موضوعات داغ

ملاقات با یکی از معدود فولکس‌واگن شیراکو ایران

عکس نویسنده
جواد اسدی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
در کل اگر بخواهیم داستان را به گونه‌ای دیگر آغاز کنیم، باید گفت که سالیانی قبل، فولکس‌واگن مدلی پرفروش به نام پاسات را تولید می‌کرد و از آن مدل پرطرفدار نسخه‌ای جوان‌پسندتر و کوپه تولید کرد که نام آن شیراکو بود. شیراکو اگرچه بدنه‌ای کوپه داشت، اما رگه‌های از استیشن یا به قول امروزی‌ها شوتینگ‌بریک را یدک می‌کشید و همین از آن اسپرتی همه کاره می‌ساخت. با توجه به این که هرچیزی عمر محدودی دارد، شیراکو نیز پس از دو نسل در سال 1992 تولیدش متوقف شد و تا سال 2008 خبری از بازگشت آن به میدان رقابت با آئودی تی‌تی که نزدیک‌ترین رقیبش بود، نشد.
سال 2008 بالاخره نسل سوم از شیراکو با ظاهری مدرن و جذاب معرفی شد، اما اولین مشخصه و تغییر بزرگ آن کوچک شدن صندوق و تبدیل آن به نسخه‌ای متفاوت از گلف بود که همین تغییری انقلابی در طراحی آن به حساب می‌آمد. طراحی این نسل را والتر داسیلوا به عهده گرفته بود که طراحی مدل‌های معروفی را در کارنامه خود داشت و قرعه شانس برای طراحی شیراکوی جوان به نام او افتاد. شیراکو به اندازه کافی جذاب بود، اما هیچوقت نتوانست آن موفقیتی را که برادرش یعنی گلف به دست آورد را تجربه کند.

فولکس واگن شیراکو

فولکس واگن شیراکو

پس از 9 سال که از فروش شیراکو در بازار‌های جهانی می‌گذرد، حالا در ایران تنها 2 یا 3 دستگاه از این اسپرت آلمانی را می‌توان یافت که پس از پرس‌و‌جوهای فراوان یکی از آن‌ها را در شهر رشت و با پلاک دائمی منطقه آزاد انزلی یافتیم و این آشنایی با نسخه دو لیتر TSI آن و با مدل 2014 رقم خورد. البته به خاطر بعضی شرایط خاص امکان تست کامل این خودرو نبود و بیشتر به معرفی و بررسی این مدل خاص در ایران خواهیم پرداخت.

طراحی خاص، مثل هیچکدام
اگر در محصولات فولکس‌واگن دقیق‌تر شویم، خیلی نمی‌توان به نسخه‌های عجیب با طراحی‌های نانوشته برخورد. چیزی که در حال حاضر در محصولات رقیبان هموطن مانند مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و مانند کوپه‌های چهاردرب و شاسی‌بلندهای کوپه می‌بینیم. اما فولکس‌واگن ترکیبی از خودروهای کوپه و واگن را در نسل اول شیراکو خلق کرد و همان را با ابعادی کوچک‌تر در نسل دوم ادامه داد. اما در نسل سوم نمی‌توان دقیقاً شیراکوی جدید را همان کوپه اسپرت با طراحی شبه واگن دانست، چراکه فضای صندوق آن حتی از گلف نیز کوچک‌تر شده و ذهنیتی مانند اسپرت‌های دو نفره را تداعی می‌کنند که در برخی از آن‌ها فضای صندوق با فضای موتور در یک محفظه قرار دارد.

فولکس واگن شیراکو

فولکس واگن شیراکو

در کل با دیدن شیراکو حسی خوب برای قوه بینایی‌تان به وجود آورده‌اید و با نزدیک‌تر شدن به جزئیات، داستان جالب‌تر هم می‌شود. سوئیچی که برای شیراکو طراحی شده شاید به چشم تمام ایرانی‌ها آشنا باشد! چرا به بسیار شبیه به سوییچ سمند و پژو 405 است و دکمه‌ای برای دسترسی به صندوق عقب بر روی آن تعبیه شده، اما اجازه دهید از کابین و فضای سرنشینان آغاز کنیم. درب‌های شیراکو مانند هر کوپه اسپرت دیگری سنگین است و پس باز کردن نخستین نکته‌ای که جلب توجه خواهد کرد، صندلی‌های اسپرت و پارچه‌ای شیراکو با لبه‌های مرتفع و فراگیر که حس امنیت در پیچ‌ها را به ارمغان آورده است. اما اگر نگاهی به سایر اجزای کابین مثل طراحی داشبورد نگاهی بیندازید، همان سادگی و شکیلی فولکس‌واگن را می‌بینید. فرمان با روکش چرمی، دسته دنده و قسمت اصلی داشبورد یعنی سیستم چندرسانه و کنترل‌های تهویه مطبوع هوا همگی به صورتی هارمونیک با قابی از آلومینیوم پوشانده شده‌اند تا داشبورد متمایز از خودروهای سدان شهری و حتی رقبای قوی‌تر و گران‌قیمت‌تر (با داشبورد بی‌کیفیت) شیراکو باشد. صفحه کیلومتر شمار از همان نوعی است که در اکثر محصولات فولکس‌واگن مشاهده می‌شود.

آیا از گلف قوی‌تر است؟
شیراکو برخلاف گلف که از محدوده وسیعی از موتورها استفاده می‌کند، از دو موتور بنزینی با پنج خروجی و یک موتور دیزل با دو خروجی متفاوت استفاده می‌کند که این رنج قدرت از 124 اسب بخار تا 265 اسب بخار متغیر است و حداکثر این قدرت در نسخه R قابل دسترسی است. اما نسخه مورد بحث ما نمونه‌ای است که موتور مشترکی با نسخه R دارد، اما قدرت آن کمی کمتر است و روی داینومتر عدد 213 اسب بخار را نمایش می دهد. این در صورتی است که گلف در نسخه GTi می‌تواند به کمک یک موتور دو لیتری نسبتاً مشابه، 211 اسب بخار تولید کند و این شباهت این دو را کمی بیشتر از قبل کرده است. اما اگر کمی دقیق‌تر شویم، گلف برگ برنده‌ای به نام وزن کمتر دارد و در مقابل 1393 کیلوگرم شیراکو، گلف GTi تنها 1318 کیلوگرم وزن دارد. پس در این بخش می‌توان به نوعی نتیجه گرفت که شیراکو نسخه‌ای پهن‌تر ، سنگین‌تر و متفاوت‌تر از گلف GTi است که تفاوت قابلیت‌های آن با گلف خیلی اختلاف ندارد، اما در مبحث تعداد فروش، این گلف است که گوی رقابت رفیقانه را از شیراکو ربوده و شیراکو در کشورهای متفاوت، کمیاب‌تر از گلف است.

فولکس واگن شیراکو

فولکس واگن شیراکو

طبق معمول هر خودروی اسپرت دیگری، شیراکو نیز در مسابقات گوناگون از بدو معرفی حضور داشته و نخستین نسخه‌ای که قصد معرفی آن را داریم، مربوط به مسابقات 24 ساعته استقامتی است که در مرحله نخست، می‌توان از روی ظاهر آن را تقریباً قضاوت کرد. موتور TFSI موجود در این نسخه می‌تواند از دو لیتر حجم و چهار سیلندر 300 اسب بخار تولید و توسط تکنولوژی بالای گیربکس DSG بهترین بازدهی را در طول مدت 24 ساعت مسابقه در جهنم سبز یا همان نوربرگرینگ داشته باشد. البته نسخه‌ای دیگر از این خودرو وجود دارد که به جای بنزین، از سوخت CNG یا همان گاز طبیعی فشرده استفاده می‌کند و البته این کار را به کمک پرخوران توربوشارژر انجام می‌دهد و نتیجه آن خروجی 235 اسب بخار و 275 نیوتون متر گشتاور است که عددی قابل توجه برای یک سوخت پاک محسوب می‌شود و این گونه دغدغه طرفداران محیط زیست که با برگزاری مسابقات اتوموبیلرانی مخالفت می‌کنند، کمی کمتر شده است. مسابقه دیگری که شیراکو لباس رزم را برای دنبال کردن رقبای اصلی بر تن می‌کند، مسابقات جهانی رالی یا همان WRC است که ناصر العطیه مدتی را پشت فرمان شیراکو گذراند تا شیراکو حس افتخار را در این مدت تجربه کند. این نسخه نیز با 271 اسب بخار ، 10 اسب از نسخه جاده‌ای R قوی‌تر است و با تکنولوژی توزیع قدرت به چهارچرخ می‌تواند زمان خوبی را در هر زمینی از خود برجای بگذارد.

جایگاه شیراکو در ایران
عجیب است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس معمولاً همه نوع خودرویی می‌توان یافت و دید، اما شیراکوی داستان ما برای یافت قطعات به گفته مالک حتی در این کشورها نیز دچار مشکل شده و برای خرید شیشه و برخی قطعات یدکی و بدنه‌ای باید سفارش را به کشور مبدا و سازنده یعنی آلمان فرستاد و از آنجا قطعه را به ایران وارد کرد. این موضوع شاید برای افرادی عادی که برای رفت و آمد روزانه از خودرو استفاده می‌کنند، کمی مشکل آفرین باشد، اما مالک خودرو که خود دستی در آموزش موتوراسپرت در گیلان دارد، کاملاً از انتخاب خود راضی است و این زحمت را به جان خریده است.

فولکس واگن شیراکو

فولکس واگن شیراکو

موضوعی که درباره خودروی قبلی او یعنی فورد مستنگ کروک 6 سیلندر شاید کمتر رخ دهد و بتوان به راحتی قطعات یدکی آن را از همین حوالی خرید و استفاده کرد و البته هردوی این خودروها در یک رنج قیمتی هستند.
در پایان از مالک خودرو آقای رضا حسینی و از همکاری آقایان کیهان جان‌نثار و فرزام عبدی کمال تشکر را داریم و در زیر می توانید مجموعه عکس های این خودرو که توسط خودروبانک تهیه شده را مشاهده کنید.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/26
کاش رنگ غیر سفید داشت
1396/2/26
دیگه قصد فیلم گذاشتن مثل اینکه ندارین ها؟
1396/2/26
اینو تو رشت دیدمش واقعا خوشگله
1396/2/27
شما قصدت عکس گرفتن از درخت بوده یا خودرو
1396/2/28
شما چشمت به دیدن عکس موبایلی عادت کرده کنار دیوار سیمانی عادت کرده؟ یه کم درباره عکاسی مطالعه کن
1396/2/28
رضا حسینی کلا ماشین تصادفی میخره، ماستنگ تصادفی شکیب خدابیامرز رو خرید 38 تومن، این شیراکو تصادفی هم زیر 70خریده، ماشین چند لکه رنگه.
1396/2/31
واقعاٌ این ماشین زیباست عکس ها هم عالی
1396/2/31
فقط میتونم سر سجده باید فرود اورد در برابر فولکس‌واگن