موضوعات داغ

اسنورکل، لوله تنفسی خودروهای آفرود چیست و چگونه کار می ‌کند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در صنعت خودروسازی، اصطلاحات و سیستم‌های زیادی وجود دارد که خیلی از مخاطبان آشنایی کافی با آنان ندارند، مثل لوله‌های تنفس ماشین‌های آفرودی یا به اصطلاح "اسنورکل" که کمتر کسی به آنان توجه می‌کند، در حالی که یک عضو حیاتی برای ماشین‌های آفرودی به شمار می‌روند. به همین دلیل امروز تصمیم به بررسی آن گرفتیم تا شما هم با این قطعه حیاتی ماشین‌های آفرودی بیشتر آشنا شوید.
- لوله تنفس (اسنورکل) چگونه کار می‌کند؟
هنگامی که اسنورکل یا به عبارتی لوله تنفس به ماشین‌های چهارچرخ محرک نصب می‌شود، مجرای ورودی هوا تا سقف بالا می‌رود و بجای اینکه هوای مورد نیاز موتور بدون واسطه از زیر کاپوت تامین شود، توسط اسنورکل از ارتفاعی بالاتر تامین می‌شود که در ماشین‌های چهارچرخ محرک آفرودی دو مزیت اصلی دارد.
1- دسترسی بهتر به هوای تمیز در ارتفاع بالاتر از محفظه موتور
2- جلوگیری از مکش آب هنگام عبور از رودخانه‌ها که در ماشین‌های چهارچرخ محرک آفرودی زیاد دیده می‌شود

- هدف از بکارگیری اسنورکل
مزیت‌هایی که در بخش قبل گفتیم، می‌تواند اهداف اصلی استفاده از اسنورکل باشد، یعنی جلوگیری از نفود آب به اتاق احتراق به هنگام عبور از رودخانه و همچنین تامین یک هوای تمیز با گرد و غبار کمتر به هنگام آفرود نوردی مواردی هستند که به عنوان اهداف اسنورکل شناخته می‌شوند، ولی در کنار این دو مورد، تامین هوای خنک هم می‌تواند یکی از اهداف استفاده از اسنورکل باشد، زیرا بخشی از سیستم خنک کاری اتومبیل وابسته به جریان هوا در سرعت‌های بالاست. اما خودروهای آفرودی معمولا با سرعت بسیارکم آفرود نوردی می‌کنند و از طرفی دیگر هم فشار بالایی بر روی پیشرانه آنان وجود دارد که باعث گرم شدن موتور شده و سیستم خنک کاری هم عملکرد مطلوب خود را وابسته به سرعت‌های بالا می‌داند، به همین دلیل استفاده از اسنورکل می‌تواند به مکش هوای خنک و تازه کمک کند.

- انواع اسنورکل

اسنورکل Ram

اسنورکل Ram

1- اسنورکل Ram
این نوع اسنورکل شکل ظاهر و ساختمان نسبتا ساده‌ای دارند و تمیز کاری آنان هم بسیار ساده خواهد بود. زمانی که خودرو ثابت است، هوا به طور عادی به داخل سیلندرها مکیده می‌شود و فیلترهای هوا وظیفه رطوبت گیری و حذف گرد و خاک را برعهده می‌گیرند، ولی وقتی دور موتور و قدرت مکش افزایش پیدا می‌کند، به علت زاویه 90 درجه پخ دار ورودی این نوع اسنورکل، هوای ورودی هم با شدت بالایی به داخل سیلندرها مکیده شده و باعث می‌شود که رطوبت و ذرات معلق هوا به دیواره‌های اسنورکل برخورد کند و در اطراف اسنورکل جمع شوند که خیلی راحت و ساده قابل تمیز شدن هستند.

اسنورکل Vortex

اسنورکل Vortex

2- اسنورکل Vortex
این نوع اسنورکل ساختمان پیچیده‌تری دارد و معمولا شبیه به قارچ ساخته می‌شوند که دلیل اصلی شکل ظاهری آنان بکارگیری یک توربین و وظیفه محول شده به آن است. در زمان توقف هوای مورد نیاز سیلندرها به صورت عادی از مجراهای زیرین اسنورکل تامین می‌شود، ولی وقتی دور موتور بالا رفته و نیروی مکش هوا زیاد می‌شود، هوای مورد نیاز موتور هم با شدت جریان بالاتری وارد اسنورکل شده و همین موضوع باعث چرخش توربین اسنورکل و ایجاد یک گرداب در بالای آن می‌شود. حال این گرداب ذرات گرد و غبار و همچنین رطوبت موجود در هوا را به سمت دیواره‌های اسنورکل پرتاب می‌کند و هوای خالص را به سمت سیلندرهای اتومبیل هدایت می‌کند. البته از اسنورکل تا منیفولد هوای موتور فیلترهای گوناگونی کار شده است تا تمیزترین هوای موجود وارد سیلندرها شود.



نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/5
درود
ممنون از خودرو بانک که اطلاعات خودرویی با ارزشی را در اختیار ما قرار میده.
1400/11/15
دمتون گرم نمیدونستم و یاد گرفتم