم بوجود آورده شکی نیست و خانومها توانایی مقابله با خطرات به دلیل وجود ترس زیاد کمتر از آقایون دارن ولی در بحث یادگیری هیچ تفاوتی بین این دو جنس نیست و خانومها هم می تونن خیلی راحت همه ی امور رو به درستی یاد بگیرن و انجام بدن
1396/2/4
ممنون از مقاله فمنیستی شما. ولی:
اولا که این ترس یا بهتر بگیم عدم توانایی در رانندگی کردن؛کارکردن با ATM؛ تکمیل چک و.... مخصوص به ایران نیست و تقریبا تمام زنان با این مسئله روبرو هستند وگناه مردان نیست.
د.ما این مسئله تفاوت در نوع خلقت یل بهتر بگم نوع کاربری است که زنان برای اون آفریده شده اند.
سوما. نظر شخصی بنده (اگر بتوانم در یک جامعه زن سالار نظرشخصی بدم) موافق بایکی از دوستان است که میگفت: مردان عربستان بسیار خوشبخت هستند که زنان آنها گواهینامه ندارند و از دردسرهای رانندگی زنان راحت هستند.
1396/7/20
آقای نادر خان آیا شما توی کشور اروپایی یا یک کشور جهان اولی زندگی میکنید که این نظرو میدید؟ و اینکه همه جا دنیا به زنها متاسفانه به دلایل عمیق فرهنگی این تیکه ها انداخته میشه یه جا کم یه جا زیاد. بعد میشه بگید کاربری(😐) ما بانوان چیه؟ گذشت اون دوران جاهلیت که زن کشتزار مرد بود و کل وظیفش مثلا بچه اوردن بود نکنه کاربری ما بانوان اینه که فقط تو خونه در سن ۱۵ سالگی به خودمون برسیم و برای سکس با شوهر آماده شیم؟ یا اینکه فقط غذا درست کنیم و بچه به دنیا بیاریم نه آقا من زن از تو توانمندترم هرکاری هم اراده کنم میتونم انجام بدم و هیچ وابستگی به مرد ندارم.
و اینکه مردهای عربستان خوشبختن که زنهاشون نمیتونن پشت ماشین بنشینن! خیلی خوشت میاد برو همون عربستان با این افکار متحجرت که اونم رانندگی زنان آزاد شده تو دلیل اینی که زنا اعتماد به نفس رانندگی ندارن مگه رانندگی مردا خوبه؟ اینهمه تصادف و سد معبر و اشتباهات رانندگی رو خانوما میکنن؟ مردا میکنن صد برابر خانوما ولی اعتماد به نفس دارن و اگر تصادف کردن باز هم سوار ماشین میشن چون من زن بهش تیکه نمیندازم بگم برو پشت ماشین ریش تراشت بشین! درباره تو نمیشه بحث کرد چون انقدر تو باتلاق افکار گندیدت هستی که نمیشه کشیدت بیرون. و اینکه خوشحالم قدرتی نداری دیکتاتور کوچولو
1396/2/5
با احترام به تمام بانوان ايران زمين
به نظر بنده دليل اصلى نحوه برخورد برخى مردان ميباشد .
1396/2/6
عقب ماندگی فرهنگی
مشکل اساسی مملکت ماست!!!
1396/2/6
از متن شما سپاسگذار
کاش با چشم باز میدیدیم که خیلی از مشکلات ترافیکی آقایونی هستن که قوانین رو رعایت نمیکنن متاسفانه این فرهنگ تمسخر خانمها در رانندگی در واقع از جامعه مردسالار سرچشمه میگیره

1396/2/6

بسیار سپاسگزارم از توجه تون به این معضل اجتماعی، متاسفانه رفتار تمسخر آمیز برخی آقایان، به کاهش اعتماد به نفس خانم ها در رانندگی دامن میزنه. شاید دانش اجتماعی پایین جامعه در قبول تفاوت مهارت های خانم ها و آقایان در عرصه های مختلف و مشخصا در مبحث رانندگی، باعث شده به جای بهبود مهارت های زنانه یا مردانه، استرس فرد تشدید شود.
برای مثال کاشکی به سادگی می پذیرفتیم خانم ها، به جهت فیزیولوژی متفاوت شان، به خوبی آقایان نمیتوانند سریع و راحت پارک کنند و این تنها یک تفاوت است. همانگونه که آقایان پتانسیل تمرکز پایین تری نسبت به خانم ها دارند.
1398/12/5
سلام ، ببخشید میشه بفرمایید ضعیف بودن قوه تجسم سه بعدی درزنان رو با چه استدلالی بیان می کنید و منبع علم و اثبات کننده این حرف چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟